Att bli kapten i framtiden, vilken gymnasielinje ska man satsa på?

Permalänk
Avstängd

Att bli kapten i framtiden, vilken gymnasielinje ska man satsa på?

Hej! Jag har en snabb fråga här om gymnasievalet. Efter gymnasiet så har jag tänkt studera vidare på antingen chalmers eller linne högskolan för att bli kapten. Jag har pratat med syv och hon sa då att teknik linjen skulle passa mig bäst då man var tvungen att ha läst matte 3 och fysik 1 för att komma in på chalmers. Jag såg senare att för att komma in på linne högskolan så behövde man bara ha läst matte 2 och fysik 1 och för att komma in. Skulle man då kunna välja ekonomi eller samhäll och lägga till fysik 1 för att då satsa på att komma in på linne? Jag föredrar hellre ekonomi eller samhäll för att matte inte är mitt starkaste ämne. Hur ser det ut annars på meritvärde fronten? Jag ligger på en 205 poäng iaf, betyder det att jag har goda chanser att komma in på dessa linjer eller ligger jag på gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hej! Jag har en snabb fråga här om gymnasievalet. Efter gymnasiet så har jag tänkt studera vidare på antingen chalmers eller linne högskolan för att bli kapten. Jag har pratat med syv och hon sa då att teknik linjen skulle passa mig bäst då man var tvungen att ha läst matte 3 och fysik 1 för att komma in på chalmers. Jag såg senare att för att komma in på linne högskolan så behövde man bara ha läst matte 2 och fysik 1 och för att komma in. Skulle man då kunna välja ekonomi eller samhäll och lägga till fysik 1 för att då satsa på att komma in på linne? Jag föredrar hellre ekonomi eller samhäll för att matte inte är mitt starkaste ämne. Hur ser det ut annars på meritvärde fronten? Jag ligger på en 205 poäng iaf, betyder det att jag har goda chanser att komma in på dessa linjer eller ligger jag på gränsen?

Det kan vara knepigt att lägga till naturämnen på samhälls linjer. Läs natur och kämpa, har du en bra mattelärare lär det dock vara rätt lätt. Linne/kalmar är att föredra snarare för bostäder och sjösjukan. Möjligtvis pipes buffe om den finns kvar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tekniskt/naturprogram med matte 3 kommer öppna oändligt många fler möjligheter för dig än samhällsprogrammet. Många högskoleprogram kräver matte3 och diverse annat junk som man aldrig trodde de skulle kräva. Jag letade program åt flickvännen som läst a och b bara förra året och det var ett helvete. Läs ett riktigt program från början så slipper du komplettera skiten sedan. Natur om du pallar, teknik som nr 2. Jag läste tekniskt och blev behörig till det mesta men lite svider det ju att man inte fick kemi 2 och biologi 1/2 och hade ALLA dörrar öppna istället för bara många. Samhälle skulle jag aldrig rekommendera någon att läsa.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Samhälle skulle jag aldrig rekommendera någon att läsa.

Varför skulle du inte rekommendera någon att läsa samhällsvetenskapligt program på gymnasiet, om personen är intresserad av samhällsvetenskap?

Permalänk
Medlem

För att man kan läsa samhällskunskap på universitetet om man läst tekniskt/natur, men man kan inte läsa tekniskt/natur på universitetet om man läst samhällskunskap. Samhälle bara stänger dörrar för framtiden.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

För att man kan läsa samhällskunskap på universitetet om man läst tekniskt/natur, men man kan inte läsa tekniskt/natur på universitetet om man läst samhällskunskap. Samhälle bara stänger dörrar för framtiden.

Teknisk bastermin. Sjukt svår dörr att öppna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

För att man kan läsa samhällskunskap på universitetet om man läst tekniskt/natur, men man kan inte läsa tekniskt/natur på universitetet om man läst samhällskunskap. Samhälle bara stänger dörrar för framtiden.

Nys och påhitt. Teknik ger behörighet till vissa NV program och nv till andra. Samhällskunskapen med fördjupningen i tex historia ger en bredare behörighet till humaniora. Teknisktvasår är vidare en högskolekurs och komvuxkomplettering är gymnasienivå. Kan vara nyttigt att tänka på om man ska använda sig ac csn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nys och påhitt. Teknik ger behörighet till vissa NV program och nv till andra. Samhällskunskapen med fördjupningen i tex historia ger en bredare behörighet till humaniora. Teknisktvasår är vidare en högskolekurs och komvuxkomplettering är gymnasienivå. Kan vara nyttigt att tänka på om man ska använda sig ac csn.

Hur det är med teknikprogrammet är jag osäker på, men mig veterligen finns det inga utbildningar som kräver mer historia än den som ingår i naturvetenskapsprogrammet.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att det är jättesvårt att komma in på Sjökapten i Sverige. Det finns väldigt få platser. Däremot så tar Norge in massor med svenskar på sina Sjökaptenslinjer. De har stor brist på sjöfolk.

Så kan du tänka dig att flytta till Norge och plugga så har du stora möjligheter att komma in.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

För att man kan läsa samhällskunskap på universitetet om man läst tekniskt/natur, men man kan inte läsa tekniskt/natur på universitetet om man läst samhällskunskap. Samhälle bara stänger dörrar för framtiden.

Det där är, förutom en sanning med modifikation, också ett tämligen smalt perspektiv på utbildningsval. Det finns visserligen vissa tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar som är svårare att få behörighet till genom olika former av valbara kurser inom samhällsvetenskapsprogrammet; men som Crippa90 poängterar är det ju knappast ett oöverstigligt problem ens i dessa fall. Det förutsätter ju också att man är intresserad av att gå vidare till denna typ av utbildningar i ett senare skede, och då är det väl rätt så okontroversiellt att hävda att naturvetenskapsprogrammet är rätt väg att gå. Om man alltså åter är intresserad av samhällsvetenskap som fortsatt studieområde stängs absolut inga dörrar av samhällsvetenskapsprogrammet.

Dessutom är ju behörigheten bara en del av antagningen; din behörighet spelar ingen roll om du inte lyckas hävda dig i konkurrensen om studieplatserna. För detta ändamål har ju samhällsvetenskapsprogrammet den klara fördelen att man per automatik får 1,5/2,5 meritpoäng bara genom programmets grundkurser. Motsvarande för naturvetenskapsprogrammet är 0,5/2,5; plus eventuellt något ytterligare halvpoäng beroende på vilka matematikkurser som ingår i behörighetskraven för den utbildning man senare skall söka. För samhällsvetenskapsprogrammet räcker det alltså med att välja engelska 7 som programfördjupning, så har man garanterat nått taket för meritpoängen. Är man dessutom mer intresserad av (och bättre på) samhällsvetenskapliga ämnen än naturvetenskapliga ämnen lär man ju också få ett bättre betygssnitt att ta med sig till antagningen.

Lägger man dessutom de rent antagningstekniska delarna åt sidan ett slag, och ser på kunskapstillförseln (som ju ändå får anses vara huvudpoängen med utbildning), så har ju den före detta samhällsstudenten en klar fördel gentemot den före detta naturstudenten när man påbörjar en samhällsvetenskaplig universitetsutbildning.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du undviker prestigefyllda skolor å program. Ett toppenprogram är omvårdnadsprogrammet. Är du medelbegåvad och bara gör dina läxor kommer du får bra betyg, kanske t.o.m. perfekta betyg, du kan jobba som undersköterska vid behov och att sedan läsa naturbasår är inga problem alls.

Nackdelen är att det tar ett år längre med naturbasår inräknat men ärligt talat tycker jag det är värt det.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att gå nått helt annat program och sen läsa in det man behöver i efterhand?? Natur ger en riktigt bred inriktning och man har väldigt många dörrar öppna med det.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Vad är vitsen med att gå nått helt annat program och sen läsa in det man behöver i efterhand?? Natur ger en riktigt bred inriktning och man har väldigt många dörrar öppna med det.

betydligt lättare att få bra betyg + garanterat jobb efter gymnasiet, exempelvis under sommarperioden etc.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

betydligt lättare att få bra betyg + garanterat jobb efter gymnasiet, exempelvis under sommarperioden etc.

Fast tar ju som sagt var minst ett år extra, du hamnar i en betygsgrupp som består av kompletterade/upplästa betyg...

Är man någorlunda driftig så har man jobb direkt efter gymnasiet oavsett vilket program/linje man läste på gymnasiet. Många som läst natur eller teknik som hamnar inom processindustrin/lab och går vidare med studier mot de områdena.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast tar ju som sagt var minst ett år extra, du hamnar i en betygsgrupp som består av kompletterade/upplästa betyg...

Går man bastermin/år brukar man ha garantiplats.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Går man bastermin/år brukar man ha garantiplats.

Nja, riktigt så enkelt brukar det inte vara. Det brukar vara garantiplats på _något_ av programmen, vilket inte per automatik är det program man _vill_ studera.

Nu är jag ju rätt glad att ha lämnat universitetsvärlden och jobbat ett par år.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

betydligt lättare att få bra betyg + garanterat jobb efter gymnasiet, exempelvis under sommarperioden etc.

Förstår ditt resonemang med jobb även om jag nog tror att man nog kan få jobb relativt enkelt från natur med. Det där med lättare att få bra betyg tycker jag inte riktigt är relevant. Blir ju i fel kurser som också är lättare och inte kvalificerar en till universitet efteråt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Nja, riktigt så enkelt brukar det inte vara. Det brukar vara garantiplats på _något_ av programmen, vilket inte per automatik är det program man _vill_ studera.

Nu är jag ju rätt glad att ha lämnat universitetsvärlden och jobbat ett par år.

Min uppfattning är att har man väl kommit in på ett program så är det ganska lätt att byta senare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Min uppfattning är att har man väl kommit in på ett program så är det ganska lätt att byta senare.

Min erfarenhet är att det kan fungera bra, men det kan ju också vara helt omöjligt. Allt handlar om söktryck och antal utbildningsplatser. Sen är det oftast betydligt enklare att söka till "rätt" program från början.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nu vet jag intre exakt hur Kalmar har det, och det var ett tag sedan jag hade koll på detta, men Chalmers har en 10 veckors praktikperiod 3 läsperioden(efter nyår) första året. För att ha någon nytta av den så ska man nog i alla fall ha läst de 4 kurser som ges innan praktikperioden. Senare praktikperioder har också kurskrav(du måste ha klarat vissa kurser). Så att söka något program för att byta är väl inte optimalt, men det är nog lösa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag läste Energi/Sjöfart på Sjömansskolan i Stockholm.
Onekligen passande linje om man vill studera vidare som befäl innom sjöfart.

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070