Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Lian sLi - en nio år gammal bygglogg

I sann "throwback thursday"-anda grävde jag fram en gammal bygglogg från ett projekt som påbörjades en vår för snart nio år sedan. Tyvärr förblev projektet oavslutat (eller rättare sagt dokumenterades aldrig misslyckandet), men jag tänkte att det ändå kunde vara kul att visa stegen fram tills allt gick åt helvete.

Låt oss börja med ett litet förord. Våren 2005 jobbade jag i en datorbutik i centrala Stockholm, och som många datorbutiksbiträden vet är det lätt att man "råkar" handla lite för mycket komponenter (och eventuellt drar av dessa på lönen så att man får äta nudlar ett par månader fram i tiden). I samma veva satt jag även och slaviskt följde många av de otroliga byggloggarna som las upp hos engelska Bit-tech. Precis som nu var riktigt feta vattenkylningsbyggen på tapeten och på den tiden var det specifikt prylar från tyska Aqua-Computer som figurerade friskt.

Mina erfarenheter av vattenkylning hade fram tills dess gått att sammanfatta som extremt knackiga. Läckande vattenblock och trasiga pumpar var vardagsmat både på arbetsplatsen och i mina tidigare byggförsök, vilket gjorde mig lätt skeptisk till hela konceptet. I ett svagt ögonblick glömde jag dock bort alla tidigare misslyckanden och fick för mig att jag skulle kyla mina nyförvärv med senaste snittets vattenkylning.

Som synes på bilden ovan var jag tämligen chassilös vid tillfället då projektet skulle påbörjas. Detta berodde på att jag precis sålt av mitt förra system färdigbyggt i ett chassi och hade således de nya komponenterna fastskruvade på en moderkortsplåt från ett gammalt Lian Li PC-60 USB. Nedan följer en lista på de komponenterna som skulle komma att användas i projektet, även om många av dem byttes ut under arbetets gång.

  • AMD Athlon 64 3200+ (Winchester)

  • DFI LANPARTY NF4 SLI-D

  • 2 x 512MB Twinmos TwisterPRO PC3200 TCCD

  • 2 x Point of View GeForce 6800 ULTRA

  • OCZ Powerstream 520W

Våren 2005 var det utan tvekan AMD som dominerade processormarknaden för konsumenter. Företaget hade året innan påbörjat övergången till sockel 939 och i slutet av 2004 krymptes tillverkningsprocessen till 90 nm med Winchester-kärnan, vilket fick ner strömförbrukningen rejält. Just lanseringen av Winchester var det som övertygade mig att ta steget tillbaka till AMD efter en kort sejour hos Intel (en 2,4 GHz Pentium 4 Northwood). Valet föll på den oerhört populära modellen 3200+, som enligt många skulle överklocka som en gud (vilket min givetvis inte gjorde, men mer om det senare).

Denna processor skulle komma att paras ihop med ett nForce 4-moderkort från DFI samt två stycken SLI-kopplade Geforce GTX 6800 Ultra. Just grafikkorten var en av de största anledningarna till att detta projekt ens blev av, då vattenkylning kändes som det enda hållbara sättet att få ner ljudnivån på dessa. På bilden ovan är dessa bestyckade med varsin VF700-kylare från Zalman och marginalen mellan kortet är ungefär en millimeter.

Det största problemet var till en början var att välja ett chassi till bygget. På den tiden fanns det nästan inga modeller som var anpassade för radiatormontering och därför hade man inte mycket annat väl än att själv anpassa ett "vanligt" chassi för uppgiften. I mitt fall slutade det med att jag släpade ut samma gamla Lian Li-chassi som moderkortsplåten tillhörde ur garderoben och påbörjade planerna med att stympa det för att passa mina behov.

Lian Li har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat och genom åren har hunnit äga ett tiotal olika modeller. PC-60 USB sticker dock ut lite extra då det var mitt absolut första Lian Li-chassi, och den enda anledningen varför det ens stod kvar i garderoben var ren separationsångest. Vad kunde då vara bättre än att använda denna gamla trotjänare som bas i det nya projektet.

Efter att ha dragit iväg "the mother of all"-beställningar till Aqua Computer började väntans tider då leveransdatumet var satt flera veckor fram i tiden. Istället för att bara rulla tummarna så passade jag då på att göra några smärre förändringar på chassit, vilket inleddes med att byta ut ström- och resetknappen. Valet föll på vandalbrytare från Bulgin med integrerad LED-belysning som svenska elektronikjätten Elfa saluförde för hutlösa priser.

Även om det ursprungliga hålet för strömknappen passade perfekt ihop med den nya strömbrytaren, så kunde man inte säga detsamma om det minimala hålet för resetknappen. Därför var det bara att plocka fram borrmaskinen och expandera det hålet ett par snäpp.

I samma veva som strömbrytarna plockades upp så passade jag även på att köpa lite kabelstrumpa och krympslang på Elfa. Efter att ha slaktat ett gammalt chassi på kablar, var det bara att sleeva dessa och sedan koppla ihop hela kalaset med vandalbrytarna.

Resultatet blev riktigt snyggt, speciellt i jämförelse med de ursprungliga plastknapparna som Lian Li använde på PC-60 (nu för tiden använder de sig mestadels av aluminium även för knapparna).

Ett par veckor senare dök äntligen prylarna in från Aqua Computer och jag var som ett litet barn på julafton! Det rörde sig om två heltäckande Aquagrafx-block till 6800 Ultra-korten samt ett Cuplex-block till processorn och ett Twinplex-block till nForce 4-kretsen. Längst till vänster syns även reservoaren som jag återkommer till senare.

Av någon anledning fick jag även för mig att köpa en 360 mm-radiator ur företagets Airplex-serie. Lian Li PC-60 är inte direkt ett stort miditower-chassi och när radiatorn väl dök upp kändes det lite som jag tagit mig vatten över huvudet.

I samma veva som prylarna dök upp fick jag nys om en bekant som hade utrustning för att skära i aluminium med laser på sin arbetsplats. Tanken att slippa dra fram dremeln och stycka upp chassit lockade mig tillräckligt mycket för att damma av mina gamla CAD-kunskaper. Jag måttade och ritade upp det jag ville ha utskuret, lämnade över delarna och ritningen till laserkillen och sedan var det bara att vänta ännu en gång.

Medan jag väntade på att laserskärningen skulle bli av så hann AMD lansera ytterligare en stepping av Athlon 64. Denna gång var det dags för Venice att göra entré och då min Winchester-baserade 3200+ överklockade något djävulusiskt dåligt så valde jag att sälja av den. Istället föll valet på en 3800+ Venice som hängde med betydligt bättre vid frekvensökningar. Hur mycket bättre? Det kommer jag faktiskt inte ihåg (med det var bättre, jag lovar).

Till slut kom delarna tillbaka från laserkillen, varav en var själva toppen som nu hade ett perfekt utskuret hål för radiatorn. Ett väldigt uppenbart problem uppstod dock när radiatorn väl var på plats och det var faktumet att nätaggregatet inte längre gick att montera i bakkant då denna plats blockerades.

Lyckligtvis hade jag redan tänkt på detta och bett laserkillen skära ut en ny monteringsram till nätaggregatet.

Denna ram var skräddarsydd för att passa in i chassits front. Genom att ta bort hårddiskburen och de två 80 mm-fläktarna som fanns monterade där uppenbarade sig ett perfekt ställe för nätaggregatet.

Like a glove! Nätaggregatet var ett OCZ Powerstream 520 W, en av företagets första enheter på marknaden faktiskt. Tyvärr var Powerstream-aggen notoriskt opålitliga och gick sönder på löpande band (ett smällde i örat på mig i butiken, tror fortfarande jag har lite tinnitus sedan dess). I detta stadie hade jag även bytt ut DFI-moderkortet till fördel för ett från Abit, då DFI-kortets chipset satt alltför taskigt till för att kylas av ett vattenblock.

För att kunna mata nätaggregatet med ström så stympade jag helt enkelt en gammal strömkabel och drog den genom chassit till baksidan. Som synes fick jag karva lite på kontakten för att frontpanelen skulle gå på utan att slå i.

Nästa steg var att montera ihop reservoaren med ett fäste som i sin tur kunde monteras i två 5,25-tumsplatser. Aqua Computer hade en smidig och snygg färdigbyggd lösning för detta.

Reservoaren hade även vibrationsdämpande fästpunkter för pumpen som även den kom från Aqua Computer. Det rörde sig dock om en ommärkt Eheim-pump som drivs på 12 V.

En gång i tiden tyckte även jag om fläktar med LED-belysning. Denna bild är tagen efter den första testmonteringen av radiatorn tillsammans med de nyankomna disco-fläktarna.

Jag hann tröttna på OCZ-aggets höga ljudnivå och fasta kablar tillräckligt mycket för att byta ut det under projektets gång.

Ersättaren blev ett modulärt Antec Smartpower 500 W som passade chassit avsevärt bättre.

Detta var den ursprungliga monteringspunkten för nätaggregatet som här ersatts av en utskuren akrylskiva med påskruvad nätbrunn. Sladden från nätbrunnen går sedan vidare till fronten.

Kontrollenheten som såg till att pumpen startade samtidigt som själva systemet skulle ursprungligen monteras i en extern 3,5-tumsplats. Jag tyckte dock att denna var rätt ful så valde istället att sätta den på insidan av 3,5-tumsburen.

Nu var allt klart för den slutgiltiga monteringen av vattenblocken samt slangarna och påfyllningen av vattnet.

MEN!

Här tar bilderna tragiskt nog bilderna slut. Jag är helt övertygad om att jag tog bilder av slutmonteringen, men det verkar helt enkelt som att jag aldrig laddade upp dem. Detta kan bero på faktumet att jag aldrig fick systemet att snurra som jag ville.

Hur mycket jag än försökte så lyckades jag inte få vattenloopen fri från luftbubblor, vilket gjorde att pumpen väsnades så innåt helvete. Efter flera dagars försök, ommonteringar, tömningar och påfyllningar så gav jag helt enkelt upp. Det slutade med att jag demonterade allt och sålde av systemet i delar.

Ett väldigt snopet slut på denna historia kan tyckas, men det känns i alla fall kul att få dela med sig av gamla minnen och mitt sista försök på ett vattenkylningsbygge!

Permalänk
Medlem

Nio år sen och fortfarande nästan mer avancerat än min ny dator.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonasT:

Såg ju riktigt fint ut

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

haha synd att du inte har slutbilderna! men kul läsning

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, nästan lite nostalgi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Riktigt läckert!

Permalänk
Medlem

Kände precis hur ett par nya gråa hårstrån växte ut från skallen!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

Trevlig och intressant läsning!

Synd dock att det inte löste sig

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Precis så sitter nätagget by deafult i mitt nuvarande lian-li chassi...

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning Jonas! Grymt synd att du hade såna jävla motgångar!!!

Det kanske bara var en oring som inte höll tätt någonstans... Vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Haha, riktigt härlig torsdagsläsning. Klart du måste ge dig på överklockning samt vattelkylning igen.. Då måste även allting filmas och det ska såklart vara ocensurerat

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Såg ju riktigt snyggt ut.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Vilken best!

Haha, tack för trevlig kvällsläsning, Jonas.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Helvetes vilka fula komponenter!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Så stolt :')

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Aaah, gamla Lian-Li-chassin är ju mumma! Använder ett chassi väldigt likt det i denna build till min huvuddator Hur fungerade 6800-korten att köra i SLI?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Detta var oväntat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vackert med ett gammal Lian Li chassi!

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

En 9 år gammal dator kan faktiskt vara mer avancerad än min nyköpta

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

dat nostalgi

Zalman-blommorna var ju teh shit back then. hade själv en VF700 på mitt 6600GT

Permalänk
Hedersmedlem

Så fantastiskt härligt med folk som lägger texten där den ska vara, dvs UNDER bilden som den hör ihop med!

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Skulle kanske kunna säga nostalgi, men pci-e och sli, det är ju moderna grejer det.

Permalänk
Medlem

Tack för lite skön kvällsläsning, till musik av Aphex Twin.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Proffsmoddare

Shieeet, kommer själv ihåg när jag var i farten typ 2007. Skulle kyla 8800GTs men det blev inget av det heller. Var lite krångligare "back then" så att säga.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig läsning såhär innan man ska krypa till kojs. Tråkigt att de sista bilderna inte finns kvar

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Och dagen efter detta så började alla chassitillverkare följa Jonas exempel, att man även kunde ha nätaggregatet i botten.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Helvetes vilka fula komponenter!

Svär inte i kyrkan.

Dom är ju kultförklarade

DFI LANPARTY vilken mammabräda det var.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Såg ju riktigt fint ut

Jag ser redan rubriken framför mig:

Obsidian Sanctum – en nio år gammal bygglogg

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Jag ser redan rubriken framför mig:

Obsidian Sanctum – en nio år gammal bygglogg

Haha den dagen, ÅH DEN TIDEN MAN HADE TITANNNNN !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240