Fundering över mini-sas till sata-kablar

Permalänk
Medlem

Fundering över mini-sas till sata-kablar

Halloj!

Fick igår hem mitt ibm m1015-kort som jag flashat till IT och tänkte köra i min NAS.
Saken är den att kablarna jag fick med var ihoptvinnade med 2 andra okända kablar (se bilder)

Undrar vad dessa har för funktion och om de är absolut nödvändiga.
Hade varit smidigt ifall jag kunde lägga undan ena kabeln eftersom att jag bara behöver 4st sata-kablar just nu.

Permalänk

Jag är nästan övertygad om att de styr indikeringslysdioder för diskarnas status. Du kan tryggt strunta i att koppla in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag är nästan övertygad om att de styr indikeringslysdioder för diskarnas status. Du kan tryggt strunta i att koppla in dem.

Tror du man vågar klippa isär de kablarna utan att sas>sata skadas? Kommer inte använda dom i alla fall om det nu är som du skriver.

Permalänk

Om du testat att använda kortet utan den lilla vita kontakten inkopplad och är nöjd med resultatet: Ja, ta bort sladden med den vita kontakten. Lämna en sladdstump så att du kan isolera ändarna på varje ledare med krympslang, tejp eller liknande.

Permalänk
Entusiast

Jag misstänker att den ändan av SAS/SATA-kablarna du visar på bild skall till moderkortet/disk-kontrollern. Extrakontakterna skall troligen till sina motsvarande kontakter på moderkortet/diskkontrollern.

Funktionen är antigen aktivitetsindikering eller "staggered spinup".
http://www.techopedia.com/definition/27699/staggered-spin-up

EDIT:

Jag kanske tar tillbaka min misstanke.
I de fall jag sett att man har en separat tråd för diskaktivitet och/eller staggered spin up, sker det via strömförsörjningen, då den kontakten har reserverade stift för diverse ändamål.

Vore kul att få reda på vad för kablar du har där.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Låter troligen som SGPIO. Jag har buntat ihop mina kablar med kardborrband, fungerar finfint.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är för "sideband"-data. Har ingen koll på vad det exakt är, men högst sannolikt är det inget att bry sig om för vanliga privatpersoner. Antagligen något superspecial för företagsbruk (övervakning t.ex.).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Brukar sitta en 4pins kontakt bredvid strömförsörjningen på alla Sata 3.5" diskar. Bara att skita i de kablarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som sideband som man kan koppla in i vissa chassin för att får lite blinkade lysdioder som påvisar diskaktivitet och diskfailure. Tejpa ihop dem med kabeln så slipper du dem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Sax och tejp verkade vara en bra lösning =). Smidigt då jag kan lägga undan den ena kabeln.

Citat:

Vore kul att få reda på vad för kablar du har där.

Det enda jag kan läsa av kablarna är "Amphenol"