Permalänk
Medlem

Low battery/ Hp/qompac dator??

Hej har en bärbar dator som har lite problem. Varje gång jag startar upp den så får jag ett felmeddelande àllert low system battery (hp) sen så går den vidare och ber mig sätta in en winskiva för att reperara! Verkar som att moderkortet är av märket hp medans datorn är qompac?

Permalänk
Medlem

HP äger compaq, det är deras konsumentskräp.
Hur gammal är datorn? Du verkar ha problem med
1. Batterier på datorn.
2. Windows.

Har du bilder och/eller dokument på datorn du vill spara?

Permalänk
Medlem

Low system battery låter som cmos batteriet?

Permalänk
Skrivet av abbyg:

Hej har en bärbar dator som har lite problem. Varje gång jag startar upp den så får jag ett felmeddelande àllert low system battery (hp) sen så går den vidare och ber mig sätta in en winskiva för att reperara! Verkar som att moderkortet är av märket hp medans datorn är qompac?

Instämmer med pSYKED och HerrNilsson.

Ang defekt/slut cmos batt så är det vanligt att burken "tappar" både tid, datum och år, vilket gör det svårt att uppdatera då ju detta sker i realtid...
Har du upplevt sånt med burken, så har du mao en klar indikation på ditt problem.

Edit:
Förtydligande ang cmos: "tappar" både tid, datum och år, vilket gör det svårt att uppdatera då ju detta sker i realtid...
Enligt min burk så har vi nu: 2014-02-10, och klockan är i skrivande stund 12:50 Om din burk visar nåt annat ex vis: 2012-11-15 - kl ex vis 09:30 är detta en klar indikation på att cmos batt är kass.

Permalänk
Medlem

Hm. jag kan skicka en video på hur den beter sig? Men hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbyg:

Hm. jag kan skicka en video på hur den beter sig? Men hur går jag tillväga?

Det är bättre om du svarar på mina frågor. Det blir lättare att hjälpa dig då.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur gammal datorn är. Den ska köra win vista men kör win 7 finns lite bilder som ska sparas ja

Permalänk
Medlem

Low battery/ Hp/qompac dator??

Hej har en bärbar dator som har lite problem. Varje gång jag startar upp den så får jag ett felmeddelande àllert low system battery (hp) sen så går den vidare och ber mig sätta in en winskiva för att reperara! Verkar som att moderkortet är av märket hp medans datorn är qompac?

Permalänk
Skrivet av abbyg:

Hej har en bärbar dator som har lite problem. Varje gång jag startar upp den så får jag ett felmeddelande àllert low system battery (hp) sen så går den vidare och ber mig sätta in en winskiva för att reperara! Verkar som att moderkortet är av märket hp medans datorn är qompac?

Räcker det inte med en tråd i ämnet? Du har ju fått flera svar här: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o... redan......

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.

Det är tillåtet att uppdatera tråden med ny information eller en ny fråga, det är alltså inlägg som enbart är till för att flytta upp tråden eller inte tillför något nytt som inte är tillåtna enligt bumpningsregeln.

Eftersom du blivit tillsagd flera gånger tidigare måste jag uppmana dig att ta till dig våra regler om korspostning, annars blir vi tyvärr tvungna att låsa trådarna.

Permalänk
Medlem

Se om jag kan hjälpa dig lite.

Bara för att klargöra. Du kommer inte in i Windows för datorn säger att du ska sätta in en installationsskiva för att reparera Windows. Korrekt?

Samtidigt så får du upp ett meddelande om "low system battery" från bioset.

Vad händer om du stoppar in en windowsskiva, och startar en windowsreparation?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM