Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Hoppas fler spelutvecklare kommer optimera sina spel efter Mantle.

de tror jag nog, för då når dem ut till fler personer/spelare, alla har inte råd med herrejösses maskiner och iom att AMD är billigare så är detta nog väldigt välkommet för många.

Fler kan utnyttja hårdvaran dem faktiskt har utan att bli fattiga å hemlösa, AMD får sälja fler CPU:er som faktiskt lite "magiskt" blivit "bättre" eller "funkar lika bra som vilken annan prestanda CPU" och Spel Studios får sälja fler spel då dem når ut till fler kunder som KAN spela deras spel nu "tackvare Mantle"

så får dem Mantle att funka utan lagg/hack osv så vinner både konsumenterna och AMD på detta. hur mycket dem vinner på det är svårt att säga.

Intel får ju också mer fart "gratis"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ryktet säger att Xbone och PS4 har lågnivå-API som är lika Mantle. Ingen av dem kör med Mantle rakt av, så mycket vet vi. Däremot vet vi inte hur lika de är och hur mycket extra jobb som krävs för att porta till Mantle.

Får väl hoppas/anta att amd tänkt på just detta o att det är någolunda enkelt, om de ska utmana direktx på allvar.
Är det tids & resurskrävande så kan ju utvecklare i princip lika gärna välja opengl o det vet vi ju hur ofta det händer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Förhoppningsvis blir det som jag hört från en del håll.

1) AMD och DICE gör klart Mantle helt klart, för att sen lämna över det till Khronos group som i dag har hand om OpenGL och OpenCL.
2) I det läget kan nog även Nvidia tänka sig att göra så deras kort kan köra Mantle, en förutsättning är förstås att även deras kort skall fungera lika bra.
3) Nvidia fixar stöd för Mantle i sina drivrutiner.
4) Allt detta tar förhoppningvis mindre än ett år.

1) Målet är att färdigställa Mantle mot slutet av året för att sedan släppa ett SDK. "Någon gång" därefter är tanken att lämna över Mantle till exempelvis Khronos Group – ingenting är dock bestämt i dagsläget.
2) Innan det finns ett SDK kommer Mantle inte fungera med varken Nvidias eller Intels grafikkretsar. Mantle på konkurrerande plattformar dröjer således troligtvis till tidigast 2015 och det förutsätter att Nvidia och Intel ens vill ha med API:t att göra.
3) Läs 2.
4) Läs 1.

Det här är vad AMD officiellt har sagt gällande Mantles framtid, men som det ser ut idag är ingenting slaget i sten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Relik 📜

Vi har fått in en hög rättelser och kommentarer om att vi "har fel" då andra webbplatser får annorlunda resultat. Som vanligt är det i princip omöjligt att jämföra den här typen av icke standardiserade mätningar mellan olika tester då det är många påverkande faktorer.

Saker som single- eller multiplayer, vilken bana som används, hur själva mätningen görs samt databehandlingen spelar enorm roll. Vissa webbplatser har till exempel använt värdet "GPU frame" från csv-filen som spottas ut i Battlefield 4, vilket inte ens nästan ger samma resultat som mer rättvisande "Frame time".

Vi är säkra på de resultat vi har med den utrustning och metod vi använt. Mantle är dock väldigt mycket i beta, så vad som gäller idag kan mycket väl vara helt fel imorgon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vet inte vad forums reglerna säger men kolla in detta testet som tyskarna gjorde

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/S...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Vet inte vad forums reglerna säger men kolla in detta testet som tyskarna gjorde

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/S...

Visar väl mest vad Sweclockers redan konstaterats? Ju svagare CPU ju större ökning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Aha okej ^^ ne jag vet ju inte nått om mantle Så skulle se om någon fått boosten liksom hehe

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Visar väl mest vad Sweclockers redan konstaterats? Ju svagare CPU ju större ökning.

Ja min cpu måste vara starkast i världen för jag får sämre med mantle drivaren 14.1 än 13.12 drivaren

13.12 ca 200 fps

14.1 knappt 100 fps

upplösning 1920x1080 Det spelar ingen roll om jag har cf av eller på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Saker som single- eller multiplayer, vilken bana som används, hur själva mätningen görs samt databehandlingen spelar enorm roll. Vissa webbplatser har till exempel använt värdet "GPU frame" från csv-filen som spottas ut i Battlefield 4, vilket inte ens nästan ger samma resultat som mer rättvisande "Frame time".

