Geforce Maxwell innehåller större förändringar än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Får se prestanda och pris eventuella 880 kommer att få senare i höst/vinter då.
Kan mycket väl bli en helt ny dator då med Broadwell i7 och 880 Maxwell.

Haswell-E måste väl ändå vara en bättre uppgradering om du ska ha ett GTX880.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasperB:

Säg att man skulle uppgradera sig från ett AMD Radeon HD 5700 series till denna, skulle det bli en stor skillnad/Uppgradering?

Tack i förhand

Hur långt är ett snöre?

Skrivet av Klappa:

Jag skulle aldrig ge mer än 2000kr för ett grafikkort. Kanske 2500 kr. Men sedan finns det sådana som Tvelander här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan finns det folk som ser ner på andra som har mer pengar och inte samma prioriteringar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Man kan undra vad i helsike försigår borta på Nvidia, Titan släpps, ett halvår senare 780, som har kraftigt överpris, som sedan prissänks efter 3 månader, en vecka efter det lanserar dom 780 Ti och ger det överpris, 3 månader senare lanserar dom Titan Black, och nu börjas det pratas om att mindre än ett år så kommer 880 ut.

GTX 680 gick från 4500 till 3500kr på över 1 helt år

GTX 780 Ti kommer att gå från 6000kr till 4000kr på under 1 år

Det vi kan konstatera är att gapet mellan 700 och 800 serien kommer vara nästan hälften av vad det var mellan 600 och 700, tidsmässigt.

Snart dags att sälja sina 780 kort om man vill ha något för dom då dom kommer rasa i pris.

Det sorgliga i det hela är att Kepler är förvånansvärt prestandamässigt vekt redan, inte ens 3st GTX 780/780Ti/Titan klarar dagens spel på högsta i 120 FPS

1920x1080 (2K) är 2 Miljoner Pixlar, medans nästa steg är 2880x1620 (3K) 4.7 Miljoner Pixlar

Klarar ett GTX 780 alla dagens spel i 60 FPS på Högsta, så kan man säga att det klarar 2 Miljoner Pixlar i 60 FPS

Vad krävs då för 4K upplösning? 3840x2160 är 8.3 Miljoner pixlar, 4 gånger fler än 1920x1080. Alltså körde du Quad GTX 780 så skulle man kunna säga att ett kort renderar en 1920x1080 ruta, alltså 60 FPS för 4st GTX 780 i 3840x2160 på högsta. Det är inget att hänga i granen. Krävs alltså 8st GTX 780 för att driva 3840x2160 i 120 FPS.

*Brb köpa 4st Maxwell.*

600 till 700 erbjöd ju inget mer än en refresh av korten som redan fanns och lite fler GK110 kretsar i olika förklädnader. Så att pumpa ut den generationen för att slås med amd var nog ingen dum ide. Sen vill dom väl bli av med dom kretsar dom har nu när Maxwell är på gång.

Jag tror att Maxwells flaggskepp kommer leverera. Dock så lär det fortfarande behövas minst 3 kort för att få riktigt bra flyt i 4k.
Men är det lönt att bry sig om 4k idag ens? Hur snyggt är 2160 i jämförelse med 1440 och 1600 med lite AA egentligen?

I högupplöst film är en sak men i spel. Spelen blir inte automatiskt mer verklighetstrogna när man vrider upp upplösningen ett snäpp. Det finns så mycket annat dom måste förbättra. Tex Robotics professorn Masahiro Mori's "uncanny valley" hypotesen.

Visst är det tightare mellan generationerna nu men glappet mellan Maxwell och volta kommer nog bli långt av vad jag läst på nätet.
Stacked DRAM blir nog en svår nöt att knäcka i jämförelse med unifierad virtuellt minne.
Maxwell - Unified Memory

Dold text

Volta - Stacked DRAM

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

När Nvidias Maxwell GTX880 kommer.

Kommer inte jag köpa ett jota förrän jag får se hela kretsar på marknaden.

Tycker alla ska bojkotta deras nya flaggskepp GTX880 ifall det kommer med inaktiverade SMM kluster.

För då vet man att det kommer ett helt upplåst 3 månader senare som med 780Ti.
Alternativt vänta på att den fulla kretsen ska lanseras så att GTX880 faller i pris som 780 gjorde nu i höstas.

Gör nvidia med maxwell som dom gjorde med 700 serien köper jag banne mig ett AMD kort. Att mjölka sina kunder som dom gör är rätt fult.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Man kan undra vad i helsike försigår borta på Nvidia, Titan släpps, ett halvår senare 780, som har kraftigt överpris, som sedan prissänks efter 3 månader, en vecka efter det lanserar dom 780 Ti och ger det överpris, 3 månader senare lanserar dom Titan Black, och nu börjas det pratas om att mindre än ett år så kommer 880 ut.

