Permalänk
Medlem

Datorn slutade att funka

Tjena, som titeln säger har jag råkat ut för ett litet dator problem. När jag satt och spelade igår kväll så lade datorn av, när jag försökte starta den så hör man någonting gå igång men powerknappen lös inte. Detta har hänt en gång förut och då antog jag bara att datorn var överhettad och väntade ett litet tag så funkade den igen.

Den här gången gjorde jag samma men nu imorse gick den fortfarande inte igång, då öppnade jag upp burken och märkte att det enda som startade när jag klicka på startknappen var grafikkortet. Några saker att tillägga är: Burken är ganska dammig, senaste dagen har frontpanelen på chassit lossnat några gånger, datorn har slutat funka båda gångerna relativt obelastad (wow, lol)

Speccs:
MSI Z87-G43 AT
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Sapphire Radeon HD 7970 3GB GHz-editon Vapor X
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär
DVD±RW ASUS DRW-24B5ST SATA Retail
Windows 8 Svensk 64-bit OEM

Jag är osäker på vart jag ska lägga tråden men väljer här på grund av att jag misstänker något med frontpanelen eller dammet. En moderator får gärna flytta tråden till ett mer passande ställe

Permalänk

börja ta bort dammet. kontrollera sedan fronpanelen och att kablarna sitter som de ska på moderkortet osv.

Permalänk
Medlem

Okej, må skaffa en trycklufts burk. Har kollat kablarna på moderkortet, nättagget diverse. Tänkte om det skulle kunna vara någon kabel i frontpanelen, eller är det osannolikt?

Permalänk
Medlem

damma ur burken (luft på burk eller kompressor med fuktavskiljare eller vad det nu heter.)

om den stänger av sig när du inte gör någonting så är det väl uppenbart att datorn överhettas.
skulle gissa påantingen grafikkortet eller processorn som dammat igen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Upptäckte ett heatsinkern till vad jag tror är southbridgen är lös. Den saknade en skruv vid inköp men heatsinkern satt fast så jag ignorerade problemet, men när jag städade ur datorn märkte jag att den nu var rejält lös. Ska se om jag kan hitta någon skruv som passar och återapplicera kylpasta.