Till de lärda: lite frågor om chassin

Permalänk

Till de lärda: lite frågor om chassin

Jag planerar skruva ihop en egen dator för att kunna använda till framförallt spel, har aldrig haft någon riktigt kraftfull dator men vill nu satsa på något som kommer kunna köra de mest krävande spelen och som kommer hålla i några år. Är totalt novis när det kommer till att plocka ihop en egen dator men har läst rätt mycket här på sweclockers för att få en uppfattning om hur jag ska gå tillväga. Först tänkte jag dock att det kan vara bra att bestämma chassi.
Lite frågor:
Har begränsat med utrymme och skulle även ha stor nytta av att kunna flytta datorn på tåg (typ i en sportbag) har insett att en mini ITX antagligen kommer att passa mig bäst i sådana fall. Jag är dock lite orolig att mitt begränsade kunnande kommer göra det svårt för mig att installera allt i en så liten låda, samt att det kommer begränsa mig om jag vill uppgradera enheter om några år, har jag någon anledning att vara orolig? Och är mini ITX ens ett bra val om man vill ha en kraftfull speldator?

Om jag nu köper en mini ITX är det framförallt Node 304 och Corsair Obisidan 250D jag har tittat på, någon rekommendation, vilka plus-minus?

(om ni inte tror att jag bör ge mig in på det här så säg gärna till!)

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy är annars ett mycket bra mini-itx chassi. Rekommenderar dig att ta en titt på den i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nuförtiden är det absolut inget problem alls att bygga speldatorer i Mitx format. Det är mest det att man är begränsad till en pci-e och två slottar för ram. Så jag rekomenderar att du köper 2x8 gb stickor. Och en stark gpu, för fu kan inte köra sli/crossfire i framtiden.

Node 304 och 250d är båda riktigt bra chassien, men jag hade personligen satsat på 250d. Tycker att den verkar enklare att bygga i, vilket för mig in på nästa punkt.

Det är svårare att bygga i ett litet chassie, men det underlättar enormt om du använder ett modulärt nätaggregat. Har du det är det inte sååå svårt.

Har du tänkt dig en budget? Jag kan hjälpa dig att välja delar.

-Edit-

Någon i tråden föreslog Prodigy, en annan mAtx.

Kör på Prodigy M. Det är ganska litet och det får du plats med mAtx kort i Tror det blir perfekt för dig.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GammaltJävlaSkit:

Och är mini ITX ens ett bra val om man vill ha en kraftfull speldator?

Beror så klart på vad du tänkt ha för komponenter i datorn.

För många skulle Mini-ITX troligen fungera utmärkt. Själv köpte jag ett Micro-ATX-moderkort när jag uppgraderade förra hösten för att senare kunna byta chassi till ett mindre. Just Micro-ATX-moderkort brukar ofta ha en portuppsättning som är väldigt lik vanliga ATX-kort. Vissa Micro-ATX-kort har även möjlighet till CrossFire/SLI. Vissa klarar båda, Asus Gryphon Z87 som jag köpte klarar exempelvis både Quad SLI och Quad CrossFire. Visserligen kräver Quad att man köper grafikkort med två GPUer på varje kort, eftersom det inte finns portar till 4 kort.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

mITX kommer inte att begränsa dig märkbart när det kommer till prestanda i form av överklockning m.m. Nackdelen är att mITX enbart har en PCIe slot vilket är ett problem om du i framtiden skulle få för dig att lägga till ex. ett ljudkort eller trådlöst nätverkskort. När det kommer till uppgradering av processor m.m. är det samma socket oavsett formfaktor. Det handlar helt enkelt om hur man tror att man kommer använda sin dator i framtiden, ex. om man planerar att köra SLI eller CF osv.

304an och 250D är två ganska olika chassin. 250D är stort jämfört i jämförelse men är mer anpassat för högpresterande komponenter. För dig kanske ett relativt kompakt mATX chassi vara ett bättre alternativ, ex BitFenix Prodigy M.

Edit: Verkar som om många var heta på gröten idag

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av GammaltJävlaSkit:

Jag planerar skruva ihop en egen dator för att kunna använda till framförallt spel, har aldrig haft någon riktigt kraftfull dator men vill nu satsa på något som kommer kunna köra de mest krävande spelen och som kommer hålla i några år. Är totalt novis när det kommer till att plocka ihop en egen dator men har läst rätt mycket här på sweclockers för att få en uppfattning om hur jag ska gå tillväga. Först tänkte jag dock att det kan vara bra att bestämma chassi.
Lite frågor:
Har begränsat med utrymme och skulle även ha stor nytta av att kunna flytta datorn på tåg (typ i en sportbag) har insett att en mini ITX antagligen kommer att passa mig bäst i sådana fall. Jag är dock lite orolig att mitt begränsade kunnande kommer göra det svårt för mig att installera allt i en så liten låda, samt att det kommer begränsa mig om jag vill uppgradera enheter om några år, har jag någon anledning att vara orolig? Och är mini ITX ens ett bra val om man vill ha en kraftfull speldator?

Om jag nu köper en mini ITX är det framförallt Node 304 och Corsair Obisidan 250D jag har tittat på, någon rekommendation, vilka plus-minus?

(om ni inte tror att jag bör ge mig in på det här så säg gärna till!)

Du offrar ganska lite när du väljer mini-itx men vill du köpa t.ex. ett ljudkort eller ett till grafikkort får du problem. Det finns väldigt kompakta m-atx chassin vilken förutom öppnar upp dörren för framtida expansion även bör sänka kostnaden för datorn ett par hundra.

Min rekommendation är ett m-atx system i Bitfenix Phenom M. Här är en bild av den senaste datorn jag satte ihop som var i det chassit. Fast det var lite omständligt att få ihop så kanske är det inte den perfekta lösningen för dig som inte har större vana av montering av datorer.

Att få ner datorn i en sportbag är inga problem och har du en lite större modell kan du nog få med allt du kan tänkas behöva i en väska och slipper bära skärmen separat.

Skrivet av LPG:

Bitfenix Prodigy är annars ett mycket bra mini-itx chassi. Rekommenderar dig att ta en titt på den i alla fall.

Handtagen tillför väldigt lite och gör chassit onödigt stort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Nuförtiden är det absolut inget problem alls att bygga speldatorer i Mitx format. Det är mest det att man är begränsad till en pci-e och två slottar för ram. Så jag rekomenderar att du köper 2x8 gb stickor. Och en stark gpu, för fu kan inte köra sli/crossfire i framtiden.

Node 304 och 250d är båda riktigt bra chassien, men jag hade personligen satsat på 250d. Tycker att den verkar enklare att bygga i, vilket för mig in på nästa punkt.

Det är svårare att bygga i ett litet chassie, men det underlättar enormt om du använder ett modulärt nätaggregat. Har du det är det inte sååå svårt, lite svårare att få till en bra kabeldragning.

Har du tänkt dig en budget? Jag kan hjälpa dig att välja delar.

-Edit-

Någon i tråden föreslog Prodigy, en annan mAtx.

Kör på Prodigy M. Det är ganska litet och det får du plats med mAtx kort i Tror det blir perfekt för dig.

Just kabeldragningen är väl ett av de främsta orosmolnen men då vet jag att jag ska kolla på modulära nätagg. Är dock inte rädd för att pussla lite.

Bra å tänka på där med RAM och GPU, kanske är bra att satsa på 2st 2x8 med en gång, eller kommer 2x8 funka ett tag i framtiden?

Angående mATX vs mITX vad är fördelen med ett större moderkort? Har som sagt rätt begränsade kunskaper.

Edit: fick bra svar där förresten från SweLingoBerry

Edit 2: Har lite svårt att bestämma mig just angående budget men siktar på att hålla mig under 15k helst i trakterna kring 12k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GammaltJävlaSkit:

Just kabeldragningen är väl ett av de främsta orosmolnen men då vet jag att jag ska kolla på modulära nätagg. Är dock inte rädd för att pussla lite.

Bra å tänka på där med RAM och GPU, kanske är bra att satsa på 2st 2x8 med en gång, eller kommer 2x8 funka ett tag i framtiden?

Angående mATX vs mITX vad är fördelen med ett större moderkort? Har som sagt rätt begränsade kunskaper.

2x8gb kommer med största sannolikhet räcka tills det blir dags att byta datorn, gör du inga RAM intensiva grejer på datorn kommer du väldigt sällan passera 8gb användning.

mATX vs M-itx, mer plats för expansionskort. Har du inga planer på att köpa till ett ljudkort eller extra grafikkort finns det ingen större anledning för dig att köpa matx förutom att det förmodligen blir billigare.

För 12k får du något i stil med detta
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6485043/2014-02-12

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

2x8gb kommer med största sannolikhet räcka tills det blir dags att byta datorn, gör du inga RAM intensiva grejer på datorn kommer du väldigt sällan passera 8gb användning.

mATX vs M-itx, mer plats för expansionskort. Har du inga planer på att köpa till ett ljudkort eller extra grafikkort finns det ingen större anledning för dig att köpa matx förutom att det förmodligen blir billigare.

Har väldigt svårt att sia om hur jag gör i framtiden med grafikuppgraderingar men angående just ljudkort kanske man kan satsa på ett moderkort som är bra i det avseendet istället? För det är väl därifrån ljudet kommer om man inte har ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera Prodigy-chassi för en dator du ska flytta runt på. Den är ganska stor för att vara ett m-itx-chassi. Titta hellre på mindre varianter, t.ex. ett Antecs ISK-serie eller Silverstones SG-serie.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

2x8gb kommer med största sannolikhet räcka tills det blir dags att byta datorn, gör du inga RAM intensiva grejer på datorn kommer du väldigt sällan passera 8gb användning.

mATX vs M-itx, mer plats för expansionskort. Har du inga planer på att köpa till ett ljudkort eller extra grafikkort finns det ingen större anledning för dig att köpa matx förutom att det förmodligen blir billigare.

För 12k får du något i stil med detta
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6485043/2014-02-12http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6485043-00.png

OK tack!
Lite nybörjarfrågor (om du har tid):
Just GOLD 80+ på nätagg är något jag gärna satsar på då jag gärna får ner strömförbrukningen och värmeutvecklingen men hur kommer antalet watt att begränsa mig, vad måste jag tänka på angående övriga komponenters strömförbrukning när det gäller watt på nätagg?
Och fläktar, hur vet man egentligen hur många man behöver för att kyla en dators komponenter? De två du lagt i listan är det en till CPU och en mer allmän fläkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

2x8gb kommer med största sannolikhet räcka tills det blir dags att byta datorn, gör du inga RAM intensiva grejer på datorn kommer du väldigt sällan passera 8gb användning.

mATX vs M-itx, mer plats för expansionskort. Har du inga planer på att köpa till ett ljudkort eller extra grafikkort finns det ingen större anledning för dig att köpa matx förutom att det förmodligen blir billigare.

För 12k får du något i stil med detta
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6485043/2014-02-12http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6485043-00.png

Att lägga lika mycket på en lagringsdisk som på grafikkortet nästan?
Nej tack, hade hellre köpt mindre ssd+hdd och lagt till mer kräm på grafikkortet! Speciellt då han endast kommer köra singel gpu.
Kan säkert spara in en del på nätaggregatet också och fortfarande få ett kvalitets agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GammaltJävlaSkit:

Jag planerar skruva ihop en egen dator för att kunna använda till framförallt spel, har aldrig haft någon riktigt kraftfull dator men vill nu satsa på något som kommer kunna köra de mest krävande spelen och som kommer hålla i några år. Är totalt novis när det kommer till att plocka ihop en egen dator men har läst rätt mycket här på sweclockers för att få en uppfattning om hur jag ska gå tillväga. Först tänkte jag dock att det kan vara bra att bestämma chassi.
Lite frågor:
Har begränsat med utrymme och skulle även ha stor nytta av att kunna flytta datorn på tåg (typ i en sportbag) har insett att en mini ITX antagligen kommer att passa mig bäst i sådana fall. Jag är dock lite orolig att mitt begränsade kunnande kommer göra det svårt för mig att installera allt i en så liten låda, samt att det kommer begränsa mig om jag vill uppgradera enheter om några år, har jag någon anledning att vara orolig? Och är mini ITX ens ett bra val om man vill ha en kraftfull speldator?

Om jag nu köper en mini ITX är det framförallt Node 304 och Corsair Obisidan 250D jag har tittat på, någon rekommendation, vilka plus-minus?

(om ni inte tror att jag bör ge mig in på det här så säg gärna till!)

kör själv med ett Fractal Design Node 304 vid min vardagsrums-pc och det fungerar mycket bra med det GTX 570 som sitter i tillsammans med en i3:a. Mycket trevligt chassi som både är snyggt (har det vita) och med bra kylning, rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Skulle inte rekommendera Prodigy-chassi för en dator du ska flytta runt på. Den är ganska stor för att vara ett m-itx-chassi. Titta hellre på mindre varianter, t.ex. ett Antecs ISK-serie eller Silverstones SG-serie.

Jag har tänkt att datorn ska kunna stå på mitt skrivbord eller möjligtvis ta begränsat med plats (och uppmärksamhet) på golvet. När det gäller att flytta runt datorn menar jag att kanske fyra gånger per år kunna ta datorn med på tåg så det är inte varje vecka jag kommer att konka runt på den, även om det som sagt är praktiskt om jag kan ha den i en väska eftersom jag inte har tillgång till bil.

Skrivet av simpztr:

Att lägga lika mycket på en lagringsdisk som på grafikkortet nästan?
Nej tack, hade hellre köpt mindre ssd+hdd och lagt till mer kräm på grafikkortet! Speciellt då han endast kommer köra singel gpu.
Kan säkert spara in en del på nätaggregatet också och fortfarande få ett kvalitets agg.

Funderar på att skippa HDD till att börja med och endast köra på en 250 SSD men hur stor nytta har man av en SSD vs 7200 rpm HDD när det gäller spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GammaltJävlaSkit:

Jag har tänkt att datorn ska kunna stå på mitt skrivbord eller möjligtvis ta begränsat med plats (och uppmärksamhet) på golvet. När det gäller att flytta runt datorn menar jag att kanske fyra gånger per år kunna ta datorn med på tåg så det är inte varje vecka jag kommer att konka runt på den, även om det som sagt är praktiskt om jag kan ha den i en väska eftersom jag inte har tillgång till bil.

Funderar på att skippa HDD till att börja med och köra på en 250 SSD men hur stor nytta har man av en SSD vs 7200 HDD när det gäller spel?

Med en SSD på 240gb har du plats för windows och en hel del spel, SSD gör skillnad men långt ifrån lika stor som en SSD har på windows.
Men du ska definitivt ha en SSD, ser du inget större problem med att skippa HDD gör då det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM