Val mellan FD Define R4 (vit) och XL R2 (svart) till prestandadator baserat på vissa givna förutsättningar, krav och alternativ?

Permalänk
Medlem

Val mellan FD Define R4 (vit) och XL R2 (svart) till prestandadator baserat på vissa givna förutsättningar, krav och alternativ?

Hej alla glada datorentusiaster!

Min stationära PC är 6½ år gammal och behöver sedan länge bytas ut. Jag har i ungefär en månads tid studerat för att försöka lista ut vad det är jag vill köpa. Jag tänker bygga en gedigen sak som i synnerhet skall fungera mycket bra till spel men i allmänhet även bra till t.ex. videoredigering och "allround"-funktionalitet med fokus på låg ljudnivå. Nu vet jag ungefär vad jag vill ha men går i loopar om och om vartannat på vissa grundläggande byggstenar, nämligen chassi i kombination med moderkort (och mina önskemål nedan är nog den grundläggande anledningen till att jag inte kommer vidare). Den nya datorn skall stå i mitt vardagsrum precis där min nuvarande burk står. Det ser för tillfället ut så här:

Nedan tänker jag lista upp förutsättningar (det som på förhand är bestämt och oföränderligt i tanken i skrivande stund), krav och önskemål som rådgivaren skall känna till innan hen kommenterar mina alternativ (tre stycken i nuläget).

Förutsättningar:

  • Datorn skall placeras enligt bilden. Det är ca 10 cm till subwoofern så ett luftintag på sidan funkar nog bra tror jag.

  • CPU: Intel Core i7 4930K (och den skall överklockas). Här tänker jag SLI, hög allround-prestanda och Oculus Rift (fastän jag inte vet vad som kommer krävas av OR).

  • Budgeten för datorn ligger någonstans mellan 20 och 30 tusen öronmärkta riksdaler. Råd om att köpa Haswell undanbedes då jag redan tagit beslutet att inte göra det. Jag väljer att gå all-in då jag inte köper dator speciellt ofta historiskt sett och eftersom detta är första (och kanske sista) gången i mitt liv jag har läge att köpa en riktig high-end-dator!

  • Mekaniska hårdiskar finnes ej i denna burk då jag parallellt kommer skaffa en NAS. Hårddisk-racket kan alltså tas bort för bättre luftflöde.

  • Nvidia-grafikkort kommer att köpas senast i slutet på mars (då jag kommer hem från en Thailand-resa) då hög prestanda, (relativt) låg ljudnivå och G-Sync tilltalar mig. Siktet är inställt på GTX 780 Ti, GTX Titan Black Edition eller GTX 790. Jag kan trycka in ett gammalt grafikkort samtidigt som jag har några PS3-spel att lira under tiden.

  • Jag kan tänka mig att bygga med vattenkylning (från början eller längre fram) om det skulle vara bäst lämpat för eventuell SLI.

Krav:

  1. Ljudnivån skall vara knäpptyst vid filmtittande och så låg så att man inte stör sig när man spelar spel utan lurar.

  2. Bygget skall även fungera någorlunda ljudmässigt vid SLI, dvs. åtminstone ha en acceptabel ljudnivå.

Önskemål:

  • Helst vill jag ha den vita Define R4 då den smälter in bättre i mitt vardagsrum. Den skulle också tillåta eventuell framtida placering bredvid min vita TV-bänk om jag skulle bli trött på att ha skrivbord i vardagsrummet.

  • Föredrar ROG-moderkort. Jag vet ärligt talat inte om jag indirekt "behöver" det för en bättre spelupplevelse, men datorspelande är ändå i fokus.

  • Vore trevligt ifall QUAD-SLI skulle fungera i min setup, men det är inget hårt krav då jag antar att värmen blir för hög (för mina krav). Här tänker jag återigen på Oculus Rift, men jag har som sagt ingen aning om vad den kommer kräva när den väl kommer.

Alternativ:

  1. Define R4 (vit) + Asus Rampage IV Black Edition
    - Jag känner till att formfaktorerna inte går ihop på papperet, men har åtminstone hittat en forum-medlem på Overclock.net som lyckats med denna kombination, bara det att kabeldragningen blev mindre smidig.

  2. Define R4 (vit) + Asus X79-Deluxe
    - Den här kombinationen fungerar formfaktormässigt på papperet och det går köra SLI. Jag vet ej om jag går miste om överklockningsmöjligheter med detta moderkort eller om det är fullt lika kapabelt som ROG-alternativet.

  3. Define XL R2 + Asus Rampage IV Black Edition
    - Ja, den här kombinationen kommer ju att fungera och jag har väl insett att svart funkar rätt så bra i mitt vardagsrum. Vill inte ge upp den vita R4:an innan jag fått höra vad ni forummedlemmar har att säga.

Övriga preliminära produktval:

  • Noctua NH-U14S
    - Jag har både läst och sett SweClockers recension och den verkar slå closed loop-vattenkylning i ljudnivå.

  • Logitech G602
    - Då jag inte bara kommer spela vid skrivbordet utan framför TV:n eller projektorn så tror jag detta är ett mycket bra val.

  • Fractal Design Newton R3 1000W
    - Har ej läst så mycket om detta ärligt talat, men det skall vara passivt (och därmed ljudlöst) i låg belastning och bör väl räcka till två grafikkort.

  • 2st Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB
    - Köra RAID0 med dagliga schemalagda backuper på känslig data. Eller så kanske jag bara köper en på 500GB. Pro-varianten kan vara värt det högre priset då den har fem års garanti (gentemot EVO´s tre).

Detta är min första tråd på SweClockers. Jag hoppas jag fått med allt jag velat få ner här nu så att ni kan ge mig så bra råd som möjligt. Efter en dryg månads besatthet av att läsa om datorer (SweC.), se om datorer (Youtube) och till och med lyssna om datorer (PodCast) så hoppas jag snart kunna klicka på köp-knappen!

Permalänk
Medlem

Mycket bra första tråd först och främst! Dock är det en sak som saknas aningen, vilka spel tänkte du spela? Vilka krav är det som gäller i spelen (kan tänka mig att max på alla punkter är ungefär det som gäller, men men)? I ditt fall skulle jag nog vilja avvakta lite med att köpa de nyaste grafikkorten, eller i vart fall köpa framtidssäkert, det är ingen omöjlighet att det kan krävas lite uppgraderingar för att kunna använda t ex. OR fullt ut. Jag kan tänka mig att de korten som idag ligger i allra främsta framkant blir rejält billigare inom kort.

Sen tror jag att du själv är medveten om att t ex. att köra Raid0 med 2 SSD är en liten prestandavinst, men ska man ändå punga ut med ordentligt med cash så ska man såklart ha det ;-).

Men om jag sammanfattar mina tankar så skulle jag nog säga att det är klart att du ska bygga i det vita R4:a chassit, det är trots allt en komponent som du ser varje dag hela tiden! Ett semipassivt nätaggregat gör nog att du når ditt krav på nära ljudlöst vid filmtittande. Och moderkortet är väl den komponent som är svårast, och även där jag är minst insatt så det lämnar jag till experterna.

Ska bli intressant att hålla koll här, väldigt kul med lite prestandamaskiner!

Permalänk
Medlem

Tackar för första svaret Nesvop! Mkt trevligt att se
Jag är sugen på att spela lite allt möjligt faktiskt. Min tanke generellt sett är att vara bred. Spela vissa exklusiva spel på PS4 och WiiU medan man kör resten på PC. Men för att ta några exempel, The Witcher, Titanfall och Watchdogs.

Permalänk
Medlem

Eftersom att ingen annan verkar svara så får jag göra ett litet inlägg till.
Jag var tvungen att kika lite över det hela och den enda punkten som jag kände att jag har lite värdefull input är nog angående nätagget. De allra flesta här verkar föreslå Seasonic, men även det som du har föreslagit verkar väldigt bra :-). När du går upp i den prisklassen så känns det som om det är bra grejer i vart fall!

Sen så kan du ju alltid ha Noctua NH-D14 i tanken, tror att den är lite värre än den kylaren du länkade. I vart fall om du tänkte klocka hårt :-).

Permalänk
Medlem

Ja, det var inte många som hade något att säga...

Då skall jag läsa lite om Seasonic och se vad de har att erbjuda

NH-D14 finns i en LG2011 special edition med PWM-fläktkoppling som skapades för Sandy Bridge-E. Den bör väl funka till en Ivy Bridge-E-processor, men det får jag kolla upp. Den bör väl kunna bli ännu tystare än NH-D14, eller?

Som det ser ut nu så chansar jag på alternativ 1. Men det kanske inte är så kul att köpa allt utom grafikkort just nu så kanske bör jag vänta ett tag till med alla inköpen. Hmm... kan ju fokusera på NAS:en så länge.