2x 280x på ett 650 watt?

Permalänk
Medlem

2x 280x på ett 650 watt?

Som rubriken lyder räcker 650 watt till två powercolor?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, inte om det är riggen du har i sign med överklockad FX-8320.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, inte om det är riggen du har i sign med överklockad FX-8320.

okej då behöver jag nyt nätagg villket ska man köpa? högst 1000 kr

Permalänk
Hedersmedlem

1000kr är egentligen en väl tight budget om man vill ha något som inte är ren skit. Men en sökning på Prisjakt gav detta:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Alla XFX nätagg är byggda av Seasonic och använder Japanska kondensatorer osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

1000kr är egentligen en väl tight budget om man vill ha något som inte är ren skit. Men en sökning på Prisjakt gav detta:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Alla XFX nätagg är byggda av Seasonic och använder Japanska kondensatorer osv.

hur är detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... jag kan sträcka mig till 1600

Permalänk
Medlem

rm1000 kostar väll ca 200kr mera? Då har du ju spelrum länge:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv

Med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz drar ett system med dubbla 280X 650 W ur väggen.

Det betyder ungefär att 650 W räcker för att driva runt din processor med grafikkorten om du inte köper 10 hårddiskar eller något annat spännande!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av macken88:

Som rubriken lyder räcker 650 watt till två powercolor?

Det räcker. Dock inte bekvämt direkt. Beror på om du litar på ditt nätagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar inte Corsair RM series. Den är för dyr i förhållande till vad man får. Kan du öka på din budget så kan jag rekommendera Cooler Master Vanguard serie. Även den byggd av Seasonic. Vanguard är faktiskt i princip samma nätagg som Seasonic X-serie.

850W varianten för 1490kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/Coole...

1000W för 1699kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/Coole...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz drar ett system med dubbla 280X 650 W ur väggen.

Det betyder ungefär att 650 W räcker för att driva runt din processor med grafikkorten om du inte köper 10 hårddiskar eller något annat spännande!

Skrivet av DavidtheDoom:

Det räcker. Dock inte bekvämt direkt. Beror på om du litar på ditt nätagg.

Man ska aldrig belasta ett nätaggregat till max. Det är aldrig kul att höra ett *PANG*. Och sen en grej till, om han har 650w nätagg så betyder det inte att det kan ge 650w hela tiden. Kanske 650w då och då, aka peak. T.ex bara för att det står 260 km/h på en hastighetsmätare, betyder det inte att man kan köra med 260 km/h hela tiden. Kanske backe ner i några sekunder o.s.v.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Man ska aldrig belasta ett nätaggregat till max. Det är aldrig kul att höra ett *PANG*. Och sen en grej till, om han har 650w nätagg så betyder det inte att det kan ge 650w hela tiden. Kanske 650w då och då, aka peak. T.ex bara för att det står 260 km/h på en hastighetsmätare, betyder det inte att man kan köra med 260 km/h hela tiden. Kanske backe ner i några sekunder o.s.v.

Nej jag håller med dig. Men nätagget kommer dra ca 550W internt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag håller med dig. Men nätagget kommer dra ca 550W internt.

650W från väggen kommer från SweC's test gissar jag. Och det är gjort med ett väldigt bra nätagg, så jag skulle inte räkna med att det är 550W internt, snarare 600W. SweC's i7'a är visserligen en ganska hungrig best, men AMD's FX-8xxx serie är minst lika hungrig. TS har dessutom överklockat. Som grädde på moset sitter TS idag på ett tämligen tveksamt nätagg som jag inte skulle lita på verkligen levererar 650W. Cooler Master har använt två olika tillverkare av GX650. Den första serien fick betyget Fail! av Hardocp. Döm själva. http://hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_650w_p...

Corsair AX (utan i) är också ett bra nätagg. Det är också byggt av Seasonic på samma plattform som Vanguard.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Håll dig borta från den serien, finns bra mycket bättre agg. Seasonic G serien har en del intressanta alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Som sagt så är det verkligen gränsfall, mitt fractal 1000W pallade inte med benchmarks med dubbla 7970(1350/1650) och en 3770k @5,3Ghz.

Normalanvändning var dock inga problem, men bytte till ett cooler master(seasonic) 1000W +80 gold, och nu funkar det perfekt.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Håll dig borta från den serien, finns bra mycket bättre agg. Seasonic G serien har en del intressanta alternativ.

Att det finns bättre agg är väl inget argument för att man ska hålla sig borta från en serie? Har bara hört bra saker om RM serien.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

okej då behöver jag nyt nätagg villket ska man köpa? högst 1000 kr

Snåla aldrig med nätagg. Du KOMMER ångra det i framtiden.

Speciellt när du som nu har ögonen på CF/SLI och liknande, ska du även överklocka och få ut prestandan ur dina framtida kort så kommer du behöva bra nätagg.

Jag skulle aldrig tipsa under 1000w och bra kvalité med minst 4-5 års garanti.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreadwood:

Att det finns bättre agg är väl inget argument för att man ska hålla sig borta från en serie? Har bara hört bra saker om RM serien.

De har testats och kollats på en del "sajter" och det ser tyvärr ut som Corsair igen har snålat på komponenter. Vad detta innebär vet ingen ännu, men tyvärr är det inte samma som för fyra fem år sedan, då Corsair gjorde bra grejor och så fort detta företag nämndes så ingav det förtroende.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Som sagt så är det verkligen gränsfall, mitt fractal 1000W pallade inte med benchmarks med dubbla 7970(1350/1650) och en 3770k @5,3Ghz.

Normalanvändning var dock inga problem, men bytte till ett cooler master(seasonic) 1000W +80 gold, och nu funkar det perfekt.

Minar med 3st 280X på mitt fractal 1000w och fx6300 och har inte haft några problem (Är platinum varianten om det finns flera). @stock dvs.

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Att det finns bättre agg är väl inget argument för att man ska hålla sig borta från en serie? Har bara hört bra saker om RM serien.

Läs Jalle64's svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör mining med 2st 7970 och 2st 280x på ett Corsair 1050W och nån enkel Pentium. Den drar strax över 1000w i väggen och har gjort det i nån månad nu utan problem. Vet inte exakt modell, men tror det heter AX1050i eller nått.
Nu kör jag iofs undervoltat men överklockat, så de drar väl lite mindre än ett standardkort totalt sett.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreadwood:

Att det finns bättre agg är väl inget argument för att man ska hålla sig borta från en serie? Har bara hört bra saker om RM serien.

Det är väl visst intressant att det finns bättre agg när de inte kostar mer. Och oavsett om man tycker att RM-serien är bra eller ej så finns det bättre att få till samma pris. Och då talar jag bättre som i att någon faktiskt kollat vilka komponenter som sitter i, hur stabila spänningar som kommer ut osv. Detta är baserat på kunskap om produkterna och deras komponenter snarare på tyckande.

Bottom line så är RM-serien överprisad i jämförelse med tex Cooler Master Vanguard, XFX's nätagg samt faktiskt även vissa Corsair AX (utan i) som alla är bättre byggda än RM-serien. Varför betala samma pris och få mindre?

Edit: En fråga som jag ställer mig är varför man vill snåla på nätagget när man inte snålar på CPU, Grafikkort, Moderkort osv? Och jag har delvis även varit sådan själv. Alla komponenter i datorn får sin ström från nätagget och även om de är toleranta mot skakiga spänningar inom vad ATX-standarden medger så underlättar så klart ett bättre nätagg och gör att komponenterna funkar bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

De har testats och kollats på en del "sajter" och det ser tyvärr ut som Corsair igen har snålat på komponenter. Vad detta innebär vet ingen ännu, men tyvärr är det inte samma som för fyra fem år sedan, då Corsair gjorde bra grejor och så fort detta företag nämndes så ingav det förtroende.

Intressant post, då hoppar jag Corsair nästa gång jag köper nätagg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Man ska aldrig belasta ett nätaggregat till max. Det är aldrig kul att höra ett *PANG*. Och sen en grej till, om han har 650w nätagg så betyder det inte att det kan ge 650w hela tiden. Kanske 650w då och då, aka peak.

Bra nätagg specificerar alltid konstant belastning istället för peak. Jag har 2st corsair HX850 Som legat på strax över 900W load vid väggen (iom att dom är 80+ silver borde den faktiska lasten ligga på runt 800W) sedan sommaren 2011 i två av mina mining riggar.

De enda corsair agg jag skulle ta i med tång nu för tiden är dock AX serien (fortfarande seasonic bygge?)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss Rm1000 har inte haft problem med den, + att den är tyst som en mus

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Affe69:

Jag köpte nyss Rm1000 har inte haft problem med den, + att den är tyst som en mus

Jo, det skrev jag att vi inte vet hur länge dessa kommer att hålla men det är ju garanti på dem så....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag köpte ett Cooler Master V1000 som är ett seasonic-aggregat till bra pris. Ett av de bästa som JonnyGuru testat
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

edit: verkar visserligen svårt att få tag i. köpte mitt på netonnet här i Umeå. Men nu verkar det bara finnas i Uppsala.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/Coole...

Permalänk
Medlem

Detta kanske är Off-topic men mina funderingar handlar mer om hur ditt moderkort mår. Ökad strömförbrukning på 4+1 faser ser inte så hållbart ut i längden, speciellt inte på ett budget MSI-kort.

http://www.overclock.net/a/database-of-motherboard-vrm-failur...

Permalänk
Medlem

efter att ha kört med ett RM så blir nästa agg garanterat ett seasonic byggt platinum agg.. om jag bygger en stor rigg igen..

nu väntar jag på att få byta ut mitt SFX agg på 450 mot ett bättre SFX agg.. 600W och platinum tack

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

kollar man i denna recension
http://www.tweaktown.com/reviews/5826/msi-radeon-r9-280x-3gb-...
så ser man att 280x och 7970GHz drar lika mycket effekt. Hela testsystemet drar 562W med nedanstående system

så ett 650W nätagg kan kanske fungera beroende på agget, men nog känns det lite väl tight? 800W skulle ju känts tryggare. Men det är ju inte så mycket dyrare med 1000W så varför inte köra på det? Aggen brukar ha bäst verkningsgrad vid 50% belastning. Men med 1000W finns ju dessutom möjligheten att gå upp i kortstorlek. Tre 7970Ghz är drygt 800W tex.

I sweclockers mätning drar hela systemet med två 290x 735W
http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

så 1000W för lite framtidssäkring är nog inte så dumt.