Portabelt skrivbord "Lan-bord"

Permalänk
Medlem

Portabelt skrivbord "Lan-bord"

Hej, Jag håller på med ett projekt i tekniken som går ut på att man ska "uppfinna något".

Jag planerar då att göra ett "Lan-bord" med dessa egenskaper

* Datorn inbyggd i skrivbordet med enkel tillgång till hårdvaran.

* Man kopplar endast in en kontakt i bordet ( inbyggd grenkontakt för nätagg + tillgängliga kontakter för skärmar )

* Usb-hub + Fläktkontroller tillgängligt i bordsskivan

* "Teleskopben" som man kan skruva loss för enklare förflyttning

* Ett förvarings "fack" för tangentbord bordsbenen etc etc

* Ge gärna fler förslag på egenskaper som ni tycker bordet borde ha

/ Viktor

Enkätlänk borttagen, jfr § 3.4 i reglerna.
Permalänk

Jag skulle föreslå att bordet har en lösning där man "fäller in" benen istället för att skruva på/av, detta för att göra arbetet med att ta ned och upp bordet snabbare och smidigare. Jag har ett litet lanbord med denna lösning och jag skulle aldrig vilja behöva montera ned och upp mitt bord med en massa skruvande innan och efter lanet.:)

Ikea hade förut ett bord med liknande lösning som hette Göran, den verkar tyvärr ha utgått ur sortimentet:

På följande bild kan du se en enkel lösning för fällbara ben som snabbt och enkelt viks in/ut:

Det finns även fler lösningar på fällbara ben:

Något som kan vara värt att tänka på är att om du skapar ett bord med elektroniska komponenter inbyggt så skall utrymmet med elektroniken i största möjliga mån vara fukt/vätskeskyddat uppifrån. Då du bygger ett bord så kommer användaren mest troligt att ställa glas mm på bordsytan och riskera att tömma ut innehållet på bordskivan, om du då inte ser till att täta ovansidan från detta spill kan elektroniken i bordet ta stryk.

En annan viktig detalj är dimensionerna på bordet, det ska vara smidigt att transportera.
Ska det förflyttas med bil? I så fall, vad är det största yttre måttet bilen klarar på bordet, hur stor är lastluckan/baklucka/dörr på bilen?

Du får gärna göra en utveckling/bygglogg för ditt projekt som man kan följa här i tråden, skulle vara intressant att se hur det går för dig, jag tycker att det låter som en kul ide och det skulle vara kul att se om du lyckas med en bra lösning på ett drygt problem.:)

Permalänk
Hedersmedlem

*inlägg ovan redigerat*

Jag har tagit bort länken till din enkätundersökning, eftersom sådana här diskussioner fungerar mycket bättre om all diskussion finns här i forumet. Se även § 3.4 i reglerna.

Lycka till med projektet!