Permalänk
Medlem

Gentle Typhoon End of Life

Hej, som rubriken lyder så är våra kära gentle typhoon end of life alltså kommer de inte att produceras framöver.

om det dyker upp en rev 2 blir ingen gladare än jag men nu är fallet så att jag har en h100 med 4st GT fläktar i push - pull och en har börjat ticka extremt mycket.

vad ska man köpa istället? tysta och i klass med GT när det kommer till att pressa luft genom radiatorn.

google gör mig inte klokare då i princip alla rekommenderar GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorph:

Hej, som rubriken lyder så är våra kära gentle typhoon end of life alltså kommer de inte att produceras framöver.

om det dyker upp en rev 2 blir ingen gladare än jag men nu är fallet så att jag har en h100 med 4st GT fläktar i push - pull och en har börjat ticka extremt mycket.

vad ska man köpa istället? tysta och i klass med GT när det kommer till att pressa luft genom radiatorn.

google gör mig inte klokare då i princip alla rekommenderar GT.

Enligt martin cooling lab (som imo gör de bästa radiator/fläkt testerna) så ska Noiseblocker Eloop prestera likvärdigt med GT, men det är väldigt svårt att gå efter recensioner eller rekommendationer imo när det kommer till fläktar, de presterar så jävla olika beroende på hur begränsat luftflödet är. Sen kan det ju vissa kombinationer leda till en jävla resonans också. I min låda tillexempel så är "luft-ljudet" betydligt värre med GT än till exempel Corsair SP (vid samma temp), dock har GT ett betydligt bättre motorljud så är behagligare ljud ändå.

Permalänk
Medlem

Noctua NF-F12. Men kostar ju lite mer än en GT.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Wooot, är dom eol? Helt säker på det? Samtliga modeller rakt av? Har 10-12st men får nog köpa på mig några fler isf.

Noisblocker E-loop är helt okej, men vid högre varvtal kan dom ge ifrån sig ett underligt resonans ljud. Mina är ok under ca 1500rpm, GT's är dock bättre.

Noctua NF-F12 framstår som ett dålig skämt jämfört med Schyte GT, skulle avråda från dom, i synnerhet då du är van GT's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Wooot, är dom eol? Helt säker på det? Samtliga modeller rakt av? Har 10-12st men får nog köpa på mig några fler isf.

Noisblocker E-loop är helt okej, men vid högre varvtal kan dom ge ifrån sig ett underligt resonans ljud. Mina är ok under ca 1500rpm, GT's är dock bättre.

Noctua NF-F12 framstår som ett dålig skämt jämfört med Schyte GT, skulle avråda från dom, i synnerhet då du är van GT's.

Yes dom är döda, jobbar i den svenska distributions branchen och fick reda på detta i tisdags varpå det i princip redan var slut hos alla Återförsäljare på prisjakt.

är väl bara att börja köra push för min del då samt vänta glatt på ny version.

http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/gentle-typhoon-120-... under specifikationer finner du att alla utom 500rpm är döda.

Permalänk

Lär dyka upp liknande, det kom ju för inte jättelänge sedan en ny GT, AP-45 2150RPM

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg något om att avtalet mellan Scythe och Nidec hade upphört.

Hittade detta med Google:

Skrivet av FrozenCPU:

Regretfully, both Nidec and Scythe have decided not to continue their business relationship.

We will not be able to fulfill your Gentle Typhoon order.
We will be promoting the new Grand Flex fans. These are supposedly better than the Gentle Typhoons.
We need to get the message out to the public. I should have some samples by early next month.
By the way, Scythe reserves the right to the name Gentle Typhoon.
That means Nidec can’t sell the product to anybody with our label, our package, our brand and etc. attached to it.

Thank you.

Best Regards,
Hank Peng
SCYTHE, Inc.

Så tyvärr är det nog över.

Men det kanske inte är helt omöjligt att den kommer tillbaka hos någon annan distributör, speciellt eftersom de är rätt eftertraktade. Ändå konstigt av Scythe att sluta med dem.

Apropå liknande fläktar så har ju Silverstone något liknande, http://silverstonetek.com/product.php?scase=c_120&pid=459&are...

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att höra. Dom är dom bästa fläktar jag haft

Dom finns fortfarande att få tag på från frozencpu.com, jag passade på att beställa en för ca 190 kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Snap!

Man har ett gäng som går där inne i monstret. Får väl hoppas på en FÖRBÄTTRANDE uppdatering.
Kanske det har gått i kras mellan Scythe och Nidec Servo(som tycks tillverka dom)?

Finns en hel del på Ebay också.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tyckte jag såg något om att avtalet mellan Scythe och Nidec hade upphört.

Hittade detta med Google:

Så tyvärr är det nog över.

Men det kanske inte är helt omöjligt att den kommer tillbaka hos någon annan distributör, speciellt eftersom de är rätt eftertraktade. Ändå konstigt av Scythe att sluta med dem.

Apropå liknande fläktar så har ju Silverstone något liknande, http://silverstonetek.com/product.php?scase=c_120&pid=459&are...

Lär dyka upp under annat namn, Nidec tillverkar väl mängder om jag fattat det hela rätt. Har iaf minst 12st så är safe for now.

Får skrota planerna på att köra GT's på 1080 radden, sitter 9xSchyte Ultra kaze 3000rpm på den nu och dom är inte direkt tysta

Permalänk
Avstängd

Sluta sprid falska rykten. Scythe kommer slute sälja fläktarna men Nidec kommer fortsätta tillvärka.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på korrekt modeller, direkt från Nidec?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Sluta sprid falska rykten. Scythe kommer slute sälja fläktarna men Nidec kommer fortsätta tillvärka.

snälla förklara hur det är ett falskt rykte då du aldrig kommer se en ny gentle typhoon då Scythe har lagt band på namnet så att säga, mkt möjligt att de dyker upp men inte under samma namn vilket innebär att de är end of life.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xorph:

snälla förklara hur det är ett falskt rykte då du aldrig kommer se en ny gentle typhoon då Scythe har lagt band på namnet så att säga, mkt möjligt att de dyker upp men inte under samma namn vilket innebär att de är end of life.

Hur tänker du nu? Det är fortfarande Nidec som har alla rättigheter till GT serien. Vare sig dom hittar någon ny att sätta namnet på eller säljer dom själva får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorph:

om det dyker upp en rev 2 blir ingen gladare än jag men nu är fallet så att jag har en h100 med 4st GT fläktar i push - pull och en har börjat ticka extremt mycket.

Har du provat att smörja fläktarna? Finns en liten gummi kapsel under klister märket. Om du droppar en bit symaskins olja in där. Så kommer den rulla på som om den vore ny igen.

Hjälper inte det, så kan du prova plocka isär fläkten och rengöra den ordentligt. Är inte speciellt svåra att plocka isär. Själv gjort det ett par gånger, och finns guide nånstans på nätet, på hur man gör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hur tänker du nu? Det är fortfarande Nidec som har alla rättigheter till GT serien. Vare sig dom hittar någon ny att sätta namnet på eller säljer dom själva får vi se.

För fläkten ja, men som FrozenCPU skrev:

Skrivet av FrozenCPU:

That means Nidec can’t sell the product to anybody with our label, our package, our brand and etc. attached to it.

Så får de inte säljas som de görs idag, utan måste få ett nytt namn, m.m.

Så om/när vi får se den igen så kommer den nog att heta något annat.

Permalänk

Det var väl redan innan jul dom gick i graven?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag bara för någon vecka sen köpte mig två Gentle Typhoon (500rpm)! Tänkte köra de som push-n-pull med mitt Antec Kühler H2O 620, jag hoppas det går bra

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk

Vet att detta är en gammal tråd, men är det någon som vet om GT:n kommit tillbaka i ny skepnad?
Jag menar om Nidec slutit avtal med någon annan som säljer dom under annat namn osv?

Känns konstigt om ingen annan vill köra vidare med dom när det är förstavalet för många entusiaster. Silverstone har en som ser lik ut till designen, men den har inte alls samma egenskaper.

Om den säljs under annat namn och förpackning ska det väl då vara ok? Om inte, kanske räcker det för Nidec att byta färg på fläkten och kanske slänga in PWM-styrning. Vad jag förstått har Scythe bara rättigheterna till namnet och paketeringen mm.

Skulle vara kul om typ Inet köpte in dom som OEM och satte sin logga på. Eller så startar vi en kampanj här på sweclockers där vi köper in, rebrandar och säljer vidare till självkostnadspris.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag vill också veta, finns dom att köpa i ny skepnad/namn nu?
Bästa fläktarna jag haft och skulle behöva köpa ett par till

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Jag ställer mig lite frågande till vad Scythe egentligen håller på med. Dom säger upp avtalet för sin högst ansedda produkt, det kan väl inte vara så smart?

Jag läste på SPCR att dom förlorat sin distributör för USA, och enligt Inets kundtjänst så är Scythe hopplösa på att leverera i Sverige också. Det verkar inte vara det bästa bolaget direkt...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag ställer mig lite frågande till vad Scythe egentligen håller på med. Dom säger upp avtalet för sin högst ansedda produkt, det kan väl inte vara så smart?

Jag läste på SPCR att dom förlorat sin distributör för USA, och enligt Inets kundtjänst så är Scythe hopplösa på att leverera i Sverige också. Det verkar inte vara det bästa bolaget direkt...

Kanske var så att affärsrelationen med Nidec inte funkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Noctua NF-F12. Ersatte de två originalfläktarna på min Nh-N14 mot ett par Noctua NF-F12, sänkte tempen med 4-5c under load, med samma RPM.

Jag har 2st GT 800RPM'are liggandes

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Noctua NF-F12. Ersatte de två originalfläktarna på min Nh-N14 mot ett par Noctua NF-F12, sänkte tempen med 4-5c under load, med samma RPM.

Kanske borde tipsa dina polare på Noctua om det så de skickar med rätt fläktar redan från början då.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Nf-F12 fanns inte på NH-d14 tid

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Och det har inte tillverkats några D14 senaste 3(?) åren sedan F12 släpptes eller? F12 är ingen värdig ersättare för GT, men EK hävdar ju att de har en ny GT på gång så man får väl hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Noctua följer väl sin design på kylaren...Dom kan inte bara byta spår i verkstaden. En 140mm och en 120mm låter väl finare än 2st 120mm på pappret..

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Den bästa ersättaren jag hittat för GT fläktarna är Enermax Twister Pressure.
Den packar ett väldigt bra tryck, samtidigt som det håller väldigt låg ljud volym. Plus att den är jävligt billig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547766
Och den har även möjlighet att plocka av fläktbladen utan att plocka av spärren, för enkel rengöring.

Jämförelse med TP mot noctuas fläktar
http://us.hardware.info/comparisontable/products/237013-13402...
Notera "Air flow @ 30 dB(A)"

Och att vid 1800 rpm så låter den lika mycket som en F12a vid 1500 rpm

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Den bästa ersättaren jag hittat för GT fläktarna är Enermax Twister Pressure.
Den packar ett väldigt bra tryck, samtidigt som det håller väldigt låg ljud volym. Plus att den är jävligt billig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547766
Och den har även möjlighet att plocka av fläktbladen utan att plocka av spärren, för enkel rengöring.

Jämförelse med TP mot noctuas fläktar
http://us.hardware.info/comparisontable/products/237013-13402...
Notera "Air flow @ 30 dB(A)"

Och att vid 1800 rpm så låter den lika mycket som en F12a vid 1500 rpm

Den ser ju riktigt intressant ut, Enermax verkar göra bra fläktar. Tidigare modeller har varit kullagrade med bra statiskt tryck. Hoppas bara att några vettiga återförsäljare tar in dom, helst någon som har "hämta i butik" i närheten av mig. Har ingen lust att betala 50% extra för frakt.

Kanske skaffar en och jämför själv med Noctua F12.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Den ser ju riktigt intressant ut, Enermax verkar göra bra fläktar. Tidigare modeller har varit kullagrade med bra statiskt tryck. Hoppas bara att några vettiga återförsäljare tar in dom, helst någon som har "hämta i butik" i närheten av mig. Har ingen lust att betala 50% extra för frakt.

Kanske skaffar en och jämför själv med Noctua F12.

Mhm. tyvärr är frakten rätt hög på WesellCD, för bara en fläkt. Men annars är den avsevärt billigare än en Noctua, även med fraktkostnaden inräknad. Och den presterar minst lika bra från min erfarenhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro