Asus G750JH problem
Hej!
Jag kommer hit i hopp om hjälp! Jag köpte en Asus G750Jh i oktober 2013, och sedan dess har jag haft problem efter problem. När jag fick den var den trasig och fungerade inte alls, så då fick jag skicka tillbaka den och få en ny. Den nya hade enorma skärmproblem, som jag kommer till senare, så jag skickade in den på service där de bytte lcd skärm och gjorde "noga" tester och kom fram till att felet var åtgärdat. Fick tillbaka den efter 3 veckor(!), startade och såg direkt samma fel. Skickade på service igen där de inte kunde hitta något fel så de skickade bara tillbaka den.
Sammalagt har detta tagit ungefär 5 veckor på service och oändliga diskussioner med support innan dess.
Felen som jag pratar om är för det första horizontella linjer som hamnar över allt i en viss mörkare nyans av alla färger, extremt flimmer i vissa situationer, tex. bilder på täta linjer, samt överlag väldigt dålig bildkvalité. Efter senaste servicen är den också otroligt seg på att stängas av. Från att man trycker på "Stäng av" tar det ungefär en kvart innan fläktar osv stannar, och ytterliggare några minuter innan bakgrundsbelysningen på tangentbordet slocknar. Skärmen slocknar dock direkt. Detta märket jag första avstängningen efter service, det fanns alltså inte innan.
Lite fina exempel på linjer och bildkvalité: https://imageshack.com/a/7y1q/1
Spel som tex. Metro: Last Light där det är mycket halvmörka delar är totalt ospelbart. Allt är bara linjer.
Flimret är dock svårt att fånga på bild men i dessa test flimrar det på alla bilder, mer eller mindre: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
Bild 4b pajjar ögonen totalt. Det finns också en bild i mitt album på imageshack där supporten erkänner detta problem också, men inte verkar bry sig speciellt mycket.
Dessa skärmproblem är jag inte ensam om, men det finns ingen konkret lösning som jag kan hitta. Vissa blir tex. hjälpta av drivrutinsuppdatering, andra av att avinstallera ett program som heter "Splendid Utility" och så finns det dem där inget fungerar, som i mitt fall.
Tråd angående detta från Asus forum: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?20249-Weird-faint-screen-lines-over-everything-on-G75WV-BBK5
På grund av alla dessa fel och att Asus inte tänker laga dem eftersom de inte ens hittar dem vände jag mig till Dustin Home och undrade om det fanns något sätt att kunna lämna tillbaka den. De krävde dock att man skulle ha 3 godkända servicerapporter, alltså där något gjorts. Jag försökte förklara hur det låg till, men de körde samma copy-paste svar 3ggr, så jag gav upp. Eftersom inget görs när jag skickar den på service kommer jag aldrig att kunna få tre godkända rapporter, så jag har alltså kört fast.
Vad ska jag göra i detta läget? Jag tänker absolut inte ge upp och bara nöja mig med en värdelös skärm som förstör hela spelupplevelsen, på en maskin som är gjord just för att leverera just detta. Helst av allt vill jag bara bli av med skiten så jag kan köpa en ny liknande, fast som fungerar! Och inte är tillverkad av Asus. Aldrig igen. Någonsin.
Läste också på konsumentverkets hemsida att det krävs 2 reparationsförsök innan man kan häva köpet, kan Dustin Home då kräva TRE GODKÄNDA? Jag har ju en godkänd och ett försök, räknas inte det som två då?
Hoppas på en lösning och tackar för all hjälp jag kan få!
Mvh Jones