Fast GPU-time - värdet är långt ifrån värdelöst, även om frametime såklart är det du vill ha om du mäter ren fps. Men kollar man på vsync och total mängd frames under 60fps, under 120fps, så är definitivt GPU-time något värt att kolla på. Vet inte om ni har kollat på att sluta mäta på avg-fps då det är ett värde som säger väldigt lite om flytet, speciellt i de fall de finns micro-stuttering, etc. Det syns inte alls på FPS. Ni har jo frame-time graferna och det är en bra början, men kollar man den metod som Techreport med flera har gjort poppis så är ofta % av frames under x frames ett bättre mått i många lägen.

Speciellt för de som kör med Vsync är det en långt bättre metod.

Jämför man här directX mot Mantle på en viss bana, en server så såg det ut så här... gissa vilken som var långt mer spelbar trots de riktigt långa frames som kom fram ibland...

Sen såklart, Mantle är intressant, men inte moget för gedigen testning ännu, men för att vara beta ser det ruggigt lovande ut faktiskt. Sen gjorde jag tester i Rush på några andra banor, de visade skillnad i typ 5% eller mindre, så just Battlefield är väldigt svårtestat för att få konsekventa resultat och kräver en hel del. Nedanstående Mantle är första biten av en 17minuters session på banan. DX biten är 2.5 minuter.

Mantle 2560x1600

DirectX 2560x1600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja min cpu måste vara starkast i världen för jag får sämre med mantle drivaren 14.1 än 13.12 drivaren

13.12 ca 200 fps

14.1 knappt 100 fps

upplösning 1920x1080 Det spelar ingen roll om jag har cf av eller på.

Och du har slagit på Mantle i BF4?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Damocles:

Fast GPU-time - värdet är långt ifrån värdelöst, även om frametime såklart är det du vill ha om du mäter ren fps. Men kollar man på vsync och total mängd frames under 60fps, under 120fps, så är definitivt GPU-time något värt att kolla på.

Nu kanske jag missuppfattar dig eller så pratar vi om lite olika saker, men jag har inte menat att GPU frame är värdelöst. Däremot menar jag att Frame time speglar verkligheten bättre. GPU och CPU är tiden det tog för respektive enhet att producera bildrutan vilket är intressant på sitt sätt, däremot är Frame time tiden mellan varje faktiskt presenterad ruta - alltså närmast vad som visas för användaren.

Tittar du bara på GPU kan du till exempel får BF4-förbättringar i storeksordningen 150 procent mellan DirectX och Mantle. Det är givetvis spännande, men faktiska frekvensen mot användaren förbättras samtidigt "bara" med kanske 20-30 procent. För systemet totalt spelar det ju egentligen ingen roll att GPU kan kasta ut 200+ rutor per sekund om CPU bara klarar 120.

När det gäller FCAT-mätningar tog jag upp det i samband med Radeon R9 290X-recensionen, och samma sak gäller fortfarande. Vi kommer eventuellt omvärdera framöver, men inte närmaste tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

1) Målet är att färdigställa Mantle mot slutet av året för att sedan släppa ett SDK. "Någon gång" därefter är tanken att lämna över Mantle till exempelvis Khronos Group – ingenting är dock bestämt i dagsläget.
2) Innan det finns ett SDK kommer Mantle inte fungera med varken Nvidias eller Intels grafikkretsar. Mantle på konkurrerande plattformar dröjer således troligtvis till tidigast 2015 och det förutsätter att Nvidia och Intel ens vill ha med API:t att göra.
3) Läs 2.
4) Läs 1.

Det här är vad AMD officiellt har sagt gällande Mantles framtid, men som det ser ut idag är ingenting slaget i sten.

Tar tydligen längre tid än jag hoppades, möjligt att Nvidai inofficiellt utvecklar drivrutiner när SDK släppts, men jag tror inte att de kommer använda sig av Mantle, innan Khronos eller något liknande, har kontroll över det.
Men som sagt ovisst vad som händer i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Mr.3:

Och du har slagit på Mantle i BF4?

Ja då jag har valt mantle i bf4 o startat om spelet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Nu kanske jag missuppfattar dig eller så pratar vi om lite olika saker, men jag har inte menat att GPU frame är värdelöst. Däremot menar jag att Frame time speglar verkligheten bättre. GPU och CPU är tiden det tog för respektive enhet att producera bildrutan vilket är intressant på sitt sätt, däremot är Frame time tiden mellan varje faktiskt presenterad ruta - alltså närmast vad som visas för användaren.

Tittar du bara på GPU kan du till exempel får BF4-förbättringar i storeksordningen 150 procent mellan DirectX och Mantle. Det är givetvis spännande, men faktiska frekvensen mot användaren förbättras samtidigt "bara" med kanske 20-30 procent. För systemet totalt spelar det ju egentligen ingen roll att GPU kan kasta ut 200+ rutor per sekund om CPU bara klarar 120.

När det gäller FCAT-mätningar tog jag upp det i samband med Radeon R9 290X-recensionen, och samma sak gäller fortfarande. Vi kommer eventuellt omvärdera framöver, men inte närmaste tiden.

När vi ändå är i tråden,har ni hört något mer när den riktiga whql kommer efter alla delays?
MvH

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jonas1972:

När vi ändå är i tråden,har ni hört något mer när den riktiga whql kommer efter alla delays?
MvH

Tyvärr, ingen mer information.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Tyvärr, ingen mer information.

Ok tack för snabbt svar iafall:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gunner357:

Ja då jag har valt mantle i bf4 o startat om spelet.

Kör du 64 bitars versionen av spelet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kör du 64 bitars versionen av spelet?

Jag tror det är inte säker ska kolla det imorgon. Jag kör det som kommer fram via webbläsaren brukar inte klicka på 64bit iconen på skrivbordet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gunner357:

Jag tror det är inte säker ska kolla det imorgon. Jag kör det som kommer fram via webbläsaren brukar inte klicka på 64bit iconen på skrivbordet.

Tror inte att det funkar med 32 bitar för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja då jag har valt mantle i bf4 o startat om spelet.

Jag var tvungen att
avinstallera mina gamla GPU drivers
installera 14.1
Repair på bf4 installationen i origin
reboot
aktivera mantle i videosettings ingame

Sen lirade det

kör win 8.1, 7970, 3770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Insight:

Jag var tvungen att
avinstallera mina gamla GPU drivers
installera 14.1
Repair på bf4 installationen i origin
reboot
aktivera mantle i videosettings ingame

Sen lirade det

kör win 8.1, 7970, 3770k

Så gjorde jag med och var noga med att ta bort alla gamla amdrelaterade drivermappar manuellt innan install av den nya drivern,det funkade utmärkt för min del:)
Kör också win 8,1 2x7970 2500k:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Vet inte vad forums reglerna säger men kolla in detta testet som tyskarna gjorde

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/S...

Dem enorma prestanda skillnaderna mellan direct x och mantle i det testet du länkar till beror mycket på den väldigt låga upplösningen. Swecklockers är väl inte intresserade av hur mycket FPS man kan få i 720p?

Som du ser i 2560x1600 så är skillnaderna mellan Direct x och Mantle minimal för där är GPUn flaskhalsen inte processorn.

Ju högre upplösning ju mindre flaskar processorn och betydelsen av Mantle minskar. Därav så olika resultat gentemot redaktionens test. Tror deras lägsta upplösning var 1920x1080p.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Dem enorma prestanda skillnaderna mellan direct x och mantle i det testet du länkar till beror mycket på den väldigt låga upplösningen. Swecklockers är väl inte intresserade av hur mycket FPS man kan få i 720p?

Som du ser i 2560x1600 så är skillnaderna mellan Direct x och Mantle minimal för där är GPUn flaskhalsen inte processorn.

Ju högre upplösning ju mindre flaskar processorn och betydelsen av Mantle minskar. Därav så olika resultat gentemot redaktionens test. Tror deras lägsta upplösning var 1920x1080p.

Lite för grov förenkling det där för vid väldigt höga upplösningar och dubbla grafikkort blir processorn snabbt en flaskhals igen och då ser man ökad vinst med Mantle igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite för grov förenkling det där för vid väldigt höga upplösningar och dubbla grafikkort blir processorn snabbt en flaskhals igen och då ser man ökad vinst med Mantle igen.

Såklart men jag jämförde hans tester mot redaktionens där det inte finns några crossfire tester. Så därför lämnade jag det utanför. Han anmärkte på att redaktionens tester inte stämde gentemot testet han länkade till. Förklarade att upplösningen var ej samma så därför va testerna olika.

Hur mantle fungerar med Crossfire var inte poängen med konversationen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Såklart men jag jämförde hans tester mot redaktionens där det inte finns några crossfire tester. Så därför lämnade jag det utanför. Han anmärkte på att redaktionens tester inte stämde gentemot testet han länkade till. Förklarade att upplösningen var ej samma så därför va testerna olika.

Hur mantle fungerar med Crossfire var inte poängen med konversationen.

Och du har ingen amd relaterad hårdvara och ändå sitter du och gnäller?Hmm väldigt konstigt,har du inte testat så skit i att skriva om det du inte vet:)
Jag har testat och vet vad mantle gör för min plattform och det är ingen liten skillnad kan jag säga för crossfire.Och då sitter jag med gamla 7970 kort som inte ens officiellt har stöd för mantle ens:_)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Och du har ingen amd relaterad hårdvara och ändå sitter du och gnäller?Hmm väldigt konstigt,har du inte testat så skit i att skriva om det du inte vet:)
Jag har testat och vet vad mantle gör för min plattform och det är ingen liten skillnad kan jag säga för crossfire.Och då sitter jag med gamla 7970 kort som inte ens officiellt har stöd för mantle ens:_)

Det är ju han och du som gnäller. Har jag sagt något negativt om Mantle`? Nej det har jag inte. Förklarade endast varför testerna skiljde sig åt.

Vad fan är ditt problem?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av celoz:

I7 4770k (ganska standard processor för swecare) gick från 43 > 57 min fps. Det är typ 24% ökning? Nä, inte stor alls. Flopp.

http://www.swecare.se/
kanon att sjukvården satsar på prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu kanske jag missuppfattar dig eller så pratar vi om lite olika saker, men jag har inte menat att GPU frame är värdelöst. Däremot menar jag att Frame time speglar verkligheten bättre. GPU och CPU är tiden det tog för respektive enhet att producera bildrutan vilket är intressant på sitt sätt, däremot är Frame time tiden mellan varje faktiskt presenterad ruta - alltså närmast vad som visas för användaren.

Tittar du bara på GPU kan du till exempel får BF4-förbättringar i storeksordningen 150 procent mellan DirectX och Mantle. Det är givetvis spännande, men faktiska frekvensen mot användaren förbättras samtidigt "bara" med kanske 20-30 procent. För systemet totalt spelar det ju egentligen ingen roll att GPU kan kasta ut 200+ rutor per sekund om CPU bara klarar 120.

När det gäller FCAT-mätningar tog jag upp det i samband med Radeon R9 290X-recensionen, och samma sak gäller fortfarande. Vi kommer eventuellt omvärdera framöver, men inte närmaste tiden.

Vi talar nog inte om så olika saker egentligen. Den stora poängen var att FPS inte på något sätt visar hur jämn leveransen av frames till skärmen är, medans frame times gör det. Sen måste man inte använda FCAT, även om det såklart är ett bra verktyg. Men det var lite därför jag tog med alla tre värdena i mina tester, för även om FPS/Frame times inte är riktigt så stor skillnad på, så är det ena ospelbart och det andra väldigt spelbart, mycket till följd att att GPU'n kan jobba fritt, för enda gångerna det subject i upplevelsen verkligen hackar är när GPU'n inte hinner med. Men frame times värdena är eg. rätt snarlika.

Egentligen förklarar nog Techreport det bäst, även om de använder både FCAT och Fraps, så visar det fortfarande på att det finns en del skillnader som FRAPS inte kan detektera då viss frame pacing sker efter att fraps har fångat sina värden. För er täcker den subjektiva upplevelsen troligen tillräckligt om man inte kan köra FCAT. Men det måste till båda då Fraps ligger för tidigt i kedjan för att ge en fullt korrekt bild av det som faktiskt hamnar på skärmen efter buffring, etc.
http://techreport.com/review/21516/inside-the-second-a-new-lo...
http://techreport.com/review/24553/inside-the-second-with-nvi...

Vad gäller BF har jag ännu inte sett någon mer detaljerad del exakt var i kedjan perfoverlay.drawgraph fångar sina världen, vilket dock kan ha viss inverkat på resultaten, precis såsom en viss skillnad mellan FRAPS och FCAT.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Damocles:

Vi talar nog inte om så olika saker egentligen. Den stora poängen var att FPS inte på något sätt visar hur jämn leveransen av frames till skärmen är, medans frame times gör det. Sen måste man inte använda FCAT, även om det såklart är ett bra verktyg. Men det var lite därför jag tog med alla tre värdena i mina tester, för även om FPS/Frame times inte är riktigt så stor skillnad på, så är det ena ospelbart och det andra väldigt spelbart, mycket till följd att att GPU'n kan jobba fritt, för enda gångerna det subject i upplevelsen verkligen hackar är när GPU'n inte hinner med. Men frame times värdena är eg. rätt snarlika.

Egentligen förklarar nog Techreport det bäst, även om de använder både FCAT och Fraps, så visar det fortfarande på att det finns en del skillnader som FRAPS inte kan detektera då viss frame pacing sker efter att fraps har fångat sina värden. För er täcker den subjektiva upplevelsen troligen tillräckligt om man inte kan köra FCAT. Men det måste till båda då Fraps ligger för tidigt i kedjan för att ge en fullt korrekt bild av det som faktiskt hamnar på skärmen efter buffring, etc.
http://techreport.com/review/21516/inside-the-second-a-new-lo...
http://techreport.com/review/24553/inside-the-second-with-nvi...

Vad gäller BF har jag ännu inte sett någon mer detaljerad del exakt var i kedjan perfoverlay.drawgraph fångar sina världen, vilket dock kan ha viss inverkat på resultaten, precis såsom en viss skillnad mellan FRAPS och FCAT.

Nej, att FPS är begränsat är jag mycket medveten om - där är vi helt överens. Faktum är att både det och hela diskussionen runt begränsningarna med Fraps tas upp på metod-sidan i alla större grafikkortsrecensioner, men med handen på hjärtat tror jag ingen läser..

Just att frame pacing (speciellt i AMD-tappning) gör en hel del jobb efter att Fraps hämtar värden är ett "problem" vi försökt få fram, både i text och genom diskussion i olika videos. Tyvärr är informationen inte helt lätt att ta åt sig - erfarenheten är helt enkelt att många inte bryr sig, de vill inte sätta sig in i ämnet på den nivån.

Jag uppfattade dock ditt första inlägg som att du ville göra stor skillnad på värdena "Frame time" och "GPU time" i specifikt loggfilen från Battlefield 4, där jag menar att "Frame time" är mer relevant för slutanvändarens faktiska upplevelse. Det handlar ju fortfarande om renderingstid, dock en totalsiffra för både CPU och GPU.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, att FPS är begränsat är jag mycket medveten om - där är vi helt överens. Faktum är att både det och hela diskussionen runt begränsningarna med Fraps tas upp på metod-sidan i alla större grafikkortsrecensioner, men med handen på hjärtat tror jag ingen läser..

Just att frame pacing (speciellt i AMD-tappning) gör en hel del jobb efter att Fraps hämtar värden är ett "problem" vi försökt få fram, både i text och genom diskussion i olika videos. Tyvärr är informationen inte helt lätt att ta åt sig - erfarenheten är helt enkelt att många inte bryr sig, de vill inte sätta sig in i ämnet på den nivån.

Jag uppfattade dock ditt första inlägg som att du ville göra stor skillnad på värdena "Frame time" och "GPU time" i specifikt loggfilen från Battlefield 4, där jag menar att "Frame time" är mer relevant för slutanvändarens faktiska upplevelse. Det handlar ju fortfarande om renderingstid, dock en totalsiffra för både CPU och GPU.

Det är synd att folk inte vill/orkar/etc sätta sig in, för problemet är ju att ren fps varken är rättvisande eller felfritt som mått, vilket har lett till att många har börjat använda frame times samt det kanske något enklare värdet x frames över en 8.3/16.6/33.3 ms som ett bättre mått då det relativt enkelt illustrerar hur det flyter. Nu vet jag att många spelar utan vsync, eller på 120Hz, men för egen del så klarar jag inte tearing, förstör allt på min 30"'are, så för mig spelar inga fps över 60Hz nån roll överhuvudtaget, däremot att frames levereras jämnt och alltid i tid...

Var mest att jag ville peka på att skillnaden mellan frame time / gpu time är av intresse att studera i vissa fall, och i mitt fall med vsync=on rätt viktigt då bara avg. frame time faktiskt inte speglade upplevelsen alls... men man måste ju såklart vara medveten om vad varje del representerar. Något intressant i sammanhanget är dock en viss diskrepans i tiderna för både cpu och frame time mellan mantle och dx, trots det så påvisar mantle subject bättre flyt rakt över förrutom när den når sina 1/3s hack då...

Hmm, måste nog erkänna att jag faktiskt mest är lite halvsporadisk besökare här, eller på hårdvaru reviews i sin helhet nu för tiden om jag inte letar efter nåt speciellt, även om det blitt några gånger sedan jag blev medlem för en sisådär 10 år sen.... så jag har nog inte läst metodiken förut, men den säger nog faktiskt allt, och hade ju även referensen till techreport. Så länge som det finns några som testar med högre upplösningar och frame times så.... keep up the good work.

Nu vet jag inte hur mycket intresse resten av kommuniteten har av sånt, men en intervju från SweC med amd / och kanske ännu mer dice för lite djupdykning i mantle och även perfoverlay och optimeringar och annat vore ju trevligt... *hint*