Ett par frågor till er som tycker om Shoot 'em up

Permalänk

Ett par frågor till er som tycker om Shoot 'em up

Håller på att skissa på ett vertikal scrollande top-down shoot em up och vill gärna höra vad ni som tycker om genren föredrar. Skriv två saker som ni tycker definierar ett bra shoot 'em up spel och två saker som ni tycker definierar ett dåligt Shoot 'em up. Samt om ni föredrar konstant fire eller ett tryck för varje gång man skjuter.

För att göra det hela lite mera överskådligt (då andra sidospår kanske kommer upp i tråden) vore det bra om ert svar på de tre frågorna går lätt att urskilja i tråden t.ex som följande:

Bra:
Snygga färger och bra respons på kontrollen.

Dåligt:
Få typer av fiender och 8-bitars look.

Fire:
Man ska inte behöva trycka som en galning för att skjuta

Ut över dessa tre specifika frågor går det klart bra att skriva mer om shoot em up, kanske vilken favorit man har etc. Tack så jätte mycket på förhand till er som gillar shoot em up och tar er tid att hjälpa mig med de tre frågorna. Som sagt allmänt snack om själva genren i sig är också mycket välkommet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad för typ av shotemup är det fråga om, då beroende på typ så är vissa saker mer viktigare än andra. T.ex. bullet hell så är det viktigt att man har en väldigt liten hitbox.

Bra:
* Bullethell :P,
* Gillar när man har så liten hitbox som möjligt, dock detta passar oftast bara in i bullethell spel.
* Slowmotion när väldigt mycket händer. T.ex. så level 999 på den ej Japanska releasen av Deathsmiles så tog de bort detta och gjorde spelet mer eller mindre totalt ospelbart Deta är dock inte vidare viktigt när det inte handlar om bullethell.
* Jag gillar variation och möjligheter till uppgraderingar / olika skepp och konfigurationer att välja mellan.
* Score systemet är bland de viktigaste, denna bör vara lätt att komma igång med men svår att bemästra.
* High schore online lista / Kunna se de bästa spelarnas replay.
* Inte för långt, håll spelet mindre än en timme per genomgång, samt möjlighet att välja bana för att kunna träna.
* Replays.

Dåligt:
* Det jag ogillar mest är RNG. Vist vanligtvis vill man ha variationer i sina spel men när det gäller shotemup i helhet handlar det om att lära sig banan och försöka luska ut hur man kan scora som mest. Så RNG här vill jag inte ha.
* Dåligt score system, dvs score system är bland det viktigaste i dessa spel.
* Inga replays.

Fire:
Hålla inne, att trycka som en galning är inte roligt, trevligt är det om man bara trycker lätt så skjuter den lätt håller man inne beter den sig lite annorlunda.

Vanligt att t.ex. spel gör att du flyter en aning långsamma när du håller inne men gör mer skada, trycker du lite då och då så gör du mindre skada men flyger lika snabbt T.ex. Och detta är dessutom det jag föredrar men ganska så sak samma överlag.

Favo spel:
Touhou 12.8: Fairy Wars
Deathsmiles
Ikaruga.
Senko no rondo (Mix av bullethell & Beatemup)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

.........

Dåligt:
* Det jag ogillar mest är RNG. Vist vanligtvis vill man ha variationer i sina spel men när det gäller shotemup i helhet handlar det om att lära sig banan och försöka luska ut hur man kan scora som mest. Så RNG här vill jag inte ha.
* Dåligt score system, dvs score system är bland det viktigaste i dessa spel.
* Inga replays.

.......

Tack för en snabb återkoppling och ett mycket utförligt svar. Jag hänger med på allt utom RNG, kan det ha något med random spawn eller liknande att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BifrostPixel:

Tack för en snabb återkoppling och ett mycket utförligt svar. Jag hänger med på allt utom RNG, kan det ha något med random spawn eller liknande att göra?

RNG = Random Number Gegnerator.

Vad jag syftar på är att banorna genereras fram och är aldrig samma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.