Permalänk
Livsnjutare 😎

Skriva ut via smartphone / platta

Allt eftersom det digitala smhället växer, och rena datorer blir färre och färre i hemmen då fler och fler förlitar sig på sina mobiler och surfplattor saknas en vital del; att kunna skriva ut direkt via dessa enheter.

Därför öppnas marknaden med WiFi anslutna skrivare, både laser och färg och appar som man kan ladda ner till olika plattformar för att underlätta utskrifter för mobila enheter eller när man är "på språng".

Nu är det ju dock så att alla kanske inte vill köpa nya skrivare i parti och minut, bara för att få några funktioner.
Min fråga är då, kan man inte ha en PC som lyssnar på en mailadress eller liknande och skriver ut allt som skickas till denna adress?, eller finns det program för detta ändamål?

Skrivaren jag tänkte nyttja i detta fall är HP LaserJet 1018. (Den har över 5år på nacken, men fungerar klockrent, och förbrukningen är typ gratis)
Detta är en skrivare som saknar egen firmware, utan denna laddas upp till hårdvaran vid första utskriften, så den kopplas med fördel till en Windows PC, men det finns workarounds för detta som gör att även nedanstånde NAS'ar kan göra samma sak.

Jag har denna utrustning stående hemma som kan nyttjas;

* Egenbyggd NAS med Windows 7 x64
* Synology DS411J (NAS)
* Synology DS712+ (NAS)
* Asus RT-AC66U (Router)

Samtliga enheter stödjer urskrifter via USB.

Läste något snabbt om Automatic Print Email, som skall göra ovanstående genom att ha en outlook klient igång och skriva ut det som kommer till den via en regel... typ.
Men det kostar 79$ för en licens och det känns som att detta borde man kunna snickra ihop själv.

De mobila enheterna som skall användas är iPhone, iPod och iPad - samtliga utan jailbreakad firmware.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

Inte säker på att den stöder din skrivare men det kostar ju inget att prova
https://itunes.apple.com/se/app/hp-eprint/id299531647?mt=8

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Funktionen att skriva ut mail finns i en del skrivare, du mailar skrivaren som har en egen mailadress så kommer det på papper.
Åtminstone HP har redan funktionen i en del modeller:
https://h30495.www3.hp.com/c/46464/SE/sv/
Historien går i cirklar, för det blir ju principiellt likt en gammal fax och det kanske skulle gå att ha iptelefon i skrivaren så man kan ringa den, då blir det kusligt likt en fax

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av videfix:

Inte säker på att den stöder din skrivare men det kostar ju inget att prova
https://itunes.apple.com/se/app/hp-eprint/id299531647?mt=8

Tack för tipset, men har provat den appen tidigare.
Den fungerar om man har utvalda skrivare som HP marknadsför, vilket är ungefär lika många som apple har certifierat som AirPrint skrivare... Så tyvärr, det är ett no-go

Skrivet av mrqaffe:

Funktionen att skriva ut mail finns i en del skrivare, du mailar skrivaren som har en egen mailadress så kommer det på papper.
Åtminstone HP har redan funktionen i en del modeller:
https://h30495.www3.hp.com/c/46464/SE/sv/
Historien går i cirklar, för det blir ju principiellt likt en gammal fax och det kanske skulle gå att ha iptelefon i skrivaren så man kan ringa den, då blir det kusligt likt en fax

Det är precis denna funktionen jag vill ha, men jag vill inte köpa en skrivare för att få funktionen
Vi har en sådan maskin på jobbet, skrivaren har en unik e-post adress hos hp själva, typ 12i3h47h2j1f88@hp-eprint.com och det man mailar till den adressen, skriver maskinen sedan ut. Simple as that. (Förutsett att man aktiverat funktionen i skrivaren, annars kan den spotta ut papper rätt som det är, bara någon kommer på adressen.) Går även att styra vilka adresser som är betrodda att maila in.

Det är en enkel lösning.. men fan briljant.
Må likna faxen - men det är väl ändå inget dåligt? Eftersom klienten (dator eller skrivare) tar kontakt med ett e-post konto över internet, slipper man allt strul med brandväggar osv.

Får nog spawna vidare och se om man inte kan joxxa ihop en sådan regel eller script...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

jag kör så simpelt som en vanlig skrivare kopplad till min synology Nas, usb in dit, Cloud print aktiverat där, sen cloud print app på mina två android enheter, funkar utan problem för mig.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av alex_farnstrom:

jag kör så simpelt som en vanlig skrivare kopplad till min synology Nas, usb in dit, Cloud print aktiverat där, sen cloud print app på mina två android enheter, funkar utan problem för mig.

Cloud Print från Synology.... får kolla in det där.
Tack!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •