Geforce GTX 780 Ti från MSI, PNY och Zotac

Permalänk
Medlem

Våra 780Ti OC experter kanske redan nämnt detta men det gäller överklockningen

Nvidia GTX 780 Ti 875 MHz 928 MHz 1 006 MHz 7 000 MHz Nvidia GTX 780 Ti (OC) 1 016 MHz 1 068 MHz 1 137 MHz 7 800 MHz MSI 780 Ti Gaming 1 020 MHz 1 085 MHz 1 150 MHz 7 000 MHz MSI 780 Ti Gaming (OC) 1 095 MHz 1 160 MHz 1 202 MHz 7 400 MHz PNY 780 Ti XLR8 1 006 MHz 1 072 MHz 1 097 MHz 7 200 MHz PNY 780 Ti XLR8 (OC) 1 156 MHz 1 222 MHz 1 228 MHz 7 800 MHz Zotac 780 Ti AMP 1 006 MHz 1 072 MHz 1 084 MHz 7 200 MHz Zotac 780 Ti AMP (OC) 1 161 MHz 1 227 MHz 1 228 MHz 7 600 MHz

GPU Boost 2.0 har två "boost steg", ett som syns i GPU-Z och ett till steg som inte syns i GPU-Z (nominell boost/effektiv boost)
Eftersom ni bara överklockar i en tredjeparts programvara och inte trixar med BIOS borde Power Limit bli ett problem.

Referensversionen sköter överklockningen korrekt:
1016 -> 1068 -> 1137

Zotac versionen gör det dock inte:
1161 -> 1227 -> 1228

Om vi tar Zotac versionen som exempel borde det betytt att eftersom base clock är 1006 så ökar man den med +155 i ett tredjeparts program till 1161 (enligt tabellen). Tittar man på referensversionens skillnad i boost mellan nominellt och effektivt värde är det 69 (1137-1068=69) mao borde kortet boosta såhär:
1161 -> 1227 -> 1296

Jag har ett EVGA SC ACX (som också har en base clock överklockad från fabrik till 1006) och slänger jag på +130 skall effektiv boost vara runt 1252. Men eftersom jag också har en Power Target limit på 106% så kommer kortet throttla (inte pga värme utan PT) ned till 1242-1244 ish. Är dock säker på att kortet inte klarar +160 med stock BIOS då jag antar det behöver mer Vcore.

Poängen är ju att man skall få kortet att hålla sin överklockade, effektiva boost utan att Throttla vilket enligt mig bara kan uppnås genom att öka Vcore och Power Limit. Vissa kort (som mitt) är fast på 1.162 mVolt medan standard är 1.175. Dock klarar de 1.21mV om man flashar med custom BIOS.

Därför är jag lite förvånad att ni ens lyckades köra spel och tester i så höga clocks utan att dessa krashade.

Tänker jag rätt nu?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, är det bara jag, eller känns det orimligt med tydligt spoltjut hos kort för över 6000 kronor?

Tycker det är i princip orimligt öht. SÅ svårt är det inte att fixa det. Borde förbjudas!

Inte särskilt konstigt om PCBn använder sig av kondensatorer osv som beter sig på det viset.
Vissa kort har helt enkelt det problemet som standard.

Kan bara hålla med, det är helt oacceptabelt. Speciellt när en påse med komponenter som förmodligen löser problemet kostar 50-lappen mer. Lustiga är att ex. MSI har egen PCB, visserligen baserad på referens PCB'n men med bättre komponenter (enligt dem själva). Mitt kort har rätt bra med spoltjut i vissa lägen och de flesta verkar ha det med både MSI-brädan och andra (som iallafall är baserade på ref-modellen). Tror dock inte det är vanligt på Asus-korten (DirectCU II). Jag har iallafall inte läst om någon som haft det på just den modellen (ej reference).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Spoken like a true politician

Det som så många efterfrågar är kanske inte en överklockning med upplåst bios på varenda kort ni får in utan 1 eller 2 premium kort per respektive generation i alla fall.
Hur många Classified eller Lightnings kort lanseras per år? Ungefär ett från AMD och ett från Nvidia. Det blir inga mängder av recensioner direkt. Vore inte det ett utmärkt test att ta den ena tillverkarens flaggskepp och ställa den direkt mot sin huvud konkurrents version. Det ju ändå på dom korten alla barnsjukdomar är borta med dålig strömförsörjning, dåliga minnen och störande mjukvara som gpu boost och liknande.

Kanske kastar ihop ett test enbart med 10 kort där ni låser upp allihopa och kör 2-3 spel och några syntetiska.
Då blir det ju verkligen mest bang for the buck test.

Att så många faktiskt efterfrågar sådana här jämförelser borde väl få er att vilja genomföra dem. Har ni inget eget brinnande intresse för överklocknig alls? Överklockning är väl ändå det som förenar alla här på Swekclockers. Alla är intresserade ändå är det det ämnet ni väljer att lyfta minst.

Självklart går det inte göra alla glada som du säger, men är det så att ingen på er redaktion har tid att göra ett sådant test så kommer jag gärna ner och gör det åt er. Tar med mig Zhrooms så ska du se att det blir testat ordentligt

Inget agg från min sida alls bara lite bekymrad..

Håller med dig till 100% Tobbe.

Dom missade dom 2 mest intressanta korten med 780 och nu verkar dom även göra så med 780ti.

Jag ligger på 12100 i grafikpoäng (Firestrike / Standard) med mitt 780 dvs samma värden som ett fabriksöverklockat 780 ti om man jämför det med ett 780 referens så är det stor skillnad. Så precis som du säger tror jag man klämma mycket mer ur ett 780 ti. Baserat på Sweclockers recensioner så känner man inte att skillnaden är så stor att det är värt en uppgradering. Men om man tar sig lite mer tid och testar ordentliga kort som Lightning och Classy så kanske slutresultatet blir så bra att många känner att det är värt en uppgradering.

SweClockers har alltid lockat entusiaster och hardcore hardware freaks som mig t ex men det känns nu som dom försöker satsa på lite bredare område till följd av mindre fokus på annat :/. Tråkigt imo. Som tur var så brukar Guru3D få med alla dessa kort så jag får förlita mig på deras recensioner när det kommer till dom riktiga High-End korten i fortsättningen.

Hade vart en dröm att jobba med att testa hårdvara på heltid :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi testar vad vi finner lämpligt och hinner enligt de förutsättningar vi har, det handlar om prioriteringar som vi konstant utvärderar. Att alla aldrig kommer bli nöjda är en realitet vi tyvärr får acceptera. Kommentarer om allt vi "lätt klarar av" läser vi med intresse och begrundar i stillhet.

Det finns inte mycket mer att kommentera på rak arm, inget "försvarstal" redo idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Något försvarstal tror jag ingen är intresserad av men kan instämma med att det helt klart vore intressant läsning om ni faktiskt klockade skiten ur hårdvaran lite då och då (vill mig minnas att ni haft en överklockningsguide här och var). Och kanske något bra alternativ för budget-clock :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ja alltså, om du tänker dig 2 år frammåt, kan du se dig köpa ett till grafikkort? Eller kommer ett räcka, ett 290 för 3700kr med eftermarknadskylare ska fungera kanon för dig, som sagt uppenbara problemen med AMD börjar vid Crossfire, köpa ett 290 och överklocka så mycket det bara går, verkligen pressa det till gränsen, vi snackar alltså över 10 FPS extra från stock i alla spel, helt klart värt det, spelar då ingen roll om du köper GTX 780 eller R9 290, osannolikt att du går över 3GB, skillnaden i FPS lär vara svårmärkt, givetvis gå att mäta i benchmarks men annars inte.

Du kan dock benefitta av 4670k, quad core i tyngre CPU spel så lär Mantle kunna ge en del, men man får inte glömma heller att Mantle endast fungerar i ytterst fåtal spel, som du kanske aldrig ens kommer att lira.

GTX 780 för 3990kr eller AMD R9 290 för 3699kr, välj själv beroende på hur du tror framtiden ser ut enligt mig.

GTX 780 = Nvidia G-Sync och även Mantle en vacker dag, sen får du PhysX nu till dom få titlar som stödjer det, sist men inte minst så har du möjligheten att om 1-2 år köpa flera GTX 780 istället för köpa t.ex. nya GTX serien som kommer nästa år t.ex, då har du inga som helst problem med micro stuttering eller dylikt, bara plugga in och få nästan dubbel fps rakt av utan strul

R9 290 = Mantle, om något spel kommer om ett år med bra Mantle stöd så kan du få en fin FPS boost på kanske 10-20, frågan vad oddsen på det är om du ens kommer spela just dom spelen, det drar lite mer ström och är lite varmare, presterar en gnutta sämre men kostar också 300kr billigare så det går ihop, avråder från att köpa fler kort i framtiden, beroende på hur drivrutinerna ser ut såklart, deras frame pacing kanske blivit mycket bättre, inget vi vet nu

Jag skulle säga 780 nu och köpa ett till om ett år för runt 2000kr beg, men om du hellre kör singel kort i framtiden så spelar det ingen roll, då kanske du byter från R9 290 till R9 390 eller 490

Zhrooms ärligt talat? Jag tycker också att Nvidia är bättre än AMD på många vis. Men du försvarar Nvidia och kastar skit på AMD och samtidigt dumförklarar alla som inte gör, eller tänker precis som du? När du skriver så på ett så aggressivt sätt som du gör så kan man inte ta dig riktigt på allvar. Jag tvivlar inte på att du kan en del i ämnet, men du behöver ta och lugna ner dig en smula. Sen är det väl en himla tur att inte alla tänker precis som du gör. Då hade Nvidia korten legat på en 15 000kr styck nu minst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Med upplösningen 2560x1440 så räcker inte något av korten, du måste köra 2st kort i SLI/CF för att orka driva det med vettiga inställningar, 1920x1080 vs 2560x1440 låter inte mycket, men det är det, nästan dubbelt så många pixlar (1.85), och ska vi ta nästa steg, 3K upplösning vilket är 2880x1620, då är vi uppe i 2.3 gånger högre upplösning än 1080p.

Det du skulle kunna göra är ju att köpa 2st 290, men då ska du vara beredd på stora Crossfire problem i många titlar, massvis av micro stuttering och högre strömförbrukning. Det du sparar på det är 300kr per kort, alltså 600kr mer har du i plånboken jämfört med om du köpt 2st GTX 780.

Fördelarna med att köpa 780 istället är att du får inga som helst problem med micro stuttering, mycket bättre drivrutiner och mycket snabbare uppdateringar, lägre renderingstider och drar mindre ström, sen får vi inte glömma Nvidia G-Sync som kommer i år, som bonus får du även PhysX även om det inte är många titlar.

Mantle får man ytterst lite prestandaboost av när man har en bättre rigg, vi snackar upp till 5% i absolut bästa fall, och just nu finns det bara i Battlefield 4 och det ser inte ljust ut närmsta året för kommande titlar, har du 2st 780 kommer du ändå ligga mellan 90-120 FPS, så Mantle skulle ge upp till 10 FPS mer, som du inte ens skulle märka, det du dock skulle märka var G-Sync om du fick för dig att skaffa det, så valet är självklart enligt mig.

Kört SLI sedan 2005, Tri-SLI med GTX 580 och GTX 780, har även flera vänner som kör och kört allt från SLI till Quad SLI, läst tio tusentals inlägg på forum av folk som kör specifikt Tri och Quad SLI

Och det du säger, "3x SLI har oändligt mycket mer problem än 2x SLI " stämmer inte för fem öre

Har man problem med 3st kort så är det personen bakom spakarna som gör fel, inget annat, absolut kan man stöta på problem med SLI och CF, men det är inte alls så illa som folk får det att låta, det är fruktansvärt överdrivet, sen finns det inget bevis för att Tri SLI skulle strula mer än SLI, det är ytterst enstaka fall i skräp titlar med usla motorer som det eventuellt kan strula i, och dom spelar det ingen roll om det inte fungerar perfekt i, även busenkelt att säga åt spelet att endast använda så många GPU'er du vill för att undvika dessa unika fall med kompabilitetsproblem.

Sen att du ens ägde 3st GTX 780 Ti säger ganska mycket om att du troligtvis är generellt okunnig, så att du hade problem är jag inte förvånad över, jag hoppas du är på SweClockers för att lära dig iallafall. Men gå inte runt och säg att Tri-SLI är värdelöst och endast strular, för det stämmer verkligen inte. Om du är 0.1% av dom som faktiskt har stött på problem, ger det dig rätten att påpeka det på internet halva dagarna? Får det låta som det är enormt dåligt och alla bör absolut undvika, alla som kör 3 kort borde kasta ett av dom på skroten för du hade något litet problem som troligtvis var ditt eget.

"Då vore det ändå ett bättre köp med ett 780 ti. ",

Som jag sade i inläggen ovan så presterar GTX 780 Ti ungefär 10% bättre än ett GTX 780, men kostar 50% mer, dessutom är Ti's volt hårdvarulåst vilket gör dom ännu mer ovärda. Så även om du inte kör vattenkylning är 780 ett enormt mycket bättre köp än 780 Ti.

Detta då, gissar på att du betalade 18.000kr för 3st Ti's, när man kan få 3st 780's för 12.000kr, det är 6000kr mer du betalade, för ~5-7% prestanda om man räknar in SLI skalningen, det är alltså uppskattningsvis 65 FPS istället för 60 FPS, för hela 6000kr, för det får du komplett vattenkylning till hela datorn, flera radiatorer, flera gpu block och hela köret, eller kanske en 4930k, RIVBE, 3000MHz minnen, dessa saker skulle fått upp FPSen mycket mer än 60 till 65, 4930k i 5.0GHz på Vatten skulle säkerligen ökat FPSen med upp till 10 i många mer krävande titlar.

Hur som helst, har man koll på hårdvaran, hur dom presterar och hur dom skalar, så vet man att 780 Ti är extremt oprisvärt, och undviker att köpa det. Inte en enda riktig entusiast som jag sett har 780 Ti, så vilka är det egentligen som köper 780 Ti? Jo casual gamers och nybörjare, men dom vet inte bättre så det är inte riktigt deras fel, men det är ingen heller som säger åt dom, och även om någon försöker så vägrar dom lyssna för att dom desperat vill vara värst, kastar ut extra tusenlappar för ingen märkbar skillnad i prestanda. Sen igen får man inte glömma att 780 Ti är voltlåst och alla som köper det borde veta om det, men oj nej just ja, de flesta som köper det bryr sig inte om att ens överklocka dom så att volten knappt går att höja spelar ingen roll. Undrar om Nvidia tänkte på det när dom släppte kortet, dom tänkte troligtvis att nu har vi en massa fullfjädrade Ti kort, de flesta har redan köpt nya kort men detta kan folk inte stå emot, det är lite snabbare, voltlåst så inte nybörjarna har sönder dom och mycket dyrare, folk gillar att vara väst så det lär sälja, gogo nu släpper vi det när AMD kommit så vi får sälja ännu mer. *badar i $$$*. Jag säger bara, Bravo Nvidia, dom lyckades.

Seriöst i vilken värld är det värt 2000kr för 5 FPS? I ett spel som du redan har 60 FPS i, sen köper folk 2 kort, då snackar vi 10 FPS mer, i ett spel du redan har 120 FPS i, all den extra FPS över 120 är bortkastad då 120 Hz skärmar inte kan visa dom, det betalar folk 4000kr för, upp till 10 extra FPS, från 120 till 130 på en 120 Hz skärm, 4000kr för det, helt klart värt. "Dags att lira lite Diablo 3 i 1920x1080 med 2st 780 Ti för 12 lax brb."

Detta är vad SweClockers borde ta upp i deras nyheter, det är extremt uppenbart men jag vet inte, antar väl att redaktionen inte ska ta tag i sånt här, då Nvidia och AMD får sälja mer när kunderna är helt vilse, köper saker dom inte behöver.

Inte nog med det så verkar folk varken intresserade av att lära sig eller överklocka, allt dom vill göra är att köpa sin dyra dator och spela hela kvällarna samtidigt som dom skryter om sina 780 Ti's, om dom lägger ut 5000kr extra i onödan spelar ingen roll, kaffepengar.

Tråkigt, SweClockers.

Det du säger är ju delvis rätt? Men du verkar störa dig på att folk lägger ut pengar för att få den lilla % ökningen? Är nyfiken på vrf? Jag köpte 2 stycken 780ti och jag mosar ju alla spel på ultra och jag la ut mycket pengar men jag valde ju det själv, de va ju min prio. Bara för att du har din åsikt så betyder det ju inte att folk är brända för att de lägger ut för 780ti som du vill påstå? Om du tycker det är ett dåligt köp så får det ju stå för dig, det är ju inte dina cash som ryker ändå eller?

Är det något fel på att vilja vara värst? Du är ganska kritisk och om man läser ditt inlägg så vill du ge sweclockers en känga, AMD användare en känga och samtidigt hoppar du på dem som lagt ut pengar på 780ti och kallar dem okunniga (för de vet du) det är lite besserwisser style? Samtidigt som du mer eller mindre påstår att man är korkad för att få en liten prestanda ökning i fps gent emot ett 780? om man bara vill spela och ha maximal fps ut ur sina graffikort som inte är av intresse att klocka då är väl 780ti ett perfekt kortt om man nu vill vara "värst" och inte har lust att köpa föregångare eller vattenkylning.

När man läser det du säger så känns det som att du tycker att det jag säger är det som gäller fy fan va korkade ni andra är som inte gör såhär eller till någon individ du hävdar att han är okunnig för han har tre stycken 780ti, vad gör han mer okunnig än dig för att han valde att lägga mer pengar på 780ti? Kikar jag på din rigg så har du nog lagt ut så kolosalt mycket pengar själv på att få någon form av ruskig uppsättning? Men inte klagar någon här på dig för det? Snarare beundrar man din uppsättning? Jag tycker du är lite rolig bara och det verkar som du vill bli bekräftad?

Undrar också hur du får att ett gtx 780 ti kostar 50 % mer än vad 780 gör Jag kan se en skillnad på cirka 2 tusen kronor och då får du ett bättre kort som också är mer framtidssäkert?

Sen när du skriver att tre stycken 780 slår två stycken 780ti , Men tänkte du också då på att du ska ha plats för 3 stycken 780 i ditt chassi + moderkortet ska stödja tri way sli ( inte alla som har det sli är vanligare) + att du ska ha el försörjning för Tre stycken 780 vilket vad jag förstått ger en watt totalt på 750 <--- då måste du alltså ha ett nättagg på minst 850w eller mera och det kostar endel att köpa ett nätagg som håller hög kvalite för att driva tre stycken 780. Du utgår från att alla har nätagg på 750w & moderkort som stöder Tre sli , chassi på det?

Två stycken 780ti i sli konfig skulle kosta c.a 12980 kr.
Tre stycken i tre sli 780 skulle kostar c.a 13470kr- Men då ska du lägga till pengar om du inte har strömförsörjning för tre stycken kort ett nätagg kan väl kosta runt tusenlappen om du vill ha ett gedigert antar jag. då är vi uppe i 14, sen ska vi ha vattenblock som du pratar om för 800 kr styck, är det gånger 3 då är vi helt plötsligt i 16 tusen kr totalt för tre stycken 780 + nätagg (för de som inte har ström) och sen vattenblock på det.

Får jag fråga vem som stör sig på ljudet på 780 eller 780ti överhuvudtaget, spelar ni utan ljud eller headset kan man undra? Och det du också skriver emellan raderna är att man måste vara intresserad av klocka annars är man "causal fjortis" som inte vill lära sig något.

(allt dom vill göra är att köpa sin dyra dator och spela hela kvällarna samtidigt som dom skryter om sina 780 Ti's, om dom lägger ut 5000kr extra i onödan spelar ingen roll, kaffepengar.) <---- Ja vrf tror du dem skaffar dyra datorer för att titta på den eller? Vill dem spela så låt dem spela, de är ju snudd på pinsamt att du hoppar på folk som om att det är dina pengar som strös. Skryta om sina 780ti? Jag har inte spelat eller hört en ända person på något spel jag lirat som skrytit om sina 780ti eller burkar som någon där uppe just nämnde det är tur att inte alla delar samma åsikt men du behöver nog lugna dig i din kritik för det verkar inte som folk uppskattar den särskildt mycket även om du i min åsikt har rätt på endel punkter också.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Håller med dig till 100%. Om redaktionen tog upp sånt som vi hela tiden pratar om på forumet skulle medlemmarnas kunskap på området öka något markant. Det är svårt att göra sig hörd på forumet med sådana här saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får man som person dock söka sig vidare till ett annat forum där man kan lära sig mer, som BlurBusters, Overclock.net, Martins Liquid Lab, Skinnee Labs osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi testar vad vi finner lämpligt och hinner enligt de förutsättningar vi har, det handlar om prioriteringar som vi konstant utvärderar. Att alla aldrig kommer bli nöjda är en realitet vi tyvärr får acceptera. Kommentarer om allt vi "lätt klarar av" läser vi med intresse och begrundar i stillhet.

Det finns inte mycket mer att kommentera på rak arm, inget "försvarstal" redo idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog svårt för oss vanliga dödliga att sätta oss in i hur pass lång tid något ni gör faktiskt tar. Jag har sagt det förut och säger det igen, jag tycker ni har något utav de mest ingående och detaljerade recensionerna av t ex grafikkort, men vi saknar just entusiastdelen. Vi vill ju gärna ha det bästa och det senaste utav hårdvara, men för mig (och jag tror en hel del andra) så ligger det stora värdet i vad vi kan pressa ut ur våra komponenter med överklockning.

I "stockutförande" så tillåts i regel inte speciellt mycket när det gäller överklockning vilket gör att överklockningsresultatet blir något "missvisande" med en futtig prestandavinst. Det är ju inte "bara att trycka på en knapp", men det krävs inte speciellt mycket tid för att sätta sig in hur man klockar ett grafikkort med custom vbios.

Som någon skrev här tidigare så hade ett test där ni verkligen klockar ett kort varit det som är mest intressant. 290x/780/780Ti - vilket är mest värt att skaffa för den som vill överklocka skiten ur sina kort?

Utöver detta tycker jag det har varit riktigt kul om ni hade kunnat försöka filma ett helt test, allt ifrån korta klipp när ni över fikan diskuterar hur korten presterat hittills till Jonas som svär framför skärmen när BF4 kraschar oförklarligt för förtitolfte gången i ordningen för aktuella testet. Givetvis inte en lång film på hela testet eftersom de antagligen sträcker sig över flera dagar, men med tids- och dagsstämplar med lite förklarande test vad som görs. Eller varför inte en "vanlig" dag på kontoret?

Vi har ju ingen aning om hur det faktiskt fungerar hos er, åtminstone inte jag och jag är något för gammal för att söka en praktiktjänst till sommar men jag är väldigt nyfiken. Ha det i åtanke iaf?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Undrar också hur du får att ett gtx 780 ti kostar 50 % mer än vad 780 gör Jag kan se en skillnad på cirka 2 tusen kronor

från 4000 kronor till 6000 kronor är det 2000kr, dvs hälften av 4000 kronor... alltså 50% ökning ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

från 4000 kronor till 6000 kronor är det 2000kr, dvs hälften av 4000 kronor... alltså 50% ökning ;-]

Hehe ah du har ju rätt där. Men mina frågor andra frågor står fortfarande fast Undra va han tycker om det här : http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1278035-gtx-780-...

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, är det bara jag, eller känns det orimligt med tydligt spoltjut hos kort för över 6000 kronor?

Tycker det är i princip orimligt öht. SÅ svårt är det inte att fixa det. Borde förbjudas!

Samma här. Hade hellre tagit en sämre fläkt än ett tjutande ljud. Byter hellre ut fläkten/kylflänsen än tar fram lödpennan i mitt grafikkort. Men problemet ser inte så allvarligt ut om man läser recensionen i alla fall. Men AMDs referens kylare fick skarp kritik för att den levde om och antagligen sänkte det betyget mycket mer också. Jag kanske har fel men den känslan får jag.
Men som sagt skulle inte betala den slanten för det felet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Samma här. Hade hellre tagit en sämre fläkt än ett tjutande ljud. Byter hellre ut fläkten/kylflänsen än tar fram lödpennan i mitt grafikkort. Men problemet ser inte så allvarligt ut om man läser recensionen i alla fall. Men AMDs referens kylare fick skarp kritik för att den levde om och antagligen sänkte det betyget mycket mer också. Jag kanske har fel men den känslan får jag.
Men som sagt skulle inte betala den slanten för det felet.

Har inget coilwhine på något av mina Ti's!
Varken AMD eller Nvidia ansvarar för dem andra tillverkares komponentval.

Amd förtjänade verkligen den kritiken.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varken AMD eller Nvidia ansvarar för dem andra tillverkares komponentval.

Deras standard PCB ansvarar dom i allra högsta grad för och det kommer användas av många tillverkare...

Permalänk
Citat:

Två stycken 780ti i sli konfig skulle kosta c.a 12980 kr.
Tre stycken i tre sli 780 skulle kostar c.a 13470kr- Men då ska du lägga till pengar om du inte har strömförsörjning för tre stycken kort ett nätagg kan väl

Uhm enligt prisjakt kan man köpa två 780ti kort för 10800kr idag Gigabyte versionen med ref kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2339302

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Uhm enligt prisjakt kan man köpa två 780ti kort för 10800kr idag Gigabyte versionen med ref kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2339302

Du har rätt. Men jag tog det dyraste 780ti i jämförelse (pga) hans agg emot det kortet. Och tog det billigaste 780 jag fann på Inet bara lite snabbt.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Det du säger är ju delvis rätt? Men du verkar störa dig på att folk lägger ut pengar för att få den lilla % ökningen? Är nyfiken på vrf? Jag köpte 2 stycken 780ti och jag mosar ju alla spel på ultra och jag la ut mycket pengar men jag valde ju det själv, de va ju min prio. Bara för att du har din åsikt så betyder det ju inte att folk är brända för att de lägger ut för 780ti som du vill påstå? Om du tycker det är ett dåligt köp så får det ju stå för dig, det är ju inte dina cash som ryker ändå eller?

Är det något fel på att vilja vara värst? Du är ganska kritisk och om man läser ditt inlägg så vill du ge sweclockers en känga, AMD användare en känga och samtidigt hoppar du på dem som lagt ut pengar på 780ti och kallar dem okunniga (för de vet du) det är lite besserwisser style? Samtidigt som du mer eller mindre påstår att man är korkad för att få en liten prestanda ökning i fps gent emot ett 780? om man bara vill spela och ha maximal fps ut ur sina graffikort som inte är av intresse att klocka då är väl 780ti ett perfekt kortt om man nu vill vara "värst" och inte har lust att köpa föregångare eller vattenkylning.

När man läser det du säger så känns det som att du tycker att det jag säger är det som gäller fy fan va korkade ni andra är som inte gör såhär eller till någon individ du hävdar att han är okunnig för han har tre stycken 780ti, vad gör han mer okunnig än dig för att han valde att lägga mer pengar på 780ti? Kikar jag på din rigg så har du nog lagt ut så kolosalt mycket pengar själv på att få någon form av ruskig uppsättning? Men inte klagar någon här på dig för det? Snarare beundrar man din uppsättning? Jag tycker du är lite rolig bara och det verkar som du vill bli bekräftad?

Undrar också hur du får att ett gtx 780 ti kostar 50 % mer än vad 780 gör Jag kan se en skillnad på cirka 2 tusen kronor och då får du ett bättre kort som också är mer framtidssäkert?

Sen när du skriver att tre stycken 780 slår två stycken 780ti , Men tänkte du också då på att du ska ha plats för 3 stycken 780 i ditt chassi + moderkortet ska stödja tri way sli ( inte alla som har det sli är vanligare) + att du ska ha el försörjning för Tre stycken 780 vilket vad jag förstått ger en watt totalt på 750 <--- då måste du alltså ha ett nättagg på minst 850w eller mera och det kostar endel att köpa ett nätagg som håller hög kvalite för att driva tre stycken 780. Du utgår från att alla har nätagg på 750w & moderkort som stöder Tre sli , chassi på det?

Två stycken 780ti i sli konfig skulle kosta c.a 12980 kr.
Tre stycken i tre sli 780 skulle kostar c.a 13470kr- Men då ska du lägga till pengar om du inte har strömförsörjning för tre stycken kort ett nätagg kan väl kosta runt tusenlappen om du vill ha ett gedigert antar jag. då är vi uppe i 14, sen ska vi ha vattenblock som du pratar om för 800 kr styck, är det gånger 3 då är vi helt plötsligt i 16 tusen kr totalt för tre stycken 780 + nätagg (för de som inte har ström) och sen vattenblock på det.

Får jag fråga vem som stör sig på ljudet på 780 eller 780ti överhuvudtaget, spelar ni utan ljud eller headset kan man undra? Och det du också skriver emellan raderna är att man måste vara intresserad av klocka annars är man "causal fjortis" som inte vill lära sig något.

(allt dom vill göra är att köpa sin dyra dator och spela hela kvällarna samtidigt som dom skryter om sina 780 Ti's, om dom lägger ut 5000kr extra i onödan spelar ingen roll, kaffepengar.) <---- Ja vrf tror du dem skaffar dyra datorer för att titta på den eller? Vill dem spela så låt dem spela, de är ju snudd på pinsamt att du hoppar på folk som om att det är dina pengar som strös. Skryta om sina 780ti? Jag har inte spelat eller hört en ända person på något spel jag lirat som skrytit om sina 780ti eller burkar som någon där uppe just nämnde det är tur att inte alla delar samma åsikt men du behöver nog lugna dig i din kritik för det verkar inte som folk uppskattar den särskildt mycket även om du i min åsikt har rätt på endel punkter också.

Du tycker det alltså var värt att betala 4000kr extra för 5 FPS, sen sitter du på en 3770k i endast 4.2GHz, du borde veta att den processorn totalt flaskar dina 780 Ti, alltså om du istället hade köpt 2st 780 och då hade haft 4000kr kvar, hade du kunnat lägga dom pengarna på en 4930k och X79 moderkort, då hade du plötsligt fått klart högre Minimum FPS i tyngre titlar

Exempel
---------------------------------
Metro: Last Light Benchmark (5 Runs) Average of 5
---------------------------------
3930K (4 Cores, 4 Threads)
Average: 95.80
Max: 175.28
Min: 9.46
-------
4670K (4 Cores)
Average: 105.40 FPS (+9.6 FPS)
Max: 204.16 FPS (+28.88 FPS)
Min: 7.75 FPS (-1.71 FPS)
-------
3930K (6 Cores, 12 Threads)
Average: 103.80 FPS (-1.6 FPS)
Max: 181.42 FPS (-22.74 FPS)
Min: 36.09 FPS (+28.34 FPS)
---------------------------------
För du köper inte 2st 780 Ti och kör lätt drivna titlar, så antar att du spelar på högre inställningar i tyngre spel, då hade 4930k hjälpt bra mycket mer än 2st 780 Ti över 2st 780, även 2400MHz minne och högre hjälpt, i ArmA 3 får du 5 FPS mer när CPUn inte blir belastad med 2400MHz jämfört med 1600MHz, samma sak i Battlefield, kan få upp till 20 FPS extra när CPUn inte är belastad

Sen att vara värst, tror du verkligen 780 Ti är värst?

1. Titan
2. 780 Ti Classified
3. 780 Classified
4. 780 Ti
5. 780

Du köpte kort som är rankat #4, är det att vara värst? Sen när Titan Black kommer så hamnar det på #5

Sen så hur är det vara värst och inte ens överklocka? Det är gratis FPS, det tar 30 sekunder att leta upp och ladda ner programmet, 10 sekunder att installera, 20 sekunder att öka GPU med 100MHz och minnet med 400-500MHz, alltså 1 minut tar det för att få flera gratis FPS

I skrivande stund så utpresterar ett fabriksöverklockat GTX 780 för 3990kr dina 780 Ti oklockade, alltså folk som har lagt 4000kr mindre har "värre" grafikkort än dig just nu.

Jag säger inte heller att folk är korkade för dom köper dessa kort, vi gör alla misstag, förhastade slutsatser och blir köpsugna, att välja 780 Ti över 780 är inte alls ett bra val, det kostar 50% mer men presterar endast upp till 10% bättre, hade denne person gått in och läst på och faktiskt sett, detta kort är ju knappt bättre alls än 780 men kostar 2000kr mer, inte är det värt det för fem öre, och köper 780 istället.

Så är det många som gör också, men många som inte gör, en stor del av dom orkar inte ens läsa på, för dom är casual gamers och vill bara kunna spela, tror dom ska få stor skillnad mellan 780 och 780 Ti, 10% på papper är ju mycket tycker dom, men i verkligenheten är det ett par få FPS som du aldrig märker, folk går in och kollar "en" recension, t.ex. på SweClockers, ser att den presterar lite bättre och går in direkt på sin favoritdatorbutik och beställer 1-2st.

Det är inte heller bara vuxna med jobb som köper dessa kort, utan folk som studerar och föräldrar som köper åt sina barn som inte nödvändigtvis har 4000kr extra att kasta på något helt onödigt. Synd om dom blir antingen lurade av massa kids på SweClockers som hetsar dom att köpa 780 Ti för "det är mycket bättre" eller att dom bara inte orkar kolla upp noga för informationen kan vara svårtillgänglig.

Allt handlar om balans i system, jag gjorde en tråd om det för någon månad sedan om hur CPU, GPU och Minne jobbar tillsammans i datorn, du skulle kunna slänga på 4st 780 Ti i ett system, och inte få en enda FPS mer än 2st 780 Ti, för CPUn flaskar.

När jag ser på ditt system så är det extremt obalanserat, du kör 3770k vilket har Hyperthreading som kostar mycket mer än 3570k, men dessa extra trådar gör ytterst lite, extra riktiga kärnor på 3930k-4930k gör mycket mer, sen endast 4.2GHz vilket är generellt sett väldigt lite då den klarar 4.8GHz på luft utan delid, och minnerna i ynka 1600MHz kommer begränsa FPS när CPUn blir belastad, och 2st 780 Ti oklockade, klart mindre max FPS, dock skulle det inte göra någon skillnad knappt att överklocka GPU om ändå CPU flaskar dom i många titlar, 750W är även väldigt lite för den där riggen, OC så går du enkelt över 750W.

För samma pengar som din rigg idag kostar skulle du kunnat få: X79, 4930k, 2400MHz Minne, 2st 780, 240GB Evo, Corsair H100i, Carbide Air 540, 1000W PSU

Vi snackar 10-20 FPS högre i alla spel rakt av, i Battlefield 4 skulle det bli 40 eller mer FPS högre, i ArmA 3 över 20

Skrivet av chadreed:

Undrar också hur du får att ett gtx 780 ti kostar 50[/U][/B] % mer än vad 780 gör Jag kan se en skillnad på cirka 2 tusen kronor och då får du ett bättre kort som också är mer framtidssäkert?"

Som annan person redan svarat i tråden, 4000 > 6000 = 50%, och 780 Ti är inte mer framtidssäkert på något vis

Skrivet av chadreed:

Får jag fråga vem som stör sig på ljudet på 780 eller 780ti överhuvudtaget, spelar ni utan ljud eller headset kan man undra? Och det du också skriver emellan raderna är att man måste vara intresserad av klocka annars är man "causal fjortis" som inte vill lära sig något.

Som sagt, tar 1 minut att överklocka korten, man köper inte grafikkort för 12.000 och inte bryr sig om prestanda, att göra det och inte lägga 1 minut på att pressa ur 10% mer FPS ur korten ja, menar du att man inte är casual/nybörjare då? Utan det smarta är att inte göra det?

Överklocka är verkligen det bästa man kan göra, därför folk "borde" komma till SweClockers, för att få hjälp om vilka komponenter dom ska köpa och hur man överklockar, inte först köpa sina ovärda 780 Ti och sen komma hit efteråt och skryta och snacka strunt om alla som säger att det finns bättre köp än 780 Ti.

Och jo du, det är väldigt många som skryter om sina 780 Ti's, undrar varför, just med 780 Ti's, kan det vara för att majoriteten av dom som köper dom är just mer casual gamers och nybörjar datorbyggare som inte vet bättre? Ofta yngre personer, att det då är extra mycket skryt som cirkulerar på internet omkring dem så är det inte förvånande.

Skrivet av chadreed:

Sen när du skriver att tre stycken 780 slår två stycken 780ti , Men tänkte du också då på att du ska ha plats för 3 stycken 780 i ditt chassi + moderkortet ska stödja tri way sli ( inte alla som har det sli är vanligare) + att du ska ha el försörjning för Tre stycken 780 vilket vad jag förstått ger en watt totalt på 750 <--- då måste du alltså ha ett nättagg på minst 850w eller mera och det kostar endel att köpa ett nätagg som håller hög kvalite för att driva tre stycken 780. Du utgår från att alla har nätagg på 750w & moderkort som stöder Tre sli , chassi på det?

Säger inte att folk ska köpa 3st 780 istället för 2st 780 Ti, det jag säger är att för samma pengar kan du få det, vilket visar hur extremt dåligt köp 780 Ti är.

"Det kostar endel att köpa ett nätagg som håller hög kvalite för att driva tre stycken 780"

Du får det att låta som ett 850W är mycket dyrare än 750W, och att det måste vara 80+ Platinum för att driva 3st 780, det kan du göra på ett Bronze 850W agg för 900kr.

Vi kan ta ditt nätagg som exempel, Be-Quiet Dark Power Pro 750W 80+ Gold : 1590kr, klart ovärt pengarna, för 1749kr, alltså 159kr mer får du Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum (även denna fläkt stänger av sig under 50%)

Vilket egentligen också är ovärt, 1479kr för Corsair RM1000W 80+ Gold är mer rimligt (fläkt igång efter 40%), alla dessa nätagg fungerar, det är allt man behöver veta, att dom inte presterar lika bra under benchning spelar ingen som helst roll i verkligheten, bara för ett av dom har en aning bättre värden så kommer inte dom andra gå sönder för det.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Du tycker det alltså var värt att betala 4000kr extra för 5 FPS, sen sitter du på en 3770k i endast 4.2GHz, du borde veta att den processorn totalt flaskar dina 780 Ti, alltså om du istället hade köpt 2st 780 och då hade haft 4000kr kvar, hade du kunnat lägga dom pengarna på en 4930k och X79 moderkort, då hade du plötsligt fått klart högre Minimum FPS i tyngre titlar

Exempel
---------------------------------
Metro: Last Light Benchmark (5 Runs) Average of 5
---------------------------------
3930K (4 Cores, 4 Threads)
Average: 95.80
Max: 175.28
Min: 9.46
-------
4670K (4 Cores)
Average: 105.40 FPS (+9.6 FPS)
Max: 204.16 FPS (+28.88 FPS)
Min: 7.75 FPS (-1.71 FPS)
-------
3930K (6 Cores, 12 Threads)
Average: 103.80 FPS (-1.6 FPS)
Max: 181.42 FPS (-22.74 FPS)
Min: 36.09 FPS (+28.34 FPS)
---------------------------------
För du köper inte 2st 780 Ti och kör lätt drivna titlar, så antar att du spelar på högre inställningar i tyngre spel, då hade 4930k hjälpt bra mycket mer än 2st 780 Ti över 2st 780, även 2400MHz minne och högre hjälpt, i ArmA 3 får du 5 FPS mer när CPUn inte blir belastad med 2400MHz jämfört med 1600MHz, samma sak i Battlefield, kan få upp till 20 FPS extra när CPUn inte är belastad

Sen att vara värst, tror du verkligen 780 Ti är värst?

1. Titan
2. 780 Ti Classified
3. 780 Classified
4. 780 Ti
5. 780

Du köpte kort som är rankat #4, är det att vara värst? Sen när Titan Black kommer så hamnar det på #5

Sen så hur är det vara värst och inte ens överklocka? Det är gratis FPS, det tar 30 sekunder att leta upp och ladda ner programmet, 10 sekunder att installera, 20 sekunder att öka GPU med 100MHz och minnet med 400-500MHz, alltså 1 minut tar det för att få flera gratis FPS

I skrivande stund så utpresterar ett fabriksöverklockat GTX 780 för 3990kr dina 780 Ti oklockade, alltså folk som har lagt 4000kr mindre har "värre" grafikkort än dig just nu.

Jag säger inte heller att folk är korkade för dom köper dessa kort, vi gör alla misstag, förhastade slutsatser och blir köpsugna, att välja 780 Ti över 780 är inte alls ett bra val, det kostar 50% mer men presterar endast upp till 10% bättre, hade denne person gått in och läst på och faktiskt sett, detta kort är ju knappt bättre alls än 780 men kostar 2000kr mer, inte är det värt det för fem öre, och köper 780 istället.

Så är det många som gör också, men många som inte gör, en stor del av dom orkar inte ens läsa på, för dom är casual gamers och vill bara kunna spela, tror dom ska få stor skillnad mellan 780 och 780 Ti, 10% på papper är ju mycket tycker dom, men i verkligenheten är det ett par få FPS som du aldrig märker, folk går in och kollar "en" recension, t.ex. på SweClockers, ser att den presterar lite bättre och går in direkt på sin favoritdatorbutik och beställer 1-2st.

Det är inte heller bara vuxna med jobb som köper dessa kort, utan folk som studerar och föräldrar som köper åt sina barn som inte nödvändigtvis har 4000kr extra att kasta på något helt onödigt. Synd om dom blir antingen lurade av massa kids på SweClockers som hetsar dom att köpa 780 Ti för "det är mycket bättre" eller att dom bara inte orkar kolla upp noga för informationen kan vara svårtillgänglig.

Allt handlar om balans i system, jag gjorde en tråd om det för någon månad sedan om hur CPU, GPU och Minne jobbar tillsammans i datorn, du skulle kunna slänga på 4st 780 Ti i ett system, och inte få en enda FPS mer än 2st 780 Ti, för CPUn flaskar.

När jag ser på ditt system så är det extremt obalanserat, du kör 3770k vilket har Hyperthreading som kostar mycket mer än 3570k, men dessa extra trådar gör ytterst lite, extra riktiga kärnor på 3930k-4930k gör mycket mer, sen endast 4.2GHz vilket är generellt sett väldigt lite då den klarar 4.8GHz på luft utan delid, och minnerna i ynka 1600MHz kommer begränsa FPS när CPUn blir belastad, och 2st 780 Ti oklockade, klart mindre max FPS, dock skulle det inte göra någon skillnad knappt att överklocka GPU om ändå CPU flaskar dom i många titlar, 750W är även väldigt lite för den där riggen, OC så går du enkelt över 750W.

För samma pengar som din rigg idag kostar skulle du kunnat få: X79, 4930k, 2400MHz Minne, 2st 780, 240GB Evo, Corsair H100i, Carbide Air 540, 1000W PSU

Vi snackar 10-20 FPS högre i alla spel rakt av, i Battlefield 4 skulle det bli 40 eller mer FPS högre, i ArmA 3 över 20

Som annan person redan svarat i tråden, 4000 > 6000 = 50%, och 780 Ti är inte mer framtidssäkert på något vis

Som sagt, tar 1 minut att överklocka korten, man köper inte grafikkort för 12.000 och inte bryr sig om prestanda, att göra det och inte lägga 1 minut på att pressa ur 10% mer FPS ur korten ja, menar du att man inte är casual/nybörjare då? Utan det smarta är att inte göra det?

Överklocka är verkligen det bästa man kan göra, därför folk "borde" komma till SweClockers, för att få hjälp om vilka komponenter dom ska köpa och hur man överklockar, inte först köpa sina ovärda 780 Ti och sen komma hit efteråt och skryta och snacka strunt om alla som säger att det finns bättre köp än 780 Ti.

Och jo du, det är väldigt många som skryter om sina 780 Ti's, undrar varför, just med 780 Ti's, kan det vara för att majoriteten av dom som köper dom är just mer casual gamers och nybörjar datorbyggare som inte vet bättre? Ofta yngre personer, att det då är extra mycket skryt som cirkulerar på internet omkring dem så är det inte förvånande.

Säger inte att folk ska köpa 3st 780 istället för 2st 780 Ti, det jag säger är att för samma pengar kan du få det, vilket visar hur extremt dåligt köp 780 Ti är.

"Det kostar endel att köpa ett nätagg som håller hög kvalite för att driva tre stycken 780"

Du får det att låta som ett 850W är mycket dyrare än 750W, och att det måste vara 80+ Platinum för att driva 3st 780, det kan du göra på ett Bronze 850W agg för 900kr.

Vi kan ta ditt nätagg som exempel, Be-Quiet Dark Power Pro 750W 80+ Gold : 1590kr, klart ovärt pengarna, för 1749kr, alltså 159kr mer får du Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum (även denna fläkt stänger av sig under 50%)

Vilket egentligen också är ovärt, 1479kr för Corsair RM1000W 80+ Gold är mer rimligt (fläkt igång efter 40%), alla dessa nätagg fungerar, det är allt man behöver veta, att dom inte presterar lika bra under benchning spelar ingen som helst roll i verkligheten, bara för ett av dom har en aning bättre värden så kommer inte dom andra gå sönder för det.

För de första så köpte jag de delar jag har just nu moderkort, cpu, minnen för snart 1 år och 2 månader sedan. För de andra så snittar jag ju runt 100 + fps average på bf4 förutom på siege of shanghai banan som är ett mysko.

Hade det vart idag hade jag ju garanterat fått mer för pengarna men det är ju alltid så i dator världen. För det tredje pratar du om graffikkort som inte ens lanserats. 780ti de överklockade är väl överst?

Personligen har jag ju inte i nöd att använda clock programet för just mina 780ti just nu då jag anser att ligga över 100 + fps average på ultra inställningar är bra resultat på bf4.

Det du säger angående pengar förstår jag att 780 (är mer prisvärt) men i långa loppet tror jag mer på 780ti än ett 780, vrf det är ju helt enkelt bättre även om de är ett " par ynka fps som du kallar det.

Undrar också vrf du tar åt dig av att folk skryter om sina 780ti eller va de nu kan vara? Vrf inte bara skratta och säga mm, eftersom du inte håller med? De måste vara sjukt jobbigt att störa sig på folk.

Sen att folk borde lyssna och lära sig det håller jag med om. Ska också säga att jag nångång i framtiden tänker uppgradera mig och då har jag två stycken 780ti till godo. Jag klarar alla spel på marknaden galant just nu så mig går det ingen nöd på.

En sak till i framtiden kanske de där "ynka 10%" är skillnaden mellan skönt lir och icke skönt lir eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av chadreed:

Du verkar inte fatta vad han försöker förmedla.
När man kan få 2x 780 för 3500 kronor styck.

vs 2x 780ti för typ 5600 om man har tur.

Den extra FPS kommer du inte märka utom i typ benchmarks.

Och sen sitter du på 1080, och din prolle flaskar som satan, och så spelar ingen roll om du har 780ti för du får 0 extra prestanda för du kan inte få båda korten ens gå i 100 % överhuvudtaget.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

Jag tog bort ett par personangrepp från ett inlägg. Diskutera sakfrågan istället för att börja kalla varandra namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du verkar inte fatta vad han försöker förmedla.
När man kan få 2x 780 för 3500 kronor styck.

vs 2x 780ti för typ 5600 om man har tur.

Den extra FPS kommer du inte märka utom i typ benchmarks.

Och sen sitter du på 1080, och din prolle flaskar som satan, och så spelar ingen roll om du har 780ti för du får 0 extra prestanda för du kan inte få båda korten ens gå i 100 % överhuvudtaget.

Jag förstod hans poäng men jag klagar inte. Jag snittar ju fina fps på 780ti på alla spel och i bf4 100 fps + så för mig gör de ingenting om de är en "flaskhals" just nu. Ska uppgradera mig i framtiden men än så länge räcker väl en 3770K gott och väl. Får väl se vad jag kan utvina ur dem när de blir nyare processor och minnen. Men just nu är jag nöjd och jag tar hellre två 780ti än två 780 enbart för rätt ur kartong är 780ti bättre och vill jag klocka i framtiden om man nu behöver de så är de väl bara att tuta och köra.

Beror väl, på varje enskild dator och dess komponenter om du märker någon större skillnad?

Jag förstår också att 780 gtx är mer för pengarna kr / prestanda men de jag försvara var ju att de som inte är av intresse att klocka, lära sig dator utan bara vill ha ett riktigt vasst graffikkort så är ju 780ti inte alls fel, de är ju trots allt bättre än 780 i standard utförande. De finns ju faktiskt en skara som inte är lika intresserade av komponenter då är det ju mer lockande att köpa ett 780ti än 780 även om de är 2 tusen kronors skillnad.

Är lite nyfiken om 780ti som har 2 880 CUDA-kärnor vs 780 som har 2304 jag är här för att lära mig och drf debatterar jag och lär mig utav det.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har inget coilwhine på något av mina Ti's!
Varken AMD eller Nvidia ansvarar för dem andra tillverkares komponentval.

Amd förtjänade verkligen den kritiken.

Jag refererade mest till recensionens grafikkort. 3 exemplar av olika märken lider av samma problem. Avskräcker mig i alla fall. Jag betalar dock max 2k för ett grafikkort så det spelar egentligen ingen roll för mig. Men intressant ändå att kort i denna prisklass lider av bagatell problem kan tyckas.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av chadreed:

Jag förstod hans poäng men jag klagar inte. Jag snittar ju fina fps på 780ti på alla spel och i bf4 100 fps + så för mig gör de ingenting om de är en "flaskhals" just nu. Ska uppgradera mig i framtiden men än så länge räcker väl en 3770K gott och väl. Får väl se vad jag kan utvina ur dem när de blir nyare processor och minnen. Men just nu är jag nöjd och jag tar hellre två 780ti än två 780 enbart för rätt ur kartong är 780ti bättre och vill jag klocka i framtiden om man nu behöver de så är de väl bara att tuta och köra.

Beror väl, på varje enskild dator och dess komponenter om du märker någon större skillnad?

Är lite nyfiken om 780ti som har 2 880 CUDA-kärnor vs 780 som har 2304 jag är här för att lära mig och drf debatterar jag och lär mig utav det.

När dina 780ti inte flaskar och du tycker mellanskillnaden är värt den lilla prestandan ja då.

Nu får du exakt samma prestanda med 2x 780 typ för din prolle flaskar så hårt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du verkar inte fatta vad han försöker förmedla.
När man kan få 2x 780 för 3500 kronor styck.

vs 2x 780ti för typ 5600 om man har tur.

Den extra FPS kommer du inte märka utom i typ benchmarks.

Och sen sitter du på 1080, och din prolle flaskar som satan, och så spelar ingen roll om du har 780ti för du får 0 extra prestanda för du kan inte få båda korten ens gå i 100 % överhuvudtaget.

Skrivet av tvelander:

När dina 780ti inte flaskar och du tycker mellanskillnaden är värt den lilla prestandan ja då.

Nu får du exakt samma prestanda med 2x 780 typ för din prolle flaskar så hårt.

Vi får väl se vad den skillnaden blir den dagen

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

NVIDIA själva svarade såhär om just detta ämnet: As with most things, the top-of-the-line model targets pure maximum performance, while as you go down the product stack they target more of a balance of price and performance. So yes, the 780 is a better deal for price/performance ratio, while the 780 Ti is superior for raw performance.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Massa text

Skrivet av tvelander:

När dina 780ti inte flaskar och du tycker mellanskillnaden är värt den lilla prestandan ja då.

Nu får du exakt samma prestanda med 2x 780 typ för din prolle flaskar så hårt.

Ni pratar om 780 Ti nu men vad jag förstår efter att ha läst en annan tråd som Zhrooms har skapat så räcker inte ens en trimmad 4670 till att driva två vanliga 780 i SLI, än mindre om man satsar på classified vilket känns vettigast om man tittar på dagens prisbild för korten (on a side note, tusan vad den här tråden har fått mig att plugga på de senaste dagarna). Jag tycker att det känns rätt sjukt om det är så. En av de fetaste processorerna som finns idag och man kan inte inte ens driva runt två grafikkort som inte är de snabbaste som finns på marknaden, även om det nu inte är så långt ifrån.
Det känns extremt tråkigt att man inte ska kunna lira alla spel idag med ny hårdvara på 60 fps (1440p) utan att behöva lägga ut en ganska häftig slant. Eller att köpa en 4670 + ett 780 classified för att sedan komplettera med ett till classified efter kanske ett år för en billigare peng när det har kommit lite nyare spel som kräver lite mer kräm. Men då inte kunna nyttja båda korten fullt ut. Jag tycker att redan här börjar vi prata om en förhållandevis dyr dator.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ni pratar om 780 Ti nu men vad jag förstår efter att ha läst en annan tråd som Zhrooms har skapat så räcker inte ens en trimmad 4670 till att driva två vanliga 780 i SLI, än mindre om man satsar på classified vilket känns vettigast om man tittar på dagens prisbild för korten (on a side note, tusan vad den här tråden har fått mig att plugga på de senaste dagarna). Jag tycker att det känns rätt sjukt om det är så. En av de fetaste processorerna som finns idag och man kan inte inte ens driva runt två grafikkort som inte är de snabbaste som finns på marknaden, även om det nu inte är så långt ifrån.
Det känns extremt tråkigt att man inte ska kunna lira alla spel idag med ny hårdvara på 60 fps (1440p) utan att behöva lägga ut en ganska häftig slant. Eller att köpa en 4670 + ett 780 classified för att sedan komplettera med ett till classified efter kanske ett år för en billigare peng när det har kommit lite nyare spel som kräver lite mer kräm. Men då inte kunna nyttja båda korten fullt ut. Jag tycker att redan här börjar vi prata om en förhållandevis dyr dator.

De här svaret fick jag också: People can I say something... I really complain what NVIDIA politic in 2012/2013 and I had first GTX780 upgrade from GTX580, performance difference are really huge... Almost double, maybe and double... I mean where GTX580 can't give 60fps GTX780 not even boost on full speed and work on 30-40%.
But that is nothing what compare to power in GTX780Ti, I mean only looking Heaven 4.0 benchmark you see stronger graphic than GTX780...It's bad because for people who wish to enable at least x4MSAA and all other filters even on 1920x1080 or 2560x1400 GTX780Ti is exactly card you need and with GTX780 you must disable filters sometimes in some games...I didn't pay premium price to do that and they to launch incredible stronger card. I upgrade from best model GTX780 to best model GTX780Ti - both Classified.
And not only 600 more CUDA cores, 993MHz vs 1072MHz, 1137MHz Boost vs 1202MHz Boost, 1502MHz vs 1750MHz,.
That mean 20-25% CUDA difference, plus higher clock, because on 1200MHz mine GTX780Ti is about 5C colder.
Because I need to OC little GTX780 to achieve 1200boost, here that is out of box...
Almost you can feel FREE CHIP and power.
And price of GTX780Ti drop for about 20%.
I had luck because now I get nice card and because I keep old hardware and sell in right moment just when I decide to upgrade on Ti after only 3 months. Really I'm more than happy.
Only this can't happen again I make to look better and immediately buy last strongest chip from some class. They should launch immediately card like this with 6GB as Titan, 3GB as GTX780 and 2304 CUDA as GTX770... NVIDIA could earn more with such line-up because now some people are anrgy because AMD offer cheaper card and stronger than Titan plus people buy more and more AMD cards because mining.
I know people who have 10 AMD cards, from series 5800/5900 to last models and only one NVIDIA in house for games... That's not good for NVIDIA. AMD sell their cards and they don't care why people buy, for games, mining or to look card. GTX780Ti perform more than 15% better...
Example scores on fabric clock, Valley GTX580 1400-1450 vs GTX780 2650-2700 vs GTX780Ti 3250-3300, Unigine Heaven 4.0 1400 vs 1750, Firestrike GPU 10.xxx vs 13.xxx...
That's huge difference... That is not 10%.
Look only this review of EVGA GTX780Ti Classified and look fps difference in games between Ti and other cards as Titan and GTX780...I was shocked...That's bigger difference than GTX570 vs GTX580, almost as GTX560Ti vs GTX580...

http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_780_Ti_Classified...

GK110 can stay on market whole year more, with GTX790 Dual as new card, AMD is not comeptition any more.
And R9-290X non reference model are not much cheaper than GTX780Ti but they are I think clear 15% weaker than GTX780Ti plus not so good for overclocking. They don't have such fabric overclocked models as GTX780Ti because no place... And GTX780 is to be honest under R9-290X, not much but 7-8%.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

De här svaret fick jag också: People can I say something... I really complain what NVIDIA politic in 2012/2013 and I had first GTX780 upgrade from GTX580, performance difference are really huge... Almost double, maybe and double... I mean where GTX580 can't give 60fps GTX780 not even boost on full speed and work on 30-40%.
But that is nothing what compare to power in GTX780Ti, I mean only looking Heaven 4.0 benchmark you see stronger graphic than GTX780...It's bad because for people who wish to enable at least x4MSAA and all other filters even on 1920x1080 or 2560x1400 GTX780Ti is exactly card you need and with GTX780 you must disable filters sometimes in some games...I didn't pay premium price to do that and they to launch incredible stronger card. I upgrade from best model GTX780 to best model GTX780Ti - both Classified.
And not only 600 more CUDA cores, 993MHz vs 1072MHz, 1137MHz Boost vs 1202MHz Boost, 1502MHz vs 1750MHz,.
That mean 20-25% CUDA difference, plus higher clock, because on 1200MHz mine GTX780Ti is about 5C colder.
Because I need to OC little GTX780 to achieve 1200boost, here that is out of box...
Almost you can feel FREE CHIP and power.
And price of GTX780Ti drop for about 20%.
I had luck because now I get nice card and because I keep old hardware and sell in right moment just when I decide to upgrade on Ti after only 3 months. Really I'm more than happy.
Only this can't happen again I make to look better and immediately buy last strongest chip from some class. They should launch immediately card like this with 6GB as Titan, 3GB as GTX780 and 2304 CUDA as GTX770... NVIDIA could earn more with such line-up because now some people are anrgy because AMD offer cheaper card and stronger than Titan plus people buy more and more AMD cards because mining.
I know people who have 10 AMD cards, from series 5800/5900 to last models and only one NVIDIA in house for games... That's not good for NVIDIA. AMD sell their cards and they don't care why people buy, for games, mining or to look card. GTX780Ti perform more than 15% better...
Example scores on fabric clock, Valley GTX580 1400-1450 vs GTX780 2650-2700 vs GTX780Ti 3250-3300, Unigine Heaven 4.0 1400 vs 1750, Firestrike GPU 10.xxx vs 13.xxx...
That's huge difference... That is not 10%.
Look only this review of EVGA GTX780Ti Classified and look fps difference in games between Ti and other cards as Titan and GTX780...I was shocked...That's bigger difference than GTX570 vs GTX580, almost as GTX560Ti vs GTX580...

http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_780_Ti_Classified...

GK110 can stay on market whole year more, with GTX790 Dual as new card, AMD is not comeptition any more.
And R9-290X non reference model are not much cheaper than GTX780Ti but they are I think clear 15% weaker than GTX780Ti plus not so good for overclocking. They don't have such fabric overclocked models as GTX780Ti because no place... And GTX780 is to be honest under R9-290X, not much but 7-8%.

Det där var riktigt jobbigt att försöka läsa för engelskan var verkligen inte bra. Och jag förstår inte riktigt vad det har att göra med det jag skrev? Men det är möjligt att jag missar något pga språkförbistringen.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det där var riktigt jobbigt att försöka läsa för engelskan var verkligen inte bra. Och jag förstår inte riktigt vad det har att göra med det jag skrev? Men det är möjligt att jag missar något pga språkförbistringen.

Har är lite less för att Nvidia lanserar 780 som ett topp kort för ca 6000kr. Sen några månader senare pissar dom på sina kunder och lanserar 780Ti för att tjäna mer pengar. När dom kunnat lansera 780Ti i somras redan. Nvidia sitter och håller tillbaka på hårdvaran och aktiverar några SMX kluster i taget för att kunna mjölka marknaden. Sen så pratar han en massa om prestanda skillnaderna.

När Nvidias maxwell gtx880 kommer. Kommer inte jag köpa ett jota förrän jag får se hela kretsar på marknaden.
Tycker alla ska bojkotta deras nya flaggskepp GTX880 ifall det kommer med inaktiverade SMM kluster.
För då vet man att det kommer ett helt upplåst 3 månader senare.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har är lite less för att Nvidia lanserar 780 som ett topp kort för ca 6000kr. Sen några månader senare pissar dom på sina kunder och lanserar 780Ti för att tjäna mer pengar. När dom kunnat lansera 780Ti i somras redan. Nvidia sitter och håller tillbaka på hårdvaran och aktiverar några SMX kluster i taget för att kunna mjölka marknaden. Sen så pratar han en massa om prestanda skillnaderna.

När Nvidias maxwell gtx880 kommer. Kommer inte jag köpa ett jota förrän jag får se hela kretsar på marknaden.
Tycker alla ska bojkotta deras nya flaggskepp GTX880 ifall det kommer med inaktiverade SMM kluster.
För då vet man att det kommer ett helt upplåst 3 månader senare.

Med andra ord inte alls relevant att citera det jag skrev då eftersom jag enbart pratade om dagens begränsade CPU:er (4670 i detta fall) som enligt utsago inte ens ska kunna driva runt två stycken 780.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Med andra ord inte alls relevant att citera det jag skrev då eftersom jag enbart pratade om dagens begränsade CPU:er (4670 i detta fall) som enligt utsago inte ens ska kunna driva runt två stycken 780.

Nä men han är nybörjare och hittade något på nätet där någon pratade bra om 780Ti. Lättare att kopiera och klistra in än att debattera själv när man inte kan så mycket.

Som sagt, att han väljer att köpa starka grafikkort före en stark processor ja det är ju inte så smart. Men men det är hans problem och inte vårat att han endast kan utnyttja kraften i ett 780Ti. Han får säkerligen hälften av dom FPS hans rigg egentligen skulle klara av tack vare den svaga processorn.

Men lyssnar han på oss och uppgraderar till Ivybridge-E eller Haswell-E när den nu kommer så ordnar ju det till sig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks