Permalänk
Avstängd

Kyla 0.073 kubik (73 liter)

Hej. Jag har ett döutrymme ovanför ett hörnskåp i mitt kök. Tänkte bygga vinkyl av det

Jag har ritat på det

Med 30mm cellplast som isolering blir totala volymen inne i kylen på 0.073 kubik eller 73 liter

Finns det agregat som kan kyla det till 12-13 grader från rumstemp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Finns det agregat som kan kyla det till 12-13 grader från rumstemp?

Ja.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Kolla på kyla med peltierelement.

Bygg så det fungerar passivt utan fläkt med stora flänsar.

Du får även ta hänsyn till kondens.

Vinkylar brukar väl ha absorptionskylning för att inte röra runt vinet och påverka lagringen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Hur många watts element krävs för den storleken, går det verkligen att kyla passivt utan att kräva sjukt stor passiv kylare.

Det viktigaste är att tempen är konstant för vinets skull

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om att slakta en vinkyl? Då får man ju aggregat och termostat + display på köpet, typ

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/vinkyl/SWC8B13E/san...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min första tanke är att slakta en kylväska http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--...
Aggregatet borde klara att hålla en 12-15 om det är påslaget hela tiden

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Ditt stora problem är kondens, en köksinredning är uppbyggd av laminerad spånskiva vilket inte tål fukt. Du måste göra det 100% förslutet så fukt inte kan skada stommen om det ska fungera.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

24 liter är rätt mycket mindre än mina 73

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Blir det mycket kondens när man sänker från innetemp till 12-13 grader?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte volymen som avgör hur stort aggregat du behöver, det är mantelarean och isoleringsmaterialets tjocklek och u-värde.

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Blir det mycket kondens när man sänker från innetemp till 12-13 grader?

Jag tror inte att det ska vara ett stort problem, men under fuktiga perioder då det är varmt ute så kan risken finnas. Det handlar då framför allt om sensommaren. Hög fuktighet och stor temperaturväxling är ett problem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Blir det mycket kondens när man sänker från innetemp till 12-13 grader?

Beror på luftfuktigheten, men såfort du ligger under 3 grader under rumstemp (Beroende på luftfuktighet och tryck) så når luften sin daggpunkt och kan kondenseras mot den kalla ytan. så du bör isolera allt ordentligt, både från värme och från fukt!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Borde funka fint om du tätar insidan med ett tätskikt avsett för badrum
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=t%E4tskikt

Då har du löst fuktproblemet iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Avstängd

Man skulle kunna använda en kompressor för båtkyl kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du vill inte ha kompressor i en vinkyl, det vibrerar vinerna och påverkar lagringen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Okej, så alla vinkylare använder peltier? Vad menas med absorptionskylning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror de använder absorptionskylning, det är en cykel som drivs av ett värmeelement eller av en gaslåga, som en campingkyl.

Fördelen är att den inte har motorvibrationer.

Sök på absorptionskylning för mer fakta

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Verkar som de faktiskt använder kompressor

Citat:

Vibrationer är skadligt för vinet och därför vill man minimera dessa. Trähyllor absorberar vibrationer bättre än metall, och är därför att föredra. Det allra viktigaste är dock att kompressorn är utrustad med dämpare som gör den vibrationsfri. För serveringskylar är dock inte detta lika viktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten tanke, vill du verkligen ha en gaslåga i ett köksskåp?. Vet inte vad utloppstemperaturen blir men den borde kunna bli högre än man vill ha i ett skåp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är inte ett skåp utan ett dödutrymme mellan två skåp, se ritning ovan, det är cirka 10cm marginal upp till taket vilket borde räcka

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Såhär ser utrymmet ut idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att kyla under rumstemp går ju med peltiers, men massan och storleken på rummet, kontra isoleringen och hur ofta du öppnar dörren är det som avgör hur bra kyl effekt du behöver

peltiers käkar på rätt bra med ström dock, jag hade nog gett mig på att slakta en packe aktiva kylväskor, och försökt montera dessa direkt mot innerväggen i din "kyl" och då köra innerväggen av en skiva aluminium som har ex frigolit mot utsidan så att peltiern får suga åt sig all värme bra

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd

Lukt och luftfuktighet är också viktigtm kanske blir svårt detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Isolerar du bara bra så borde det inte vara något problem med kondens etc. Du har ju inte kondens på kylen, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Verkar som de faktiskt använder kompressor

En bekant som är vinkännare köpte sig en riktig vinkyl och den hade absorptionsteknik iaf för att inte vibrera vinerna, kanske finns med dämpad kompressor också. Det viktiga är nog som sagt att de är vibrationsfria.

Skrivet av cheben:

En liten tanke, vill du verkligen ha en gaslåga i ett köksskåp?. Vet inte vad utloppstemperaturen blir men den borde kunna bli högre än man vill ha i ett skåp?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu använder man väl ett elektriskt värmeelement istället, absorptionskylar är inte så ovanliga, många små pentryn med inbyggd kyl o spis i samma skåp har den tekniken, iaf vad jag sett.

Skrivet av CyberVillain:

Lukt och luftfuktighet är också viktigtm kanske blir svårt detta

Det är sant, någon som bör regleras.

(mig veterligen har det att göra med att korkarna skall må bra, för att även vinet skall må bra?)

Skrivet av cheben:

Isolerar du bara bra så borde det inte vara något problem med kondens etc. Du har ju inte kondens på kylen, eller hur?

Fast ett kylskåp har kondensavskiljare och släpper ut vattnet på baksidan, ner i en behållare där det ångas bort med spillvärme från kompressorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jo, det är riktigt att många vinkännare anser att vibrationer inte är bra för vinet, sedan kan man förstås ta sig en funderare på om inte vinkännare resonerar kring sitt vin som riktigt galna audiofiler gör kring sina ljudanläggningar. Kort och gott, jag tror knappast att en vanlig Svenne Kokosnöt som du och jag, eller för all del någon annan än kanske några handfullar extremt raffinerade vinnördar, skulle märka nån skillnad vid ett blindtest.

Jag skulle gjort det lätt för mig och letat upp en lämplig kompressordriven anläggning om jag vore i dina skor, det kommer bli oändligt mycket enklare och billigare än att få tag på en absorptionsanläggning. Du har ju dessutom fördelen att du kan bygga det hur du vill, du kan ju åtminstone i teorin montera kompressorn ganska långt från det kylda utrymmet, och på så sätt eliminera mycket av de eventuella vibrationerna i det senare, till skillnad från den som tillverkar vinkylar kommersiellt, som jag tror har mycket svårt att finna en marknad för mycket annat än just något som mer eller mindre är ett kylskåp, med kylutrymme och kylanläggning integrerat i samma enhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Någon som handlat från adafruit.com?

Tänkte denna kunde vara nice för output, aktiv OLED istället för backlight

http://www.adafruit.com/products/931

Kanske denna för temp / fuktighet?
http://www.adafruit.com/products/1638#Description

Måste sedan hitta en lämplig Arduino att driva dem, och snygga tryckknappar

edit: Måste även hitta ett relä för att styra kompressorn/ absortionsagget

Visa signatur