Permalänk
Medlem

Batteridriven, trådlös usb hub.

Jag tänkte mig att installera diverse emulatorer på min htpc & köpa kontroller motsvarande dessa emulatorer som ansluts via usb, jag vill dock gärna undvika kablar från htpcn då det är lite för långt avstånd för att det ska bli smidigt. Jag tänker mig att man fäster den lilla hubben exempelvis under mitt vardagsrumsbord och därefter så kopplar du in diverse kontroller till hubben. Att dra en längre kabel fram till mitt vardagsrumsbord är heller inget alternativ.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Tveksamt, men det finns ju trådlösa USB-hubbar som kräver strömanslutning som du ju kan koppla in typ bredvid soffan eller så. Då slipper du kablar mellan teven och kontrollerna i alla fall. Alternativt så köper du trådlösa kontroller till de system du vill ha, om sådana finns tillgängliga. Det fanns inte till alla förstås men till exempelvis NES, SNES, Sega MD och MS osv. så fanns det ett gäng olika.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga trådlösa usbhubbar av den sorten, det lär dessutom vara oerhört svårt att lösa det tekniskt om man skulle försöka, du ska tex fixa en stabil trådlös länk på 480Mbit, det är inte omöjligt, men dyrt och marknaden är nog oerhört liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite. Men jag har samma tanke som TS.

Jag har dock möjlighet att dra kabel. Men jag är lite osäker på det här med usbförlängare och usbhubbar.

Har hittat den här på ebay: http://www.ebay.com/itm/10m-33ft-4-port-4-Ports-USB-2-0-Exten...

Skulle den fungera att koppla in 1-4 t.ex. N64 usb dosor? Men kräver alla usbhubbar extern strömkälla?
Jag ser att det finns ett litet utag på den länkade hubben som ser ut att va för en DCadapter. Men det står ingenting om att det krävs eller att det medföljer :S

Skulle va tacksam om någon som har lite koll kunde reda ut ett och ett annat

Edit, kan det va så att extern strömkälla bara behövs om man har hubben fristående?!

Edit2, hittade denna information på en likadan produkt men från en annan säljare. "Backup DC port supports high consumption equipments."
Så jag antar att jag fick den frågan besvarad iaf.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacPain:

Förlåt om jag lånar tråden lite. Men jag har samma tanke som TS.

Jag har dock möjlighet att dra kabel. Men jag är lite osäker på det här med usbförlängare och usbhubbar.

Har hittat den här på ebay: http://www.ebay.com/itm/10m-33ft-4-port-4-Ports-USB-2-0-Exten...

Skulle den fungera att koppla in 1-4 t.ex. N64 usb dosor? Men kräver alla usbhubbar extern strömkälla?
Jag ser att det finns ett litet utag på den länkade hubben som ser ut att va för en DCadapter. Men det står ingenting om att det krävs eller att det medföljer :S

Skulle va tacksam om någon som har lite koll kunde reda ut ett och ett annat

Edit, kan det va så att extern strömkälla bara behövs om man har hubben fristående?!

Edit2, hittade denna information på en likadan produkt men från en annan säljare. "Backup DC port supports high consumption equipments."
Så jag antar att jag fick den frågan besvarad iaf.

Det du länkar är en aktiv kabel, det krävs för att klara längden och de behöver elförsörjning.
När det gäller hubar finns det både med och utan nätdel, det beror på hur mycket du ska koppla in, en usbport klarar 500mA och har du då en hub så får 4-7 ? enheter dela på de 500mA och det funkar inte om du börjar koppla in hdder, donglar och saker som laddas via usb, så ska man ansluta nått som drar ström krävs det en hub med nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okay, det var synd. Får försöka lösa det på något annat vänster då, hade vart väldigt smidigt att bara kunna koppla in dosorna & sen när man inte använde de att det inte skulle synas att det går, så att det ser mer "rent" ut eller vad man ska säga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar är en aktiv kabel, det krävs för att klara längden och de behöver elförsörjning.
När det gäller hubar finns det både med och utan nätdel, det beror på hur mycket du ska koppla in, en usbport klarar 500mA och har du då en hub så får 4-7 ? enheter dela på de 500mA och det funkar inte om du börjar koppla in hdder, donglar och saker som laddas via usb, så ska man ansluta nått som drar ström krävs det en hub med nätdel.

Ja det är en aktiv kabel. Jag har förstått att om man ska ha 10m eller mer på USB så måste det va en aktiv kabel. Men denna kabel har ju också en hub. Vilket verkar smidigt för mitt ändamål.

Användningsområdet är ju gamepads. Främst då N64 controllers. Kräver de ens någon ström? De ska ju bara skicka små kommandon till datorn. Så visst borde det fungera?!

Det stod på en likadan produkt från en annan säljare (som hade lite mer information) att det fanns ett uttag för extern strömkälla IFALL man ska använda hubben till mer strömkrävande produkter.

Men för vad jag har tänkt använda den till så borde den väl inte kräva någon annan strömkälla än USB uttaget från datorn?

Jag har kollat på N64 controllers för att se om det står någon spec. på vad det kräver i ström. Men jag finner ingen information om det.

Edit. Aktiv kabel, är betydelsen av en aktiv kabel just att den har extern strömkälla? O_o

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Rekordmedlem

En aktiv kabel innehåller elektronik för att klara att överföra signalen och den behöver ström, jag vet inte hur den kabeln är byggd, om den tar ström till det från usb och nätdelen endast är för hubfunktionen eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En aktiv kabel innehåller elektronik för att klara att överföra signalen och den behöver ström, jag vet inte hur den kabeln är byggd, om den tar ström till det från usb och nätdelen endast är för hubfunktionen eller inte.

Ska jag chansa och dra iväg en beställning? Vad tror DU? Kommer det fungera?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

1 kontroll _kanske_ går utan extern ström, men med det avståndet & flera kontroller?

- aldrig, det skulle jag bli grymt förvånad över om det fungerade, tyvärr.

Sen har jag för mig att det är runt +5m som det rekommenderas att köra med aktiv kabel, 10 lät långt. Finns väl mer info om det på google.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacPain:

Ska jag chansa och dra iväg en beställning? Vad tror DU? Kommer det fungera?

Bra fråga, jag har aldrig haft nån Nintendo, det verkar som den drar mindre än 22mA,
MEN, tydligen ska N64 kontrollen ha 3,3V inte 5V som är det normala i USB.
http://raphnet.net/electronique/extenmote/index_en.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

1 kontroll _kanske_ går utan extern ström, men med det avståndet & flera kontroller?

- aldrig, det skulle jag bli grymt förvånad över om det fungerade, tyvärr.

Sen har jag för mig att det är runt +5m som det rekommenderas att köra med aktiv kabel, 10 lät långt. Finns väl mer info om det på google.

Gör avståndet SÅ stor skillnad?! En 5m kabel då? Skulle det fungera bättre? Eller, jag kanske får köpa en nätadapter helt enkelt..

Skrivet av mrqaffe:

Bra fråga, jag har aldrig haft nån Nintendo, det verkar som den drar mindre än 22mA,
MEN, tydligen ska N64 kontrollen ha 3,3V inte 5V som är det normala i USB.
http://raphnet.net/electronique/extenmote/index_en.php

Intressant projekt du hittade. Det är väl ingen fara om den drar mindre än 5V. Men om EN drar 3.3V så kan väl knappast 2 eller fler sammsas på 5V!? :s
Är tyvärr ganska kass på elkunskap :/

Men, det finns ju tex. http://www.amazon.com/May-Flash-Controller-Adapter-Nintendo-6...
Det är ju en adapter för 2 kontrollers på EN USB.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Rekordmedlem

5m är den officiella maxländen på usb2 kablage så det kan göra skillnad.

Om kontrollern är designad för att drivas med 3,3 V kan den skadas av 5V, jag vet inte hur känslig den är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.