Vilka kort bör jag välja för "Eyefinity"?

Permalänk
Medlem

Vilka kort bör jag välja för "Eyefinity"?

Som titeln frågar "Vilka kort bör jag välja för Eyefinity?". Jag har tidigare spelat med 2st. 7970 och allvarliga problem med dessa kort har lett till att jag fått pengarna tillbaka och funderar på att införskaffa 2st. R9 290 ( http://www.dustinhome.se/product/5010763586/sapphire-radeon-r... ). Är det värt? Vad kan jag vänta mig för framerate? Problem osv.

Har tänkt använda korten för att spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thigoron:

Som titeln frågar "Vilka kort bör jag välja för Eyefinity?".

Vad vill du använda kortet till? Spela?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thigoron:

Som titeln frågar "Vilka kort bör jag välja för Eyefinity?".

Med fördel AMD Radeon. Allvarligt talat du ger inte mycket för oss att gå på?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag kör 2x R9 290 i cf det funkar jättebra till eyefinity.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med fördel AMD Radeon. Allvarligt talat du ger inte mycket för oss att gå på?!

Exakt som Jalle säger, vi behöver mer information. Budget och resterande specifikationer. Möjligtvis vad för spel, upplösning till och med om det är 120/144Hz. En väldigt bra lag när man gör trådar som det här är att ge så mycket information som möjligt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Du bör välja kort som har minst 3 stycken displayport-utgångar, annars riskerar du att få tearing när du är i desktop.

Om du inte har skärmar som stöder displayport spelar det ingen roll, men se till att inte köpa kort som har 3-slots-kylare, då det kommer bli för trångt och för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du bör välja kort som har minst 3 stycken displayport-utgångar, annars riskerar du att få tearing när du är i desktop.

Om du inte har skärmar som stöder displayport spelar det ingen roll, men se till att inte köpa kort som har 3-slots-kylare, då det kommer bli för trångt och för varmt.

Varför skulle man få tearing i desktop om man inte har 3 DP-utgångar?

Och varför skulle man inte köpa en 3-slots-kylare? Har man plats till det går det alldeles utmärkt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sorry, uppdaterar frågan nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thigoron:

Som titeln frågar "Vilka kort bör jag välja för Eyefinity?". Jag har tidigare spelat med 2st. 7970 och allvarliga problem med dessa kort har lett till att jag fått pengarna tillbaka och funderar på att införskaffa 2st. R9 290 ( http://www.dustinhome.se/product/5010763586/sapphire-radeon-r... ). Är det värt? Vad kan jag vänta mig för framerate? Problem osv.

Har tänkt använda korten för att spela.

2st 780 Ti skulle jag kört på, och kört Surround istället för Eyefinity, helt enkelt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

2st 780 Ti skulle jag kört på, och kört Surround istället för Eyefinity, helt enkelt.

Det blir för dyrt och inte värt när det funkar fint med cf 290.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

2st 780 Ti skulle jag kört på, och kört Surround istället för Eyefinity, helt enkelt.

Jag har hört förut att ju mer minne de har ju bättre pallar korten med högre upplösning (290 har 4GB) och att AMD's kort hjälps åt bättre i crossfire än vad nvidia gör i SLI. Plus pristet är ett problem där. :L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det blir för dyrt och inte värt när det funkar fint med cf 290.

Har du några Benchmarks som du kan dela med dig av möjligtvis? (med inställningar). Har du upplevt några problem? Använder du ref. korten?

Permalänk

Här är heaven bench.

Jag kör referens kort med vattenblock på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thigoron:

Jag har hört förut att ju mer minne de har ju bättre pallar korten med högre upplösning (290 har 4GB) och att AMD's kort hjälps åt bättre i crossfire än vad nvidia gör i SLI. Plus pristet är ett problem där. :L

Du har hört fel.
SLI har fungerat och fungerar bättre än Crossfire, dock har AMD finputsat teknologin en hel del på senare tid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

http://forumbilder.se/DBSCU/imag0623.jpg

Här är heaven bench.

Jag kör referens kort med vattenblock på.

Vet du möjligtvis vad för FPS du ligger på när du kör eyefinity i BF4 eller möjligtvis något annat spel?
Rekomenderar du korten?
Har du haft några knasiga problem som du tror jag kan stöta på med dessa kort?

Permalänk

Ultra på 5760x1080 i bf4 får jag ca 80 fps med 13.12 drivaren. Och med 14.1 drivaren funkar det inte bra nu men det är ju en beta drivare.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

mina HD7950-CF å Eyefinity är kanon i tex BF3 och BF4, Samt alla typer av simluatorer, Racing, fly osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ultra på 5760x1080 i bf4 får jag ca 80 fps med 13.12 drivaren. Och med 14.1 drivaren funkar det inte bra nu men det är ju en beta drivare.

Wow.. O.o
Är dessa kort överklockade om man får fråga? Låter ju helsjukt ju.

Permalänk

Ända jag har gjort är att flasha om de till Asus 290x bios. Men för det är de inte äkta 290x kort bara volten är upplåst o att coreklocken är 1000mhz istället för 945 mhz Orginal. Och vid heaven benchtestet är det klockade till 1100 mhz.

Sen det ligger inte på 80fps hela tiden det pendlar mellan 55-90 fps. Men allt som oftast när jag tittar på fps mätaren så ligger det på ca 80 fps.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thigoron:

Jag har hört förut att ju mer minne de har ju bättre pallar korten med högre upplösning (290 har 4GB) och att AMD's kort hjälps åt bättre i crossfire än vad nvidia gör i SLI. Plus pristet är ett problem där. :L

Minnet gör bara skillnad när det går åt så mycket. Det är extremt sällan det går åt över 3GB i 5760x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför skulle man få tearing i desktop om man inte har 3 DP-utgångar?

Och varför skulle man inte köpa en 3-slots-kylare? Har man plats till det går det alldeles utmärkt?

1. För att det är olika timing på DVI och DP, vilket orsakar tearing i desktop mode. Du kan göra en snabb googling på det för några tusen träffar.

2. För att de flesta vanliga moderkort samt chassin inte tillräckligt med plats för det. Väldigt många chassin har 7 slots där bak, då det är ATX-standarden.

Det hör ju inte till det vanligaste att ett moderkort har mer än 2st PCI-e portar med full hastighet, utan då måste man kliva upp till E-ATX, och då är det många chassin som inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Minnet gör bara skillnad när det går åt så mycket. Det är extremt sällan det går åt över 3GB i 5760x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fort man slår på AA slår mina kort i taket.