Permalänk
Medlem

Led ljus till Nätaggregat

Hej!

Jag har precis köpt nytt chassi och det ser väldigt bra ut oså. Men undrar om ni vet nått ställe man kan köpa led ljust till nätaggregatets fläkt?
http://www.youtube.com/watch?v=gdNHkcGK-CI

Om ni kollar 30 sekunder in på denna videon så ser ni att hans nätaggregats fläkt lyser. Har precis ett sånt chassi som på videon.
Vet att en del nätaggregat har det inbyggt men kan man köpa till det på ett annat sätt?
För mit nätaggregat har det inte inbyggt

Permalänk

1. Köp en LED fläkt
2. Öppna upp nätagget (RÖR INGENTING FÖRUTOM FLÄKTEN!!) Man kan DÖ!
3. Byt ut fläkten som redan sitter i med den du har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Man kan ju byta ut fläkten.

Är det enkelt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Hej!

Jag har precis köpt nytt chassi och det ser väldigt bra ut oså. Men undrar om ni vet nått ställe man kan köpa led ljust till nätaggregatets fläkt?
http://www.youtube.com/watch?v=gdNHkcGK-CI

Om ni kollar 30 sekunder in på denna videon så ser ni att hans nätaggregats fläkt lyser. Har precis ett sånt chassi som på videon.
Vet att en del nätaggregat har det inbyggt men kan man köpa till det på ett annat sätt?
För mit nätaggregat har det inte inbyggt

finns väl nätagg med dioder har jag för mig att jag har sett annars får du väl skruva upp ditt nätagg och byta till en fläkt med dioder men det skulle jag inte rekommendera

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Maltec:

Är det enkelt då?

Jag skulle säga att det är svårt, det är viktigt att du får en fläkt som passar. Vissa nätagg har t.ex. 100mm fläktar, sådana säljs inte. I alla fall inte i LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

finns väl nätagg med dioder har jag för mig att jag har sett annars får du väl skruva upp ditt nätagg och byta till en fläkt med dioder men det skulle jag inte rekommendera

tx550m corsair det är mitt nätaggregat

Nej precis kände att det också är något svårare och krångligare att byta hela fläkten. Men finns det nått löst led ljus som man kan sätta på bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag skulle säga att det är svårt, det är viktigt att du får en fläkt som passar. Vissa nätagg har t.ex. 100mm fläktar, sådana säljs inte. I alla fall inte i LED.

Tx550M Corsair är mitt nätagg
Om man nu hittar en fläkt som passar. Är det enkelt att byta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

tx550m corsair det är mitt nätaggregat

Nej precis kände att det också är något svårare och krångligare att byta hela fläkten. Men finns det nått löst led ljus som man kan sätta på bara?

tänk på att om du öppnar nätagget går garantin åt skogen sen vet jag inte hur du ska få ström till diodern heller men om du promt ska ha dioder finns det ju dioder slingor du kan härja runt med

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Maltec:

Tx550M Corsair är mitt nätagg
Om man nu hittar en fläkt som passar. Är det enkelt att byta då?

Den har en 140mm fläkt. Jag kan inte svara på om det är lätt, har aldrig gjort det. Tycker det är onödigt eftersom jag har mitt nätagg nervänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Den har en 140mm fläkt. Jag kan inte svara på om det är lätt, har aldrig gjort det. Tycker det är onödigt eftersom jag har mitt nätagg nervänt.

Skrivet av Grönis:

tänk på att om du öppnar nätagget går garantin åt skogen sen vet jag inte hur du ska få ström till diodern heller men om du promt ska ha dioder finns det ju dioder slingor du kan härja runt med

Hum då verkar detta onödigt om det ska vara så krångligt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maltec:

Tx550M Corsair är mitt nätagg
Om man nu hittar en fläkt som passar. Är det enkelt att byta då?

Verkar vara enkelt att byta i det nätagget då de inte lödit fast fläkten utan bara kopplat in den med fläktkontakt som på de flesta nätagg.
Fläkten som sitter i verkar dock ha en såndär liten 2-pins fläktkontakt, de fläktar som säljs har vanlig 3-pin så du måste byta kontakt och kapa bort sladden för varvtal på den fläkt du köper.

Som GreenSoap sade så kan du om du pillar på fel grej inuti nätagget, även om det inte är inkopplat i vägguttaget, så vet du inte vad du gör (vilket jag får lite känslan av eftersom du måste fråga om det är lätt att byta fläkt) så är det nog inte värt risken. Plus att även om du nu skulle lyckas så blir du som Grönis nämnde av med garantin på agget så fort du öppnar det.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Verkar vara enkelt att byta i det nätagget då de inte lödit fast fläkten utan bara kopplat in den med fläktkontakt som på då flesta nätagg.
Fläkten som sitter i verkar dock ha en såndär liten 2-pins fläktkontakt, de fläktar som säljs har vanlig 3-pin så du måste byta kontakt och kapa bort sladden för varvtal på den fläkt du köper.

Som GreenSoap sade så kan du om du pillar på fel grej inuti nätagget, även om det inte är inkopplat i vägguttaget, så vet du inte vad du gör (vilket jag får lite känslan av eftersom du måste fråga om det är lätt att byta fläkt) så är det nog inte värt risken. Plus att även om du nu skulle lyckas så blir du som Grönis nämnde av med garantin på agget så fort du öppnar det.

Nej har aldrig bytit fläkt i nätagg så...
Men tack ändå! Verkar nog för krångligt men det hade vart snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Verkar vara enkelt att byta i det nätagget då de inte lödit fast fläkten utan bara kopplat in den med fläktkontakt som på de flesta nätagg.
Fläkten som sitter i verkar dock ha en såndär liten 2-pins fläktkontakt, de fläktar som säljs har vanlig 3-pin så du måste byta kontakt och kapa bort sladden för varvtal på den fläkt du köper.

Som GreenSoap sade så kan du om du pillar på fel grej inuti nätagget, även om det inte är inkopplat i vägguttaget, så vet du inte vad du gör (vilket jag får lite känslan av eftersom du måste fråga om det är lätt att byta fläkt) så är det nog inte värt risken. Plus att även om du nu skulle lyckas så blir du som Grönis nämnde av med garantin på agget så fort du öppnar det.

Hur kan man dö om nätagget inte är inkopplat till vägguttaget?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maltec:

Nej har aldrig bytit fläkt i nätagg så...
Men tack ändå! Verkar nog för krångligt men det hade vart snyggt!

Kanske vore värt att köpa ett nytt med inbyggd LED-fläkt från början?
Det gamla kan du ju skänka/sälja billigt till någon behövande.

Skrivet av nivv:

Hur kan man dö om nätagget inte är inkopplat till vägguttaget?

På grund av att nätagg har väldigt stora kondensatorer, och de kan hålla laddningen väldigt länge efter att nätagget kopplats ur.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Hur kan man dö om nätagget inte är inkopplat till vägguttaget?

Nätaggregat har rejäla filterkondensatorer som är laddade med ~230V, och som kan hålla kvar laddningen i veckor efter att du dragit ur det.

Detsamma gäller f.ö. alla typer av CRT-skärmar. Öppna INTE en CRT eller en nätdel om du inte har jävligt bra koll på vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Hur kan man dö om nätagget inte är inkopplat till vägguttaget?

har för mig att det ligger rätt mycket ström kvar i kondensatorerna lågt efter man har stängt av nätagget så man kan få en rejäl smekning om man pillar på fel ställen

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har bestämt mig för att inte pilla där!

Permalänk
Medlem

hehe 3 pers svarar typ samma sak så ta det som att faktum , pilla inte i nätagget

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Classic p12 som vill att allt ska lysa. Men ja, onT. Dra ur strömmen, skruva ur nätagget, öppna, skruva loss fälkten -> byt ut mot led fläkt.
ez.

p.s du kommer troligen bryta din garanti om du öppnar agget.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

har för mig att det ligger rätt mycket ström kvar i kondensatorerna lågt efter man har stängt av nätagget så man kan få en rejäl smekning om man pillar på fel ställen

är nog ganska svårt att dö av ett nätaggregat om du inte på nåt sätt är jordad någon annanstans, typ om du håller i ett element eller något. Sen laddas ju nätaggregaten ut efter ett tag. Men visst ska man vara lite försiktig när man öppnar ett nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Classic p12 som vill att allt ska lysa. Men ja, onT. Dra ur strömmen, skruva ur nätagget, öppna, skruva loss fälkten -> byt ut mot led fläkt.
ez.

p.s du kommer troligen bryta din garanti om du öppnar agget.

Haha, Har man en bra dator så är det ju självklart att man måste att ha ett schysst chassi med helst en fönster sida Ser min dator som en riktigt härlig bil! Den måste ha en bra motor men också en riktig härlig kåpa

Permalänk
Medlem

Största problemet med att byta fläkt i nätaggregatet är att de flesta nätaggregat använder en 2-pins kontakt till fläkten, vilket kräver lite extra moddning, tror jag aldrig har sett ett nätaggregat med standard kontakter i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nätaggregat har rejäla filterkondensatorer som är laddade med ~230V, och som kan hålla kvar laddningen i veckor efter att du dragit ur det.
http://static1.wikia.nocookie.net/__cb20131224233035/prettyli...

Detsamma gäller f.ö. alla typer av CRT-skärmar. Öppna INTE en CRT eller en nätdel om du inte har jävligt bra koll på vad du gör.

Skrivet av Grönis:

har för mig att det ligger rätt mycket ström kvar i kondensatorerna lågt efter man har stängt av nätagget så man kan få en rejäl smekning om man pillar på fel ställen

Åhå! Där ser man. Hade jag aldrig trott! Men är det inte relevant hur många ampere de är laddade med? 230V med mycket lite ampere är väl inte särskilt farligt?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hittade en mycket intressant artikel om Kondensatorer i nätaggregat, och hur länge de är "farliga".
Verkar som om nära nog alla nätaggregat har någon form av urladdning av kondensatorerna, och att de flesta av myterna att kondensatorer är livsfarliga kommer ifrån CRT skärmar som har mycket mer kraftfulla grejer.

http://www.overclock.net/a/capacitor-safety-in-power-supplies

Dock så är ju fortfarande rekommendationen att vet man inte vad man sysslar med, gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hittade en mycket intressant artikel om Kondensatorer i nätaggregat, och hur länge de är "farliga".
Verkar som om nära nog alla nätaggregat har någon form av urladdning av kondensatorerna, och att de flesta av myterna att kondensatorer är livsfarliga kommer ifrån CRT skärmar som har mycket mer kraftfulla grejer.

http://www.overclock.net/a/capacitor-safety-in-power-supplies

Dock så är ju fortfarande rekommendationen att vet man inte vad man sysslar med, gör det inte.

Ja, visst bygger man som ingenjör gärna in en parallellresistans som laddar ur kondingen vid urkoppling, men man har ju sett både designmissar och rena bedrägerier när det gäller just design av nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja, visst bygger man som ingenjör gärna in en parallellresistans som laddar ur kondingen vid urkoppling, men man har ju sett både designmissar och rena bedrägerier när det gäller just design av nätaggregat.

Vad händer om man trycker på power knappen när nätsladden är urdragen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad händer om man trycker på power knappen när nätsladden är urdragen?

Tanken är väl att få moderkortet att "försöka" starta och därmed dra ur kvarvarande laddning ur kondensatorerna. Hur väl detta egentligen fungerar beror dock på hur både nätdelen och moderkortet är konstruerade, så den metoden skulle jag inte lita på för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Tanken är väl att få moderkortet att "försöka" starta och därmed dra ur kvarvarande laddning ur kondensatorerna. Hur väl detta egentligen fungerar beror dock på hur både nätdelen och moderkortet är konstruerade, så den metoden skulle jag inte lita på för fem öre.

Men det är precis vad den gör, har "plockat" i åtskilliga nätdelar utan problem.. Däremot ska man ha respekt för el.. är man rädd för el ska man däremot inget röra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av shauni:

är nog ganska svårt att dö av ett nätaggregat om du inte på nåt sätt är jordad någon annanstans, typ om du håller i ett element eller något. Sen laddas ju nätaggregaten ut efter ett tag. Men visst ska man vara lite försiktig när man öppnar ett nätaggregat.

Du kan ju testa...

Skrivet av nivv:

Åhå! Där ser man. Hade jag aldrig trott! Men är det inte relevant hur många ampere de är laddade med? 230V med mycket lite ampere är väl inte särskilt farligt?

550w / 230V = 2.39A Nu körs nog inte nätagget på full effekt men du kan ta detta som en bassiffra och jo, 230V med "relativt" låg styrka kan visst vara farligt.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Nätaggregat har rejäla filterkondensatorer som är laddade med ~230V, och som kan hålla kvar laddningen i veckor efter att du dragit ur det.
http://static1.wikia.nocookie.net/__cb20131224233035/prettyli...

Detsamma gäller f.ö. alla typer av CRT-skärmar. Öppna INTE en CRT eller en nätdel om du inte har jävligt bra koll på vad du gör.

Det är inte alls samma sak på en CRT skärm. Kondensatorerna i en CRT är på extremt hög spänning, dessutom finns det en massa andra läskiga komponenter.

Trycker man på strömknappen några gånger efter att man kopplat ur nätagget är man lite säkrare. Hur man skulle lyckas kortsluta kondensatorerna av misstag undgår mig dock. För att komma åt dem måste man montera bort kretskortet i nätdelen och lyckas peta på de fastlödda benen, inget man gör av misstag.

Är man jätterädd för kondensatorn kan man alltid köpa ett effektmostånd och ladda ur den innan man byter fläkt