Permalänk
Medlem

Logitech G930 orsakar lagg

Hej,

För ett par dagar sen införskaffade jag mig detta headset, och ungefär där slutar de goda nyheterna.
Direkt när jag körde igång detta headset så började det krångla, med att ljudet laggade till titt som tätt. Detta i sig var något jag kunde leva med, och tänkte inte mer på det. Så jag tänkte spela lite sköna spel på kvällen men märkte då att det inte bara är ljudet som laggar till, utan hela datorn. Det gör det omöjligt att spela något onlinespel när hela datorn spikar vart tionde sekund.

Börjar kolla runt efter lösningar men ser bara massa forumtrådar på Logitechs forum där dom fått förslag på lösningar som inte hjälpt och sen en total avsaknad av svar.

Polaren som sitter på samma headset har inte märkt av något liknande, vilket borde tyda på att det kanske inte är headsettet, men det känns så konstigt att det skulle börja Precis när jag kört igång med dessa.
Det visar sig att det tydligen sitter ett eget ljudkort i dessa (Kanske borde vara uppenbart för folk, men det var det inte för mig) så jag börjar med att försöka inaktiva mitt ljudkort i burken för att se om det hjälper - utan lycka... G930 - Teknikåsnan jag 1-0

Modigt vandrar jag vidare och försöker hitta något mer att testa, bland annat att ta bort deras "virus" till mjukvara, detta gjorde föga förvånande ingenting, ljudet var samma, lagget kvarstod... G930 - Frustrerad jag 2-0

Jag installerar drivrutinerna igen i Clean-boot efter ett tips från tidigare nämnda kompis. Inte heller detta hjälpte och 3-0

Jag har tagit kontakt med djävulen aka Logitechs support men har inte gett dom tillräckligt lång tid för att svara för att börja gnälla på dom...än

Istället vänder jag mig till den plats jag och många andra fått hjälp innan och hoppas att ni kan hjälpa mig, alternativt ge tips på vilket annat trådlösa headset jag ska skaffa istället.

Tack på förhand!

Visa signatur

Im just a dog chasing cars!

Permalänk
Medlem

Liten chansning men värt ett försök:
Testa att sätta sändaren, eller vad det heter, på någon annan port.
Jag tänker mig att den USB-bryggan redan har några andra saker på sig och är överlastad eller blir det imellanåt och att även det kan förekomma någon form av radio-signal-störning.
Det som är intressant är ju att se om det slutar hacka och så om du väljer en annan ljudkälla (det inbyggda) som det förvalda/aktiva ljudkortsgrejen men låter grejerna sitta i.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_kk:

Hej,

För ett par dagar sen införskaffade jag mig detta headset, och ungefär där slutar de goda nyheterna.
Direkt när jag körde igång detta headset så började det krångla, med att ljudet laggade till titt som tätt. Detta i sig var något jag kunde leva med, och tänkte inte mer på det. Så jag tänkte spela lite sköna spel på kvällen men märkte då att det inte bara är ljudet som laggar till, utan hela datorn. Det gör det omöjligt att spela något onlinespel när hela datorn spikar vart tionde sekund.

Börjar kolla runt efter lösningar men ser bara massa forumtrådar på Logitechs forum där dom fått förslag på lösningar som inte hjälpt och sen en total avsaknad av svar.

Polaren som sitter på samma headset har inte märkt av något liknande, vilket borde tyda på att det kanske inte är headsettet, men det känns så konstigt att det skulle börja Precis när jag kört igång med dessa.
Det visar sig att det tydligen sitter ett eget ljudkort i dessa (Kanske borde vara uppenbart för folk, men det var det inte för mig) så jag börjar med att försöka inaktiva mitt ljudkort i burken för att se om det hjälper - utan lycka... G930 - Teknikåsnan jag 1-0

Modigt vandrar jag vidare och försöker hitta något mer att testa, bland annat att ta bort deras "virus" till mjukvara, detta gjorde föga förvånande ingenting, ljudet var samma, lagget kvarstod... G930 - Frustrerad jag 2-0

Jag installerar drivrutinerna igen i Clean-boot efter ett tips från tidigare nämnda kompis. Inte heller detta hjälpte och 3-0

Jag har tagit kontakt med djävulen aka Logitechs support men har inte gett dom tillräckligt lång tid för att svara för att börja gnälla på dom...än

Istället vänder jag mig till den plats jag och många andra fått hjälp innan och hoppas att ni kan hjälpa mig, alternativt ge tips på vilket annat trådlösa headset jag ska skaffa istället.

Tack på förhand!

Klipper det i ljudet eller får du någon slags missljud?
Är det nätlagg du får eller är det spikar i processoranvändning/hdd rassel?
Kör du WiFi eller trådad anslutning på datorn?
kör du Wifi på surfplatta/mobil eller annan krigutrustning i närheten?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Händer det konstant att du har dessa problem så länge headsetet är igång?
Windowsversion? (Kanske spelar mindre roll men jag har också ett par G930 hemma och winblows 8.1 vilket kan bli användbart om jag kan bistå med tester på ett fungerande system)
Version av headset? Står med miiiinimal text mitt på insidan av plastbågen som går över huvudet.

En tanke är att uppdatera chipset drivers och USB drivers. Kolla i enhetshanteraren så att du inte har några konflikter eller hårdvara som saknar drivrutiner också.

Sedan är det ju som sagt intressant att veta vad som händer aktivitetshanteraren. När du får lag spikes - går någon process upp i CPU load?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hej igen
Tack för svaren!

Jag misstänker att jag uteslutit internet problem felaktigt.

Testade olika portar, installera om mjukvara i clean boot, flyttade sändaren från router och annan utrustning som (långsökt) kunde störa signaler. Allt utan något större resultat, och gav upp. Dagen efter var problemen borta, vilket får mig att misstänka anslutningen, även om det kändes som datorlagg och bredbandskollen tydde på bra anslutning, samt att jag pingade bra. Men men.

Igen, tack!

Visa signatur

Im just a dog chasing cars!