Permalänk

Katten spydde i tangentbordet!

Ja precis som rubriken antyder så vaknade jag i morse och såg att katten hade lagt en kaskadspya rätt ner i mitt två månader gamla qpad mk-50. Så frågan lyder helt enkelt hur mycket vatten tål tangentbordet egentligen? Fattar såklart att jag inte kan spola skiten rätt under kran. Men aja någon kanske kan sprida lite ljus över problemet.

Bild på härligheten https://www.dropbox.com/s/xv1399dqj1qsejz/tbord.JPG

// Mattias

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Hahaha hade musen varit taskig ?

Skämt o sido, ta bort tangenterna, skölj ur o skrubba med diskmedel låt torka i typ 1-2 dygn sen tillbaka med allt

Permalänk
Medlem

I princip så tror jag väl att du kan hålla det under kran.
För säkerhets skull kan du väl dock öppna upp tangentbordet och plocka ut kretskortet, då kan du definitivt hålla det under kran.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

vad jag har för mig så leder vatten inte ström, men då ska det vara bara H2O och inget annat. Ved inte hur tangenterna kommer fungera senare

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Du kan hålla det under kran bara det inte har någon elektricitet i sig. så plugga ur vänta lite, ha det under kran gör som du vill för att få rent det, vänta ett antal dygn på att det ska torka

Permalänk
Medlem

Demontera det så mycket du orkar. Ta av tangenterna och låt dessa ligga i ett bad med varmt/ljummet vatten och diskmedel. Demontera skalet och diska det. Diska försiktigt alla brytare för att få ut kladd. Låt dessa torka mkt noga, tid beror på rumstemp och luftfuktighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xmattiasx:

Japp, samma färg på kattmaten som hemma hos mig

Du får väl demontera tangentbordet och diska alla lösa plastdelar och sedan prova att skölja av ovansidan på kretskortet/kontakterna så bra det går och låta det torka och sedan prova om det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Hahaha hade musen varit taskig ?

Skämt o sido, ta bort tangenterna, skölj ur o skrubba med diskmedel låt torka i typ 1-2 dygn sen tillbaka med allt

Hehe ja den hade väl det. Får testa med det och se hur det går

Skrivet av Rydisen:

I princip så tror jag väl att du kan hålla det under kran.
För säkerhets skull kan du väl dock öppna upp tangentbordet och plocka ut kretskortet, då kan du definitivt hålla det under kran.

Är det mycket jobb att plocka ur kretskortet?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Hehe ja den hade väl det. Får testa med det och se hur det går

Är det mycket jobb att plocka ur kretskortet?

Har läst om flera som sköljt och skurat med diskmedel bara man låter det torka ordentligt så har det inte varit några problem. Kan inte garantera att det kommer funka.

Men bättre än att sitta med katt-kex på T-bordet i guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

vad jag har för mig så leder vatten inte ström, men då ska det vara bara H2O och inget annat. Ved inte hur tangenterna kommer fungera senare

Du verkar komma ihåg ganska väldigt fel isåfall... Har vattnet torkat upp så leder det ju inte däremot eftersom vattnet då är borta. OK du pratar destillerat

Permalänk

Ok tack för alla tips, får se om det överlever

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

I princip så tror jag väl att du kan hålla det under kran.
För säkerhets skull kan du väl dock öppna upp tangentbordet och plocka ut kretskortet, då kan du definitivt hålla det under kran.

japp dushade ett tangentbord så efter att ha plockat isär det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Fattar såklart att jag inte kan spola skiten rätt under kran.

Det är precis det du faktiskt kan göra. Jag har spillt såväl mjölk, coca cola & öl i mina tangentbord genom åren. Jag brukar köra de i diskmaskinen och sen låta de torka i 2-3 dagar. Sålänge vattnet har torkat när du väl använder tangentbordet sen så är det okej.

Permalänk
Medlem

Akta så vattnet inte lämnar kalkavlagringar och annat. Kan vara en ide att först skölja under kranen, sen skölja bort kranvattnet med destillerat vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Ja man lever farligt när man har katt !!!

Men hoppas att det ordnar sig. Själv har man bara fått hörlurssladdar sönderbitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Ja precis som rubriken antyder så vaknade jag i morse och såg att katten hade lagt en kaskadspya rätt ner i mitt två månader gamla qpad mk-50. Så frågan lyder helt enkelt hur mycket vatten tål tangentbordet egentligen? Fattar såklart att jag inte kan spola skiten rätt under kran. Men aja någon kanske kan sprida lite ljus över problemet.

Bild på härligheten https://www.dropbox.com/s/xv1399dqj1qsejz/tbord.JPG

// Mattias

Jag brukar göra rent mitt tangentbord i vasken, och det går bra så länge man låter det torka ut ORDENTLIGT. Ta i med god marginal. Sen ser jag det som att du inte har mycket till val heller. Antingen gör du dig av med tangentbordet, eller katten, eller både och.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att byta foder till kissen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

vad jag har för mig så leder vatten inte ström, men då ska det vara bara H2O och inget annat. Ved inte hur tangenterna kommer fungera senare

Destillerat vatten leder inte, vatten direkt ur kranen leder däremot!

Varför tror du man kör destillerat vatten i en loop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kanske dags att byta foder till kissen

Alternativt göra sig av med djävulsdjuret.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Jag skruvade isär ett tangentbord en gång, plockade ut kretskort och diskade plastdelarna med Yes. Det var lite piller att få ihop det efteråt, men det gick.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta bort tangenterna på mitt tgb, sen är det bara hålla brädan under kran och köra på med diskmedel och diskborsten. Tangenterna lägger du i en burk med varmt vatten och diskmedel och rör runt.
Kom bara ihåg att låta det torka minst en dag. Skruva gärna upp det så torkar det fortare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Kanske dags att byta foder till kissen

Jag har bara sett foder som ska vara bra för pälsväxten men katterna är håriga nog ändå, men vet du nått som är extra skonsamt för elektronik ?
Katter spyr oavsett foder, dels slickar de i sig en massa hår sedan så äter de ju diverse saker som de inte kan smälta fullt ut om de kommer åt, halva sorkar och annat spännande som man kan se ibland efter att de varit ute.
Min honkatt kräks också när hon löper, hon har "svår PMS"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Magoomind:

Ja man lever farligt när man har katt !!!

Men hoppas att det ordnar sig. Själv har man bara fått hörlurssladdar sönderbitna.

Ja verkligen, har varit nära att få mobilladdare sönderbitna bla

Skrivet av RockoW:

Jag brukar göra rent mitt tangentbord i vasken, och det går bra så länge man låter det torka ut ORDENTLIGT. Ta i med god marginal. Sen ser jag det som att du inte har mycket till val heller. Antingen gör du dig av med tangentbordet, eller katten, eller både och.

Nä insåg att jag inte hade så mycket val jag med och katten får stanna

Skrivet av morxy49:

Jag brukar ta bort tangenterna på mitt tgb, sen är det bara hålla brädan under kran och köra på med diskmedel och diskborsten. Tangenterna lägger du i en burk med varmt vatten och diskmedel och rör runt.
Kom bara ihåg att låta det torka minst en dag. Skruva gärna upp det så torkar det fortare.

Har precis diskat mitt i vasken, får återkomma med funktionskontroll om ett par dagar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har bara sett foder som ska vara bra för pälsväxten men katterna är håriga nog ändå, men vet du nått som är extra skonsamt för elektronik ?
Katter spyr oavsett foder, dels slickar de i sig en massa hår sedan så äter de ju diverse saker som de inte kan smälta fullt ut om de kommer åt, halva sorkar och annat spännande som man kan se ibland efter att de varit ute.
Min honkatt kräks också när hon löper, hon har "svår PMS"

Man kanske komma på ett foder som typ förångades eller något direkt när det kom upp så slapp man torka spyor överhuvudtaget

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har bara sett foder som ska vara bra för pälsväxten men katterna är håriga nog ändå, men vet du nått som är extra skonsamt för elektronik ?
Katter spyr oavsett foder, dels slickar de i sig en massa hår sedan så äter de ju diverse saker som de inte kan smälta fullt ut om de kommer åt, halva sorkar och annat spännande som man kan se ibland efter att de varit ute.
Min honkatt kräks också när hon löper, hon har "svår PMS"

Ja men det där är knappast en hårboll kissen spydde upp.Gul smörja..Mina Katter spyr upp små hårbollar inte gul sörja som din har gjort.Men jag ger mina kissar enbart iams..Inget skit från ICA eller konsum

Fast jag har bara inne katter så då är det ju lättare att kontrollera vad dom får i sig

Måste ha varit en riktigt dålig råtta kissen fick i sig haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xmattiasx:

Man kanske komma på ett foder som typ förångades eller något direkt när det kom upp så slapp man torka spyor överhuvudtaget

Du skulle kunna hänga ut förövaren i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil... den har varit sovande lite för länge och vi vill se fler bilder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

vad jag har för mig så leder vatten inte ström, men då ska det vara bara H2O och inget annat. Ved inte hur tangenterna kommer fungera senare

Vanligt kranvatten leder ström väldigt bra. Kemiskt rent däremot gör inte det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Destillerat vatten leder inte, vatten direkt ur kranen leder däremot!

Varför tror du man kör destillerat vatten i en loop?

för att vatten inte leder ström?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

för att vatten inte leder ström?

Destillerat vatten leder inte ström, "vanligt" vatten direkt från kranen till exempel leder ström!

Permalänk
Skrivet av fermia:

Ja men det där är knappast en hårboll kissen spydde upp.Gul smörja..Mina Katter spyr upp små hårbollar inte gul sörja som din har gjort.Men jag ger mina kissar enbart iams..Inget skit från ICA eller konsum

Fast jag har bara inne katter så då är det ju lättare att kontrollera vad dom får i sig

Måste ha varit en riktigt dålig råtta kissen fick i sig haha

Det var hårbollar med också men de hade jag rensat bort redan De är innekatter och de äter bättre och dyrare mat än vad jag gör så det är inget konstigt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |