Permalänk

Välja linje, hjälp

Snabba frågor.

1. Vad exakt kan man bli inom dator och kommunikationsteknik? Läste på internet och allt jag såg var jobb som support (innebär alltså att supporta andra via telefon vilket inte är så roligt enligt mig) skulle vara kul om nån kunde nämna nåt roligare jobb inom utbildningen

2. Om jag väljer automation, vart får jag jobba? Vad ska jag jobba med? Exakt hur säger man åt maskinerna "gör de och de om 5" osv. Miljö osv

Ös på med information!

Ska gå elprogrammet förresten och Elteknik är inget för mig

Hoppas jag inte missat nåt nu men ifall jag gjort det så är det bara att fråga eller så kommer jag skriva det.

PS: jag tänker INTE gå till syv.

Permalänk
Medlem

Är det på högskola du menar?
Bestäm inget i förväg men lämna dörrar öppna genom att läsa ämnen som ger behörighet till högskolan.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Är det på högskola du menar?
Bestäm inget i förväg men lämna dörrar öppna genom att läsa ämnen som ger behörighet till högskolan.

Gymnasie

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Om jag väljer automation, vart får jag jobba?

Cityvärd eller distribution av Metrotidningar på allmänna platser.
-Jag har många kamrater från Automation och Mekatronik vid Chalmers (5årig utbildning) och de har ett rent h-lvete de första åren, orsaken är att de kan för lite om allt.

Om du ska läsa el läs då installation och få lite elbehörighet, sedan bör du komplettera med ett basår och därefter KY eller högskola.

Skrivet av Darkboot:

Jag tänker INTE gå till syv.

Du behöver inte gå du kan kommunicera på andra sätt som mail. Fråga t.ex. efter en lista på arbeten som eleverna har fått efter deras utbildningar? Troligtvis bryr sig skolan inte om att göra en återkoppling om hur bra/dålig deras utbildningar de har och kan därmed inte svara på frågan.

Problemet med automation idag jämfört emot säg 10år sedan är all kommunikation, databaser, scadasystem etc. Den tiden då man kunde slänga ihop sitt lilla program i ladder och bara behöva tänka på sitt program är förbi, tragisk är dock att t.o.m. vissa KY utbildningar idag i princip enbart kör med ladder.

*edit*
Grundproblemet ligger dock i arbetsmarknaden. Arbetskraften är idag svindyr, det finns gott om arbetslösa automationsingenjörer med några års arbetserfarenhet, varför då anställa en gymnasieelev för en struntsumma mindre i månaden och lära upp denna under några år?
Så serviceingenjörsyrket som gymnasieelever idag förr gjorde och lärde sig har mer gått åt folk med KY /högskoleingenjörsutbildningar.
Orsaken till varför en KY är bättre än gymnasiet är betydligt mognare elever dessutom mer fokus på vettiga saker. (religion och trams ska man ej läsa på kostsam lektionstid)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Orsaken till varför en KY är bättre än gymnasiet är betydligt mognare elever dessutom mer fokus på vettiga saker. (religion och trams ska man ej läsa på kostsam lektionstid)

En mer objektiv fördel med YH (KY finns inte längre) är att det finns en garanterat god arbetsmarknad för de examinerade, eftersom utbildningarna inte får hållas om utbildningsanordnarna inte kan visa att det finns en efterfrågan för dem bland arbetsgivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

1. Vad exakt kan man bli inom dator och kommunikationsteknik? Läste på internet och allt jag såg var jobb som support (innebär alltså att supporta andra via telefon vilket inte är så roligt enligt mig) skulle vara kul om nån kunde nämna nåt roligare jobb inom utbildningen

2. Om jag väljer automation, vart får jag jobba? Vad ska jag jobba med? Exakt hur säger man åt maskinerna "gör de och de om 5" osv. Miljö osv

Ös på med information!

Ska gå elprogrammet förresten och Elteknik är inget för mig

Hoppas jag inte missat nåt nu men ifall jag gjort det så är det bara att fråga eller så kommer jag skriva det.

PS: jag tänker INTE gå till syv.

1. Enklare supportärenden, tänk folk som har problem med datorer som inte startar eller program som krånglar. Viss nätverkssupport också, beroende på vad du kan.
2. Som elektriker.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Cityvärd eller distribution av Metrotidningar på allmänna platser.
-Jag har många kamrater från Automation och Mekatronik vid Chalmers (5årig utbildning) och de har ett rent h-lvete de första åren, orsaken är att de kan för lite om allt.

Om du ska läsa el läs då installation och få lite elbehörighet, sedan bör du komplettera med ett basår och därefter KY eller högskola.

...

Problemet med automation idag jämfört emot säg 10år sedan är all kommunikation, databaser, scadasystem etc. Den tiden då man kunde slänga ihop sitt lilla
program i ladder och bara behöva tänka på sitt program är förbi, tragisk är dock att t.o.m. vissa KY utbildningar idag i princip enbart kör med ladder.

*edit*
Grundproblemet ligger dock i arbetsmarknaden. Arbetskraften är idag svindyr, det finns gott om arbetslösa automationsingenjörer med några års arbetserfarenhet, varför då anställa en gymnasieelev för en struntsumma mindre i månaden och lära upp denna under några år?
Så serviceingenjörsyrket som gymnasieelever idag förr gjorde och lärde sig har mer gått åt folk med KY /högskoleingenjörsutbildningar.
Orsaken till varför en KY är bättre än gymnasiet är betydligt mognare elever dessutom mer fokus på vettiga saker. (religion och trams ska man ej läsa på kostsam lektionstid)

Hur menar du att de har ett helvete de första åren?
Finns det många arbetslösa automationsingenjörer? Va? Företagen verkar ju slita i oss.

Själv har jag från början något års erfarenhet av elskåp- och kablagemontering, kompletterat med två års KY (elektroteknik m. inriktning industriell automation).
Även efter KY:n hade jag knappt rört en PLC eller gjort något programmeringsexempel öht. Fick jobb via en god kontakt (en av de i ledningsgruppen för utbildningen anställde mig som automationsingenjör, trots att min LIA (praktik) varit mycket mer inriktad mot underhållsteknik (renovering av elmotorer/transformatorer).

Det jag hade med mig var dock lite lös teori, och tillräckligt med ganska basic matematik och fysik för att kunna analysera, tänka och formulera idéer och slutsatser (inget världsomväldande, men tillräckligt för att ofta ge mig chansen att veta var man ska börja felsöka/analysera en situation). Med det som verktyg har jag sedan kommit i kontakt med olika programvaror, instrument (givare mm.), motordrifter, olika fabrikat på nyss nämnda, som fyller i de hål man hade för att få duglig koll på helheten.

Min slutsats är att sådant skulle vara helt värdelöst att lära sig i skolan (dock bra att få jobba lite med något av alla fabrikat, då det mesta är ganska likt) eftersom man ändå har en inlärningsperiod beroende på arbetsplats och projekt. På större projekt och/eller drifttagningar finns det alltid lite slavgöra (renritning av elscheman, kolla kod, kontrollera motor-riktning, leta givare, övervaka en processbild osv) man kan sätta någon oerfaren på för att få erfarenhet, man lär sig då lite runt omkring samtidigt som de mer erfarna kan göra det de är experter på.

Hur det är om man gått automation på gymnasiet vet jag inte, men jag gissar att kontakter är bra, och att man är mycket intresserad och att det märks på intervjuer. Men ditt argument om "varför välja en gymansie-elev istället för en KY/Högskoleingenjör" håller jag med om. Frågan är om det finns KY/Högskole-utbildade att välja på? Och de som finns, är de motiverade/intresserade?

Nu skrev du iofs civilingenjörer, och av de nyutbildade jag stött på i jobbet som varit hyffsat färska är att de tänker på en helt annan nivå och kanske saknar den (praktiska) helhetsförståelsen, men kan vara väldigt duktiga experter inom en smal gren av automationstekniken. Oavsett tidigare utbildning så är det ett område man behöver jobba med länge för att bli riktigt duktig, och när man då blivit det, så har det kommit ny teknik man inte har särskilt bra koll på.

Skrivet av Genomresa:

En mer objektiv fördel med YH (KY finns inte längre) är att det finns en garanterat god arbetsmarknad för de examinerade, eftersom utbildningarna inte får hållas om utbildningsanordnarna inte kan visa att det finns en efterfrågan för dem bland arbetsgivarna.

Ja, KY/YH är en riktigt bra form av utbildning. Fokus på det viktigaste med nära relevans till verkligheten, samt möjligheten att verkligen få visa upp sig och göra ett gott intryck. Som med all utbildning är det dock alltid värt att kolla lite referenser från tidigare/nuvarande elever. Även om steget till YH satte lite större krav på seriositet så finns det säkerligen bättre och sämre utbildningar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Hur menar du att de har ett helvete de första åren?
Finns det många arbetslösa automationsingenjörer? Va? Företagen verkar ju slita i oss.

Personer med yrkeserfarenhet är extremt eftertraktade.

Skrivet av Nightcrawl:

Själv har jag från början något års erfarenhet av elskåp- och kablagemontering, kompletterat med två års KY (elektroteknik m. inriktning industriell automation).
Även efter KY:n hade jag knappt rört en PLC eller gjort något programmeringsexempel öht. Fick jobb via en god kontakt (en av de i ledningsgruppen för utbildningen anställde mig som automationsingenjör, trots att min LIA (praktik) varit mycket mer inriktad mot underhållsteknik (renovering av elmotorer/transformatorer)..

Inte konstigt att du är eftertraktad då du även är lite åt serviceingenjörshållet och kan flera områden.

Skrivet av Nightcrawl:

Nu skrev du iofs civilingenjörer, och av de nyutbildade jag stött på i jobbet som varit hyffsat färska är att de tänker på en helt annan nivå och kanske saknar den (praktiska) helhetsförståelsen, men kan vara väldigt duktiga experter inom en smal gren av automationstekniken. Oavsett tidigare utbildning så är det ett område man behöver jobba med länge för att bli riktigt duktig, och när man då blivit det, så har det kommit ny teknik man inte har särskilt bra koll på.

Ja inom automation finns dessutom helt olika områden. På större projekt som jag arbetar inom så kanske man bara har ett par plc (2st redundatan) som styr hela anläggningen som är riktigt stor, där man programmerar dessa delvis i en databas med olika objekttyper och dylikt och autogenererar från denna databas programkoden till både PLC , OPC servar och Scada samt skapar de sidor och funktioner i scadaprogrammet som behövs.
Så förutom bra kunskaper inom plc och scada bör man vara riktigt grym på databaser och c++ och C# (med allt som ingår som Windows Communication Foundation), där man ibland ska utveckla drivers som kommunicerar med både scada, OPC och plc.

Detta är lite mer än de flesta nyexade civilingenjörer behärskar och de får det skitjobbigt.

Det svåra med större projekt är att för att göra en liten sak behöver man ha koll över helheten, som att det inte är säkert att man ens kodar en plc i plc programmet utan det kan vara C++ kod som man ska ändra och man måste fundera på vad scada m.m tycker om ens ändring.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

En mer objektiv fördel med YH (KY finns inte längre) är att det finns en garanterat god arbetsmarknad för de examinerade, eftersom utbildningarna inte får hållas om utbildningsanordnarna inte kan visa att det finns en efterfrågan för dem bland arbetsgivarna.

Det där min kära vän är en sanning med modifikation.;)

Det finns YH utbildningar som drivs utan möjlighet till arbete efter avslutat utbildning. Skattepengar rakt ner i sjön.
Jag känner personligen till en utbildning som saknar arbetsmarknad, där ett flertal skolor bedriver verksamhet med kännedom om den totala bristen av arbetstillfällen men mörkar detta på bästa möjliga vis både för blivande elever och myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Det där min kära vän är en sanning med modifikation.;)

Det finns YH utbildningar som drivs utan möjlighet till arbete efter avslutat utbildning. Skattepengar rakt ner i sjön.
Jag känner personligen till en utbildning som saknar arbetsmarknad, där ett flertal skolor bedriver verksamhet med kännedom om den totala bristen av arbetstillfällen men mörkar detta på bästa möjliga vis både för blivande elever och myndigheter.

Då är jag säker på att myndigheten för yrkeshögskolan välkomnar din anmälan, så att skattepengarna kan sluta kastas i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Personer med yrkeserfarenhet är extremt eftertraktade.

Inte konstigt att du är eftertraktad då du även är lite åt serviceingenjörshållet och kan flera områden.

Ja inom automation finns dessutom helt olika områden. På större projekt som jag arbetar inom så kanske man bara har ett par plc (2st redundatan) som styr hela anläggningen som är riktigt stor, där man programmerar dessa delvis i en databas med olika objekttyper och dylikt och autogenererar från denna databas programkoden till både PLC , OPC servar och Scada samt skapar de sidor och funktioner i scadaprogrammet som behövs.
Så förutom bra kunskaper inom plc och scada bör man vara riktigt grym på databaser och c++ och C# (med allt som ingår som Windows Communication Foundation), där man ibland ska utveckla drivers som kommunicerar med både scada, OPC och plc.

Detta är lite mer än de flesta nyexade civilingenjörer behärskar och de får det skitjobbigt.

Det svåra med större projekt är att för att göra en liten sak behöver man ha koll över helheten, som att det inte är säkert att man ens kodar en plc i plc programmet utan det kan vara C++ kod som man ska ändra och man måste fundera på vad scada m.m tycker om ens ändring.

Ja, nog hjälper det mig att ha den förståelsen, iallafall ytligt (skulle knappast vara självgående och montagejobbet var mest att klämma kabelskor ). Jag tror att det gör det lättare för mig att sälja in mig själv på anställningsintervjuer genom att ge sken av att jag har lite koll då jag är bekväm med begrepp/terminologi osv (skulle dock aldrig säga att jag kan något jag inte kan). Men de kunskaperna är inte något jag direkt har haft någon hjälp av i mitt jobb som automationsingenjör.

Ja jag känner igen komplexiteten du beskriver. I min erfarenhet så är det en senior engineer som tar huvudansvaret, och under sig har den någon helt oerfaren som jobbar nära tillsammans med en hyffsat kunnig som ger den oerfarna lagomt utmanande uppgifter. För mig blev jag inslängd i ett 12-månaders projekt på ett pappersbruk och var rätt vilsen till en början. Ett år senare hade jag väldigt bra inblick och förståelse för otroligt mycket mer. Dock var detta mer inriktat mot installationsunderlag från I/O till ställverk/motordrifter/instrument/givare, och kanske skiljer sig i upplägget du beskriver.

För min dåvarande arbetsgivare (konsultföretag) var det en så naturlig sak att ta in oerfarna (i lagom kvot i förhållande till erfarna) att lära upp, med vetskapen att de kanske inte kan stå på egna ben (kostnadsmässigt) förrän efter ca 2 år då de börjar bli självgående.

Idag jobbar jag i provrum där jag testar funktioner mina kollegor utvecklat, och det är delvis min uppgift att skapa förutsättningar för att få så bra tester som möjligt. Så det sträcker sig allt ifrån riktiga givare till att sitta och kontrollera logik, bråka med AD, nätverk, opc 800xA-Network manager mm. Finns så otroligt mycket kul att lära, och nog känns det överväldigande. Men än en gång, har jag mycket erfarna kollegor vid min sida att mjölka kunskap ifrån :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.