Kaveri Dual Graphics problem (problemet löst)

Permalänk
Medlem

Kaveri Dual Graphics problem (problemet löst)

Hej, just nu har jag fått hem sista bitarna till min nya burk. Har dock stora problem att få igång dual graphics.

Asrock FM2A88M Extreme4+
AMD A10-7850K som körs i 65w
XFX R7 250 1GB GDDR5 passive
Windows 7 Pro 64

Jag har vid det här laget testat all möjliga kombos av UEFI settings samt drivrutiner. Enligt manualen till mitt Asrock mobo ska det göras på följande sätt:

Citat:

Enjoy the benefit of AMD Dual Graphics
Step 1. Please keep the default UEFI setting of “Dual Graphics“ option on [Auto].
Step 2. Install one AMD RADEON PCI Express graphics card to PCIE1 slot.
Step 3. Connect the monitor cable to the onboard VGA port. Please be noted that
the current VGA driver / VBIOS can allow Dual Graphics output from onboard
display only. For any future update, please refer to our website for
further information.
Step 4. Boot into OS. Please remove the AMD driver if you have any VGA driver
installed in your system.
Step 5. Install the onboard VGA driver from our support CD to your system for
both the onboard VGA and the discrete graphics card.
Step 6. Restart your computer. Right-click the desktop. Click “AMD VISION
Engine Control Center” to enter AMD VISION Engine Control Center.
Step 7. You can also click “AMD VISION Engine Control Center” on your
Windows® taskbar to enter AMD VISION Engine Control Center.
Step 8. In AMD VISION Engine Control Center, please choose “Performance”.
Click “AMD CrossFireTM”.
Step 9. Click “Enable CrossFireTM” and click “Apply“ to save your change.
Step 10. Reboot your system. Then you can freely enjoy the benefit of Dual
Graphics feature.

Grundproblemet är att jag inte får upp något crossfire eller dual graphics alternativ i Catalyst.
Jag har gjort en fresh install av allting (en gång med alla win uppdateringar inkl SP1, en gång utan uppdateringar) gjorde backup så efter varje misslyckat försök gör jag en recovery.
Jag bootar upp datorn med inställningar ÙEFI enligt punkt 1, kortet i PCIE1 samt HDMI-kabel i moderkortets HDMI-port. (kan HDMI vara problemet?)
Installerar jag från skivan fungerar ingenting, drivrutinerna fungerar inte. Utan jag måste använda mig av nedladdade drivrutiner för att dom överhuvudtaget ska installeras. Har då provat med senaste drivrutiner från Asrock (13.25.26), följande från AMD för A10-7850K 13.301, 13.30RC3 Beta samt vanliga Catalyst 13.12 och 14.1.
Alla med samma resultat.
Har även testat HDMI från 250-kortet, dock med samma resultat.

Följande inställningar har jag i BIOS:
Primary Graphics Adapter - Onboard/PCI Express/PCI
Onboard Graphics - Auto/Enabled/Disabled
Share Memory - Auto/32 till 2048mb
Onboard HDMI Audo - Enabled/Disabled => (enabled ger mig: DVI Function - as HDMI/asdual link DVI)
Dual Graphics/Surround View - Auto/Enabled/Disabled

Jag är nu helt tom på ideer.... hoppas någon här kan bringa klarhet över detta.
Rörigt värre.....

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Hjälpsam

Du kan testa att sätta Primary Graphics Adapter till Onboard, Onboard Graphics till Enabled och evetuellt Onboard Graphics till Enabled.
Testa också att köra APUn i mer än 65W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har provat alla möjliga kombos i UEFI.
default TDP också testat, gav ingenting.

Håller just nu på och gör en tredje fresh install, denna gång utan grafikkortet i datorn. Sedan installerar jag allt (windows updates samt drivrutiner för apun mm), därefter kör jag i kortet och avinstallerar drivrutiner och installerar nya.

EDIT: kan även nämna att minnen körs i dual channel A1 samt B1.
EDIT2: BIOS är det senaste

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma problem... vad är felet? Blir helt galen på skiten nu......

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Fortfarande samma problem... vad är felet? Blir helt galen på skiten nu......

Har dom fixat restriktionerna med gddr5?

Om inte så är det troligtvis det som är problemet, stödjer endast ddr3.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vore surt då jag köpte kortet för att:

Citat:

According to an update for the yesterday report, which came directly from an AMD representative, the Dual Graphics for Kaveri APU is not limited with DDR3 memory but still only works with Radeon R7 250 and R7 240 graphics cards.

According to the new report from Wccftech, AMD directly confirmed that only the R7 240 and R7 250 are officially supported and HD 7750 and R7 260X are not. According to AMD, this has nothing to do with DDR3 or GDDR5 and R7 240/250 with GDDR5 memory will work just fine.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Vore surt då jag köpte kortet för att:

Nu är jag ju inte så insatt i dual graphics men tjänar du ens på gddr5 när du ändå split tar med ditt ram?

Om inte så förlorar du ju inget på att skicka tillbaka ditt kort (14 dagars ångersrätt) och hämta ut ett annat med ddr3:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tjänar inget på GDDR5, men det är det enda 250 som är passivt, vilket är ett krav i mitt bygge.

Överallt jag läst står det att den första rapporten om krav på DDR3 var felaktig, därför har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara grafikkortet som sätter stop. Enligt XFX är kortet lämpat för dual graphics.

Jag lutar mer åt att det är Asrock som är skurken i detta drama, har läst ett annat fall där en person har problem (saknar dual graphics option i BIOS trots uppdaterat BIOS, mITX kortet)
Kommer skicka en förfrågan till asrock pga detta samt att instruktionerna i manualen ser gamla ut.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

GDDR5 ska fungera, jag har nu två andra personer jag pratat med som bekräftat att det fungerar. I både dessa fall har Dual Graphics hoppat igång efter att ha rebootat.

Dock så fungerar det inte för mig och jag förstår verkligen inte vad problemet är. Jag köpte även ett Asus A88XM-PLUS, som jag vet fungerar i ett officiellt test med GDDR5 GPU. Nya setupen:
Asus A88XM-PLUS (med rätt inställningar i BIOS)
XFX R7 250 1gb GDDR
A10-7850K
G.Skill 2x4GB i dual channel (godkända minnen för Asus mobo)
Samsung 840 Pro

Bios settings:
IGFX multi-monitor - Enabled
Primary Video Devixe - PCIE/PCI
Integrated Graphics - Force
UMA Frame Buffer Size - 1G

(detta är exakt samma inställningar som andra med Asus mobo kör)

Har nu testat windows 7, med eller utan alla uppdateringar, med eller utan Windows grafik drivrutiner.
Har nu testat Windows 8.1
Har nu testat ALLA drivrutiner som är av intresse. 13.12, 14.1 BETA samt även drivrutiner just för denna APU (officiell samt BETA)
Har kollat att minnen verkligen körs i Dual channel.
Båda grafikkorten kommer upp i enhetshanteraren.
Allt detta är testat med eller utan R7 250 installerat från början.
Allt detta är testat med fresh installs av Windows.
Dock så är ett av "korten" alltid disabled i CCC och vad jag hittar så finns det ingen inställning att slå igång det i CCC.
Byter jag HDMI till moderkortet så är det R7 250 som blir disabled i CCC och tvärtom.

Så här långt har dom andra jag talat med på divere forum också kommit, skillnaden är att deras hoppat igång efter en eller två reboots, min gör det inte.

Vad gör man?

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Långskott kanske, men man får ju ta till alla medel när det kör ihop sig. Så.. har du uppdaterat BIOS?

Permalänk
Medlem

Absolut, första jag gjorde var att uppdatera BIOS till 1102

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

Fick precis svar på min ticket hos Asus, går inte att para ihop A10-7850K med R7 250, med hänvisning till följande lista:
http://www.amd.com/us/products/technologies/dual-graphics/Pag...

Behöver jag ens säga att listan inte är uppdaterad sedan Trinty.....

Hög humorfaktor.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Fick precis svar på min ticket hos Asus, går inte att para ihop A10-7850K med R7 250, med hänvisning till följande lista:
http://www.amd.com/us/products/technologies/dual-graphics/Pag...

Behöver jag ens säga att listan inte är uppdaterad sedan Trinty.....

Hög humorfaktor.

Jag har inte kollat detaljerna varför det inte fungerar för dig, men Hardware.fr har testat R7 250 GDDR5 med Kaveri i Dual Graphics. Om du kan hacka fram lite franska är de väldigt hjälpsamma och svarar också snabbt i detalj:

http://www.hardware.fr/articles/913-10/gpu-dual-graphics-jeux...

Enligt testet GÅR det att kombinera för DG, men i vissa applikationer är det snabbare med R7 250 GDDR5 som stand alone. AMD säger själva att DDR3 är det som är att föredra i dagsläget om jag kommer ihåg rätt. Tyvärr har inte AMD utlovat någon Mantle för DG heller.

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Problemet löst.

Dual graphics gillar inte minnen i 1600MHz, efter att ha ställt in dom på 1866MHz i BIOS hoppade dual graphics igång.

Ska beställa nya minnen och sedan klocka GPU/iGPU, sen blir det lite benchmarking för intresserade.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk

vill gärna se lite prestanda siffror på detta!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Problemet löst.

Dual graphics gillar inte minnen i 1600MHz, efter att ha ställt in dom på 1866MHz i BIOS hoppade dual graphics igång.

Ska beställa nya minnen och sedan klocka GPU/iGPU, sen blir det lite benchmarking för intresserade.

Testa skicka lösningen till Asus, känns som de kör sitt vanliga Q/A system....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Problemet löst.

Dual graphics gillar inte minnen i 1600MHz, efter att ha ställt in dom på 1866MHz i BIOS hoppade dual graphics igång.

Ska beställa nya minnen och sedan klocka GPU/iGPU, sen blir det lite benchmarking för intresserade.

Klart vi är intresserade:) Har själv funderat både tre och fem gånger på att bygga en sådan burk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Testa skicka lösningen till Asus, känns som de kör sitt vanliga Q/A system....

Har mailat Asus, hoppas det är till nytta.

Till övriga som var intresserade av detta bygge, jag kommer skapa en tråd i HTPC delen av forumet dom närmsta dagarna där äventyret kan följas.
Uppdaterar denna tråd när det är gjort.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB