Permalänk
Medlem

Skrivbord - IKEA Liatorp

Hej,

är det någon som har detta Liatorp skrivbord och vet innermåtten för skåpen och hur stort chassi man kan ha i dem?

Frugan är sugen på att köpa sig ett sånt men måste då veta om mitt chassi går in där eller inte. har idag ett Fractal Design Define R4

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Ring Ikeas kundservice annars, dom brukar kunna hjälpa till med sånt

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Hej,

är det någon som har detta Liatorp skrivbord och vet innermåtten för skåpen och hur stort chassi man kan ha i dem?

Frugan är sugen på att köpa sig ett sånt men måste då veta om mitt chassi går in där eller inte. har idag ett Fractal Design Define R4

Planerar du att ha luckan öppen när datorn är igång? Annars får du nog allt montera fläktar.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Planerar du att ha luckan öppen när datorn är igång? Annars får du nog allt montera fläktar.

Yes det är det som är tanken, att ha dörrarna öppna dvs

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt skrivbord. Djup 59 Bredd 30 Höjd 63 Ja du får in en R4:a i det skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Yes det är det som är tanken, att ha dörrarna öppna dvs

Goodie! Jag gjorde tabben när jag var 7-8 år att stänga dörren där datorn stod. Blev varmt och mysigt, sen dog den.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Vet ju inte exakt konstruktion, men enligt de mått jag hittar bör det ju gå.

Chassit är 46,4cm högt, 52,3 djupt.
Skrivbordet är 73 högt, där får man dock räkna bort höjden på fötterna, och tjocklek på bänkskivan, men är ju fortfarande över 46,4.
Djupet är 65cm på skrivbordet, men blir även samma där att man får räkna bort tjocklek på gods, samt att de kanske räknar om bordsskivan sticker utanför en bit. Ser dock inte ut att vara så mycket att du inte skulle få plats.

Detta är bara uppskattningsvis, och som nämnt tidigare bör du ringa, alternativt dra med tumstocken på ikea en sväng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haschmanter:

Vet ju inte exakt konstruktion, men enligt de mått jag hittar bör det ju gå.

Chassit är 46,4cm högt, 52,3 djupt.
Skrivbordet är 73 högt, där får man dock räkna bort höjden på fötterna, och tjocklek på bänkskivan, men är ju fortfarande över 46,4.
Djupet är 65cm på skrivbordet, men blir även samma där att man får räkna bort tjocklek på gods, samt att de kanske räknar om bordsskivan sticker utanför en bit. Ser dock inte ut att vara så mycket att du inte skulle få plats.

Detta är bara uppskattningsvis, och som nämnt tidigare bör du ringa, alternativt dra med tumstocken på ikea en sväng

Jo det får plats, se tidigare inlägg

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Jo det får plats, se tidigare inlägg

Såg det när jag skrivit klart, sitter på jobbet så det kommer diverse hinder. Kan inte svara tillräckligt snabbt

Permalänk
Medlem

TS, jag undrar om det verkligen är en bra idé.

Har själv datorn i en förvaringsmöbel (datorn till vänster + bord + lådor till höger) och har gjort allt inne i datorn för att få så bra luftflöde som möjligt (bättre kabeldragning, bort med HDD buren osv) men ändå tycker jag t ex att mina GPU temps är över genomsnittet (om jag jämför andra med samma chassis). Funderar på att köpa (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116653/) för att åtminstone kunna köra bra kabeldragning men låta datorn stå fritt.

Menar bara att du antagligen måste räkna med att det blir varmare i datorn än normalt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du tittar på ikea sidan för skrivbordet får du i alla fall måtten för hela skrivbordet.

Bredd: 145 cm
Djup: 65 cm
Höjd: 73 cm

Sedan har du här måtten för ett Define R4

Bredd: 23,2 cm
Djup: 52,3 cm
Höjd: 46,4 cm

Av det kan vi ju se att när det gäller höjden och djupet är det inga problem. Ja skåpet är inte riktigt lika högt och djupt, försvinner några cm men du har ju rätt goda marginaler. Det som är lite osäkert är bredden men om man tittar på bilden ser man att hela skrivbordet är ungefär fyra skåpsbredder. Så 145 cm/~4 ≈ 36 cm.

Edit.
Var tydligen lite sen. Så går det när man inte uppdaterar sidan innan man svarar :D. Fint att se att min approximation var nära i alla fall.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

TS, jag undrar om det verkligen är en bra idé.

Har själv datorn i en förvaringsmöbel (datorn till vänster + bord + lådor till höger) och har gjort allt inne i datorn för att få så bra luftflöde som möjligt (bättre kabeldragning, bort med HDD buren osv) men ändå tycker jag t ex att mina GPU temps är över genomsnittet (om jag jämför andra med samma chassis). Funderar på att köpa (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116653/) för att åtminstone kunna köra bra kabeldragning men låta datorn stå fritt.

Menar bara att du antagligen måste räkna med att det blir varmare i datorn än normalt.

Tjena!

tack för din input, och jag har redan tänkt mig att det kommer bli varmare, men faktum är att jag har samma lösning idag, dvs jag har chassiet i et sånt skåp, fast har modiferat det skåpet lite, tagit bort baksidan och tagit bort dörren helt, och min dator blir inte så varm har testat och kört den i full load eftersom jag klockat upp den och den snurrar på i 4,5Ghz med en temp på max 69 grader, så jag är med än nöjd med den kylningen jag har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic