Finns det DVD-skivor som man kan bränna material som pågår i 6 till 7 timmar ?

Permalänk
Medlem

Finns det DVD-skivor som man kan bränna material som pågår i 6 till 7 timmar ?

Hejsan!

Jag har nu redigerat en film som är ca 6 timmar lång. Och jag hade tänkt att bränna filmen på en DVD-skiva.
Finns det DVD-skivor som man kan bränna material som är i 6 till 7 timmar ?

Länka gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Hejsan!

Jag har nu redigerat en film som är ca 6 timmar lång. Och jag hade tänkt att bränna filmen på en DVD-skiva.
Finns det DVD-skivor som man kan bränna material som är i 6 till 7 timmar ?

Länka gärna

Längden spelar ingen roll utan det är storleken på filen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag har alla pippi långstrump som existerar på en enkel dvd-skiva...och det är långt över 15 timmar material.

Kvalitén däremot... *host*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

beror helt och hållet på vilken kvalitet du vill ha på bilden?
en vanlig DVD rymmer 4.7GB, så komprimerar du filmen till denna storlek så går det, men det kommer se skit ut.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har alla pippi långstrump som existerar på en enkel dvd-skiva...och det är långt över 15 timmar material.

Kvalitén däremot... *host*

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men om man vill bra bild, vilken skiva ska jag använda ??

Permalänk
Medlem

Bra fråga, ställer en likadan:
Får mitt 10 meter långa rep plats i en 10 liters hink?
Som svar på din fråga, det finns dual layer dvd. Det finns ävenprogram som kan komprimera filen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej, men om man vill bra bild, vilken skiva ska jag använda ??

dual layer DVD eller bluray.
bäst vore väl att köra med ett usb-minne eller extern hårddisk om du kan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RAJ:

Okej, men om man vill bra bild, vilken skiva ska jag använda ??

Vad är det för spec. på ditt material ?

Permalänk
Medlem

Eller så bränner du bara ut filmen på flera DVDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej, men om man vill bra bild, vilken skiva ska jag använda ??

Inte DVD alls. allt under 720p är en suddig gröt bara

Men självklart spelar bitrate osv in också, hellre bra DVD kvalitet, än dålig 720P

Men om vi nu antar att upplösning bara är vanlig SD på din film skulle jag dela upp den på åtminstone 2 st vanliga DVD skivor.
att komprimera 6 timmar till att få plats på en vanlig 4.7 skiva låter som en dålig ide...

Men hur stor är filen i dagsläget?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill du ha hög kvalitet så kan du fundera på en Dual-Layer-DVD som rymmer ca 8 GB (7.95 GiB). Enklast är väl helt enkelt att komrimera ner din film så den får plats på en vanlig 4.7 GB DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Vill du ha hög kvalitet så kan du fundera på en Dual-Layer-DVD som rymmer ca 8 GB (7.95 GiB). Enklast är väl helt enkelt att komrimera ner din film så den får plats på en vanlig 4.7 GB DVD.

Okej, kan du länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej, kan du länka

Kom igen nu...
Hur stor är filen???

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej, kan du länka

Dual-Layer DVD:n: http://www.inet.se/produkt/6704102/dvd-r-dl-verbatim-8-5gb4x
Kolla dock så att din DVD-brännare stödjer skrivning av Dual-Layer DVD-R (även kallat DVD-R DL, jfr DVD+R DL)

Program för att skapa DVD-filmer, exempelvis DVDStyler: http://www.dvdstyler.org/en/

Jag sa att det är enklast att använda en vanlig DVD just på grund av de kompatibilitetsproblem som kan uppstå med Dual-Layer. Även fast DVD-spelaren påstår att den stödjer DVD-R DL så kan det väldigt ofta ändå orsaka problem, t.ex. att uppspelningen stannar i mitten av filmen då spelaren försöker byta lager.

EDIT: Bara för att jag inte orkar läsa på tent, så gjorde jag några beräkningar åt dig. Med en film på 6 timmar, så ger dig en vanlig DVD en bitrate på 1,7 Mbps, och en Dual-Layer DVD en bitrate på 3,1 Mbps. Vanliga DVD-filmer brukar vanligen vara på ca 8 MBps, och TV-utsändningar ca 4-8 Mbps. Så med en Dual-layer DVD så får du helt hyffsad kvalitet. Med 1,7 Mbps är det tveksamt att resultatet blir bra, antagligen hamnar du att minska på upplösningen för att undvika artefakter.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom det inte är tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/KimTjik