Kan drivers påverka grafikkortets grader?

Permalänk

Kan drivers påverka grafikkortets grader?

Det är så här att jag byte till dom nya 14.1 betan. Och så installera jag tomb raider igen för var sugen på det men mitt grafikkort går upp i 72grader och har 61% fläkthastiget på (låter den ändra sig själv). Jag har ett http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det kan den, det har ju hänt att de ändrat fläktkurvor och hur korten klockar sig, om det är så med ditt kort vet jag inte men det förekommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan den, det har ju hänt att de ändrat fläktkurvor och hur korten klockar sig, om det är så med ditt kort vet jag inte men det förekommer.

Det kan även påverka då korten ibland kan jobba mer med nyare drivrutiner, och därmed utveckla mer värme.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det kan även påverka då korten ibland kan jobba mer med nyare drivrutiner, och därmed utveckla mer värme.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan den, det har ju hänt att de ändrat fläktkurvor och hur korten klockar sig, om det är så med ditt kort vet jag inte men det förekommer.

Så ska jag byta tillbaka till mina gamla eller ha kvar dem? Jag gillar inte när kortet går över 70+

Permalänk
Medlem

Vilka minns inte när 590 brann upp i testlabbet?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

Så ska jag byta tillbaka till mina gamla eller ha kvar dem? Jag gillar inte när kortet går över 70+

Nej. Under 90 grader brukar vara lugnt, förutom på 290/290X där max är 95 grader.
Ju mer kortet jobbar, desto mer FPS får du.(oftast)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Så ska jag byta tillbaka till mina gamla eller ha kvar dem? Jag gillar inte när kortet går över 70+

70 grader är inga som hellst problem.
T.o.m 90 grader fungerar fint om man inte överklockar.

Permalänk
Medlem

Löjlig du är, 70 grader är inget för ett grafikkort.
Och är du så nojig om tempen så kanske du borde göra dig en aggressivare fläktkurva...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Okej tack, då var det ett mycket mindre problem en vad jag trodde

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju dessutom förbättra lådkylningen om du vill ha det svalare, själv vill jag ha allt så tyst som möjligt och "målet" är 1 grad under maxtemp för att behöva så lite fläktar som möjligt.
Så länge du inte har några direkta problem så blir det bara högre ljudnivå om du ska ha det svalare "i onödan" men du väljer själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.