Permalänk
Medlem

Köpråd Filter & Objektiv

Hejsan har just nu en Nikon D3100 med 18-55 objektiv som jag trivs väldigt bra med och lär mig använda men funderar dock på att köpa ett PolFilter 52mm funderar på detta http://shop.aifo.se/sv/Start/B_W_Filter/Polarisationsfilter/S... är det prisvärt? Finns där fler filter som är bra att ha? Fotar bilar,portträtt bilder och landskap. Nu till Objekt trivs med det jag har som sagt men skulle gärna vilja bygga ut mitt system lite gillar att fota närbilder också samt ute när dom kör på banor vad ska man ha för objekt till det? finns det något prisvärt med en smärtgräns på 5000kr.

Tack för förväg!

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska ha ett långt makroobjektiv ? En Miconikkor 200mm eller liknande som du får tag på begagnat, annars så kan du ju kolla efter en 80-200/2,8 även om den inte är nått makroobjektiv.
Ett billigt sätt att komma igång med makro är att vända på en normaloptik.
http://www.photax.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska ha ett långt makroobjektiv ? En Miconikkor 200mm eller liknande som du får tag på begagnat, annars så kan du ju kolla efter en 80-200/2,8 även om den inte är nått makroobjektiv.
Ett billigt sätt att komma igång med makro är att vända på en normaloptik.
http://www.photax.se/

Okey Tack för tipset! ska kolla lite på det!

EDIT Grönfilter verkar väldigt intressant något någon kan rekommendera? hittar inte så många objektiv inne på photax? eller jag kanske bara är kass?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk

Tja! Jag äger själv 105mm VRll objektivet som är avsett för macro. Finner det dock klumpigt. Har för mig att Nikon släpptee ett 60mm macro objektiv.

Annars kan du köpa ett begagnat 18-200mm 2.8f VR (bra all around objektiv) och vill du komma närmre sätter du på mellanringar som förstorar.

När det kommer till filter kan man köpa ett kitt tror jag med massa olika filter för ca 1000kr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Polarisationsfilter är nice för bilar. Glöm inte att vrida det rätt när du fotar dock.
B+W är bra.

Även porträtt. Tar bort reflektioner i ansikten som annars måste sminkas över.
Tänk på att du kliver ned ett halvt till ett f-stop med polfilter på.

För att komma billigt undan kan du köpa mellanringar och använda befintligt objektiv för att kunna ta macro.
Kostar under 1000:- för ett kit om 3 som flyttar närgränsen.
Dessvärre tappar du lite av ljuskänsligheten men du får köra stativ så löser sig detta.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xquade:

Okey Tack för tipset! ska kolla lite på det!

EDIT Grönfilter verkar väldigt intressant något någon kan rekommendera? hittar inte så många objektiv inne på photax? eller jag kanske bara är kass?

Photax är inriktat på tillbehör, optiker finns det många andra som säljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Polarisationsfilter är nice för bilar. Glöm inte att vrida det rätt när du fotar dock.
B+W är bra.

Även porträtt. Tar bort reflektioner i ansikten som annars måste sminkas över.
Tänk på att du kliver ned ett halvt till ett f-stop med polfilter på.

För att komma billigt undan kan du köpa mellanringar och använda befintligt objektiv för att kunna ta macro.
Kostar under 1000:- för ett kit om 3 som flyttar närgränsen.
Dessvärre tappar du lite av ljuskänsligheten men du får köra stativ så löser sig detta.

ja jag har hört folk säga det med! så jag ska satsa på det inne på B+W filtert? vart kan man hitta dessa mellanringar? vilka passar?

Skrivet av RedbullF1:

Tja! Jag äger själv 105mm VRll objektivet som är avsett för macro. Finner det dock klumpigt. Har för mig att Nikon släpptee ett 60mm macro objektiv.

Annars kan du köpa ett begagnat 18-200mm 2.8f VR (bra all around objektiv) och vill du komma närmre sätter du på mellanringar som förstorar.

När det kommer till filter kan man köpa ett kitt tror jag med massa olika filter för ca 1000kr.

tack för de men hittar inte så mycket begagnat? kan de finnas inne på fotosidan? vart kan man hitta dessa kit?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Photax är inriktat på tillbehör, optiker finns det många andra som säljer.

Okey tack! var dock billiga filter där iaf håller dom bra kvalite?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xquade:

Okey tack! var dock billiga filter där iaf håller dom bra kvalite?

De har ju "märkesfilter" som Lee, Cokin och Kenko och de håller samma kvalitet som på andra ställen, sedan beror det ju på vilka filter du väljer vilka egenskaper/kvalitet de har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

ja jag har hört folk säga det med! så jag ska satsa på det inne på B+W filtert? vart kan man hitta dessa mellanringar? vilka passar?

Jag fotar inte bilar när jag är på uppdrag.
Däremot tog jag bilder på två bilar med polfilter på. Inga särskilda vinklar. Tog bara bilderna.
Det enda jag har gjort är att konvertera dessa från raw till jpeg i lightroom:

Det blir annat sken i lacken på bilen. Dessutom kan man se bättre in genom rutorna.
Jag återkommer med länk till mellanringar. Nikon tyckte jag mig läsa så jag ska kika.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Här är mellanringarna från ebay:

http://www.ebay.com/itm/Auto-Focus-Macro-Extension-Tube-Lens-...

Kör med motsvarande för Canon. Kör dock manuell fokus för att få det exakt som jag vill.
Brukar lägga bländare på f/12 för att få bra skärpa över.

Har även ringblixt för att lysa upp ordentligt om jag ska köra snabbare slutartider. Annars är det närmare 1 sek.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem

Photax har både mellanringar, bälgar och fästen för baklängesmontering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag fotar inte bilar när jag är på uppdrag.
Däremot tog jag bilder på två bilar med polfilter på. Inga särskilda vinklar. Tog bara bilderna.
Det enda jag har gjort är att konvertera dessa från raw till jpeg i lightroom:

Det blir annat sken i lacken på bilen. Dessutom kan man se bättre in genom rutorna.
Jag återkommer med länk till mellanringar. Nikon tyckte jag mig läsa så jag ska kika.

http://data.holck.se/2010-09-11/IMG_8213.jpg

http://data.holck.se/2010-09-11/IMG_8215.jpg

tycker det blir lite mer färg i bilder och mindre sol, reflektioner.

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Photax har både mellanringar, bälgar och fästen för baklängesmontering.

Okey då får jag kika på det ! tack!

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

tycker det blir lite mer färg i bilder och mindre sol, reflektioner.

Det var ingen sol ute alls. Molnigt

Men ja, lite mer färg. Allt sådant kan du ju ställa senare i camera raw.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Här är mellanringarna från ebay:

http://www.ebay.com/itm/Auto-Focus-Macro-Extension-Tube-Lens-...

Kör med motsvarande för Canon. Kör dock manuell fokus för att få det exakt som jag vill.
Brukar lägga bländare på f/12 för att få bra skärpa över.

Har även ringblixt för att lysa upp ordentligt om jag ska köra snabbare slutartider. Annars är det närmare 1 sek.

Brukar också göra med M fokus gillar mer det! hur är det att handla på Ebay är inte så jätte bekväm av att handla så eller det kanske är enkelt och säkert?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

Brukar också göra med M fokus gillar mer det! hur är det att handla på Ebay är inte så jätte bekväm av att handla så eller det kanske är enkelt och säkert?

Jag har spenderat en bit över 60k på ebay. Inga problem. Finns buyers protection.
Ibland kan de ta upp emot en månad att få leverans pga låg fraktkostnad.

Annars, inga problem. Handla på du.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det var ingen sol ute alls. Molnigt

Men ja, lite mer färg. Allt sådant kan du ju ställa senare i camera raw.

ah okey

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xquade:

tycker det blir lite mer färg i bilder och mindre sol, reflektioner.

Ja polfilter är nått som kräver oerhört mycket jobb i Photohop för att härma jämfört med att bara ändra färger, det är nog nästan det enda filter man använder ofta idag och ska man fota i solsken så är det nog det första man ska skaffa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har spenderat en bit över 60k på ebay. Inga problem. Finns buyers protection.
Ibland kan de ta upp emot en månad att få leverans pga låg fraktkostnad.

Annars, inga problem. Handla på du.

// A

Okey då får jag nog slå till då!

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Överväger du att ge dig på makro så rekommenderar jag starkt att du gör lite efterforskningar kring "stacking" så att du vet vad du vill ha innan du börjar spendera. John Hallmén är en förebild där: http://www.johnhallmen.se/index.php?type=recent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Överväger du att ge dig på makro så rekommenderar jag starkt att du gör lite efterforskningar kring "stacking" så att du vet vad du vill ha innan du börjar spendera. John Hallmén är en förebild där: http://www.johnhallmen.se/index.php?type=recent

Okey tack för tipset ska läsa lite där !

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Tamron AF SP 90/2.8 Di VC USD Macro. Detta är den senaste versionen med vibrationsreducering.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xquade:

En superzoom är oftast bildmässigt inte riktigt bra på nått men praktisk på semestern om man bara ska ta med en optik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En superzoom är oftast bildmässigt inte riktigt bra på nått men praktisk på semestern om man bara ska ta med en optik.

Står hellre över att fota än att få halvbra..

Om jag ska vara ärlig Får bli kompaktaren isf om jag nu inte får ha med allt

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holck:

Står hellre över att fota än att få halvbra..

Om jag ska vara ärlig Får bli kompaktaren isf om jag nu inte får ha med allt

// A

Håller med, men det finns faktiskt en optik som klassats som superzoom och har 500mm zoomomfång men den klassades som superzoom av andra anledningar än att den var en litet billigt semesteroptik.

Optiken gör fotografen ? Nikons 1200-1700mm

http://nikon.com/about/feelnikon/recollections/r16_e/index.ht...

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du fotar bilar, porträtt och landskap. Är det något av dessa som överväger?
För landskap kommer du långt med den 18-55 du redan har. Det är ganska hyggligt för närbilder åxå, även om ett makroobjektiv kommer närmare, såklart.
Ett polfilter är användbart i en del situationer. Jag skulle även vilja slå ett slag för ND-filter, som gör det möjligt att använda längre slutartider. Dessa finns i olika styrka. Själv har jag ett på 3 steg och ett annat på 10 steg. Ska man ha ett enda, som start, tycker jag att ett på 3 steg är bra. Det gör inte så stor skillnad i gassande solljus, men i skugga/skymning blir det rätt stor skillnad.

Ang. B+W filter så är de bra, men inte särskilt prisvärda, IMO. Jag tycker att Hoya ligger bra till i pris prestanda. Deras Pro1-serie är bra. Polfiltret i denna är dessutom ett så kallat slimline, vilket minskar risken för vinjettering på korta brännvidder. Vad jag förstått ska Kenko vara samma filter som Hoya...

Om du ska köpa nytt objektiv så beror det ju lite på vad du gillar mest att fota. För landskap och bilar (om det är stillastående bilar) kan en vidvinkel (exempelvis Sigma 10-20/4-5.6) vara ett bra komplement. För närbilder och porträtt kan ett makroobjektiv vara trevligt. Tamron 60/2, är en fin kompromiss, med bra ljusstyrka och makroegenskaper. Det är lite väl kort brännvidd dock, för att vara "optimalt" för makro, IMO, men som sagt en bra kompromiss.

För rörliga bilar på bana behöver man ett teleobjektiv. Hur långt man behöver beror ju på avstånd. Är man inte allt för långt ifrån kan ett 55-200 funkar. Det kostar inte så mycket. Det finns även ett 55-300 som är helt okej, som inte heller är så bodigt dyrt. Dessa två har inte supersnabb AF och kanske inte alltid hänger med en bil som kommer rakt mot kameran på nära håll, men bortsett det så...

Till sist skulle jag vilja påstå att om du gillar att ta landskapsbilder så bör du, om du inte redan har det, skaffa ett bra stativ. Det är få landskapsbilder tagna mitt på dagen som är särskilt intressanta, utan de flesta bra är tagna i gryning/skymning eller rent av på natten.

Så:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-20exdcn
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp60ni
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ND8Pken52
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Pro1Polcirk55

Finns såklart billigare på andra ställen, länkade bara därifrån som exempel. Filter brukar jag köpa härifrån, tex:
http://maxsaver.net/

Prioriteringsordning får du själv fastslå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du skriver att du fotar bilar, porträtt och landskap. Är det något av dessa som överväger?
För landskap kommer du långt med den 18-55 du redan har. Det är ganska hyggligt för närbilder åxå, även om ett makroobjektiv kommer närmare, såklart.
Ett polfilter är användbart i en del situationer. Jag skulle även vilja slå ett slag för ND-filter, som gör det möjligt att använda längre slutartider. Dessa finns i olika styrka. Själv har jag ett på 3 steg och ett annat på 10 steg. Ska man ha ett enda, som start, tycker jag att ett på 3 steg är bra. Det gör inte så stor skillnad i gassande solljus, men i skugga/skymning blir det rätt stor skillnad.

Ang. B+W filter så är de bra, men inte särskilt prisvärda, IMO. Jag tycker att Hoya ligger bra till i pris prestanda. Deras Pro1-serie är bra. Polfiltret i denna är dessutom ett så kallat slimline, vilket minskar risken för vinjettering på korta brännvidder. Vad jag förstått ska Kenko vara samma filter som Hoya...

Om du ska köpa nytt objektiv så beror det ju lite på vad du gillar mest att fota. För landskap och bilar (om det är stillastående bilar) kan en vidvinkel (exempelvis Sigma 10-20/4-5.6) vara ett bra komplement. För närbilder och porträtt kan ett makroobjektiv vara trevligt. Tamron 60/2, är en fin kompromiss, med bra ljusstyrka och makroegenskaper. Det är lite väl kort brännvidd dock, för att vara "optimalt" för makro, IMO, men som sagt en bra kompromiss.

För rörliga bilar på bana behöver man ett teleobjektiv. Hur långt man behöver beror ju på avstånd. Är man inte allt för långt ifrån kan ett 55-200 funkar. Det kostar inte så mycket. Det finns även ett 55-300 som är helt okej, som inte heller är så bodigt dyrt. Dessa två har inte supersnabb AF och kanske inte alltid hänger med en bil som kommer rakt mot kameran på nära håll, men bortsett det så...

Till sist skulle jag vilja påstå att om du gillar att ta landskapsbilder så bör du, om du inte redan har det, skaffa ett bra stativ. Det är få landskapsbilder tagna mitt på dagen som är särskilt intressanta, utan de flesta bra är tagna i gryning/skymning eller rent av på natten.

Så:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-20exdcn
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp60ni
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ND8Pken52
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Pro1Polcirk55

Finns såklart billigare på andra ställen, länkade bara därifrån som exempel. Filter brukar jag köpa härifrån, tex:
http://maxsaver.net/

Prioriteringsordning får du själv fastslå...

Helt missat ditt inlägg! ber så mycket om ursäkt har dock köpt ett POL filter nu samt ett stativ! håller med om att 18-55 Objektivet är bra men som sagt skulle vilja bygga ut lite Hitta några intressanta Objektiv där du länka du har inte något tips på Objektiv som har Kort skärpedjup med?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xquade:

Helt missat ditt inlägg! ber så mycket om ursäkt har dock köpt ett POL filter nu samt ett stativ! håller med om att 18-55 Objektivet är bra men som sagt skulle vilja bygga ut lite Hitta några intressanta Objektiv där du länka du har inte något tips på Objektiv som har Kort skärpedjup med?

Kort skärpedjup får du av ökad ljusstyrka, du får se till att välja nått med f2.8 eller lägre.
När det gäller Nikon så passar i stort sett alla optiker på alla kameror, det går bra att ha gamla optiker på nya kameror om du kör manuellt, begmarknaden är alltså stor och letar du ljusstark optik så är det dyrt så beg är ofta ett bra val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.