Asus G750JH problem

Permalänk

Asus G750JH problem

Hej!

Jag kommer hit i hopp om hjälp! Jag köpte en Asus G750Jh i oktober 2013, och sedan dess har jag haft problem efter problem. När jag fick den var den trasig och fungerade inte alls, så då fick jag skicka tillbaka den och få en ny. Den nya hade enorma skärmproblem, som jag kommer till senare, så jag skickade in den på service där de bytte lcd skärm och gjorde "noga" tester och kom fram till att felet var åtgärdat. Fick tillbaka den efter 3 veckor(!), startade och såg direkt samma fel. Skickade på service igen där de inte kunde hitta något fel så de skickade bara tillbaka den.
Sammalagt har detta tagit ungefär 5 veckor på service och oändliga diskussioner med support innan dess.

Felen som jag pratar om är för det första horizontella linjer som hamnar över allt i en viss mörkare nyans av alla färger, extremt flimmer i vissa situationer, tex. bilder på täta linjer, samt överlag väldigt dålig bildkvalité. Efter senaste servicen är den också otroligt seg på att stängas av. Från att man trycker på "Stäng av" tar det ungefär en kvart innan fläktar osv stannar, och ytterliggare några minuter innan bakgrundsbelysningen på tangentbordet slocknar. Skärmen slocknar dock direkt. Detta märket jag första avstängningen efter service, det fanns alltså inte innan.

Lite fina exempel på linjer och bildkvalité: https://imageshack.com/a/7y1q/1
Spel som tex. Metro: Last Light där det är mycket halvmörka delar är totalt ospelbart. Allt är bara linjer.

Flimret är dock svårt att fånga på bild men i dessa test flimrar det på alla bilder, mer eller mindre: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
Bild 4b pajjar ögonen totalt. Det finns också en bild i mitt album på imageshack där supporten erkänner detta problem också, men inte verkar bry sig speciellt mycket.

Dessa skärmproblem är jag inte ensam om, men det finns ingen konkret lösning som jag kan hitta. Vissa blir tex. hjälpta av drivrutinsuppdatering, andra av att avinstallera ett program som heter "Splendid Utility" och så finns det dem där inget fungerar, som i mitt fall.
Tråd angående detta från Asus forum: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?20249-Weird-faint-screen-lines-over-everything-on-G75WV-BBK5

På grund av alla dessa fel och att Asus inte tänker laga dem eftersom de inte ens hittar dem vände jag mig till Dustin Home och undrade om det fanns något sätt att kunna lämna tillbaka den. De krävde dock att man skulle ha 3 godkända servicerapporter, alltså där något gjorts. Jag försökte förklara hur det låg till, men de körde samma copy-paste svar 3ggr, så jag gav upp. Eftersom inget görs när jag skickar den på service kommer jag aldrig att kunna få tre godkända rapporter, så jag har alltså kört fast.

Vad ska jag göra i detta läget? Jag tänker absolut inte ge upp och bara nöja mig med en värdelös skärm som förstör hela spelupplevelsen, på en maskin som är gjord just för att leverera just detta. Helst av allt vill jag bara bli av med skiten så jag kan köpa en ny liknande, fast som fungerar! Och inte är tillverkad av Asus. Aldrig igen. Någonsin.
Läste också på konsumentverkets hemsida att det krävs 2 reparationsförsök innan man kan häva köpet, kan Dustin Home då kräva TRE GODKÄNDA? Jag har ju en godkänd och ett försök, räknas inte det som två då?

Hoppas på en lösning och tackar för all hjälp jag kan få!
Mvh Jones

Permalänk
Medlem

Hej, Mycket tråkigt...

Jag har också en ASUSG750JH. Jag har inte upptäckt några vertikal linjer. Skärmen är ju inte super om man har en retina Macbook pro jämte men upplever inga av de problem du beskriver. Jag har inga vertikala linjer vad jag kan se och då har jag spelat en hel det och har orginal bakgunden som är Mörk och mycket svart. Den har dock blivit svert under typ en skund för att sedan få tillbaka bilden. Det har hänt 2 grr på 3 veckor med extremt mycket användade och är väldigt nöjd med min.

Tycker du ska fortsätta och skicka bilder till konsument ombudet och fråga vad som gäller. Ser ju tydligt att det är fel på din skärm(om det nu inte från kameran vilket jag inte tror). Kan tyvärr inte mycket lagar så jag kan inte hjälp dig. På bild 4b så vibrerar det mycket nere i vänster hörnet men ser inga sträck direkt kan jag inte påstå.

Men hittar du någon hemsida med mör bakgrund tex där du ser det tydligt kan du skriva url så kan jag gå in och titta. Men som sagt har inte märkt av något. ser lite lusinsläpp på höger kanten av min skärm vid helt svart bakgrund men inget som stör mig.

Hoppas du får orning på det. Ligg på dem som igel!

Permalänk
Skrivet av Doctor Jones:

Hej!

Jag kommer hit i hopp om hjälp! Jag köpte en Asus G750Jh i oktober 2013, och sedan dess har jag haft problem efter problem. När jag fick den var den trasig och fungerade inte alls, så då fick jag skicka tillbaka den och få en ny. Den nya hade enorma skärmproblem, som jag kommer till senare, så jag skickade in den på service där de bytte lcd skärm och gjorde "noga" tester och kom fram till att felet var åtgärdat. Fick tillbaka den efter 3 veckor(!), startade och såg direkt samma fel. Skickade på service igen där de inte kunde hitta något fel så de skickade bara tillbaka den.
Sammalagt har detta tagit ungefär 5 veckor på service och oändliga diskussioner med support innan dess.

Felen som jag pratar om är för det första horizontella linjer som hamnar över allt i en viss mörkare nyans av alla färger, extremt flimmer i vissa situationer, tex. bilder på täta linjer, samt överlag väldigt dålig bildkvalité. Efter senaste servicen är den också otroligt seg på att stängas av. Från att man trycker på "Stäng av" tar det ungefär en kvart innan fläktar osv stannar, och ytterliggare några minuter innan bakgrundsbelysningen på tangentbordet slocknar. Skärmen slocknar dock direkt. Detta märket jag första avstängningen efter service, det fanns alltså inte innan.

Lite fina exempel på linjer och bildkvalité: https://imageshack.com/a/7y1q/1
Spel som tex. Metro: Last Light där det är mycket halvmörka delar är totalt ospelbart. Allt är bara linjer.

Flimret är dock svårt att fånga på bild men i dessa test flimrar det på alla bilder, mer eller mindre: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
Bild 4b pajjar ögonen totalt. Det finns också en bild i mitt album på imageshack där supporten erkänner detta problem också, men inte verkar bry sig speciellt mycket.

Dessa skärmproblem är jag inte ensam om, men det finns ingen konkret lösning som jag kan hitta. Vissa blir tex. hjälpta av drivrutinsuppdatering, andra av att avinstallera ett program som heter "Splendid Utility" och så finns det dem där inget fungerar, som i mitt fall.
Tråd angående detta från Asus forum: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?20249-Weird-faint-screen-lines-over-everything-on-G75WV-BBK5

På grund av alla dessa fel och att Asus inte tänker laga dem eftersom de inte ens hittar dem vände jag mig till Dustin Home och undrade om det fanns något sätt att kunna lämna tillbaka den. De krävde dock att man skulle ha 3 godkända servicerapporter, alltså där något gjorts. Jag försökte förklara hur det låg till, men de körde samma copy-paste svar 3ggr, så jag gav upp. Eftersom inget görs när jag skickar den på service kommer jag aldrig att kunna få tre godkända rapporter, så jag har alltså kört fast.

Vad ska jag göra i detta läget? Jag tänker absolut inte ge upp och bara nöja mig med en värdelös skärm som förstör hela spelupplevelsen, på en maskin som är gjord just för att leverera just detta. Helst av allt vill jag bara bli av med skiten så jag kan köpa en ny liknande, fast som fungerar! Och inte är tillverkad av Asus. Aldrig igen. Någonsin.
Läste också på konsumentverkets hemsida att det krävs 2 reparationsförsök innan man kan häva köpet, kan Dustin Home då kräva TRE GODKÄNDA? Jag har ju en godkänd och ett försök, räknas inte det som två då?

Hoppas på en lösning och tackar för all hjälp jag kan få!
Mvh Jones

Asus David finns här på forumet, föreslår att du kontaktar honom för råd.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

Hej, Mycket tråkigt...

Jag har också en ASUSG750JH. Jag har inte upptäckt några vertikal linjer. Skärmen är ju inte super om man har en retina Macbook pro jämte men upplever inga av de problem du beskriver. Jag har inga vertikala linjer vad jag kan se och då har jag spelat en hel det och har orginal bakgunden som är Mörk och mycket svart. Den har dock blivit svert under typ en skund för att sedan få tillbaka bilden. Det har hänt 2 grr på 3 veckor med extremt mycket användade och är väldigt nöjd med min.

Tycker du ska fortsätta och skicka bilder till konsument ombudet och fråga vad som gäller. Ser ju tydligt att det är fel på din skärm(om det nu inte från kameran vilket jag inte tror). Kan tyvärr inte mycket lagar så jag kan inte hjälp dig. På bild 4b så vibrerar det mycket nere i vänster hörnet men ser inga sträck direkt kan jag inte påstå.

Men hittar du någon hemsida med mör bakgrund tex där du ser det tydligt kan du skriva url så kan jag gå in och titta. Men som sagt har inte märkt av något. ser lite lusinsläpp på höger kanten av min skärm vid helt svart bakgrund men inget som stör mig.

Hoppas du får orning på det. Ligg på dem som igel!

Det är just det som verkar vara problemet med dessa laptops, att vissa har inga problem alls, andra har något, och sen finns det vi som har alla samtidigt

Kolla denna bilden: http://postimg.org/image/a5thle5mn/full/
På en fungerande skärm är den väldigt mörk, nästan svart, och samma färg överallt, men min ser ut såhär: https://imageshack.com/i/np3m39j

Det svåra är ju också att screenshot eller screencapture inte fångar problemet eftersom det är själva lcdn, så det blir ju bara dessa fina bilder från mobilkameran

Och angående bild 4b, det är för att testa skärmflimmer, så där är inget problem med dessa konstiga linjer.

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Asus David finns här på forumet, föreslår att du kontaktar honom för råd.

Lycka till

Mjo, har varit i kontakt med honom innan men när han fick slut på idéer (efter att ha föreslagit drivrutinuppgradering osv) så bara han slutade svara. Precis som alla från Asus har gjort på deras egna forum angående detta problem. Och precis som Asus kundtjänst gjorde efter de sade till mig att de skulle "Undersöka problemet noga" och sedan återkomma (vilket var två månader sedan, inget svar ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Jones:

Det är just det som verkar vara problemet med dessa laptops, att vissa har inga problem alls, andra har något, och sen finns det vi som har alla samtidigt

Kolla denna bilden: http://postimg.org/image/a5thle5mn/full/
På en fungerande skärm är den väldigt mörk, nästan svart, och samma färg överallt, men min ser ut såhär: https://imageshack.com/i/np3m39j

Det svåra är ju också att screenshot eller screencapture inte fångar problemet eftersom det är själva lcdn, så det blir ju bara dessa fina bilder från mobilkameran

Och angående bild 4b, det är för att testa skärmflimmer, så där är inget problem med dessa konstiga linjer.

på den bilden ser jag svaga linjer om jag anstänger mig och om jag kolla på skärmen från vissa vinklar tex uppifrån men framifrån uppfattar jag inte dem och de syns inte. Förresten, tittar jag från 10 cm håll så är skärmen(bilden) randing faktiskt. Har jag inte sätt tidigare... ska bilden vara randig em man tittar när eller ska den vara helt svart. Från 40 cm ser den svart ut. Var tvungen att hitta en helsvart bild och där ser jag inga ränder. Är det en special bild för skärmtest du har där eller?

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

på den bilden ser jag svaga linjer om jag anstänger mig och om jag kolla på skärmen från vissa vinklar tex uppifrån men framifrån uppfattar jag inte dem och de syns inte. Förresten, tittar jag från 10 cm håll så är skärmen(bilden) randing faktiskt. Har jag inte sätt tidigare... ska bilden vara randig em man tittar när eller ska den vara helt svart. Från 40 cm ser den svart ut. Var tvungen att hitta en helsvart bild och där ser jag inga ränder. Är det en special bild för skärmtest du har där eller?

Tror också att detta är fallet, att många inte tänkt på det innan eller ens märkt det. Men har man väl sett det är det kört!

Den bilden är inte randig utan då har du också detta felet. Helthelt svart blir inte randigt, utan det är alla färger inom en viss "mörkhet". Väldigt svårt att förklara, men för mig är det markerade i denna gradient helt randigt: https://imageshack.com/i/jwguqcj (alltså det inom de röda linjerna)

Läst en post på Asus forum av en användare som verkade kunna ett och annat och han trodde att detta förmodligen beror på slarvig produktion i fabriken de köper skärmarna från, men det går ju såklart inte att bevisa utan att Asus själva erkänner det... Och tyvärr kan jag inte hitta den tråden igen heller.

Permalänk
Medlem

Borde vara bättre att ASUS löser detta, än att få ett lika skamfilat rykte som vissa andra aktörer..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Jones:

Hej!

Jag kommer hit i hopp om hjälp! Jag köpte en Asus G750Jh i oktober 2013, och sedan dess har jag haft problem efter problem. När jag fick den var den trasig och fungerade inte alls, så då fick jag skicka tillbaka den och få en ny. Den nya hade enorma skärmproblem, som jag kommer till senare, så jag skickade in den på service där de bytte lcd skärm och gjorde "noga" tester och kom fram till att felet var åtgärdat. Fick tillbaka den efter 3 veckor(!), startade och såg direkt samma fel. Skickade på service igen där de inte kunde hitta något fel så de skickade bara tillbaka den.
Sammalagt har detta tagit ungefär 5 veckor på service och oändliga diskussioner med support innan dess.

Felen som jag pratar om är för det första horizontella linjer som hamnar över allt i en viss mörkare nyans av alla färger, extremt flimmer i vissa situationer, tex. bilder på täta linjer, samt överlag väldigt dålig bildkvalité. Efter senaste servicen är den också otroligt seg på att stängas av. Från att man trycker på "Stäng av" tar det ungefär en kvart innan fläktar osv stannar, och ytterliggare några minuter innan bakgrundsbelysningen på tangentbordet slocknar. Skärmen slocknar dock direkt. Detta märket jag första avstängningen efter service, det fanns alltså inte innan.

Lite fina exempel på linjer och bildkvalité: https://imageshack.com/a/7y1q/1
Spel som tex. Metro: Last Light där det är mycket halvmörka delar är totalt ospelbart. Allt är bara linjer.

Flimret är dock svårt att fånga på bild men i dessa test flimrar det på alla bilder, mer eller mindre: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern
Bild 4b pajjar ögonen totalt. Det finns också en bild i mitt album på imageshack där supporten erkänner detta problem också, men inte verkar bry sig speciellt mycket.

Dessa skärmproblem är jag inte ensam om, men det finns ingen konkret lösning som jag kan hitta. Vissa blir tex. hjälpta av drivrutinsuppdatering, andra av att avinstallera ett program som heter "Splendid Utility" och så finns det dem där inget fungerar, som i mitt fall.
Tråd angående detta från Asus forum: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?20249-Weird-faint-screen-lines-over-everything-on-G75WV-BBK5

På grund av alla dessa fel och att Asus inte tänker laga dem eftersom de inte ens hittar dem vände jag mig till Dustin Home och undrade om det fanns något sätt att kunna lämna tillbaka den. De krävde dock att man skulle ha 3 godkända servicerapporter, alltså där något gjorts. Jag försökte förklara hur det låg till, men de körde samma copy-paste svar 3ggr, så jag gav upp. Eftersom inget görs när jag skickar den på service kommer jag aldrig att kunna få tre godkända rapporter, så jag har alltså kört fast.

Vad ska jag göra i detta läget? Jag tänker absolut inte ge upp och bara nöja mig med en värdelös skärm som förstör hela spelupplevelsen, på en maskin som är gjord just för att leverera just detta. Helst av allt vill jag bara bli av med skiten så jag kan köpa en ny liknande, fast som fungerar! Och inte är tillverkad av Asus. Aldrig igen. Någonsin.
Läste också på konsumentverkets hemsida att det krävs 2 reparationsförsök innan man kan häva köpet, kan Dustin Home då kräva TRE GODKÄNDA? Jag har ju en godkänd och ett försök, räknas inte det som två då?

Hoppas på en lösning och tackar för all hjälp jag kan få!
Mvh Jones

du vet väl att vissa av de där testerna SKA flimra så att man i princip pajar ögonen?
Även om jag kör dessa testar på min polares MAC med retinaskärm flimrar det som en tokig etc, står även "if sensitive for flickering, do not go further" o sådant och med linjer osv...erhm...just sayin?
Tycker du ska fråga på testsidans forum lite

såg en post om det faktiskt från nån annan tillverkare i ett annat forum, kan baske mig inte hitta det men det var iallafall meningen att det ska flimra och ge ränder i vissa av testerna pga att skärmarna är konstruerade som de är

Vill också minnas att en polare varit i kontakt med asus och angående hans...eh, vetetusan, var nån multimediamaskin..hm Nxxx nånting och som han också såg "spöken" på och klagade över de här testprogrammen från denna sajten
Undrar om han har kvar den konversationen, jag ska kolla med honom om han har det, han har dille på att installera om datorn tyvärr med jämna mellanrum pga sjuklig förföljelsemani :/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

du vet väl att vissa av de där testerna SKA flimra så att man i princip pajar ögonen?
Även om jag kör dessa testar på min polares MAC med retinaskärm flimrar det som en tokig etc, står även "if sensitive for flickering, do not go further" o sådant och med linjer osv...erhm...just sayin?
Tycker du ska fråga på testsidans forum lite

såg en post om det faktiskt från nån annan tillverkare i ett annat forum, kan baske mig inte hitta det men det var iallafall meningen att det ska flimra och ge ränder i vissa av testerna pga att skärmarna är konstruerade som de är

Vill också minnas att en polare varit i kontakt med asus och angående hans...eh, vetetusan, var nån multimediamaskin..hm Nxxx nånting och som han också såg "spöken" på och klagade över de här testprogrammen från denna sajten
Undrar om han har kvar den konversationen, jag ska kolla med honom om han har det, han har dille på att installera om datorn tyvärr med jämna mellanrum pga sjuklig förföljelsemani :/

Nja, det är inte riktigt så den sidan fungerar. Citerat från sidan själv:

"One of the eleven boxes below may flicker slightly. The a/b variants are the same, except that they depend on the position of your browser window. Strong flicker indicates that the voltages in the monitor are misadjusted. Unfortunately, this is probably not something you can adjust by yourself. In practical situations, a visible flicker here means that plain colors show "pixel walk" when watched from close-by."

Denna sida har också liknande tester under LCD Tests: http://www.techmind.org/lcd/index.html#inversion och dessa är lika illa.

Dessa tester används för att avgöra vilket inversion scheme man har, och endast en ska flimra eftersom varje bild är olika schemes. I mitt fall flimrar i sort sett alla.

Använde dock denna mest för att det var ett enkelt exempel. Denna bild flimrar också i den översta delen http://www.wuphonsreach.org/Games/SimCity4/HbgPA/24x16_GradientHeighMap.png, samt i scoreboarden i bf4 och väldigt många bakgrunder på hemsidor där det är små ränder eller prickar.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Borde vara bättre att ASUS löser detta, än att få ett lika skamfilat rykte som vissa andra aktörer..

Jaa, Asus har alltid varit mitt val #1 inom allt eftersom allt jag haft från dem har varit bäst. Varför de vill förstöra detta rykte förstår jag inte. Kollar man deras egna forum handlar i stort sett varje tråd om detta problem, så det är ju inte heller något som uppstår sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Jones:

Tror också att detta är fallet, att många inte tänkt på det innan eller ens märkt det. Men har man väl sett det är det kört!

Den bilden är inte randig utan då har du också detta felet. Helthelt svart blir inte randigt, utan det är alla färger inom en viss "mörkhet". Väldigt svårt att förklara, men för mig är det markerade i denna gradient helt randigt: https://imageshack.com/i/jwguqcj (alltså det inom de röda linjerna)

Läst en post på Asus forum av en användare som verkade kunna ett och annat och han trodde att detta förmodligen beror på slarvig produktion i fabriken de köper skärmarna från, men det går ju såklart inte att bevisa utan att Asus själva erkänner det... Och tyvärr kan jag inte hitta den tråden igen heller.

Så är det nog. Dock har jag aldrig sätt det vid vanligt användande eller spel så även om det är dåligt att det är så stör det inte mig. Men självklart måste asus lösa detta ifall det syns. Men ser du att du ser det när du spelar tex? Det kostiga är att det syns inte om man tar en hellsvart bild tex i paint?

EDIT: ser också det i BF4 score screen...Skulle inte läst den här tråden Tror inte det går att få Asus att medge de här då de försmodligen behöver byta alla datorer, även tidigare G modeller och säkert andra också.

Det stör mig inte vid användande och tänker inte försöka byta datorn för jag är väldigt nöjd med den och fick den till bra pris. Men jag slänga iväg ett mail till asus och påtala problemet(vilket de givetvis redan vet om) bara för att visa att de har en kund till som sett det.

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

Så är det nog. Dock har jag aldrig sätt det vid vanligt användande eller spel så även om det är dåligt att det är så stör det inte mig. Men självklart måste asus lösa detta ifall det syns. Men ser du att du ser det när du spelar tex? Det kostiga är att det syns inte om man tar en hellsvart bild tex i paint?

EDIT: ser också det i BF4 score screen...Skulle inte läst den här tråden Tror inte det går att få Asus att medge de här då de försmodligen behöver byta alla datorer, även tidigare G modeller och säkert andra också.

Det stör mig inte vid användande och tänker inte försöka byta datorn för jag är väldigt nöjd med den och fick den till bra pris. Men jag slänga iväg ett mail till asus och påtala problemet(vilket de givetvis redan vet om) bara för att visa att de har en kund till som sett det.

Tyvärr så tycker jag att det är otroligt störande, och till exempel de delar i Metro: Last Light där man är under marken är mörkret precis lagom för att linjerna ska hamna över allting, vilket gör det totalt ospelbart. Även tex på scopet här https://imageshack.com/i/mh8opxj
Detta syns väldigt tydligt även från avståndet man vanligtvis har från skärmen, så om det finns linjer, så syns dom.

Tycker också det är konstigt att problemet fortfarande finns, då det finns flertalet trådar om detta från flera år sedan på de äldre modellerna. Så de borde ju kunnat fixa det innan de släppte den nya G750 serien kan man ju tycka..

Men tycker du inte ändå att du på något sätt blivit lurad? Vet inte vad bra pris är för dig, men med studentrabatt på Dustin betalade jag 17400kr, och för så mycket pengar förväntar jag mig en maskin som är näst intill perfekt. Hade jag köpt någon billigare som inte var menad i första hand för spel så hade jag nog inte orkat bry mig.. men det är ju trots allt ett FEL på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Jones:

Tyvärr så tycker jag att det är otroligt störande, och till exempel de delar i Metro: Last Light där man är under marken är mörkret precis lagom för att linjerna ska hamna över allting, vilket gör det totalt ospelbart. Även tex på scopet här https://imageshack.com/i/mh8opxj
Detta syns väldigt tydligt även från avståndet man vanligtvis har från skärmen, så om det finns linjer, så syns dom.

Tycker också det är konstigt att problemet fortfarande finns, då det finns flertalet trådar om detta från flera år sedan på de äldre modellerna. Så de borde ju kunnat fixa det innan de släppte den nya G750 serien kan man ju tycka..

Men tycker du inte ändå att du på något sätt blivit lurad? Vet inte vad bra pris är för dig, men med studentrabatt på Dustin betalade jag 17400kr, och för så mycket pengar förväntar jag mig en maskin som är näst intill perfekt. Hade jag köpt någon billigare som inte var menad i första hand för spel så hade jag nog inte orkat bry mig.. men det är ju trots allt ett FEL på produkten.

Tyvärr för dig så tror jag att dina syns mycket tydligare än mina.

Jag känner mig inte lurad för jag ser inte det vid spel och jag får kämpa för att se dem vid din svarata bagrund om jag inte tittar uppifrån. Har spelat igenom hela kampanjen två ggr och inte sett sträcken. inte heller vid MP. Så för mig är det ingen stor issue även om jag självklart tycker att Asus borde lösa på nästa generation och om navändare lider av det borde försöka byta skärmen. Tyvärr har alla dator svaga delar. Asus kanske ha skärmarna.

Men totallt sätt tycker att skärmen presterar Helt Ok om än inte som en retina. Jag kör ungefär 50 % med skärmen och 50 % med extern skärm.

Jag betalade 14700.

Hoppas du hittar något sätta att byta/fixa din dator din dator. Tråkigt att höra att du är så missnöjd. Hoppas det löser sig.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/ har kanske du kan fråga om konsumenträtt?

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

Tyvärr för dig så tror jag att dina syns mycket tydligare än mina.

