AMD-drivrutiner slutar fungera

Permalänk
Medlem

AMD-drivrutiner slutar fungera

Hejsan! först så fryser sig hela skärmen sedan blir det svart i kanske 2 sec. Sen står det att AMD drivrutinerna har slutar fungera men nu har dom återställts, jag har testat att uppdaterat drivrutinerna men det händer fortfarande vet nån varför?

Permalänk
Medlem

Vilket Spel/program försöker du använda när det kraschar och blir blackscreen.

Vad har du för hårdvara i datorn? Grafikkort,Nätagg, Ram minnen, Processor, moderkort, SSD/HDD,

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Prova äldre drivrutin.

Permalänk
Medlem

Har du överclockat ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Entusiast

Kan bli så om man kör med en instabil överklockning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Sker det endast i spel, eller annars också? Har du kollat temperaturerna? Är dator ny?

Permalänk
Medlem

Jag har igen aning hur man överklockar

Permalänk
Medlem

Grafikkort : AMD Radeon R9 270x ram minne : 8GB processor : i5

Permalänk
Medlem

Asså det sker när som helst fast när jag inte sitter i spel också, datorn och ganska ny

Permalänk
Medlem

Kan vara så att grafikkortet har/är på väg att ge upp. Överklockar man ett grafikkort för mycket så blir resultatet i regel att drivrutinerna crashar efter att skärmen först blivit svart. Om detta sker på stockklocks så kan kortet vara defekt. Vore också behjälpigt om du besvarade samtliga frågor, annars är det svårt att hjälpa dig, t ex de frågor som dunis90 ställde.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

svarade på hans fråga, jag har alldrig testat att klocka ner gafikkortet

Permalänk

Datorn har haft drivrutinerna från skivan, fungerade då hos mig utan problem.

Datorn kommer till "jeppan99"

Han får problem, att drivrutinerna inte fungerar, jag ber han installera nya.
Han har installerat senaste drivrutinen.

Där har ni lite info hur läget är, grafikkortet är inte överklockat, bara testat att underklocka lite för att kolla om problemet löste sig.

Mvh: Byggaren av datorn.

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppan99:

svarade på hans fråga, jag har alldrig testat att klocka ner gafikkortet

Kom gärna ihåg att citera den du svarar så att dom ser svaret. Sedan så undvik gärna att trippel-posta med bara några minuters mellanrum, använd Redigera-knappen istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av jeppan99:

Hejsan! först så fryser sig hela skärmen sedan blir det svart i kanske 2 sec. Sen står det att AMD drivrutinerna har slutar fungera men nu har dom återställts, jag har testat att uppdaterat drivrutinerna men det händer fortfarande vet nån varför?

Sänk grafiken massor, jag fick så också när jag körde på för höga grafikinställningar förut.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Mr Kollersh? menar du att jag ska sänka grafiken på tex cs go och lol?

Permalänk
Skrivet av jeppan99:

Mr Kollersh? menar du att jag ska sänka grafiken på tex cs go och lol?

Klicka på Citera knappen!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Ska jag sänka grafien på tex cs go och lol?

Skrivet av Mr Kollersh:

Sänk grafiken massor, jag fick så också när jag körde på för höga grafikinställningar förut.

Ska jag sänka grafien på tex cs go och lol?

Permalänk
Skrivet av jeppan99:

Ska jag sänka grafien på tex cs go och lol?

Testa med det, se om det funkar.

Jag hade ett 6970 som jag försökte köra på max på BF3, men då blev det sådär, "AMD-grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställts" typ.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Testa med det, se om det funkar.

Jag hade ett 6970 som jag försökte köra på max på BF3, men då blev det sådär, "AMD-grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställts" typ.

Det har inte hänt på typ en halvtimme nu det ser ut som det är fixat!

Permalänk
Avstängd

Ladda ned msi afterburner och höj volt på kortet tills det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ändå fundera på RMA. Du ska inte behöva höja spänningen manuellt på stockklocks, kortet ska kunna prestera på Max utan att du själv ska behöva ta till sådana åtgärder. Sänka inställningarna i ett spel som cs:go för ett 270x känns ytterst tveksamt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrunkbowl:

Datorn har haft drivrutinerna från skivan, fungerade då hos mig utan problem.

Datorn kommer till "jeppan99"

Han får problem, att drivrutinerna inte fungerar, jag ber han installera nya.
Han har installerat senaste drivrutinen.

Där har ni lite info hur läget är, grafikkortet är inte överklockat, bara testat att underklocka lite för att kolla om problemet löste sig.

Mvh: Byggaren av datorn.

Drivrutinerna från skivan är utdaterade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

vilka drivrutiner har du ? med senaste 14.1 får ja detta samt ostabil dator 1-2 gånger om dagen.. blåskärm i youtube osv.. överhuvud taget ostabil youtube å detta flash buggar ur med firefox varje dag men de e en annan sak antar jag... kör du 13.2 så fick ja det oxå men mindre ofta.. att drivrutinen slutar svara är klassiskt problem... konstigt inga i tråden ens nämnt detta? börjar prata om clocks , å rma...asg...

det du kan göra är att bocka ur rutan hårdvaruaccelering i flash.. de kan bli bättre iaf av detta

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

vilka drivrutiner har du ? med senaste 14.1 får ja detta samt ostabil dator 1-2 gånger om dagen.. blåskärm i youtube osv.. överhuvud taget ostabil youtube å detta flash buggar ur med firefox varje dag men de e en annan sak antar jag... kör du 13.2 så fick ja det oxå men mindre ofta.. att drivrutinen slutar svara är klassiskt problem... konstigt inga i tråden ens nämnt detta? börjar prata om clocks , å rma...asg...

det du kan göra är att bocka ur rutan hårdvaruaccelering i flash.. de kan bli bättre iaf av detta

Fattar inte vad du menar med flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppan99:

Fattar inte vad du menar med flash?

Adobe Flash, YouTube är en flash-spelare. Firefox och flash är lika bra kompisar som Bowser och Mario.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Adobe Flash, YouTube är en flash-spelare. Firefox och flash är lika bra kompisar som Bowser och Mario.

Jag använder google chrome?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppan99:

Jag använder google chrome?

Som fortfarande har Flash som en "addon". Allt du ser på youtube använder antagligen flash.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av jeppan99:

Det har inte hänt på typ en halvtimme nu det ser ut som det är fixat!

Så bra! Vet inte om det fortfarande funkar för dig men jag hoppas det

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Så bra! Vet inte om det fortfarande funkar för dig men jag hoppas det

Det händer ibland också när jag inte spelar, tex när jag är inne på facebook eller nått annat så händer det ibland också. Kan det också vara för jag har crakat windows 7?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jeppan99:

Det händer ibland också när jag inte spelar, tex när jag är inne på facebook eller nått annat så händer det ibland också. Kan det också vara för jag har crakat windows 7?

Ja det kan det.
Testa att ladda in BIOS defaultinställningar.
Kör inte med Catalyst 14.1 Beta, kör hellre med 13.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |