Permalänk
Medlem

Billig hemmabio.

Hej!

Är det någon som har kört dessa paket och kan svara på hur de är? Eller om ni vet hur dessa märken brukar vara då det gäller högtalare. Letar efter hemmabio paket, 3.0 eller 5.0 där centerhögtalaren inte är så stor.

http://www.dustinhome.se/product/5010646212/onkyo-sk-4800-5-0...
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/SSFCR400...

Kom gärna med förslag.

MVH

Niklas

Permalänk

Är det inte bättre och satsa på ett hyfsat 2.1 än vad jag antar kassa 5.0?
Ingen ljudnörd men kollade priset på dina högtalare och kan inte tänka mig att det levererar?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig, att inte gå på dom billiga skräphögarna, som finns på stormarknader.
Satsa gärna lite mer, och gå nöjd ur historien, du får vad du betalar för.
Här är Stället du skall gå till.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Cerwin är ju bra och billigt!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Är det inte bättre och satsa på ett hyfsat 2.1 än vad jag antar kassa 5.0?
Ingen ljudnörd men kollade priset på dina högtalare och kan inte tänka mig att det levererar?

Helt rätt, man får vad man betalar för.

Fast ska man köpa efter billig peng så finns bara ett enkelt sätt. Leta upp det man ska köpa o lyssna. Smaken vad som är ok eller bra skiljer mycket.

Jag skulle iaf aldrig köpa 5 högtalare för det priset men om TS tycket det låter ok o inte vill/kan betala mer så blir det kanske bra nog.

Sen hur det låter hos mig eller hos TS eller i butiken skiljer jätte mycket beroende på akustiken och storleken på rummet som högtalarna står i.

Låna hem o lyssna är klart bäst.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Cerwin är ju bra och billigt!

Beror på hur kräsen man är o vilken modell man väljer.

Cervin är ok ösa på högtalare. Bra väljud vettefan

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

De låter bättre än de inbyggda tv-högtalarna, mer än så vågar jag inte säga.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tror ni http://www.hifiklubben.se/Products/argon-6355fs-golvhogtalare... + http://www.hifiklubben.se/Products/argon-6344c-centerhogtalar... är bättre alternativ? Är lite osäker på hur bra de där passar ihop men det finns ingen annan argon center. Är skeptisk mot att golvarna har 5.25" och 1" diskant medan centern har 4" och 0.75" diskant. Även den mindre modellen av argon golvarna som har 4" mellanregister har också 1" diskant.

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare?

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Rekordmedlem

Om du sitter så att bilden är rakt framför dig och högtalarna är riktigt placerade på varsin sida av tvn så brukar fantomcenter fungera bra, centern är inte alltid nödvändig i de lägena och om man har bra sidosystem så kan det vara svårt att hitta en center som inte försämrar ljudet, så 4.0 är vanligt hos de som har större kombinerade hifi och hembiosystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Vad har du för förstärkare?

Onkyo TX-NR626. Köpte den på mellandagsrean för en billig peng, har fått bra omdömen.

och för att svara på det där med fantomcenter, jag har haft högtalare tidigare och jag kan inte direkt svara på om de var bra placerade men jag tycker man förlorade så mycket av ljudet på rösterna. Mycket effekter men inte så mycket röster och då blir det svårt att höra. Jag tänkte ha center just så att jag kan få mycket röst också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nirono:

Onkyo TX-NR626. Köpte den på mellandagsrean för en billig peng, har fått bra omdömen.

och för att svara på det där med fantomcenter, jag har haft högtalare tidigare och jag kan inte direkt svara på om de var bra placerade men jag tycker man förlorade så mycket av ljudet på rösterna. Mycket effekter men inte så mycket röster och då blir det svårt att höra. Jag tänkte ha center just så att jag kan få mycket röst också.

Gjorde du en helt ny setup eller bara kopplade ur ? Det förutsätter att allt är rättjusterat och en del apparater har även separata justeringar för dialog som fungerar oavset om man kör fysisk center eller inte.
Jag har för det mesta haft bra fronthögtalare och därför inte kunnat använda varesig nån center eller "filmsub" eftersom det försämrat ljudet eller behövt bli oerhört dyrt och jag känner flera andra som också har det problemet och dialogljuden är inget problem om anläggningen är rättjusterad, inte heller förmågan att låsa dem mitt i bilden såvida man inte sitter flera i bredd, men att göra det närmast perfekt till en sittplats brukar gå bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag rekommenderar dig, att inte gå på dom billiga skräphögarna, som finns på stormarknader.
Satsa gärna lite mer, och gå nöjd ur historien, du får vad du betalar för.
Här är Stället du skall gå till.

Vetefan om inte billiga skrothögar är mer värt än dom dyra mediokra designklossar som finns på hifiklubben.
Det går att få betydligt bättre ljud för hälften av dom pengarna på andra ställen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gjorde du en helt ny setup eller bara kopplade ur ? Det förutsätter att allt är rättjusterat och en del apparater har även separata justeringar för dialog som fungerar oavset om man kör fysisk center eller inte.
Jag har för det mesta haft bra fronthögtalare och därför inte kunnat använda varesig nån center eller "filmsub" eftersom det försämrat ljudet eller behövt bli oerhört dyrt och jag känner flera andra som också har det problemet och dialogljuden är inget problem om anläggningen är rättjusterad, inte heller förmågan att låsa dem mitt i bilden såvida man inte sitter flera i bredd, men att göra det närmast perfekt till en sittplats brukar gå bra.

Jag kan inte svara på om min anläggning är rättjusterad då jag satte högtalarna på plats och lät det vara så utan att tänka på att flytta dem. Men då jag oftast laddar hem filmerna istället för att faktiskt köpa blu-ray filmer så finns det oftast bara ett ljudspår. De fallen då de finns flera ljudspår att välja mellan så har jag tagit stereo och det har blivit bra då men de gånger då de bara finns 5.1 som ljudspår så saknar jag mycket av ljudet från rösterna. Därför har jag automatiskt tänkt att det är p.g.a. saknaden av center för att centern ska ta mycket av rösterna då det är 5.1 eller 7.1. Då det gäller sub så brukar jag tycka att de förstör om de inte är riktigt bra för allt de gör är att dåna då det redan finns tillräckligt med bas i de flesta högtalarna jag har hört, för film.

Skrivet av n_sandstrom:

Vetefan om inte billiga skrothögar är mer värt än dom dyra mediokra designklossar som finns på hifiklubben.
Det går att få betydligt bättre ljud för hälften av dom pengarna på andra ställen.

Vilka högtalare från hifiklubben är det du syftar på som är mediokra designklossar? Skulle du påstå att deras billigare argon och dali modeller är det? Om ja, vad är det för högtalare som du tycker är bättre för hälften av pengarna? Jag är intresserad av att hitta så bra som möjligt för pengarna, men om jag måste punda ut några tusen extra så kan man väl spara och göra det. Jag hade hoppats på att spendera 3000kr för golvarna och sen om man får mer med för samma peng gör inte de så mycket så länge golvarna är av någorlunda kvalité. http://news.cnet.com/8301-13645_3-57603381-47/onkyos-terrific... den där killen verkar tycka om Onkyo högtalarna och därav så har jag blivit lite intresserad av dem, sen så är det visserligen bara dustin som säljer högtalarna och då verkar det inte som det är så många butiker som är intresserad av att sälja dem, kanske inte finns några pengar att tjäna i Onkyo högtalare.

Men annars var jag intresserad av http://www.dustinhome.se/product/5010674981/jamo-s606-black-h..., tyvärr så är det svårt att hitta en matchande center till just de högtalarna. Någon som har några erfarenheter av de

Hur som helst, är det dumt att hoppas på att man blir nöjd med billiga högtalare? Jag kanske ska passa på att köra på Dali Zensor 5 på en gång då jag vet att de låter bra? Tyvärr är tillhörande center lite stor då det gäller dem och jag vill att det ska vara litet och smidigt för min lägenhet på 39kvm.

Permalänk
Medlem

Dynavoice och XTZ är båda prisvärda märken, säljs av Ljudfokus respektive Fyndbörsen. Ta en titt på dem.

Permalänk
Skrivet av Nirono:

Vilka högtalare från hifiklubben är det du syftar på som är mediokra designklossar? Skulle du påstå att deras billigare argon och dali modeller är det? Om ja, vad är det för högtalare som du tycker är bättre för hälften av pengarna? Jag är intresserad av att hitta så bra som möjligt för pengarna, men om jag måste punda ut några tusen extra så kan man väl spara och göra det.

Nja, ok, lite hårt uttalande av mig var det nog. helt utan vettiga alternativ är dom inte, men dom är definitivt inte "StällET man ska gå till" för bra och billig ljud. Säljarna brukar ha allt för mycket fokus på att lura på folk dyrt kringkrams, så det blir lätt att personer utan koll knallar ut med lastbubblor till högtalare och strömkabel vävd av alvhår för dubbelt så mycket pengar.

http://www.ljudfokus.se och http://www.fyndborsen.se är rätt populära ställen för billigt ljud. Både tillverkarna Dynacoice och XTZ har en del utseendemässigt tråkiga klossar som ger rätt mycket bang får the buck.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Inte dålig idé med dynavoice eller xtz. Grejen med de däremot är att jag gjorde en forumpost här tidigare där jag skrev att jag var intresserad av dynavoice och ville ha lite åsikter om dem men det var ingen som svarade så jag antog på en gång att det var billigt skräp. Är dynavoice magic f6/f7 eller XTZ 80.1F bra? Är lite sugen på att köra på Magic F-7 då jag tycker den ser rätt trevlig ut och center högtalaren som hör till är inte så stor så den passar bra in i min tv bänk.

edit: kanske ska ta och ändra om frågan lite. Tror ni att Magic F-7 kan prestera lika bra som t.ex. Argon högtalarna jag länkade tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Inte dålig idé med dynavoice eller xtz. Grejen med de däremot är att jag gjorde en forumpost här tidigare där jag skrev att jag var intresserad av dynavoice och ville ha lite åsikter om dem men det var ingen som svarade så jag antog på en gång att det var billigt skräp. Är dynavoice magic f6/f7 eller XTZ 80.1F bra? Är lite sugen på att köra på Magic F-7 då jag tycker den ser rätt trevlig ut och center högtalaren som hör till är inte så stor så den passar bra in i min tv bänk.

edit: kanske ska ta och ändra om frågan lite. Tror ni att Magic F-7 kan prestera lika bra som t.ex. Argon högtalarna jag länkade tidigare?

jag hade nog försökt pressa in en challenger m65 ex istället. många är nöjda med magic men m65 sägs vara en hel del bättre! har själv m65 ex och är grymt nöjd! lite för lite bas i filmer men ska nog inföskaffa mig en sub senare. vill man ha mer bas rekomenderar folk challenger m85 ex

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

jag hade nog försökt pressa in en challenger m65 ex istället. många är nöjda med magic men m65 sägs vara en hel del bättre! har själv m65 ex och är grymt nöjd! lite för lite bas i filmer men ska nog inföskaffa mig en sub senare. vill man ha mer bas rekomenderar folk challenger m85 ex

Jag ska fundera på det. Centern till M65 tar rätt mycket plats och kanske därför inte passar in i tv möbeln jag ska skaffa. Vad är skillnaderna på challenger m-65 och definition df5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Jag ska fundera på det. Centern till M65 tar rätt mycket plats och kanske därför inte passar in i tv möbeln jag ska skaffa. Vad är skillnaderna på challenger m-65 och definition df5?

finns ju en plattare version med, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-s-5-ex-1...

Definition ska ju vara en finare serie men då tror jag dom menar lite mer på 8 tummarna. Fråga ljudfokus! Deras service är helt otrolig!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste med en center är att den låter likadant som frontystemet, möjligtvis att man kan avstå från basen under 80Hz, men annars ska man inte ha en center, låter den bättre eller sämre än sidosystemen blir totalresultatet inte bra, det är därför rätt många med bra kombisystem (ljud/hembio) kör 4.0 eftersom det ofta är svårt att hitta center och basmoduler som matchar så att helheten blir bättre när de kopplas in såvida det inte får bli oerhört dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur blev det? bestämt dig?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste med en center är att den låter likadant som frontystemet, möjligtvis att man kan avstå från basen under 80Hz, men annars ska man inte ha en center, låter den bättre eller sämre än sidosystemen blir totalresultatet inte bra, det är därför rätt många med bra kombisystem (ljud/hembio) kör 4.0 eftersom det ofta är svårt att hitta center och basmoduler som matchar så att helheten blir bättre när de kopplas in såvida det inte får bli oerhört dyrt.

Har sett förr att folk skrivit att centern som hör till serien de har köpt var för dålig och försämrade ljudet på hela systemet. Är lite osäker då på hur jag ska göra, vet ni hur centern är till dynavoice högtalarna? Då tänker jag på de som hör till Definition och Challenger.

Skrivet av Hablam:

finns ju en plattare version med, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-s-5-ex-1...

Definition ska ju vara en finare serie men då tror jag dom menar lite mer på 8 tummarna. Fråga ljudfokus! Deras service är helt otrolig!

Skrivet av Hablam:

hur blev det? bestämt dig?

Har pratat med ljudfokus och och de tycker att jag ska köra på Challenger M-65 eller Definition Df-6 då jag inte har så superstor lust att slänga 5k på DF-8. Nu däremot så håller jag på o kollar efter en tv-bänk som har 2 hyllor på ungefär 20 cm vardera så jag kan få plats med min onkyo tx-nr626 som behöver typ 20 cm och sen en center på hyllan ovanför.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är rätt vanligt att tillverkarna gör en center som snarare har designmatchning än ljudmatchning, ett rätt vanligt fenomen/avart är att man bygger med en liggande DeAppolito konfiguration och får till helt olika spridning på centern jämfört med sidosystemen och framförallt så sprider den dåligt i bredd och byter ljudkarraktär när man flyttar lyssningspositionen i sidled, dvs centern kan förvärra klangmatchningen rejält och låter bara bra rakt fram där den ändå egentligen inte behövs i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Begagnat är inget alternativ för dig? Finns jättefina begagnade högtalarsystem på blocket för runt 5K.

Lite lästips: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=316095&st=...

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är rätt vanligt att tillverkarna gör en center som snarare har designmatchning än ljudmatchning, ett rätt vanligt fenomen/avart är att man bygger med en liggande DeAppolito konfiguration och får till helt olika spridning på centern jämfört med sidosystemen och framförallt så sprider den dåligt i bredd och byter ljudkarraktär när man flyttar lyssningspositionen i sidled, dvs centern kan förvärra klangmatchningen rejält och låter bara bra rakt fram där den ändå egentligen inte behövs i de flesta fall.

Okej, vet du några billiga högtalarsystem där centern faktiskt är någorlunda ok då? När jag tänker billigt så vill jag att endast frontarna går på 4k eller mindre.

Skrivet av lord_tito:

Begagnat är inget alternativ för dig? Finns jättefina begagnade högtalarsystem på blocket för runt 5K.

Lite lästips: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=316095&st=...

Vet inte om jag vågar köpa begagnat om jag ska vara ärlig. Kan ingenting om högtalare egentligen så vet inte när jag ser något som det är bra pris på. Samt att om det blir något fel så har jag ingen jag kan vända mig till, gillar idén av att kunna vända mig till en butik då saker inte funkar som de ska.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nirono:

Okej, vet du några billiga högtalarsystem där centern faktiskt är någorlunda ok då? När jag tänker billigt så vill jag att endast frontarna går på 4k eller mindre.

Vet inte om jag vågar köpa begagnat om jag ska vara ärlig. Kan ingenting om högtalare egentligen så vet inte när jag ser något som det är bra pris på. Samt att om det blir något fel så har jag ingen jag kan vända mig till, gillar idén av att kunna vända mig till en butik då saker inte funkar som de ska.

De som använder 3 likadana högtalare fram ger samma ljudkaraktär på centern, men jag tycker att man ska prova fantomcenter som första steg, 4000 kr är så pass låg budget att det är bäst att dela upp det på så lite som möjligt och har man bra placering/symetri kan det fungera bra utan fysisk center.

När det gäller beg så är det i princip omöjligt att råka ut för fel som hade täckts av garantin om de begagnade högtalarna fungerar när du köper dem, går de sönder beror det till 99,99% på yttre faktorer eller så är det fel som märks direkt de tas i bruk och alltså inte påverkar begagnade saker, dessutom låter lätt begagnade högtalare bättre än nya, det finns väldigt liten risk för "dolda fel" och slitaget är väldigt litet, har man skumkanter så bör de idag hålla minst 20 år, är det andra kanter så är minst 40-50 år normal livslängd på element, det enda övriga som åldras är om det är "blöta" kondensatorer i filtret de kan behöva bytas efter 20-30 år. Man sliter alltså inte ut högtalare särskilt fort och finns det skador så beror det på yttre omständigheter och inte på att det blir slitage, och skadorna upptäcker man om man tittar och spelar på systemet, dvs fungerar de ok vid prov och man tycker att finishen är ok så finns det inte så mycket som kan gå funktionsmässigt fel vid ett begköp av högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som använder 3 likadana högtalare fram ger samma ljudkaraktär på centern, men jag tycker att man ska prova fantomcenter som första steg, 4000 kr är så pass låg budget att det är bäst att dela upp det på så lite som möjligt och har man bra placering/symetri kan det fungera bra utan fysisk center.

När det gäller beg så är det i princip omöjligt att råka ut för fel som hade täckts av garantin om de begagnade högtalarna fungerar när du köper dem, går de sönder beror det till 99,99% på yttre faktorer eller så är det fel som märks direkt de tas i bruk och alltså inte påverkar begagnade saker, dessutom låter lätt begagnade högtalare bättre än nya, det finns väldigt liten risk för "dolda fel" och slitaget är väldigt litet, har man skumkanter så bör de idag hålla minst 20 år, är det andra kanter så är minst 40-50 år normal livslängd på element, det enda övriga som åldras är om det är "blöta" kondensatorer i filtret de kan behöva bytas efter 20-30 år. Man sliter alltså inte ut högtalare särskilt fort och finns det skador så beror det på yttre omständigheter och inte på att det blir slitage, och skadorna upptäcker man om man tittar och spelar på systemet, dvs fungerar de ok vid prov och man tycker att finishen är ok så finns det inte så mycket som kan gå funktionsmässigt fel vid ett begköp av högtalare.

Men man kan också betala mer än något är värt, jag skulle inte kunna estimera ett värde på högtalare.Däremot så har jag varit lite sugen på högtalare som är på rehifi.se ibland. Tänker att man kanske kan lita på den sidan. Finns det någon annan som säljer begagnade högtalare. Vet inte om jag skulle lita på privatpersoner, jag har blivit lurad förr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nirono:

Men man kan också betala mer än något är värt, jag skulle inte kunna estimera ett värde på högtalare.Däremot så har jag varit lite sugen på högtalare som är på rehifi.se ibland. Tänker att man kanske kan lita på den sidan. Finns det någon annan som säljer begagnade högtalare. Vet inte om jag skulle lita på privatpersoner, jag har blivit lurad förr.

För beghandel via butik på nätet så har du Hifiguru:
http://www.hifiguru.se/
Det finns också en Holländsk handlare som specialiserat sig på mellanklass och uppåt:
http://www.highend-broker.com

Du kan ju även fråga de lokala hifibutikerna, de får nog in beg de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bra billiga paket för enklare hemmabio, testat av hemmabiotidningen med ok omdöme.

http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/xtz-5.1-70.12-8.16-black

http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/nytt-objekt_6

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.