Jag känner mig inte lurad för jag ser inte det vid spel och jag får kämpa för att se dem vid din svarata bagrund om jag inte tittar uppifrån. Har spelat igenom hela kampanjen två ggr och inte sett sträcken. inte heller vid MP. Så för mig är det ingen stor issue även om jag självklart tycker att Asus borde lösa på nästa generation och om navändare lider av det borde försöka byta skärmen. Tyvärr har alla dator svaga delar. Asus kanske ha skärmarna.

Men totallt sätt tycker att skärmen presterar Helt Ok om än inte som en retina. Jag kör ungefär 50 % med skärmen och 50 % med extern skärm.

Jag betalade 14700.

Hoppas du hittar något sätta att byta/fixa din dator din dator. Tråkigt att höra att du är så missnöjd. Hoppas det löser sig.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/ har kanske du kan fråga om konsumenträtt?

Mjo de e klart.. märker du aldrig av det går det väl att leva med

Och tack för länken, hade inte koll på att det fanns en sådan del av forumet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doctor Jones:

Mjo, har varit i kontakt med honom innan men när han fick slut på idéer (efter att ha föreslagit drivrutinuppgradering osv) så bara han slutade svara. Precis som alla från Asus har gjort på deras egna forum angående detta problem. Och precis som Asus kundtjänst gjorde efter de sade till mig att de skulle "Undersöka problemet noga" och sedan återkomma (vilket var två månader sedan, inget svar ännu).

nja, jag slutade väl inte bara svara :(...men om mina förslag inte hjälpte dig har jag helt enkelt ingen aning om varför din dator fortfarande har problemet.
MEN med de sagt...självklart är inte detta ok och jag tycker du ska höra av dig till Asus support och ta upp det ordentligt och förklara läget. Min gissning är att teknikerna som testat datorn när den blivit inskickad inte testat ordentligt och upptäckt felet.
Vi(Asus) känner till detta problem mycket väl. Vad jag vet har denna dator endast tillverkats med 2 olika paneler(förutom 3D versionen). 1 av dem är den som får detta problem. Men problemet ska vara mjukvaru relaterat(iaf vad som sagts till mig). Dvs 1 panel som får de här problemet med vissa nVidia/Asus splendid drivers och 1 annan panel som inte har det här problemet alls.

Jag hade själv en G750 med den panelen som orsakade de här problemet, och jag känner igen det exakt på dina bilder. Efter jag tagit bort Asus Splendid samt installerat senaste drivern från nVidia (och rensat bort dem gamla helt) så försvann detta problemet putt väck.

Om de är som för mig så ser du inte linjerna vid BIOS posten där de är svart bakgrund utan dem kommer först när windows och drivers laddas.

Hur som helst, de är ett problem och du ska givetvis få de löst. Nu jobbar dessvärre inte jag på supporten men jag menar att du har rätt att få hjälp med detta. Uttryckligen kanske be dem att kolla om de går att byta panel.

MVH

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till att det skulle kunna vara mjukvarurelaterat då det inte syns om man skickar bilden till externa skärrm. Men som sagt. kag har ju inte testat på olika datorer och paneler med olika drivrutiner.

Tog mig en lite snabb titt på om jag kunde hitta någon fullösning:

Ett sett som inte tar bort dem men som döljer sträcken är om du ändrar Gammainställningen(eller ändra brighness eller contrast) i kontrollpanelen. Den är default satt till + 1:00. om du höjer den till ca +1.20 eller sänker den till +0.80 så ser jag inte sträcken längre.
Ett högt gammavärde gör att asfalt, gräsmattor, himmel och andra medeltoner ser mörkare ut än på en skärm med lägre gammavärde. Gammainställningen är det som styr om en bild uppfattas som för mörk eller för ljus.

Använder den här som referense och sträcken är "gömda" men syns tydligt med default inställningar.
http://postimg.org/image/a5thle5mn/full/

Hoppas dethär hjälper dig lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YEAHYEAH:

Är lite skeptisk till att det skulle kunna vara mjukvarurelaterat då det inte syns om man skickar bilden till externa skärrm. Men som sagt. kag har ju inte testat på olika datorer och paneler med olika drivrutiner.

Tog mig en lite snabb titt på om jag kunde hitta någon fullösning:

Ett sett som inte tar bort dem men som döljer sträcken är om du ändrar Gammainställningen(eller ändra brighness eller contrast) i kontrollpanelen. Den är default satt till + 1:00. om du höjer den till ca +1.20 eller sänker den till +0.80 så ser jag inte sträcken längre.
Ett högt gammavärde gör att asfalt, gräsmattor, himmel och andra medeltoner ser mörkare ut än på en skärm med lägre gammavärde. Gammainställningen är det som styr om en bild uppfattas som för mörk eller för ljus.

http://i58.tinypic.com/30rwpy9.jpg

Använder den här som referense och sträcken är "gömda" men syns tydligt med default inställningar.
http://postimg.org/image/a5thle5mn/full/

Hoppas dethär hjälper dig lite.

De ändrades för mig när jag bytte drivrutin iaf.
Jag kan tänka mig att drivrutinen talar olika språk med den interna skärmen och en extern via HDMI.

Permalänk
Medlem

David om det tillverkats med två olika paneler, hur vet man om den man köper har den panelen som ska vara problemfri?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

nja, jag slutade väl inte bara svara :(...men om mina förslag inte hjälpte dig har jag helt enkelt ingen aning om varför din dator fortfarande har problemet.
MEN med de sagt...självklart är inte detta ok och jag tycker du ska höra av dig till Asus support och ta upp det ordentligt och förklara läget. Min gissning är att teknikerna som testat datorn när den blivit inskickad inte testat ordentligt och upptäckt felet.
Vi(Asus) känner till detta problem mycket väl. Vad jag vet har denna dator endast tillverkats med 2 olika paneler(förutom 3D versionen). 1 av dem är den som får detta problem. Men problemet ska vara mjukvaru relaterat(iaf vad som sagts till mig). Dvs 1 panel som får de här problemet med vissa nVidia/Asus splendid drivers och 1 annan panel som inte har det här problemet alls.

Jag hade själv en G750 med den panelen som orsakade de här problemet, och jag känner igen det exakt på dina bilder. Efter jag tagit bort Asus Splendid samt installerat senaste drivern från nVidia (och rensat bort dem gamla helt) så försvann detta problemet putt väck.

Om de är som för mig så ser du inte linjerna vid BIOS posten där de är svart bakgrund utan dem kommer först när windows och drivers laddas.

Hur som helst, de är ett problem och du ska givetvis få de löst. Nu jobbar dessvärre inte jag på supporten men jag menar att du har rätt att få hjälp med detta. Uttryckligen kanske be dem att kolla om de går att byta panel.

MVH

Men vad ska jag säga för att de ska byta till den fungerande skärmen då? Sist jag bad dem byta bytte de ju mot exakt samma modell, och den hade ju såklart också samma problem.

Sen undrar jag bara lite hur företaget tänker.. Hur kan ni lansera en helt ny serie med exakt samma problem som den gamla serien led av? Varför fixade ni inte det INNAN ni började skicka ut nya modeller?

På grund av det så är detta den i särklass absolut sämsta upplevelse jag haft som konsument, både med Asus och Dustin Home, och båda har ju garanterat förlorat en kund.

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

Är lite skeptisk till att det skulle kunna vara mjukvarurelaterat då det inte syns om man skickar bilden till externa skärrm. Men som sagt. kag har ju inte testat på olika datorer och paneler med olika drivrutiner.

Tog mig en lite snabb titt på om jag kunde hitta någon fullösning:

Ett sett som inte tar bort dem men som döljer sträcken är om du ändrar Gammainställningen(eller ändra brighness eller contrast) i kontrollpanelen. Den är default satt till + 1:00. om du höjer den till ca +1.20 eller sänker den till +0.80 så ser jag inte sträcken längre.
Ett högt gammavärde gör att asfalt, gräsmattor, himmel och andra medeltoner ser mörkare ut än på en skärm med lägre gammavärde. Gammainställningen är det som styr om en bild uppfattas som för mörk eller för ljus.

http://i58.tinypic.com/30rwpy9.jpg

Använder den här som referense och sträcken är "gömda" men syns tydligt med default inställningar.
http://postimg.org/image/a5thle5mn/full/

Hoppas dethär hjälper dig lite.

Tack för tipset, men jag har redan provat att ändra saker där, och fick också det tipset från Asus support, men skulle inte kalla det en direkt lösning till problemet.
Sen blir det ju tyvärr också så att de nyanser som var för ljusa för att visa linjerna innan blir så mörka så att linjerna är där istället :/

Permalänk
Medlem

Felpost.