Vad för typ av shotemup är det fråga om, då beroende på typ så är vissa saker mer viktigare än andra. T.ex. bullet hell så är det viktigt att man har en väldigt liten hitbox.
Bra:
* Bullethell :P,
* Gillar när man har så liten hitbox som möjligt, dock detta passar oftast bara in i bullethell spel.
* Slowmotion när väldigt mycket händer. T.ex. så level 999 på den ej Japanska releasen av Deathsmiles så tog de bort detta och gjorde spelet mer eller mindre totalt ospelbart Deta är dock inte vidare viktigt när det inte handlar om bullethell.
* Jag gillar variation och möjligheter till uppgraderingar / olika skepp och konfigurationer att välja mellan.
* Score systemet är bland de viktigaste, denna bör vara lätt att komma igång med men svår att bemästra.
* High schore online lista / Kunna se de bästa spelarnas replay.
* Inte för långt, håll spelet mindre än en timme per genomgång, samt möjlighet att välja bana för att kunna träna.
* Replays.
Dåligt:
* Det jag ogillar mest är RNG. Vist vanligtvis vill man ha variationer i sina spel men när det gäller shotemup i helhet handlar det om att lära sig banan och försöka luska ut hur man kan scora som mest. Så RNG här vill jag inte ha.
* Dåligt score system, dvs score system är bland det viktigaste i dessa spel.
* Inga replays.
Fire:
Hålla inne, att trycka som en galning är inte roligt, trevligt är det om man bara trycker lätt så skjuter den lätt håller man inne beter den sig lite annorlunda.
Vanligt att t.ex. spel gör att du flyter en aning långsamma när du håller inne men gör mer skada, trycker du lite då och då så gör du mindre skada men flyger lika snabbt T.ex. Och detta är dessutom det jag föredrar men ganska så sak samma överlag.
Favo spel:
Touhou 12.8: Fairy Wars
Deathsmiles
Ikaruga.
Senko no rondo (Mix av bullethell & Beatemup)