Microsoft smyguppdaterar Surface Pro 2 med ny processor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft smyguppdaterar Surface Pro 2 med ny processor

I tysthet uppdaterar mjukvarujätten Microsoft hybriddatorn Surface Pro 2 med en kraftfullare processor, efter endast två månader på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska köpa 256GB/8GB så kanske väntar lite då så man får en med den nya processorn.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror det som kommer göra störst skillnad är iGPU bumpen. Inte helt dumt sålänge fläktarna inte börjar låta som ett as.

Microsoft. Gör inte en HP nu!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

alltid intresant med med uppgraderingar :b

Permalänk

Kanske hade jag flyt då som inte fick tag på en första vändan i hong kong så får bli en på hemresan istället. Förhoppningsvis med den bättre processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror det som kommer göra störst skillnad är iGPU bumpen. Inte helt dumt sålänge fläktarna inte börjar låta som ett as.

Microsoft. Gör inte en HP nu!

Surface Pro 2 innehåller ingen fläkt? det är ju helt ljudlös. däremot så skulle det kunna bli lite varmare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Babyrave:

Surface Pro 2 innehåller ingen fläkt? det är ju helt ljudlös. däremot så skulle det kunna bli lite varmare

Surface Pro 2 har en fläkt. Däremot gör den bara ljud ifrån sig vid hård belastning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Babyrave:

Surface Pro 2 innehåller ingen fläkt? det är ju helt ljudlös. däremot så skulle det kunna bli lite varmare

Syftade nog mer på HPs roliga vana med lödningar som släpper pga värme problem.
Helt rätt, ingen fläkt.

Skrivet av Jacob H:

Surface Pro 2 har en fläkt. Däremot gör den bara ljud ifrån sig vid hård belastning.

Missljud?
Hur ska du göra då? Köpa den som finns nu eller vänta på lite snabbare iGPU&CPU Surface 2 pro?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Syftade nog mer på HPs roliga vana med lödningar som släpper pga värme problem.
Helt rätt, ingen fläkt.

Missljud?
Hur ska du göra då? Köpa den som finns nu eller vänta på lite snabbare iGPU&CPU Surface 2 pro?

Surface pro och pro 2 har visst fläkt, i alla fall om man kan lita på recensioner jag har tyvärr inga själv. Du måste tänka på RT varianterna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Surface pro och pro 2 har visst fläkt, i alla fall om man kan lita på recensioner jag har tyvärr inga själv. Du måste tänka på RT varianterna?

Ja lyssna inte på mig xD Alldeles för trött för detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

Missljud?
Hur ska du göra då? Köpa den som finns nu eller vänta på lite snabbare iGPU&CPU Surface 2 pro?

Subjektivt skulle jag säga absolut inte. Efter att ha använt det testexemplar Microsoft skickade till oss nästan dagligen i två månader kan jag inte komma på ett enda tillfälle där fläkten stört mig. Det krävs kontinuerlig belastning för att ens göra fläkten hörbar och förutom syntetiska tester har jag inte lyckats få fläkten att snurra på maxfart. Jag skulle säga att det är den bästa fläktprofilen jag stött på i en "bärbar dator".

Jag kommer troligtvis vänta med köp, men dröjer det för länge innan den nya varianten kommer till Sverige nöjer jag mig med den "gamla". Den nya processorn bör ge runt 10 procent högre prestanda i både CPU/GPU, vilket självklart är ingenting jag tackar nej till.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Surface pro och pro 2 har visst fläkt, i alla fall om man kan lita på recensioner jag har tyvärr inga själv. Du måste tänka på RT varianterna?

Jag kan garantera att Surface Pro 2 har fläkt. http://www.sweclockers.com/recension/17864-microsoft-surface-... Surface RT/Surface 2 har däremot mycket riktigt ingen fläkt och kyls passivt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Surface 2 PRO har till och med 2 st fläktar. I alla fall enligt ifixit som det länkas till i sweclockers test av plattan i fråga (testet som Jacob H länkade till i inlägget ovan).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacob:

Subjektivt skulle jag säga absolut inte. Efter att ha använt det testexemplar Microsoft skickade till oss nästan dagligen i två månader kan jag inte komma på ett enda tillfälle där fläkten stört mig. Det krävs kontinuerlig belastning för att ens göra fläkten hörbar och förutom syntetiska tester har jag inte lyckats få fläkten att snurra på maxfart. Jag skulle säga att det är den bästa fläktprofilen jag stött på i en "bärbar dator".

Jag kommer troligtvis vänta med köp, men dröjer det för länge innan den nya varianten kommer till Sverige nöjer jag mig med den "gamla". Den nya processorn bör ge runt 10 procent högre prestanda i både CPU/GPU, vilket självklart är ingenting jag tackar nej till.

Härligt att den fungerar så bra!

Jag är personligen på jakt efter en platta och har länge funderat på vad som egentligen är vad jag behöver.
Jag vill ha Skarpa Windows om det är en windows platta, men behöver egentligen ingen direkt kraft. En tangentbordsdocka är inte fel då jag just hänger så förbannat mycket på SweC

Vad skulle du säga är vettigt?
ASUS T100 eller en Surface Pro 1/2.

Skulle med fördel kunna tänka mig android på plattan då jag använder många appar som bara finns till Android.
Ni får se till att plocka in ett par 2 in 1 plattor som både har Android och Windows 8.1 (inte RT) nu under det nya året.

Framförallt om det är en uppföljaren på T100 som jag har gått och fått en liten "crush" på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

Härligt att den fungerar så bra!

Jag är personligen på jakt efter en platta och har länge funderat på vad som egentligen är vad jag behöver.
Jag vill ha Skarpa Windows om det är en windows platta, men behöver egentligen ingen direkt kraft. En tangentbordsdocka är inte fel då jag just hänger så förbannat mycket på SweC

Vad skulle du säga är vettigt?
ASUS T100 eller en Surface Pro 1/2.

Skulle med fördel kunna tänka mig android på plattan då jag använder många appar som bara finns till Android.
Ni får se till att plocka in ett par 2 in 1 plattor som både har Android och Windows 8.1 (inte RT) nu under det nya året.

Framförallt om det är en uppföljaren på T100 som jag har gått och fått en liten "crush" på.

Är du inte i behov av prestanda skulle jag rekommendera att du håller i pengarna och köper en Asus Transformer Book T100 istället. Finner det osannolikt att det blir en uppföljare på T100 inom den närmsta framtiden då modellen är en av Asus bästsäljare. Om något bör en sådan modell dyka upp mot slutet av 2014 i samband med Intel Cherry Trail.

Asus Transformer Pad TF701 är ett intressant alternativ om du vill ha Android. Har dock inte pillat på den själv så du får söka upp recensioner på plattan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacob:

Är du inte i behov av prestanda skulle jag rekommendera att du håller i pengarna och köper en Asus Transformer Book T100 istället. Finner det osannolikt att det blir en uppföljare på T100 inom den närmsta framtiden då modellen är en av Asus bästsäljare. Om något bör en sådan modell dyka upp mot slutet av 2014 i samband med Intel Cherry Trail.

Asus Transformer Pad TF701 är ett intressant alternativ om du vill ha Android. Har dock inte pillat på den själv så du får söka upp recensioner på plattan.

Tänker mig att de kanske gör en derivata på T100 då mycket verkar tyda på att ASUS satsar på produkter som både har Android och Windows.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

HP's X2 Spectre verkar vara ett alternativ

Testet här verkar tyda på det. Jag klämde själv på en i USA förra veckan och den kändes väldigt tajt o skön att hålla i. Passivkyld är den också. Bakgrundsbelyst tangentbord lockar. Enda minuset verkar vara att den bara finns i 128Gb.
Denna med 3G är klart prisvärd tycker jag. De får in dem den 14e jan.

Permalänk

Gött och schysst att uppgradera dem utan att höja priserna.

Skrivet av celoz:

Ska köpa 256GB/8GB så kanske väntar lite då så man får en med den nya processorn.

Inte dumt och den modellen du tänker är den som börjar bli riktig bra, då man får plats med lite saker. (128GB är enligt mitt tycke för snålt)

Själv skulle jag köpa en surface 2 nu om jag inte hade en ny bärbar som lite omständligt går att använda överallt. (lite dyrt att både ha ny surfplatta och laptop av övre entusiast segmentet)

Annars hp surfplatta som nämndens är fin den med och det är bra att det finns konkurrens.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar ha info om man får en uppdaterad SP2 ifall man köper från Microsoft store idag? Tomtarna på supporten svarade "Ja, det får du, alla Surface Pro är utrustade med Intels senaste fjärde generations Core i5 processor". Jehepp..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Havrefras_:

Ingen som råkar ha info om man får en uppdaterad SP2 ifall man köper från Microsoft store idag? Tomtarna på supporten svarade "Ja, det får du, alla Surface Pro är utrustade med Intels senaste fjärde generations Core i5 processor". Jehepp..

Handlar nog om att du frågade följande:
Får man SP2 med senaste processorn?

Du borde kanske formulerat dig på följande sätt:
Får jag en SP2 med 4200U eller 4300U?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Handlar nog om att du frågade följande:
Får man SP2 med senaste processorn?

Du borde kanske formulerat dig på följande sätt:
Får jag en SP2 med 4200U eller 4300U?

Nix, jag frågade "Får man den uppdaterade processormodellen 4300U om man lägger en beställning idag?".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Havrefras_:

Nix, jag frågade "Får man den uppdaterade processormodellen 4300U om man lägger en beställning idag?".

Ja men troligen har inte kundservice koll på något annat än att det är senaste generationen. Dvs den uppdaterade sen förra generationen.

Tala med bönder på bönders vis.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja men troligen har inte kundservice koll på något annat än att det är senaste generationen. Dvs den uppdaterade sen förra generationen.

Tala med bönder på bönders vis.

Precis, det är ju det jag säger. Därför frågar jag här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ingen som råkar ha info om man får en uppdaterad SP2 ifall man köper från Microsoft store idag? Tomtarna på supporten svarade "Ja, det får du, alla Surface Pro är utrustade med Intels senaste fjärde generations Core i5 processor". Jehepp..

Köper du från Microsoft Store så får du med den nyare CPUn, alltså 4300U. Jag frågade olika "supporttomtar" under några dagar, vissa var bra och välidgt serviceinriktade medan andra verkade ha en dålig dag.
Men det är den nyare CPUn du får iaf.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB