Permalänk
Medlem

Vad skall det vara bra med gul bild ?

Hej
Efter ett pristips i dagens fynd, så köpte jag ett par glasögon på NetoNnet "GUNNAR Optiks Special Edition Call of Duty" för 299 spänn.

Men när jag provade dom så blev allt gult, det såg inte klokt ut, typ gul snö...

Vad skall dom vara bara till, är det om man sitter i ett kolsvart rum och spelar Call of Duty

Mycket fin påkostad glasögonram var det , men glasen var hemska

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Efter ett pristips i dagens fynd, så köpte jag ett par glasögon på NetoNnet "GUNNAR Optiks Special Edition Call of Duty" för 299 spänn.

Men när jag provade dom så blev allt gult, det såg inte klokt ut, typ gul snö...

Vad skall dom vara bara till, är det om man sitter i ett kolsvart rum och spelar Call of Duty

Mycket fin påkostad glasögonram var det , men glasen var hemska

Ska väl kunna reducera huvudvärk och liknande. Är högt personligt om man tycker man behöver dem.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Om man sysslar med skytte, simning, paintball eller liknande så har man ockå gula brillor. Anledningen är att du får bättre skärpa/kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Efter ett pristips i dagens fynd, så köpte jag ett par glasögon på NetoNnet "GUNNAR Optiks Special Edition Call of Duty" för 299 spänn.

Men när jag provade dom så blev allt gult, det såg inte klokt ut, typ gul snö...

Vad skall dom vara bara till, är det om man sitter i ett kolsvart rum och spelar Call of Duty

Mycket fin påkostad glasögonram var det , men glasen var hemska

Poängen med dessa glasögon är att dom gör ljuset mjukare/skönare för ögonen, kan motsvaras med att höja/sänka temperaturen på färgerna på din skärm med tillexempel f.lux, har du problem med att du får ont/trötta/torra ögon efter långa datorsittningar så kan detta vara något för dig, förut var jag helt slut i ögonen efter 7 timmar och var tvungen att ta en paus, men med f.lux installerat så byter temperaturen samtidigt som solen går ner och gör att jag klarar att sitta mycket längre och mina ögon känns mycket piggare.

Man vänjer sig vid det gula efter några timmar och då är det inte jobbigt utan bara skönt.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om man sysslar med simning

Det bästa är vit/genomskinligt, det ger bäst skärpa i den så kallade blå färgen. Gult är en ren plåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Poängen med dessa glasögon är att dom gör ljuset mjukare/skönare för ögonen, kan motsvaras med att höja/sänka temperaturen på färgerna på din skärm med tillexempel f.lux, har du problem med att du får ont/trötta/torra ögon efter långa datorsittningar så kan detta vara något för dig, förut var jag helt slut i ögonen efter 7 timmar och var tvungen att ta en paus, men med f.lux installerat så byter temperaturen samtidigt som solen går ner och gör att jag klarar att sitta mycket längre och mina ögon känns mycket piggare.

Man vänjer sig vid det gula efter några timmar och då är det inte jobbigt utan bara skönt.

Hej
Men dom är väl inget för vanligt TV tittande, OS ser lite väl gult ut....

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Men dom är väl inget för vanligt TV tittande, OS ser lite väl gult ut....

Ser aldrig på TV förutom diverse serier som jag ser på min XL2420T, men då använder jag f.lux istället för gunnars (har glasögon och gunnars med speciella glas är svindyrt.) så att det ser gult ut också, men som sagt så vänjer man sig och det känns inte särskilt gult ut längre, men om du känner av att dina ögon blir trötta så kan jag rekommendera att du ger dom en chans.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

De är till för folk som sitter många timmar om dagen framför någon form av skärm. Allt det där om "increased performance" är bullshit men de minskar faktiskt ansträgningen på ögonen. Typ som ett par skyddsglasögon. Så om du inte har problem med ögonen så ser jag ingen mening för att köpa dem.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Gult glas anstränger ögonen mindre ja. Dock akn du lika gärna köpa ett par på jula för typ 40 kr. Du får samma effekt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om man sysslar med skytte, simning, paintball eller liknande så har man ockå gula brillor. Anledningen är att du får bättre skärpa/kontrast.

Bara för det var jag tvungen att dra fram de gula linserna till cykelglasögonen. Fungerar jättebra för att höja kontrasten på allt som ligger på det fysiska skrivbordet men på datorskärmen blev kontrasterna om något sämre.

Är inte Gunnars ett sätt att göra av med lika mycket pengar på brillor+dålig skärm som om man köpt en bra skärm från början? På laptopen kan jag ibland bli lite trött i ögonen men Eizon på stationära ger inga som helst sådana tendenser. Laptopen har en typisk gammaldags laptop-TN med rätt usla kontraster.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Bara för det var jag tvungen att dra fram de gula linserna till cykelglasögonen. Fungerar jättebra för att höja kontrasten på allt som ligger på det fysiska skrivbordet men på datorskärmen blev kontrasterna om något sämre.

Är inte Gunnars ett sätt att göra av med lika mycket pengar på brillor+dålig skärm som om man köpt en bra skärm från början? På laptopen kan jag ibland bli lite trött i ögonen men Eizon på stationära ger inga som helst sådana tendenser. Laptopen har en typisk gammaldags laptop-TN med rätt usla kontraster.

Enligt mig så är Gunnars ett sätt att slösa pengar, använder hellre gratisprogrammet f.lux som ändrar temperaturen på bilden vid solnedgång/uppgång, tror inte det är någon större skillnad och iallafall inte värt flera hundra kronor.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej
Efter ett pristips i dagens fynd, så köpte jag ett par glasögon på NetoNnet "GUNNAR Optiks Special Edition Call of Duty" för 299 spänn.

Men när jag provade dom så blev allt gult, det såg inte klokt ut, typ gul snö...

Vad skall dom vara bara till, är det om man sitter i ett kolsvart rum och spelar Call of Duty

Mycket fin påkostad glasögonram var det , men glasen var hemska

Använder mig själv av ett gratisprogram vid namn "f.lux" Fungerar liknande men går via dagens timmar t.ex. 12.00 på dagen, helt vanlig vit/klar bild sen ju senare klockan blir desto "gulare" blir det men det är en rätt lång transfer mellan klart och gulnande..

Svårt att förklara men värt att testa imo

Mvh Kariz!

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Till vanlig TV typ plasma

Men dom är väl inget för vanligt TV tittande, OS ser lite väl gult ut.
Någon lkommentar..

Kan tillägga att jag Spelar inte något längre, har tappat lusten
Det var tågsimulatorer jag höll på med, men nu har jag ledsnat.
Men i början av 2000 så satt jag 10-12 timmar om dagen och byggde till MSTS

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Enligt mig så är Gunnars ett sätt att slösa pengar, använder hellre gratisprogrammet f.lux som ändrar temperaturen på bilden vid solnedgång/uppgång, tror inte det är någon större skillnad och iallafall inte värt flera hundra kronor.

Jo jag kör också f.Lux. Riktigt trevligt litet program. Fast jag använder det inte för att ögonen blir trötta utanför att jag upplever att jag blir mer normalt trött på kvällen jämfört med det vanliga vita ljuset.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Men dom är väl inget för vanligt TV tittande, OS ser lite väl gult ut.
Någon lkommentar..

Kan tillägga att jag Spelar inte något längre, har tappat lusten
Det var tågsimulatorer jag höll på med, men nu har jag ledsnat.
Men i början av 2000 så satt jag 10-12 timmar om dagen och byggde till MSTS

Nae, jag skulle inte använda dom till vanligt TV-tittande, då sitter man ju även mycket längre ifrån så jag tycker inte det blir lika jobbigt för ögonen.

Skrivet av Rattnalle:

Jo jag kör också f.Lux. Riktigt trevligt litet program. Fast jag använder det inte för att ögonen blir trötta utanför att jag upplever att jag blir mer normalt trött på kvällen jämfört med det vanliga vita ljuset.

Jo precis, jag blir både trött och ögonen blir trötta/slitna efter en lång dag, jag kan numera sitta igenom flerdagars-LAN utan några som helst problem.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Gula glas är fantastiskt om du kör bil i dimma eller på natten. Låter fånigt, men prova. I övrigt har du ingen större nytta av dem. De sorterar bort gröna färgen lite om du är i skogen och jagar älg (eller kaniner) så du ser dem lite bättre men om det hjälper på ett dataspel vet jag inte. Som folk säger så kan man ju manipulera sin skärm lite mer än man kan manipulera verkligheten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Gula glas är fantastiskt om du kör bil i dimma eller på natten. Låter fånigt, men prova. I övrigt har du ingen större nytta av dem. De sorterar bort gröna färgen lite om du är i skogen och jagar älg (eller kaniner) så du ser dem lite bättre men om det hjälper på ett dataspel vet jag inte. Som folk säger så kan man ju manipulera sin skärm lite mer än man kan manipulera verkligheten.

Mountainbike i grön skog i skymning eller väldigt tjocka moln. Då jävlar är det skillnad med gula glas

Ska faktiskt prova när jag kör bil någon gång för skojs skull.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop