Permalänk
Medlem

Yoga 2 pro 13 startar inte

Hej!
Jag har en Yoga 2 pro 13 som är inköpt hos komplett i okt/nov. Jag håller på att bli tokig.
Den fungerade bra fram tills i dec då jag installerade comodo, ett program som jag kört utan problem på andra datorer i flera år. Efter installation och omstart gick inte datorn igång, tangentbordet och power-led började lysa men inte mycket mer. Pratade med supporten på lenovo och blev ombedd att skicka in datorn på service vilket jag gjorde.

Idag kom datorn till slut tillbaka och gick till min stora glädje igång. När jag startat datorn dog efter ca. 1 minut både tangentbord och styrplatta. Efter lite att jag hållt i power och "novo"/onekey recovery-knappen i ca 20 sek gick datorn igång men inget visades på skärmen, efter att strömmen tagit slut i batteriet gick datorn igång igen. Historien upprepas, datorn styrplatta och tangentbord dog efter en minut men märkte att touch-skärmen fortfarande funkade. Lyckades då avinstallera allt som hade med comodo och göra. För att slutföra avinstallationen behövdes förstås omstart och där fastnade datorn. Tvångsstängde då datorn med hjälp av powerknappen och därefter har jag inte fått igång den. När jag stoppar i laddaren så lyser inte ens powerdioden som den brukar göra vid laddning. Oavsett vilka knappar jag håller in får jag ingen respons. Misstänker att en fullständig restore skulle hjälpa, men nu går den som sagt inte igång.. hade jag varit klokare hade jag kanske försökt det först.

Har googlat en del kring detta och det verkar som att flera andra har haft liknande problem efter att ha installerat comodo. Vissa har det funkat bra för efter service och andra har haft samma problem som mig när de fått tillbaks datorn.

Finns det någon här som stött på liknande problem och kanske till och med vet hur man löser detta?
Hittar jag inget till imorgon kommer jag kontakta komplett/lenovo och vara en väldigt jobbig kund. Förtroendet för lenovos support är dock inte så högt i min bok sedan servicen tagit så otroligt lång tid och jag fortfarande har problem.

Edit: Tänkte länka modell men det glömde jag förstås..
http://www.komplett.se/lenovo-ideapad-yoga-2-pro-133-qhd/797340?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Permalänk
Avstängd

Det låter som om du får lämna in den. En sak som kan vara värd att testa är att ta ur batteriet så att den blir totalt strömlös i några minuter och sen försöka starta igen. Du kan ju också försöka med de inbyggda recovery-sakerna igen, men har de inte funkat en gång så är det tveksamt om de kommer att funka nästa gång liksom.

Permalänk
Medlem

Läser man lite så ser man att det är comodo som förstör det hela. Skaffa en micro-hdmi sladd och se om du kan starta datorn på en extern skärm eller tv och därifrån kan du sen ta bort comodo i felsäkertläge, det ska tydligen hjälpa. Jag tror att Lenovo bara gjort en refresh återställning som rensar bort lite onödiga tempfiler osv. Funkar det inte att ta bort det i felsäkertläge så kan du iallafall back-up'a dina viktiga filer sen återställa datorn helt.

Lycka till.

I framtiden använd bara windows defender+malwarebytes. Det räcker för att hålla datorn virusfri. Använd en router så håller du 99,9% av alla intrång borta också.

EDIT: Eftersom din dator inte alls startar längre ska du definitivt lämna tillbaka den till service. Lenovo har bra datorer, men usel service tyvärr. Vi använder Lenovo maskiner på jobbet och det gick inte alls att få service på dem om man inte skaffade på-plats-kontrakt. Då var dom här samma dag och fixade datorerna åt oss(och även då var teknikern väldigt dålig och kunde knappt få upp skalet på våra all-in-one maskiner)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Verkar tyvärr som mitt enda val för närvarande är att lämna in datorn igen. Har pratat med komplett och lenovo i sverige, deras regel är att om de inte lyckas lösa det efter 3(!) serviceinskick får jag byta datorn. Jag bor och jobbar för tillfället utomlands och här är regeln 30 dagar. Hade fått datorn utbytt vid det här laget om jag köpt den här och inte i sverige...
Fick även veta att datorn blev tillbakaskickad helt utan åtgärd då de inte fått tag i delarna som behövdes.. Tycker dock det borde räcka med att skruva lös hårddisken och fabriksåterställa skiten. Inget jag vill göra själv då jag antar att garantin försvinner om jag mekat med hårdvaran.
Nu vet jag iaf att jag ska unvika comodo på denna dator, inget som var lätt att gissa på förhand dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

EDIT: Eftersom din dator inte alls startar längre ska du definitivt lämna tillbaka den till service. Lenovo har bra datorer, men usel service tyvärr. Vi använder Lenovo maskiner på jobbet och det gick inte alls att få service på dem om man inte skaffade på-plats-kontrakt. Då var dom här samma dag och fixade datorerna åt oss(och även då var teknikern väldigt dålig och kunde knappt få upp skalet på våra all-in-one maskiner)

Min upplevelse med Lenovo är ganska tvärtom, det kan bero på att jag har en Thinkpad (och inte Edge) som är en proffsmodell och således har bättre service dock. Men för mig så har det varit den bästa servicen jag fått på någon produkt. Min Thinkpad ville inte känna igen batteriet så jag ringde service direkt, de bad mig starta om datorn för att se om problemet var kvar, det var det så de skickade ett nytt batteri till mig. Ganska snart efter samtalet testade jag att ta ur och stoppa i batteriet igen och då fungerade det så nu har jag två batterier (jag kunde ju ringt och avbeställt det nya men det är ju trevligt med två batterier). Samma sak när displayporten började krångla lite, jag ringde och de skickade hem en returkartong och jag skickade in den. Några dagar senare ringde de från Lenovo Sverige och sa att de tyska teknikerna inte hittade något fel men att de ville testa med mitt OS och behövde inloggningsuppgifterna vilka de fick. Fortfarande lyckades de inte återskapa felet men de bytte moderkortet i alla fall och dessutom en del av skalet som spruckit efter jag tappat den i golvet ett antal gånger, så nytt skal och nytt moderkort utan tjafs trots att de inte hittade något fel som berättigade någon form av reparation, och det tog typ två veckor allt som allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min upplevelse med Lenovo är ganska tvärtom, det kan bero på att jag har en Thinkpad (och inte Edge) som är en proffsmodell och således har bättre service dock. Men för mig så har det varit den bästa servicen jag fått på någon produkt. Min Thinkpad ville inte känna igen batteriet så jag ringde service direkt, de bad mig starta om datorn för att se om problemet var kvar, det var det så de skickade ett nytt batteri till mig. Ganska snart efter samtalet testade jag att ta ur och stoppa i batteriet igen och då fungerade det så nu har jag två batterier (jag kunde ju ringt och avbeställt det nya men det är ju trevligt med två batterier). Samma sak när displayporten började krångla lite, jag ringde och de skickade hem en returkartong och jag skickade in den. Några dagar senare ringde de från Lenovo Sverige och sa att de tyska teknikerna inte hittade något fel men att de ville testa med mitt OS och behövde inloggningsuppgifterna vilka de fick. Fortfarande lyckades de inte återskapa felet men de bytte moderkortet i alla fall och dessutom en del av skalet som spruckit efter jag tappat den i golvet ett antal gånger, så nytt skal och nytt moderkort utan tjafs trots att de inte hittade något fel som berättigade någon form av reparation, och det tog typ två veckor allt som allt.

Det är nice att höra då, ja vi använder ett hundratal Thinkcenter AIO maskiner. Vet inte om de ingår under deras professionella serie men för dessa var det till en början mycket långsamt med servicen, ur ett företags synpunkt är en vecka alldeles för lång tid så när det tog två veckor för en hårddisk som skulle bytas så var halva bolaget i upplösningstillstånd... Sen skaffa vi ett kontrakt som gjorde att de kom hit och fixa det samma dag och det fungerar mycket mycket bättre. Annars har jag inte haft problem med dem när jag varit kontakt med dem, det har varit bra mesta dels. Mina kollegor anser ju både det ena och det andra om deras service dock. Dock störde jag mig på när en tekniker frågade mig om jag visste hur man öppna en av dessa AIO maskinerna för han fick inte upp den, kändes som det skulle vara en självklarhet med tanke på att är en lenovo tekniker men men. ;P

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Det är nice att höra då, ja vi använder ett hundratal Thinkcenter AIO maskiner. Vet inte om de ingår under deras professionella serie men för dessa var det till en början mycket långsamt med servicen, ur ett företags synpunkt är en vecka alldeles för lång tid så när det tog två veckor för en hårddisk som skulle bytas så var halva bolaget i upplösningstillstånd... Sen skaffa vi ett kontrakt som gjorde att de kom hit och fixa det samma dag och det fungerar mycket mycket bättre. Annars har jag inte haft problem med dem när jag varit kontakt med dem, det har varit bra mesta dels. Mina kollegor anser ju både det ena och det andra om deras service dock. Dock störde jag mig på när en tekniker frågade mig om jag visste hur man öppna en av dessa AIO maskinerna för han fick inte upp den, kändes som det skulle vara en självklarhet med tanke på att är en lenovo tekniker men men. ;P

Jo, det låter ju inte så bra. En vecka är lång tid för ett företag, men det är svårt att helt undvika ställtider. På mitt jobb har vi ett driftbolag som sköter datorerna som ligger ganska långt bort så vi har ett par datorer liggandes så att man kan plocka en ifall man skulle behöva skicka in sin. Inte idealt på något sätt, men det gör att man kan jobba vidare i alla fall.