GTX 680 gick från 4500 till 3500kr på över 1 helt år

GTX 780 Ti kommer att gå från 6000kr till 4000kr på under 1 år

Det vi kan konstatera är att gapet mellan 700 och 800 serien kommer vara nästan hälften av vad det var mellan 600 och 700, tidsmässigt.

780 släpptes till överpris för den hade den dåvarande prestandakronan. AMD släpper sedan sina nya 290x kort som är mycket bättre än 780 vilket tvingar Nvidia till att sänka priset på 780. 780Ti släpps till överpris även den men VARFÖR?? Jo för att den har den nuvarande prestandakronan den också. Inte mycket svårare än så..... Och jag förstår inte varför du klagar releasedatumen, det har alltid varit såhär. 1 år mellan olika serier är ganska standard.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

780 släpptes till överpris för den hade den dåvarande prestandakronan. AMD släpper sedan sina nya 290x kort som är mycket bättre än 780 vilket tvingar Nvidia till att sänka priset på 780. 780Ti släpps till överpris även den men VARFÖR?? Jo för att den har den nuvarande prestandakronan den också. Inte mycket svårare än så..... Och jag förstår inte varför du klagar releasedatumen, det har alltid varit såhär. 1 år mellan olika serier är ganska standard.

Kommer inte Direct X optimeras så kommer Mantle dominera och så kommer Nvidia även om dom har Gsync kontra med något. Att sänka sig lite prismässigt vore inte dumt! Det skulle sitta fint om topp korten från Nvidia kom ner i pris lite 6000 kr för toppsegmentet är lite saftigt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

När Nvidias Maxwell GTX880 kommer.

Kommer inte jag köpa ett jota förrän jag får se hela kretsar på marknaden.

Tycker alla ska bojkotta deras nya flaggskepp GTX880 ifall det kommer med inaktiverade SMM kluster.

För då vet man att det kommer ett helt upplåst 3 månader senare som med 780Ti.
Alternativt vänta på att den fulla kretsen ska lanseras så att GTX880 faller i pris som 780 gjorde nu i höstas.

Gör nvidia med maxwell som dom gjorde med 700 serien köper jag banne mig ett AMD kort. Att mjölka sina kunder som dom gör är rätt fult.

Du förstår hur tillverkningen går till och att det inte bara är någonting som Nvidia gör för att dom känner för det?
Yielden går upp allt eftersom.
Att släppa ett fullt GK110 t.ex. direkt hade aldrig gått, yielden hade varit så dålig att det hade varit i en prisklass där extremt få köper kort.

Så ja, det är ett tips alltid.
KÖP ALDRIG GRAFIKKORT!
OM NÅGRA MÅNADER KOMMER DET VARA BILLIGARE OCH BÄTTRE KORT KOMMER FINNAS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du förstår hur tillverkningen går till och att det inte bara är någonting som Nvidia gör för att dom känner för det?
Yielden går upp allt eftersom.
Att släppa ett fullt GK110 t.ex. direkt hade aldrig gått, yielden hade varit så dålig att det hade varit i en prisklass där extremt få köper kort.

Så ja, det är ett tips alltid.
KÖP ALDRIG GRAFIKKORT!
OM NÅGRA MÅNADER KOMMER DET VARA BILLIGARE OCH BÄTTRE KORT KOMMER FINNAS!

Jag vet hur grafikkorts tillverkning fungerar. Men fallet med Nvidia Titan 780 och 780Ti beror inte på att deras yield blev bättre.
Redan tidigt 2013 började Nvidia sälja Titans med ett kluster inaktiverat 8000kr
Sen började dem sälja lillebror 780 med 3 inaktiverade kluster för 6000kr för att få det att verka som att man gjorde ett bra köp när Titan kostade 8000kr.
Amd släpper 290x och Nvidia kastar fram ett 780Ti med alla 15 kluster aktiverade och gott om kretsar finns det också ingen brist här inte och dessutom för 6000kr!!! Fan det är ju billigare och kraftfullare än Titan!! = BRA AFFÄR!

Redan i våras hade Nvidia en uppsjö av färdiga GK110 kretsar då Titans var lättare att få tag i än ett 290x är idag.
Du tror väl inte helst seriöst att Nvidia inte sitter och håller på hela kretsar tills det är dags att presentera dom?

Att dom inte presenterar den hela kretsen direkt är just för att dom vill tjäna mer pengar. Dom vill att man ska uppgradera fler är en gång.
Och det fungerar också, vet av en jädrans massa folk som köpt både 780 och 780Ti. Vet till och med om folk som köpt Titans som kastat sig över 780Ti när dom släpptes.

Kan nästan sätta min högra hand på att när 880 kommer är det en gimpad version av den fulla kretsen. Det har inte med tillverknings yeilden å göra.

Sen att det kommer något nytt och bättre hela tiden ja visst. Men det räcker att man väntar i alla fall 2-3 månader tills eftermarknads modellerna kommer så man kan överklocka. Man behöver inte vänta tills nästa generation som alltid är ca 1 år bort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

600 till 700 erbjöd ju inget mer än en refresh av korten som redan fanns och lite fler GK110 kretsar i olika förklädnader. Så att pumpa ut den generationen för att slås med amd var nog ingen dum ide. Sen vill dom väl bli av med dom kretsar dom har nu när Maxwell är på gång.

Jag tror att Maxwells flaggskepp kommer leverera. Dock så lär det fortfarande behövas minst 3 kort för att få riktigt bra flyt i 4k.
Men är det lönt att bry sig om 4k idag ens? Hur snyggt är 2160 i jämförelse med 1440 och 1600 med lite AA egentligen?

I högupplöst film är en sak men i spel. Spelen blir inte automatiskt mer verklighetstrogna när man vrider upp upplösningen ett snäpp. Det finns så mycket annat dom måste förbättra. Tex Robotics professorn Masahiro Mori's "uncanny valley" hypotesen.

Visst är det tightare mellan generationerna nu men glappet mellan Maxwell och volta kommer nog bli långt av vad jag läst på nätet.
Stacked DRAM blir nog en svår nöt att knäcka i jämförelse med unifierad virtuellt minne.
Maxwell - Unified Memory

Volta - Stacked DRAM

För att inte tala om alla dessa 4K skärmar som finns till vettigt pris....... [Not sarcasm at all no].

Innan 4K har slagit igenom på riktigt så är Maxwell bara ett minne blott.

Skrivet av Tobbbe__:

Jag vet hur grafikkorts tillverkning fungerar. Men fallet med Nvidia Titan 780 och 780Ti beror inte på att deras yield blev bättre.
Redan tidigt 2013 började Nvidia sälja Titans med ett kluster inaktiverat 8000kr
Sen började dem sälja lillebror 780 med 3 inaktiverade kluster för 6000kr för att få det att verka som att man gjorde ett bra köp när Titan kostade 8000kr.
Amd släpper 290x och Nvidia kastar fram ett 780Ti med alla 15 kluster aktiverade och gott om kretsar finns det också ingen brist här inte och dessutom för 6000kr!!! Fan det är ju billigare och kraftfullare än Titan!! = BRA AFFÄR!

Redan i våras hade Nvidia en uppsjö av färdiga GK110 kretsar då Titans var lättare att få tag i än ett 290x är idag.
Du tror väl inte helst seriöst att Nvidia inte sitter och håller på hela kretsar tills det är dags att presentera dom?

Att dom inte presenterar den hela kretsen direkt är just för att dom vill tjäna mer pengar. Dom vill att man ska uppgradera fler är en gång.
Och det fungerar också, vet av en jädrans massa folk som köpt både 780 och 780Ti. Vet till och med om folk som köpt Titans som kastat sig över 780Ti när dom släpptes.

Kan nästan sätta min högra hand på att när 880 kommer är det en gimpad version av den fulla kretsen. Det har inte med tillverknings yeilden å göra.

Sen att det kommer något nytt och bättre hela tiden ja visst. Men det räcker att man väntar i alla fall 2-3 månader tills eftermarknads modellerna kommer så man kan överklocka. Man behöver inte vänta tills nästa generation som alltid är ca 1 år bort.

Men nu släpptes inte GTX 780 och GTX 780TI ens i närheten av varandra. Hade inte AMD släppt 290 och 290X så hade aldrig GTX 780TI sett dagens ljus.. Iaf inte under denna generation. Det är jag helt säker på.

Blir helt klart ett grafikkort nästa generation. Om det blir AMD eller Nvidia beror helt på prestanda kontra pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kan nästan sätta min högra hand på att när 880 kommer är det en gimpad version av den fulla kretsen. Det har inte med tillverknings yeilden å göra.

Det är klart att det bitvis är som du säger, att man håller på kretsarna på olika sätt för att invänta marknaden.
Men jag tycker du bortser ifrån hur stor betydelse yields osv faktiskt har.
Det är klart att man kan pumpa ut fler kort när dom kostar mer även om yielden är sämre.

Skrivet av Tobbbe__:

Sen att det kommer något nytt och bättre hela tiden ja visst. Men det räcker att man väntar i alla fall 2-3 månader tills eftermarknads modellerna kommer så man kan överklocka. Man behöver inte vänta tills nästa generation som alltid är ca 1 år bort.

Det håller jag med om till fullo.
Mognare drivrutiner, eventuella tillverkningsmissar, bättre eftermarknadskylare, bättre tillgänglighet, mer konkurrens och lägre pris.
Det finns massor med anledningar till att vänta nån månad eller mer efter en lansering innan man köper ett nytt grafikkort.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av THB:

Får se prestanda och pris eventuella 880 kommer att få senare i höst/vinter då.
Kan mycket väl bli en helt ny dator då med Broadwell i7 och 880 Maxwell.

Broadwell vs Haswell Refresh? har inte så stor koll inom intels ny processorer som ska komma :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |