Permalänk
Medlem

Jag hade velat ha det om det hade en döskalle i plast på fronten med läskiga ledljus i.

Permalänk
Medlem

Ganska snygg utsida, men insidan var varken hackat eller malet, verkar vara rätt typiskt för många Lian li chassin tyvärr, synd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En bra och informativ recension som vanligt av Jonas.
Skulle gärna se en recension av Jonas med Lian Li PC-Q33.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ra Linux:

En bra och informativ recension som vanligt av Jonas.
Skulle gärna se en recension av Jonas med Lian Li PC-Q33.

Me too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Ja varför prioriterar man slotin dvd istället för 2 120mm fläktar i övre delen är en gåta för mig. Sen 6st 3,5 tums hdd, ja det är bara korkat.

Eller varför inte ta fram två versioner, med olika huvar. Det vore busenkelt, och dessutom billig produktutveckling. Baschassin med olika motorhuvar skulle vara min rekommendation till Lian-Li nu när de tagit fram grundkonceptet.

Permalänk
Medlem

Standard Lian Li, ser bra vid första anblicken men sedan är det miss på miss på miss.
Man måste undra om dom faktiskt strävar efter att inte ha ett perfekt chassi efter alla dessa år och modeller..

Håller starkt med dig Jonas med att det har finesser som mycket väl kan skulle kunna ge den utmärkelse men alla dessa design felen är inte vad man ska förvänta sig utav ett chassi 2014.

Permalänk
Medlem

Man kan tro att det är en praktikant som har designat detta chassit.
Filter som sitter fastmonterade så man måste ta bort fläktarna för att rengöra, liksom va?
En sekundär hårddiskbur som inte egentligen får plats om man vill ha ett normalstort nätaggregat.
Ett totalt misslyckande från Lian Li på flera fronter, inte minst priset på över 1300 kr vilket är helt otroligt högt.

Permalänk
Medlem

Handmoddel någon?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

1 Bra Recension
2 Då jag aldrig köpt ett lian li chassi tycker jag dock de är snygga. fast då vill jag ha borstad aluminium varianten.

känns däremot dessvärre att dem behöver få sin marknads avdelning och design avdelning att prata. Alt kicka, the bos på marknad eller design vem nu det är som inte vill prata med den andra parten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för en bra recension!

Men chassit gillade jag inte, konstruktionen känns bara väldigt fel.
För 1400:- kan jag hitta ett bra mycket snyggare och mer väldesignad burk än denna.

Permalänk

Det där med att öppna luckan var smart...skulle vilja se det på alla chassin gör mekandet mindre smärtsamt när det är gott om plats..och man slipper skruva och hålla i ficklampa samtidigt osv.

Permalänk
Medlem

Kör med LianLi på båda mina bruksdatorer mest för att de är så snygga, har liknande frontfilter i mediadatorn som (precis som Wladir skrev) lätt dammsugs framifrån utan att öppna lådan.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Då jag har ett sådant i min ägo kan jag ge min feedback.

HDD buren stämmer till stor del att den ej går att använda om man t.ex har ett 190 mm nätagg.
Dock vet jag inte om Hale 90 1000w V2 skulle fungera bättre då dom har flyttat lite på kablar osv.

Men nätaggets MB kablar osv verkligen pressar på hdd buren, så jag får köra utan tillsvidare.
Och personlingen har jag aldrig arbetat i ett mATX chassi, så för mig var det verkligen tänka ett par ggr och fundera.

Och jonas kritik på svårt åtkomliga fläktfilter.
Fläktarna sitter med snabb fästen och filtrera sitter inte fast skruvade, så det är en operation på max 1 min att plocka ut.
Du fäller ner locket, så sitter dom där fram, gör ett ryck så är dom lösa.

Ljudnivån är jag riktigt nöjd med, var skeptisk först, men nu har jag t.om pressat in maximalt med fläktar - Noctua NF-S12B-ULN
Och som CPU kylare kör jag med Noctua NH-U9B SE2.

Kabeldragning får jag ge mig på inom kort då det ser ut som självaste fan där.
Sen kan jag tillägga att kör man t.ex Maximus VI Gene och ska ha ena chassi fläkten i uttaget längst bak så kommer sladden bli förkort.
Fått köpa 2 st Y-kablar för att förlänga samt sätta i dom i moderkortets uttag än att gå genom nätagget.

Det finns två SSD platser vid moderkortet att använda, men jag kan bara nyttja ena pga sata portarna är i vägen, samt enbart raka kontakter som gällde för min del.

Så att ha gått från ett Cosmos 2 till detta, är jag riktigt riktigt nöjd, men visst är det inte helt 100% perfekt, men är nöjd iaf trots svordomar.

- HDD buren åkte ut pga platsbrist.
- ena SSD går inte använda med Maximus IV Gene (om ingen kommer på en lösning?)
- Har man för långt nätagg blir det kögligt med kablar.

+ Lätt arbetat på "överdelen" i lådan.
+ Lätt att rengöra fläktfiltrena, både fläktar och filtrena sitter med snabbfästen.
+ Behaglig ljudnivå trots 5 chassi fläktar,enda som låter är grafikkortet som drar igång vid spel.
+ Lagom size att ha vid skrivbordet (Använder ett galant från IKEA och har det på korta sidan t.om)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Rätt uppenbart att tanken är NAS och inte Gaming..
Välventlierade och många hårddisksplatser, en tyst vattenkylare som ändå inte behöver så mkt luft då Cpun inte arbetar så hårt, osv.
Har man främre buren i är det ju bara 24+4/8 pin att dra igenom, samt platta satakablar. Då måste man inte ha ett monsteragg heller, utan antagligen ett semi-passivt som idlar mest, med fläkten uppåt "osar" ju varmluften ut i chassiet och försvinner, så PSUn värms aldrig upp så att fläkten måste starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En del fantastiska nyskapande funktioner som borde vara standard överallt framöver kombinerat med missar och funktioner som var dåligt på chassin för 10 år sedan.
Lite typiskt Lian-Li med andra ord...

Du får in lika många 3.5" diskar och fler 2.5" i ett Bitfenix prodigy chassi som kostar hälften t.ex.
Fractal Design Node 304 är ett annat alternativ. Nu är båda dom mini-ITX iofs, men, om det ändå är NAS man ska ha, varför välja mATX om det är viktigt med storlek?

Håller med. När man ser genomgångar och tester på olika chassien så verkar ju inte Lian Li alls vara lika genomtänkta som konkurrenternas. Tycker det verkar som om, iaf i de all flesta fallen, så har Fractal Design, Silver Stone och Bitfenix lite mer genomtänkta lösningar (och oftast även lite snyggare, men inte alltid).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. När man ser genomgångar och tester på olika chassien så verkar ju inte Lian Li alls vara lika genomtänkta som konkurrenternas. Tycker det verkar som om, iaf i de all flesta fallen, så har Fractal Design, Silver Stone och Bitfenix lite mer genomtänkta lösningar (och oftast även lite snyggare, men inte alltid).

Jo, även om jag hellre vill sätta Silverstone i samma kategori som Lian-Li faktiskt, om än inte lika illa.
Mycket innovativa och bra lösningar men samtidigt en del onödigt och konstiga prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Rätt uppenbart att tanken är NAS och inte Gaming..

Om det nu är med fokus på NAS och liknande, varför slösa bort så mycket utrymme på plats för SLI och Crossfire möjligheter?
Ett så stort chassi och bara 6 HDD platser känns väldigt lite.
Du har lika många platser i Bitfenix Phenom eller Fractal Design Node 304 t.ex. och dom är betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Angående fläktfiltret i fram så går det säkert utmärkt bra att dammsuga dem utifrån chassiet.

Nja det är nog ingen höjdar idé. Du måste ju ändå in och stoppa fläktarna innan du dammsuger annars finns det risk att du förstör fläktarna.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jäklar, detta var en känsloladdad recension. Jonas verkade nästan arg! Jag håller med om att det var många konstiga lösningar från Lian Li. Som jag tolkar det låter de utrymmet mellan fläkten i bakkant och hårddiskburen vara outnyttjat, och därmed lämnar de 1/8 av chassit tomt.

Ändringar jag skulle utfört:

  • bytt plats på radiatorn och de två standardfläktarna i fronten.

  • låtit den närmaste 2,5"-platsen på bilden stanna kvar och flyttat den andra till det outnyttjade utrymmet. Den förra platsen ändras till en stor kabel- och slanggenomföring

  • tagit bort hårddiskburen framför nätaggregatet eller gjort den 1-2 enheter hög, vilket fortfarande lämnar utrymme för kablar och slangar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10