Permalänk
Medlem

Problem med 290 tri-x

Jag fick mitt Sapphire 290 Tri-X idag och glad i hågen installerar jag det enligt sedvanliga rutiner, pluggar i monitorn och bootar upp.
Ingenting. Datorn startar men skärmen visar ingenting, tangentbord osv verkar inte heller initialiseras. Inga felkoder...
Grafikkortets fläktar spinner upp helt ok.

Kliar mig på huvudet, funderar, tar bort strömförsörjningen till grafikkortet(1x6+2 samt 1x6), pluggar i monitorsladden på DVI-kontakten på moderkortet(inbyggd grafikkrets). Bootar hur fint som helst.
Kommer ihåg att jag läst att inbyggd grafikkrets kan stöka med 290/290X, så jag går in i BIOS och stänger av den.
Bootar om efter att jag har pluggat i strömsladdarna till grafikkortet... nada, zilch, nothing, inget.

Moderkortet har ju en LED-display som visar hur boot går och visar även eventuella felkoder. Denna visar en korrekt boot-sekvens och den stannar på "Console Output devices connect (ex. Monitor is lighted)."

Vad tusan kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Uppdaterad mobo bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag fick mitt Sapphire 290 Tri-X idag och glad i hågen installerar jag det enligt sedvanliga rutiner, pluggar i monitorn och bootar upp.
Ingenting. Datorn startar men skärmen visar ingenting, tangentbord osv verkar inte heller initialiseras. Inga felkoder...
Grafikkortets fläktar spinner upp helt ok.

Kliar mig på huvudet, funderar, tar bort strömförsörjningen till grafikkortet(1x6+2 samt 1x6), pluggar i monitorsladden på DVI-kontakten på moderkortet(inbyggd grafikkrets). Bootar hur fint som helst.
Kommer ihåg att jag läst att inbyggd grafikkrets kan stöka med 290/290X, så jag går in i BIOS och stänger av den.
Bootar om efter att jag har pluggat i strömsladdarna till grafikkortet... nada, zilch, nothing, inget.

Moderkortet har ju en LED-display som visar hur boot går och visar även eventuella felkoder. Denna visar en korrekt boot-sekvens och den stannar på "Console Output devices connect (ex. Monitor is lighted)."

Vad tusan kan vara fel?

Skrivet av Blorr:

Uppdaterad mobo bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Blorr sade, troligen behövs en nyare BIOS version. Jag satt och klurade i en vecka innan jag fick igång min första dator. Då var det bioset som var för gammalt. 290X är ju väldigt nytt, det är inte moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tänkte fasen inte på BIOS-versionen...
Kollade precis och det var inte direkt den färkaste. Uppdaterar till senaste(som är ett år gammal -.- ) och återkommer

Permalänk
Medlem

Håller tummarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS, installerade 290-kortet igen...
Blev om möjligt ännu sämre. Nu går boot-sekvensen till "Check PCI device requested resources" och sedan stänger datorn av sig och bootar om efter någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Uppdaterade BIOS, installerade 290-kortet igen...
Blev om möjligt ännu sämre. Nu går boot-sekvensen till "Check PCI device requested resources" och sedan stänger datorn av sig och bootar om efter någon sekund.

testa ta ut batteriet från modekortet i 10-20min och se om de funkar ev pröva och installera om OS då gammla drivrutiner kan sitta kvar från ditt gamla grafikkort

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Skumt.
Bytte plats på PCI-E strömsladdarna och då bootar den utan problem och Windows startar felfritt.
Måste ha missat att få i nån av dem korrekt vid förra försöket.

Tack boys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Skumt.
Bytte plats på PCI-E strömsladdarna och då bootar den utan problem och Windows startar felfritt.
Måste ha missat att få i nån av dem korrekt vid förra försöket.

Tack boys

fint att de löste sig game on !

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Skumt.
Bytte plats på PCI-E strömsladdarna och då bootar den utan problem och Windows startar felfritt.
Måste ha missat att få i nån av dem korrekt vid förra försöket.

Tack boys

Skönt att det fixade sig... Tänkte annars tipsa om: http://forums.tweaktown.com/gigabyte/48085-gigabyte-modified-...
Personligen hade jag en del problem med Gigabytes officiella bios, men om det funkar bra så ska man väl inte byta?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Kul att höra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk

Hej!

Jag har ett snarlikt problem. Fick hem mitt Tri-X idag och stötte på patrull efter installation. DVI-adaptern jag körde förut passade inte i kontakterna på kortet så jag fick köra med den medföljande HDMI-kabeln istället. Datorn startar som vanligt, fläktarna på kortet snurrar, HDD går igång etc. men skärmen får ingen signal ("No cable detected"). Jag har datorn i signaturen (med ett R9 290 istället för GTX 560 så klart) med ett 620W nätagg från Corsair (har ca 5-6 år på nacken nu tror jag, så det kan kanske vara lite klent).

Moderkortet är ju ganska nytt så det känns tveksamt om det handlar om föråldrat BIOS. Ska testa att få igång skärmen med det integrerade grafikchippet och dra ned spänning och klockfrekvens på CPU till fabriksinställningar för att minska belastningen (ligger på 4,0 GHz just nu).

Hjälp tas tacksamt emot.

Edit: Jag insåg att HDMI-ut kan kräva att drivrutinerna finns på plats innan den ger en utsignal. Ska gå på Alina och skaffa en DVI-D-kabel imorgon. Förhoppningsvis kommer den att ge bild. Testade att koppla ur strömförsörjningen till kortet och körde via vga-utgången på moderkortet och fick då bild på samma sätt som TS.

Edit 2: Problemet löstes av att skaffa en DVI-D-kabel. Detta kort har endast digitala videoutgångar (DVI-D, HDMI och Displayport) vilket kan vara värt att undersöka för oss som kör analog anslutning (VGA/DVI-I/DVI-A).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Tänkte låna tråden lite jag med. Köpte lite nya prylar i veckan, bland annat ett Tri-X och ett Gigabyte sniper z87. Efter att ha satt ihop allt så bootade datorn upp fint och jag installerade drivrutiner (catalyst osv). När jag sedan bootade upp så hittar inte moderkortet mitt Tri-x överhuvudtaget (alltså ingen bild än i bios / startup)! Fläktarna på gpun snurrar och jag får inga error codes.

Följande har testats:
Bootade upp med den integrerade grafikutgång inkopplad och windows bootar helt ok men mitt Tri-x hittas inte.
Jag har testat att disabla den integrerade grfikkretsen. Ingen skilland, windows bootar men skärmen får ingen signal.
Uppdaterat bios till senaste officella versionen (F2).
Testat andra pci-e slotet.
Dubbel kollat så att 6+2 och 6 pin strömmen sitter i.

Till slut kopplade jag in mitt gamla Gtx 460 och det fungerar felfritt. Börjar kännas som nått är knas med mitt Tri-X men samtidigt så funkade det första gången jag bootade burken. Ska tillägas att jag har en 750w psu. Någon som har några idéer?