köpte produkt på rea.. ska byta emot likvärdig produkt.. vilken prisklass?

Permalänk
Medlem

köpte produkt på rea.. ska byta emot likvärdig produkt.. vilken prisklass?

Hej!

Jag köpte ett psr in ears av elgiganten för 500 (rea de kostar normalt sätt 1000).

De gick sönder och nu ska jag få byta ut dem emot en annan produkt eller pengarna tillbaka.

Jag fattar att ifall jag väljer pengarna får jag bara 500
Men ifall jag ska välja nya hörlurar bör jag inte få ett psr i 1000kr klassen då?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst ska du se till funktionen. Du har nämligen rätt att få lurar som har samma funktion även om de kostar mer (eller lite mindre). Så stirra dig inte helt blind på priset utan kolla efter liknande lurar som har funktioner som du efterfrågar (och som fanns på gamla). Det finns ARN fall just om detta där kunden fick en dyrare MiniDisc-spelare då den han hade lämnat in hade funktioner som endast fanns på dyrare ersättnings-spelare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Först och främst ska du se till funktionen. Du har nämligen rätt att få lurar som har samma funktion även om de kostar mer (eller lite mindre). Så stirra dig inte helt blind på priset utan kolla efter liknande lurar som har funktioner som du efterfrågar (och som fanns på gamla). Det finns ARN fall just om detta där kunden fick en dyrare MiniDisc-spelare då den han hade lämnat in hade funktioner som endast fanns på dyrare ersättnings-spelare.

Ringde elgiganten och nej.. fick välja en som kostade 499kr eller 499 tillbaka. Spelade ingen roll angående funktioner eller att den inte ens i närheten kommer vara likvärdig ;/

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ringde elgiganten och nej.. fick välja en som kostade 499kr eller 499 tillbaka. Spelade ingen roll angående funktioner eller att den inte ens i närheten kommer vara likvärdig ;/

Nu är det dock inte EG som avgör hur dina rättigheter ser ut. Vill du ha samma modell av hörlurar igen och EG inte kan erbjuda detta har du rätt att köpa dem på annat ställe och EG får glatt betala mellanskillnaden, ett så kallat täckningsköp.

Försöker du snylta till dig dyrare lurar är det nog ingen idé att lägga ner alltför mycket energi på det, men är det avgörande exakt vilken hörlur du får har du rätten på din sida.

Saxat konsumentköplagen:

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig
...

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Prisskillnad

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu är det dock inte EG som avgör hur dina rättigheter ser ut. Vill du ha samma modell av hörlurar igen och EG inte kan erbjuda detta har du rätt att köpa dem på annat ställe och EG får glatt betala mellanskillnaden, ett så kallat täckningsköp.

Försöker du snylta till dig dyrare lurar är det nog ingen idé att lägga ner alltför mycket energi på det, men är det avgörande exakt vilken hörlur du får har du rätten på din sida.

Saxat konsumentköplagen:

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig
...

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Prisskillnad

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Fast gäller samma villkor om ersättning för mellanskillnaden på en dyrare vara om den är köpt på REA?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DasBoot_swe:

Fast gäller samma villkor om ersättning för mellanskillnaden på en dyrare vara om den är köpt på REA?

Ja vad du betalade för produkten är irrelevant. Likaså vad en motsvarande kostar. Lagen bygger på att du ska få motsvarande funktionalitet i ersättning och det ska vara baserat på dina behov. Sen vet jag inte om de kan tvinga dig att häva köpet istället så du får tillbaks pengarna. Eventuellt kan de det om de kan visa att det innebär en orimlig kostnad med en ersättningsvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/arn/1999-4494 tar upp just detta. Då en likvärdig vara inte kunde införskaffas för reapriset så blev säljaren skyldig att ersätta kunden med skillnaden mellan ordinarie pris och reapriset utöver återbetalning av den erlagda summan.

Hör av dig till ElGiganten igen och förklara att du har för avsikt att göra ett täckningsköp och kräva dem på mellanskillnaden enligt konsumentköplagens paragraf 33.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med Elgiganten och ett par in-ears (Klipsch Image S4i) som jag köpt för rea/kampanj-pris. Dom nekade mig en ersättningsprodukt och gjorde en återbetalning trots min önskan om ersättningsprodukt. Efter några mail fram och tillbaka tröttnade jag, så jag skickade ett mail där jag frågade vart jag skulle skicka mitt betalningskrav på mellanskillnaden efter att jag köpt samma vara hos en annan säljare då jag hade stöd för ersättning enligt lag... det tog ett tag men jag fick pengarna för mellanskillnaden.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag pallar inte hålla på att tjafsa om typ 400kr eller något så tänker nog bara ta pengarna och köpa liknande hörlurar hos någon annan / ebay.

Det var inte direkt super bra hörlurar.. 1000kr nypris men var bara värda 500 enligt mig och många andra

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

https://lagen.nu/arn/1999-4494 tar upp just detta. Då en likvärdig vara inte kunde införskaffas för reapriset så blev säljaren skyldig att ersätta kunden med skillnaden mellan ordinarie pris och reapriset utöver återbetalning av den erlagda summan.

Hör av dig till ElGiganten igen och förklara att du har för avsikt att göra ett täckningsköp och kräva dem på mellanskillnaden enligt konsumentköplagens paragraf 33.

Men är det inte en massa finstilt när man köper saker på REA för att de ska undvika sådant där..?

Permalänk
Medlem

Jag tolkar nedan text som att det inte är några problem för säljaren att välja att häva köpet istället, då omleverans inte ske utan oskälig kostnad för dem, lurarna såldes med största sannolikhet under inköpspris under rea, en ren förlust för dem dvs.

Känns inte jätterättvist att jämföra med ovannämnda ARN ärende från textilhandeln heller, textilbranschen har ofta marginaler uppåt 80% medans det i elektronikbranschen sällan är över 10%.

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Men är det inte en massa finstilt när man köper saker på REA för att de ska undvika sådant där..?

Man kan inte avtala bort konsumentköplagen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Men om varan gick sönder är de skyldiga att ersätta den. Säg bara att du vill ha ett par likadana eller likvärdiga. Som andra säger gäller då inte vad du betalde för dem utan för funktionerna. De ska ersätta dig med ett par likvärdiga hörlurar, inte några som kostar lika mycket som du betalde under rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Jag tolkar nedan text som att det inte är några problem för säljaren att välja att häva köpet istället, då omleverans inte ske utan oskälig kostnad för dem, lurarna såldes med största sannolikhet under inköpspris under rea, en ren förlust för dem dvs.

Känns inte jätterättvist att jämföra med ovannämnda ARN ärende från textilhandeln heller, textilbranschen har ofta marginaler uppåt 80% medans det i elektronikbranschen sällan är över 10%.

...

I ARN-ärendet blev ju säljaren, efter hävt köp, tvungen att betala skadestånd motsvarande skillnaden mellan ordinarie pris och reapriset. Detta innebar också en ren förlust för säljaren (på ca 450kr)...det ansågs tydligen inte oskäligt.

Vad gäller skillnaden i marginaler mellan olika branscher så är det knappast något lagstiftaren kan ta hänsyn till. ElGiganten är på intet sätt förbjudna att sätta sina priser så att marginalen motsvarar de i textil-/klädbranschen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

I ARN-ärendet blev ju säljaren, efter hävt köp, tvungen att betala skadestånd motsvarande skillnaden mellan ordinarie pris och reapriset. Detta innebar också en ren förlust för säljaren (på ca 450kr)...det ansågs tydligen inte oskäligt.

Vad gäller skillnaden i marginaler mellan olika branscher så är det knappast något lagstiftaren kan ta hänsyn till. ElGiganten är på intet sätt förbjudna att sätta sina priser så att marginalen motsvarar de i textil-/klädbranschen.

Givetvis kan inte lagstiftaren ta hänsyn till det, men det var ju ARN som gjorde bedömning om det var skälig kostnad eller ej.
ARN har ju t.ex. olika värdegränser på just textil och elektronik för att de överhuvudtaget ska ta sig an ärendet också.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja vad du betalade för produkten är irrelevant. Likaså vad en motsvarande kostar. Lagen bygger på att du ska få motsvarande funktionalitet i ersättning och det ska vara baserat på dina behov. Sen vet jag inte om de kan tvinga dig att häva köpet istället så du får tillbaks pengarna. Eventuellt kan de det om de kan visa att det innebär en orimlig kostnad med en ersättningsvara.

Elgiganten försöker givetvis dra en fuling eller så är någon där inkompetent.
Butiken får absolut inte häva ett köp vid fel på varan.

Orimlig kostnad står alltid i valet mellan reparation eller omleverans. Om det nu inte handlar om ett speciellt ärende, vilket detta inte är. Många butiker slänger sig oftast med detta. "orimlig kostnad att byta ut". Jag hade ett ärende hos ARN gällande en reavara och fick rätt. Butiken är skyldiga att försöka åtgärda felet och kan de inte detta får de ersätta kunden på annat sätt. Om butiken har likadana produkter kvar i sortiment så är det bara att skicka kunden en ny. I värsta fall får de stå för ett täckningsköp. Eller ersätta med en likvärdig vara. ARN var tydliga i sin bedömning. Kunden har rätt till en likvärdig produkt och priset för en ersättningsvara har ingen betydelse.

Kom dock ihåg att ARN endast ger råd efter sin tolkning om KKL. De är ingen domstol.

Permalänk
Medlem

Well.. jag valde pengarna.

Jag köpte 2x hörlurar av dem när jag beställde dessa.
Jag fick nu mina pengar insatta på kontot. 1000kr Dvs.. fick pengar för båda hörlurarna!
Så jag är inte ledsen direkt haha

Dessutom gick mina qpad 90 "sönder" för någon vecka sedan. Det är lite glapp i min sladd och ifall man sätter in sladden helt, så blir det bara ljud i ena hörluren.. men ifall man har den lite utanför så är det i båda.
Jag fick behålla mina defekta qpads och har fått ett par nya utskickat till mig.

Rätt nice dag ändå

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro