Hjälp med galen mus-mod? (Deathadder sensor + R2 Omnimouse skal/knappar)

Permalänk
Medlem

Hjälp med galen mus-mod? (Deathadder sensor + R2 Omnimouse skal/knappar)

Som gamer/FPS-nörd så har jag testat mer eller mindre alla möss man kan tänka sig. Det finns ett flertal som är bra, men ingen som känns perfekt. Bara så ni förstår min besatthet så är här en liten summering av dom jag ägt hittils: Razer Boomslang 2000, Logitech Wingman Gaming mouse, IE 3.0, MX500, MX510, G9x, QPAD 5K, Razer Abyssus, Razer Deathadder 3G & 3.5G, R2 Omnimouse, Steelseries Sensei, m fl. Jag är mer andra ord ganska petig kring att hitta en bra mus.

Min idé nu för att få den perfekta gaming musen är att kombinera det bästa av två världar. Sensorn från en Deathadder 3G och skalet+knapparna från en R2 Omnimouse. R2 musen har en grym storlek (jag kör "claw grip") och DA-sensorn är fortfarande riktigt bra.

Även om jag äger en lödpenna så används den inte dagligen, jag har mao ganska dålig koll på hur jag går till väga, åtminstone inledningsvis. Jag har plockat isär båda mössen och här finns lite bilder att beskåda: http://imgur.com/a/p6siG

Jag ser inga större problem att få DA sensorn (alltså hela kretskortet+sensor) att rymmas i R2 skalet, men frågan är; är den ens kompatibel med kretskort/musknapparna som sitter i R2 musen? (Jag skulle nöja mig med två knappar som fungerar utan problem)

Jag har försökt hitta information kring liknande moddar, men dom flesta tycks ha lite smidigare förutsättningar där man kan flytta kretskort för båda knappar och sensor till ett nytt skal, alternativt så är det väldigt liknande konstruktion i dom båda mössen. I det här fallet verkar det sitta en ARM-krets på R2 kretskortet, och jag är lite orolig att enkla signaler som "knapp1 trycks ner" inte fungerar på samma sätt, dvs de kanske inte pratar samma språk som DA krestkortet är van vid?

Har ni några tips/idéer hur man får ihop detta? Eller borde jag kika på andra alternativ, typ köpa några "standardknappar" av bättre kvalité och försöka para ihop med DA-sensorn/kretskortet? Jag är ganska osugen på att försöka köpa nya möss hela tiden, besvikelsen verkar aldrig ta slut, så jag hoppas att någon kanske kan komma med lite goda råd?

All hjälp är väldigt uppskattad, om det här är avancerat och tar mycket tid för den som hjälper mig få till kalaset så är jag inte blyg för att på något vis belöna, jag är helt enkelt väldigt sugen på att få ihop det här.

R2 musen i sig är hyfsat ovanligt, så här kommer lite fler bilder för den som undrar vad det är för en mus: http://gamingmouse.com/imagegallery.php?cid=4

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr så att det i princip är omöjligt att hjälpa någon i mål med en sånhär grej över ett forum med bara några bilder som ledning. Man måste nästan hålla grejerna i sina egna händer, man missar ofelbart grejer genom att bara titta på bilder, och inte ha helheten framför sig. Det bästa jag kan göra är att komma med lite spekulationer/förslag.

Du vill i princip använda elektroniken minus knappar från Razern i R2:an, och verkar skita i scrollhjulet, så rent elektriskt blir det en fråga om att koppla in knapparna från R2an på Razermusens elektronik. Rent mekaniskt blir det en fråga om att riva ut det undre kretskortet med sensorn i R2:an, och passa in kretskorten från Razermusen istället. Man kan förstås försöka återskapa elektroniken kring knapparna utan dotterkortet, och hoppas på att musen inte strejkar utan scrollwheelet och dess periferielektronik, men det är nog bäst att låta bli det om du kan klämma in det kortet i R2:an också. Du kan utan vidare ta bort själva hjulet, det är väl mest det som tar plats.

En sak som kan ställa till med problem är att man använder olika sorters brytare. De i razermusen kommer ha försumbar resistans i påverkat läge, vilket eventuellt inte är fallet i den andra musen, då det ser ut att vara typen där någon slags konduktivt gummi sluter kretsen, vilket kan bjuda en del resistans. Om vi nu förutsätter att principen är att du vid knapptryck vill göra en pulldown/pullup av ett ben på controllern, så gäller det här att hitta rätt resistansområde mellan benet på controllerchippet och jord/spänningskälla i påverkat läge. Har du tur här, så är resistansen genom R2-brytarna ändå såpass liten att det i alla här relevanta hänseenden åstadkommer samma sak som Razerbrytarna, i det fallet är det bara att koppla in R2-brytarna istället för originalbrytarna (givetvis menar jag då rent elektriskt, hur du löser det praktiskt är en annan sak).

Hade jag varit i dina kläder hade jag mätt resistansen över respektive brytare för att konstatera om du känner att de är tillräckligt nära varandra vad det gäller resistans för att det ska vara värt besväret att chansa, och om så är fallet bara lött loss Razerbrytarna och kopplat in R2-brytarna rakt av istället. Det värsta som kan hända här, förutsatt att du inte kopplar in det fel, är att det bara inte funkar. I och med att R2-brytarna garanterat har högre resistans så kommer du inte bränna något. Skulle det inte funka, är nästa steg att börja modifiera andra delar av kretsen, typ jaga resistorer att bygla, etc, och då sticker svårighetsgraden genast iväg flera magnituder och hamnar långt utanför vad som är rimligt som nybörjarprojekt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, jag fick ett tips att undersöka om jag inte kunde göra en "fuling" och köra det som två möss i samma förpackning. Då kör jag alltså en razer mus utan knappar och en R2 mus utan sensor. Jag har precis bekräftat att R2 knapparna fungerar på egen hand:

Så tanken nu är att undersöka om Razer-sensorn kan fungera på egen hand utan knappar/scroll. I så fall är det en möjlig lösning som jag ser det. Frågan är om man ska försöka modda in en "USB hub" inuti musen eller om man helt sonika ska köra två kablar ur musen. Borde ju finnas någon superliten USB hub/krets som ryms kan jag tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnorfy:

Tack för svaret, jag fick ett tips att undersöka om jag inte kunde göra en "fuling" och köra det som två möss i samma förpackning. Då kör jag alltså en razer mus utan knappar och en R2 mus utan sensor. Jag har precis bekräftat att R2 knapparna fungerar på egen hand: http://i.imgur.com/VLgrv6j.png

Så tanken nu är att undersöka om Razer-sensorn kan fungera på egen hand utan knappar/scroll. I så fall är det en möjlig lösning som jag ser det. Frågan är om man ska försöka modda in en "USB hub" inuti musen eller om man helt sonika ska köra två kablar ur musen. Borde ju finnas någon superliten USB hub/krets som ryms kan jag tycka?

Ah, ja, så skulle du ju kunna göra om du får plats med alltihopa i det där lilla skalet.

Du skulle kunna testa om "min" metod funkar också, genom att parallellkoppla R2:ans knappar med de på Razermusen, och testa att klicka runt lite på R2:ans knappar med bara Razermusen inkopplad.

Har sett usbhubbar som mer eller mindre bara är en förgrening, där controllern är en helintegrerad epoxytäckt historia. Får du plats kan du ju skaffa en sådan, ta bort kontakterna, och patcha på dig där. De lär i alla fall bli väldigt platta om man plockar bort kontaktdonen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag förstår din frustration, jag kör själv med en mus som är är ihopbyggd av två olika möss på det sätt du beskriver. Min är dock ihopsatt av två olika möss med i princip identiska PCB:er. (Trots detta fick min dremel gå varm för att få ihop det...)

Av bilderna att döma ser det ju inte allt för lätt ut att få in DA:ns kretsar i R2:an.

Det jag skulle försöka ta reda på är hur den PCB som har scroll och knappar i DA:n är kopplad, och om musen fungerar utan detta. Har du tur så fungerar musen även om detta kort avlägsnas.
Kan du dessutom hitta de ledare i flatkabeln mellan korten som svarar mot knapparna (borde en för varje knapp plus en gemensam). Detta är enkelt att testa sig fram till med en ohmmeter. Mät mellan olika ledare på flatkabeln samtidigt som du trycker ner knapparna. (När musen INTE är inkopplad.)

Ifall DA:n fungerar utan den extra PCB:n och du kan hitta lödpunkter att koppla in knapparna på så borde det gå att lösa. I annat fall skulle jag nog lägga ner projektet.

Nästa problem är att få tag i knappar. Att använda knapparna från R2:an är nog svårt. Risken är att du får tillverka switchar och knappar för att få det att fungera.
Detta ser jag som det stora problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, ja, så skulle du ju kunna göra om du får plats med alltihopa i det där lilla skalet.

Du skulle kunna testa om "min" metod funkar också, genom att parallellkoppla R2:ans knappar med de på Razermusen, och testa att klicka runt lite på R2:ans knappar med bara Razermusen inkopplad.

Har sett usbhubbar som mer eller mindre bara är en förgrening, där controllern är en helintegrerad epoxytäckt historia. Får du plats kan du ju skaffa en sådan, ta bort kontakterna, och patcha på dig där. De lär i alla fall bli väldigt platta om man plockar bort kontaktdonen.

I min begränsade efterforskning kring hur mössen faktist fungerar, så verkar det som att Deathaddern har sin intelligens kring knappar och scroll på "sensor"-kretskortet och inte på kortet där knappar+scroll sitter. Medans R2:an har det spritt på båda delarna, därav misstänker jag att det kan bli överkurs för min del att få dom att lira tillsammans. Så jag lutar mer åt att göra en USB-hub/förgrening för att lösa det just nu åtminstone.

Skrivet av Human_Metal:

Jag förstår din frustration, jag kör själv med en mus som är är ihopbyggd av två olika möss på det sätt du beskriver. Min är dock ihopsatt av två olika möss med i princip identiska PCB:er. (Trots detta fick min dremel gå varm för att få ihop det...)

Av bilderna att döma ser det ju inte allt för lätt ut att få in DA:ns kretsar i R2:an.

Det jag skulle försöka ta reda på är hur den PCB som har scroll och knappar i DA:n är kopplad, och om musen fungerar utan detta. Har du tur så fungerar musen även om detta kort avlägsnas.
Kan du dessutom hitta de ledare i flatkabeln mellan korten som svarar mot knapparna (borde en för varje knapp plus en gemensam). Detta är enkelt att testa sig fram till med en ohmmeter. Mät mellan olika ledare på flatkabeln samtidigt som du trycker ner knapparna. (När musen INTE är inkopplad.)

Ifall DA:n fungerar utan den extra PCB:n och du kan hitta lödpunkter att koppla in knapparna på så borde det gå att lösa. I annat fall skulle jag nog lägga ner projektet.

Nästa problem är att få tag i knappar. Att använda knapparna från R2:an är nog svårt. Risken är att du får tillverka switchar och knappar för att få det att fungera.
Detta ser jag som det stora problemet.

Det du beskriver kring "princip identiska PCB:er" är det som får mig att bli lite smått gråhårig i sammanhanget. R2:an verkar ha mer "intelligens" även på PCB:t för knapparna, så nuvarande spår är att bygga 2-in-1, dvs jag har faktist två olika möss i en förpackning. Inte optimalt, men kan egentligen inte se några nackdelar heller som det är nu. Får se hur det går med drivrutiner, det viktigaste tror jag är att se till så att Deathaddern fungerar som den ska, DPI, hz, etc, men det får utforskas.

Just nu är största uppgiften att kapa ner storleken på Deathadder PCB:n så att den ryms i R2 skalet, skickar med en liten bild här på en Steelseries Sensei samt Deathadder-sensor och R2 skalet. Det blir nog "målfoto" att få ihop det, R2:an är inte direkt stor