AMD förbereder Radeon R7 265, R9 280 och grafikkort med dubbla Hawaii-kretsar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad ni har för problem med Aleshis argumentation? Är ni så inne på att alltid ha rätt att ni inte kan erkänna när nu häver ur er något utan att ha något på fötterna? Jag vet inte vem det var som frågade om Aleshi alltid måste ha rätt och jag måste ju erkänna att den frågan just nu känns som ett retoriskt försök att rikta uppmärksamheten åt någon annans håll. Snyggt jobbat!
Så om det nu finns massor av tester som testar de båda kylarna mot varandra körandes samma last och allting annat är lika (Dvs, samma värme, samma värmekälla, samma TIM, samma rumstemp, samma ventilation etc. dvs Ceteris Paribus), så vänligen länka det! Det vore det absolut enklaste sättet att avsluta den här diskussionen. Jag känner bara till tester som testar kylarens lämplighet att kyla Hawaii så som den är monterad från fabrik, men som jag visat i länk ovan verkar inte fabriksmonteringen vara optimal.

Och eftersom diskussionen varit både lång och (medvetet?) tillkrånglad ovan, så faktorerna som påverkar hur mycket värme en specifik kylare (maximalt) kan avleda är: Anläggningsarea (dvs, hur stor del av kylaren och chippet som rör varandra), temperaturskillnaden (skillnaden i temperatur mellan det som kylls och det som kyler), avståndet (mellan det som kylls och det som kyler) samt värmeledningsförmågan (som mäts i watt per meter och Kelvin). Det som i slutändan kommer att begränsa värmeavledningen är kylarens förmåga att föra värmen vidare till luften och detta kommer att visa sig genom att temperatirskillnaden minskar.
Det s.k. fluxet som nämns ovan (w/kvadrat-mm) är inte ingående i den här formeln, men motsvarar approximativt temperaturskillnad/anläggningsyta, dock mäts temperatur i Kelvin, inte i W.

Permalänk
Avstängd

Vad jobbigt.
Kan dom inte komma med något nytt istället för att omlansera gamla grejer?

Det gör att jag tvekar att köpa AMD då man måste forska och undersöka så man inte blir pålurad något gammalt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad jobbigt.
Kan dom inte komma med något nytt istället för att omlansera gamla grejer?

Det gör att jag tvekar att köpa AMD då man måste forska och undersöka så man inte blir pålurad något gammalt kort.

Vilket märke ska du köpa då?

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanth:

Vilket märke ska du köpa då?

Sitter just nu på Intel integrerad grafik med 4770K som funkar rätt fint för mig.
Jag övervägt köpa ett AMD ur nya R serien.
Men jag gör nog inte det, jag stannar nog kvar på 4770K.
Är inte så sugen på Nvidia, så blir inte något från dom heller.

Permalänk
Medlem

Fint, så kanske priset på ett begagnat 7950 går ner lite nu när alla miningfanatiker kan köpa nytt istället så jag kan få lite x-fire gåendes hemma :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GACY:

Inget o snacka om, gammalt AMD kort i ny kostym eller ett purfärskt Nvidia 750 TI, behöver inte ens heta Einstein för att veta vad som kommer sälja, sorry amd - hälsa hem.

Sedan kvittar det om man får något mer prestanda per krona när prestanda / watt ligger hästlängder före.

750Ti är inte ens i närheten av den prestandan 7950/280 erbjuder.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men för helvete! Jag säger ju att man inte kan dra slutsatser utan tester! Att jag inte vet, och att ni inte vet. Jag är den enda här som inte säger mig veta hur bra kylaren till 290X är! Betackar mig från tramsanklagelser, du kastar sten i glashus!
Jag drar inga slutsatser, jag säger mig inte ha sanningen och jag säger mig inte ha tester. Det ENDA jag säger är att man ska ha något att falla tillbaka på innan du gör ett påstående.
Du kan inte förespråka andras uttalanden utan grund med argument som att jag inte testat själv! Jag tycker man ska ha en ödmjuk inställning till testerna, inte säga något innan man testat. Men i brist på resultat så säger du att man ska blint skylla allt på kylaren och inte behöver testa, och dessutom hänvisa till att jag inte har tester?

Ja, maktspråk och halmgubbe i samma mening. Grattis. Jag vill bara säga att man inte ska dra slutsatser utan kött på benen. Men tydligen så tycker du att man ska det? Du tycker inte att man ska undersöka hur mycket kylaren är skyldig till och hur mycket chippet är skyldig till innan man drar slutsatser?

Jag har inte reviderat om frågan bara förtydligade den.

Du vet mycket väl vad jag menar men du märker mina ord och försöker göra dig märkvärdig bara.

Jag tycker inte att man ska köpa hem / låna ett 290X och göra en analys på ca 100 timmar innan man kan dra en slutsats här på SweClockers utan att bli påhoppad av dig. Den biten får en hårdvarurecensent ta hand om. Jag förlitar mig på SweClockers tester. Det här är ett forum där det förs diskussioner mellan vanliga users bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag har inte reviderat om frågan bara förtydligade den.

Du vet mycket väl vad jag menar men du märker mina ord och försöker göra dig märkvärdig bara.

Jag tycker inte att man ska köpa hem / låna ett 290X och göra en analys på ca 100 timmar innan man kan dra en slutsats här på SweClockers utan att bli påhoppad av dig. Den biten får en hårdvarurecensent ta hand om. Jag förlitar mig på SweClockers tester. Det här är ett forum där det förs diskussioner mellan vanliga users bara.

Du kom med ett påstående:

Citat:

Även om den referenskylaren sitter på GK110 och kyler bra så skulle den väl fortfarande låta mer än Nvidias referens då är det fortfarande en sämre kylare.

Hela grundpremissen för frågan var ett grundlöst påstående. Jag förklarade att du inte hade belägg för ett sådant påstående. Att svara på frågan utan att poängtera detta blir att hålla med om att påståendet skulle ha någon form av sanningshalt.

Sedan ställde du om frågan utan påståendet, då svarade jag jakande. Om man gör ett sådant test så får man bevis, det är det jag efterfrågar. Men det finns inget sådant test.
Men eftersom du nu skulle klaga på att jag inte besvarat frågan, när jag mer än väl förklarat varför frågan var felställd och hur det stod till, så var jag tvungen att förklara läget - en gång till - som svar på ditt klagomål. Det får du ta, klaga inte på att jag märker ord när det är du som tvingat fram en förklaring på varför första frågan inte dög en gång till.

Eftersom 290X bevisligen är mycket mer svårkyld än 780Ti så kan man inte med säkerhet säga att kylaren är sämre än den hos 780Ti utan att undersöka det. Det enda man kan säga säkert är att 290X har ett svårare jobb.

Och jag har inte hoppat på dig. Men om du vill dra slutsatser utan tillräcklig grund så kan du räkna med att bli ifrågasatt. Sweclockers tester litar jag också på, men det har inte testat det vi talar om, ingen har testat det mig veterligen. Man kan lita hur mycket man vill på orelaterade tester, men det hjälper inte i sakfrågan.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du kom med ett påstående:
Hela grundpremissen för frågan var ett grundlöst påstående. Jag förklarade att du inte hade belägg för ett sådant påstående. Att svara på frågan utan att poängtera detta blir att hålla med om att påståendet skulle ha någon form av sanningshalt.

Sedan ställde du om frågan utan påståendet, då svarade jag jakande. Om man gör ett sådant test så får man bevis, det är det jag efterfrågar. Men det finns inget sådant test.
Men eftersom du nu skulle klaga på att jag inte besvarat frågan, när jag mer än väl förklarat varför frågan var felställd och hur det stod till, så var jag tvungen att förklara läget - en gång till - som svar på ditt klagomål. Det får du ta, klaga inte på att jag märker ord när det är du som tvingat fram en förklaring på varför första frågan inte dög en gång till.

Eftersom 290X bevisligen är mycket mer svårkyld än 780Ti så kan man inte med säkerhet säga att kylaren är sämre än den hos 780Ti utan att undersöka det. Det enda man kan säga säkert är att 290X har ett svårare jobb.

Och jag har inte hoppat på dig. Men om du vill dra slutsatser utan tillräcklig grund så kan du räkna med att bli ifrågasatt. Sweclockers tester litar jag också på, men det har inte testat det vi talar om, ingen har testat det mig veterligen. Man kan lita hur mycket man vill på orelaterade tester, men det hjälper inte i sakfrågan.

Det här är ett forum ingen rättegång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Det här är ett forum ingen rättegång.

Du menar bara att man får säga emot felaktigheter i rättegångar?

EDIT: Så mycket som folk försöker vimsa bort saker och söka missförstånd så måste man vara glasklar och inte lämna något osagt. Jag har ägnat sisådär 120000 tecken eller något på att förklara en väldigt grundläggande grej för folk som hela tiden försöker missa en poäng för att bygga sina argument. Det visar lite vikten av att vara övertydlig.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du menar bara att man får säga emot felaktigheter i rättegångar?

EDIT: Så mycket som folk försöker vimsa bort saker och söka missförstånd så måste man vara glasklar och inte lämna något osagt. Jag har ägnat sisådär 120000 tecken eller något på att förklara en väldigt grundläggande grej för folk som hela tiden försöker missa en poäng för att bygga sina argument. Det visar lite vikten av att vara övertydlig.

Folk kommer med största sannolikhet fortsätta påstå och konstatera saker här inne på SweClockers forum så dina 120000 tecken är meningslösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hm, vad den gör har ja sjutton ingen aning om Folk brukar säga att de har med minnet att göra, men du har säkert bättre koll.

Om den nu kyls så är det fruktansvärt dåligt, med tanke på att VRM2 som tydligen ser precis likadan ut har aldrig problem med temperaturerna. Så helt klart saknas kylning nog för VRM1 men inte VRM2, känns bara som dåligt konstruerad kylare då

Hehe. Spänningsregulatorerna är en del av strömförsörjningen, och jag tror att den ena gruppen försörjer minneskapslarna och den andra försörjer gpu:n, så den ena har ju indirekt med minnet att göra.

Båda grupperna får kylning av referenskylaren, men den grupp som sitter ganska precis rakt under fläkten har bara en tunn gemensam metallribba med väldigt små flänsar att sprida värmen till, vilket helt klart inte är särskilt effektivt (speciellt eftersom det är en radial- och inte en axialfläkt).

Sapphires Tri-X-kylare gör tveklöst ett mycket bättre jobb med vrm-kylningen. Jag har för övrigt ett 290X Tri-X jag också.

Visa signatur

5950X, 3090