Passivt nätagg i Node 304? ( Seasonic Platinum-520 Fanless)

Permalänk
Medlem

Passivt nätagg i Node 304? ( Seasonic Platinum-520 Fanless)

Är det tillräckligt luftigt i ett Node 304 för ett passivt nätagg?

Jag har inga hårddisk burar i och kabeldragningen är god så det är i inget som blockerar insug -> CPU kylare -> utblås.

Komponenter, Asus Impact, 4670K, Gigabyte 670 OC, 2st SSD.

Grafikkort och CPU ska överklockas.

http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sweede:

Är det tillräckligt luftigt i ett Node 304 för ett passivt nätagg?

Jag har inga hårddisk burar i och kabeldragningen är god så det är i inget som blockerar insug -> CPU kylare -> utblås.

Komponenter, Asus Impact, 4670K, Gigabyte 670 OC, 2st SSD.

Grafikkort och CPU ska överklockas.

http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Det bör fungera men vet inte hur det kommer må med lägsta fläkthastigheten. Tänk även på att ventilationshålet (där det sitter en fläkt normalt sett) måste vara vänt uppåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det bör fungera men vet inte hur det kommer må med lägsta fläkthastigheten. Tänk även på att ventilationshålet (där det sitter en fläkt normalt sett) måste vara vänt uppåt.

Nej samtidigt som frekvenserna åker upp får fläktarna följa med såklart ska byta alla till PWM så dom kan justeras efter behov.

Men på vid vanlig surf och så borde väl inte nätagget utveckla värme så det blir problem med fläktar på låghastighet?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sweede:

Nej samtidigt som frekvenserna åker upp får fläktarna följa med såklart ska byta alla till PWM så dom kan justeras efter behov.

Men på vid vanlig surf och så borde väl inte nätagget utveckla värme så det blir problem med fläktar på låghastighet?

Nej med en effektivitet på närmare +90% och ett system som drar vadå? 40-80W i Surf? Lär inte vara mycket som måste blåsas bort.
Den passiva konvektionen kommer duga så länge du har lite luftflöde.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej med en effektivitet på närmare +90% och ett system som drar vadå? 40-80W i Surf? Lär inte vara mycket som måste blåsas bort.
Den passiva konvektionen kommer duga så länge du har lite luftflöde.

Det va det jag tänkte med.

Bara det funkar under load med så, visst är det gött och få ner ljudnivån men är det en dum ide är det ju lika bra och köra med fläkt.

Men eftersom det bara är 1 grafikkort, cpu och 2 SSD som ska drivas borde jag klarar mig lätt med 500W även om det överklockas och/eller byta upp till ett värre grafikkort framöver.
Och eftersom det finns passiva i 500w klassen är det ju trevligt om man kan använda det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sweede:

Det va det jag tänkte med.

Bara det funkar under load med så, visst är det gött och få ner ljudnivån men är det en dum ide är det ju lika bra och köra med fläkt.

Men eftersom det bara är 1 grafikkort, cpu och 2 SSD som ska drivas borde jag klarar mig lätt med 500W även om det överklockas och/eller byta upp till ett värre grafikkort framöver.
Och eftersom det finns passiva i 500w klassen är det ju trevligt om man kan använda det.

Nej men du borde inte ha några problem.
En i5:a och ett 670 drar under 250W i Load. Dvs runt 25W värme som ska fraktas bort från nätagget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Är det tillräckligt luftigt i ett Node 304 för ett passivt nätagg?

Jag har inga hårddisk burar i och kabeldragningen är god så det är i inget som blockerar insug -> CPU kylare -> utblås.

Komponenter, Asus Impact, 4670K, Gigabyte 670 OC, 2st SSD.

Grafikkort och CPU ska överklockas.

http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_FL2.htm

Du kan ju välja att köpa ett semipassivt aggregat, dvs. tyst vid låg belastning och börjar agget bli varmt kommer fläkten köra igång.

Seasonic 500W är ju inte direkt billigt och du kan få ett AX760 för dom pengarna (inte att du behöver kraften). Det agget kör passivt upp till runt 500w och klarar av kraftigare grafikkort utan problem. AX760 är ett KM3 Seasonic.bygge så det är inget skit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du kan ju välja att köpa ett semipassivt aggregat, dvs. tyst vid låg belastning och börjar agget bli varmt kommer fläkten köra igång.

Seasonic 500W är ju inte direkt billigt och du kan få ett AX760 för dom pengarna (inte att du behöver kraften). Det agget kör passivt upp till runt 300w och klarar av kraftigare grafikkort utan problem. AX760 är ett KM3 Seasonic.bygge så det är inget skit.

är 300W speccat med fläkten vänt uppåt?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

är 300W speccat med fläkten vänt uppåt?

Jag som skrev fel, skulle ha stått 500w (532w om man ska vara exakt) . När väl fläkten kickar igång vid 550w ligger den på ca 30db enligt kitguru. Har faktiskt ingen aning om det påverkas av hur man placerar fläktöppningen. Skulle tro att det inte är nån större skillnad då agget aldrig kan få den perfekta skorstenseffekt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag som skrev fel, skulle ha stått 500w (532w om man ska vara exakt) . När väl fläkten kickar igång vid 550w ligger den på ca 30db enligt kitguru. Har faktiskt ingen aning om det påverkas av hur man placerar fläktöppningen. Skulle tro att det inte är nån större skillnad då agget aldrig kan få den perfekta skorstenseffekt.

Ja då har jag ju samma effekt passivt som Seasonic agget + ~240W till med fläkt.

Kanske blir ett 760 då.

Får nog mäta 5-6ggr först, vet att inte 160 modulära agg passar original men trodde det fanns mer utrymme att flytta agget.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Ja då har jag ju samma effekt passivt som Seasonic agget + ~240W till med fläkt.

Kanske blir ett 760 då.

Får nog mäta 5-6ggr först, vet att inte 160 modulära agg passar original men trodde det fanns mer utrymme att flytta agget.

Krävs tydligen lite moddning, hittade detta inlägget:

Skrivet av OH_SNAPPLE:

Använde först ett lite billigare nätagg i min Node på grund av längden. Men efter en vecka hade jag fått nog av coilwhine och högt fläktljud och köpte mig ett nytt. Kör just nu med AX760 från Corsair. Det fungerar utmärkt om man monterar bort "ramen" och sedan använder dubbelhäftande tejp och stripes. Burken är nu helt tyst.

Läs gärna hela tråden här: #13924463

Själv fattar jag ingenting då jag inte riktigt ser hur man tjänar nåt på detta, nog lättare om man har chassit framför sig

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har ett CX600M i mitt Node 304, 140mm djupt är det.
Om du ska ha ett långt grafikkort så tänk på att inte ha ett djupare nätagg än 140/150mm då det blir väldans tajt då.
Luftflödet i Node 304 flyter förbi toppen av nätagget så borde vara svalt om du har det med "hålet" uppåt, även om det är passivt. Mitt CX600M är vänt som vanligt med insug neråt och utblås åt sidan. Inget kvalitetsagg direkt men det jobbar knappt varken när jag spelar eller surfar omkring.

Ett semi-passivt som är 140-150mm djupt skulle nog vara perfekt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det blev ett Corsair ax760, nu ska jag bara få det och passa också!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Efter en del meck har jag nu modifierat och flyttat själva nätaggs fästet så nu passar AX760 agget fint!
Vill man kan man bara skrota fästet helt och köra dubbelhäftande tejp eller liknande, inga problem att få in 160 full modulärt nätagg i noden.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB