Hjälp med universitetsprogram!

Permalänk
Medlem

Hjälp med universitetsprogram!

Hej!

Vilket program på t.ex. KTH ska man läsa om man har som mål att bli grafikkorts och/eller CPU-arkitekt? Har jag rätt i att man borde läsa till Civilingenjör inom Elektroteknik?

Men vilket mastersprogram ska man läsa?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Högskole/universitetsutbildningar är bara en grundutbildning. Mig veterligen finns det inget grundprogram som har vare sig den bredden eller djupet i det du efterfrågar. Nu beror det såklart på vad man menar, en alu kan man slänga ihop på en kvällskurs i vhdl konstruktion.
Mitt råd är dock läs teknisk fysik. Orsaken till detta val är att det är ett program som "alla" väl känner till det ingår dessutom grunderna för det mesta och nivån är rätt hög så man slipper få en hjärtattack när man sedan börjar forskarutbildningar på lite högre nivå.

Så se grundutbildningar på universitetet för vad de är och försök att fixa en bra grund, att sedan få en vettig doktorandplats med den inriktningen du vill ha (troligtvis utanför sverige, som MIT) är inte det enklaste, men ditt mål är hellre inte enkelt. (beroende på hur man ska tolka det, för som jag nämnde en alu kan man slänga ihop i vhdl på en kvällskurs, gamers kommer dock inte bli imponerande på denna alu)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har väl inte så mycket konkret att komma med, men håller i stort sett med Bud Bundy.
Möjligheten att hitta ett sådant jobb i Sverige torde vara rätt obefintlig (finns ens sådan verksamhet i Sverige ?).
Men är du verkligen seriös så torde det isåfall vara en internationell karriär som gäller. Ingen utbildning i Sverige torde komma i närheten av vad man behöver kunna.
Elektroteknik som du nämner torde väl innehålla en hel del nyttigt vad gäller grundkunskaper inom elektronik, men för att seriöst utveckla nya CPU:er och grafikkort krävs mycket mer. Teknisk fysik vet jag inte om det innehåller så mycket med den inriktningen du vill ha, men däremot är det, som Bud Bundy skriver, en utbildning med en relativt hög nivå som lägger en bra grund för vidare studier.

Du skulle ju kunna försöka komma i konktakt med kända personer som gör det du vill. Många har nog inget emot att svara på ett artigt skrivet mail.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag läser elektroteknik på LTH med ungefär samma mål som dig när jag började.
Finns en inriktning som heter "design av processorer och microsystem".

Fråga gärna på om du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hålla med om att elektroteknik eller teknisk fysik är en bra start. Däremot är det som tidigare sagts bara en början, man skall nog vara beredd att satsa rätt hårt om man skall lyckas landa ett sådant jobb i framtiden.

När det gäller möjligheter i Sverige så har ARM en del utveckling nere i Lund där jag har för mig att en del hårdvara ingår, även Intel har tagit sig till Lund genom ett uppköp av ST-Ericsson men vad jag förstått handlar det mer om mjukvaruutveckling.

Permalänk
Medlem

Mycket bra information!

Jag läser ju själv mitt fjärde år på elektroteknik (inriktning robotik och systeteknik) på KTH men började fundera kring vad folk som utvecklar processorer/grafikkort har för bakgrund. Kollade igenom olika mastersprogram som KTH har men hittade inget som verkade komma i närheten av design av processorer/graifkkort. Men nu ser jag ju att LTH har det, vore ju kul att söka till LTH och bo där ett tag men är det värt att byta och plugga ett extra år?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Men nu ser jag ju att LTH har det, vore ju kul att söka till LTH och bo där ett tag men är det värt att byta och plugga ett extra år?

Det kan bara du avgöra.. Ett samtal mellan fyra ögon med en studievägledare kanske skulle vara något!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|