pi för att styra ett grafiskt gränssnitt?!

Permalänk

pi för att styra ett grafiskt gränssnitt?!

Hej

Funderar om man med en raspberry pi eller dylik skulle kunna få följande funktioner

när ett visst nummer skickar ett sms (oavsett innehåll) så ska tex en specifik ruta ändra färg (röd till grön)

Det ska användas för vår frivillga brandkår som en "jag kommer på alarmet" tavla om ni förstår vad jag menar.

När en person får ett alarm skickar denna ett sms, utan innehåll till "tavlan" som då byter tex färg till grön efter dennes namn att den kommer

Detta ska väl gå att göra?

Har ingen erfarenhet av detta tidigare men lär mig gärna!

Permalänk

Jajjemensam.

Raspberry Pi har rykte om sig att vara lite kinkig med strömkrävande USB-anslutna enheter, så kolla gärna runt efter kombinationer av hallonpajmodell och 3g-modem som andra fått att fungera.

Gammu verkar vara en kapabel och populär programvara som kan göra det du vill. Här finns en kort och enkel instruktion som brskriver installation av Gammu på Raspberry Pi.

(Bara för att kolla: Informationsskärmen ska visa ett antal röda rutor. Varje ruta är kopplad till ett visst telefonnummer. När hallonpajen får ett SMS från ett visst nummer ska motsvarande ruta bli grön. Har jag fattat rätt?)

Permalänk
Medlem

Javisst går detta att lösa, jag utgår från att ni inte redan har en sms-tjänst. Det enklaste vore att koda ihop en webbsida tillsammans med t.ex mosms.com som backend. Sidan består av ett rutnät och rätt ruta ändrar färg när ett sms från ett specifikt nummer kommer. Sidan hostar du på valfritt webbhotell och PIn kan du använda som webbrowser och visa allt på en skärm.

Om inte den lösningen faller dig i smaken kan du koda ihop en grafisk applikation i Java och köra den på PIn, också med mosms.com.

EDIT: Med tanke på svaret ovan tror jag vi behöver ytterligare info från OP om vad han egentligen vill göra

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Tack för era svar, jag tror ni har förstått rätt!

Se bilden jag ritade i paint, ni får ursäkta mina paintskills

De röda rutorna ska bli gröna när tex anderssons nummer skickar ett sms till tavlan så ska hans ruta bli grön

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Tack för era svar, jag tror ni har förstått rätt!

Se bilden jag ritade i paint, ni får ursäkta mina paintskills

http://forumbilder.se/DBS6D/asdasdasd.png?width=150

De röda rutorna ska bli gröna när tex anderssons nummer skickar ett sms till tavlan så ska hans ruta bli grön

De svar som getts är två olika lösningar, antingen att du har en mobil kopplad till PIn eller att du har en extern SMS-tjänst. I vilket fall så behöver du programmera för att få igång något användbart, är det en kunskap du besitter? Annars är det inte så svåra grejer så du kan säkert få hjälp av någon som har koll på programmering. För mina lösningar krävs PHP/Javascript alternativt Java/Swing.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Tänkte lyfta denna tråd istället för att skapa en ny, detta har varit lite på is pga brist på tid.

Men i eftermiddag ska jag köpa mig en Pi 3 och börja klura på detta.

Kommer börja med gamla huawei usbmodem som jag har ligger hemma och försöka få sms funktionerna att funka med dem och sedan gå framåt därifrån.

Eventuellt skaffar jag en sms modul typ denna och använder den http://www.ebay.co.uk/itm/New-GSM-SIEMENS-TC35-SMS-Module-Boa...

Ska väl gå att få ihop med en RPi