laptop vill inte bota fårn USB'

Permalänk
Medlem

laptop vill inte bota fårn USB'

Heeejsan !

jag tänkte installera Windows 8 på min halv gamla laptop med ett usb-minne men de går inte ,de är en Acer Aspire one

jag ställt in i bios:et att den ska bota från USB minnet men inget händer,

Men kan de bara så att datorn är kompatibelt med de Windows:et ?

jag vet inte hur jag ska säga de men... men de är Windows vista i den.... jag vill ha Windows 8 i den istället.
eller så får jag prova med Windows XP

Permalänk

Försöker du kanske köra en 64 Bitars version på en 32 bitars CPU?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Försöker du kanske köra en 64 Bitars version på en 32 bitars CPU?

64 bit
där jag ladda ner windows så stog de att de funka med båda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobleman:

Heeejsan !

jag tänkte installera Windows 8 på min halv gamla laptop med ett usb-minne men de går inte ,de är en Acer Aspire one

jag ställt in i bios:et att den ska bota från USB minnet men inget händer,
http://i59.tinypic.com/e9i1c6.jpg

Men kan de bara så att datorn är kompatibelt med de Windows:et ?

jag vet inte hur jag ska säga de men... men de är Windows vista i den.... jag vill ha Windows 8 i den istället.
eller så får jag prova med Windows XP

Men enligt den bilden har du inte bootat från minnet, vad får du för fel när du försöker boota ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Heeejsan !

jag tänkte installera Windows 8 på min halv gamla laptop med ett usb-minne men de går inte ,de är en Acer Aspire one

jag ställt in i bios:et att den ska bota från USB minnet men inget händer,
http://i59.tinypic.com/e9i1c6.jpg

Men kan de bara så att datorn är kompatibelt med de Windows:et ?

jag vet inte hur jag ska säga de men... men de är Windows vista i den.... jag vill ha Windows 8 i den istället.
eller så får jag prova med Windows XP

Du kan inte gå in i mappen med setup för Windows, dubbelklicka på den och tro att Windows ska installeras, inuti Windows. Du måste skapa ett usb som du kan boota på eller bränna en dvd.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

http://windowshjalp.se/?page_id=59 (fungerar även för windows 8 trots att det står 7!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Du kan inte gå in i mappen med setup för Windows, dubbelklicka på den och tro att Windows ska installeras, inuti Windows. Du måste skapa ett usb som du kan boota på eller bränna en dvd.

De vet jag om att man inte kan göra. jag skulle bara vissa de fel meddelandet.

De är väl den boot ordningen ?
jag använde samma USB minne för nån timme sen till min andra dator o de funka som de skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

De vet jag om att man inte kan göra. jag skulle bara vissa de fel meddelandet.

De är väl den boot ordningen ?
jag använde samma USB minne för nån timme sen till min andra dator o de funka som de skulle.

http://i60.tinypic.com/jg79fl.jpg

Nej USB FDD (Flash disk drive) ska vara högst upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Nej USB FDD (Flash disk drive) ska vara högst upp

Nu är FDD högst upp i listan men de funkar dock inte ändå :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Nu FDD högst upp i listan men de funkar dock inte ändå :/

Det skulle kunna vara så att BIOS inte hittar din usb-sticka.

Prova sätt alla som heter USB före din IDE0 Toshiba och se vad som händer, det kan även vara så dumt att du behöver trycka på F2
eller någon annan dum knapp för att boota, det borde stå när du startar datorn (Förmodligen i hörnen på skärmen under boot)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Heeejsan !

jag tänkte installera Windows 8 på min halv gamla laptop med ett usb-minne men de går inte ,de är en Acer Aspire one

jag ställt in i bios:et att den ska bota från USB minnet men inget händer,
http://i59.tinypic.com/e9i1c6.jpg

Men kan de bara så att datorn är kompatibelt med de Windows:et ?

jag vet inte hur jag ska säga de men... men de är Windows vista i den.... jag vill ha Windows 8 i den istället.
eller så får jag prova med Windows XP

Du måste starta om datorn och se till att den bootar från minnet. Du kan inte köra installationen inifrån windows. Dessutom har 32-bitars CPU inget med saken att göra. Det handlar bara om hur mycket minne det kan hantera...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Det skulle kunna vara så att BIOS inte hittar din usb-sticka.

Prova sätt alla som heter USB före din IDE0 Toshiba och se vad som händer, det kan även vara så dumt att du behöver trycka på F2
eller någon annan dum knapp för att boota, det borde stå när du startar datorn (Förmodligen i hörnen på skärmen under boot)

Nu är alla USB högs tupp och IDE0 Toshiba kommer efter dom. men de funkar dock inte.

jag tror att de kan vara så att bioset inte hittar mitt USB. om de är fallet hur gör man då ?

kan till lägga att jag inte har en cd/dvd läsare i den
de är en liten 10 tumare XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Nu är alla USB högs tupp och IDE0 Toshiba kommer efter dom. men de funkar dock inte.

jag tror att de kan vara så att bioset inte hittar mitt USB. om de är fallet hur gör man då ?

kan till lägga att jag inte har en cd/dvd läsare i den
de är en liten 10 tumare XD

Du måste nog googla efter din modelll och hur man bootar ifrån usb. Inte allla BIOS har möjlighet att göra det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du måste nog googla efter din modelll och hur man bootar ifrån usb. Inte allla BIOS har möjlighet att göra det.

det går tydligen inte att boota via USB på den, hur gör man då när man ska installera ett os ?
med en extern DVD-läsare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

det går tydligen inte att boota via USB på den, hur gör man då när man ska installera ett os ?
med en extern DVD-läsare ?

Men om jag tar ut HDD från min laptop o sätter in den i min andra dator o installera win 8 o sen sätter in den i min laptop de borde väl funka ?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

De vet jag om att man inte kan göra. jag skulle bara vissa de fel meddelandet.

De är väl den boot ordningen ?
jag använde samma USB minne för nån timme sen till min andra dator o de funka som de skulle.

http://i60.tinypic.com/jg79fl.jpg

Skrivet av pSYKED:

Nej USB FDD (Flash disk drive) ska vara högst upp

Skrivet av nobleman:

Nu är FDD högst upp i listan men de funkar dock inte ändå :/

De klassiska USB alternativen har aldrig någonsin funkat. Bios fattar inte vilken USB port som är viktigast och dessutom anser den att USB minne (USB lagring) är som interna hårddisk. Precis som när man har flera hårddiskar i datorn så måste man därför väja EXAKT vilken datorn ska starta.

Backa ur boot listan som du visar i bilden. Precis utanför ska det finnas ett alternativ som har med hårddiskar att göra. Där väljer man EXAKT villken datorn ska starta från INNAN man går till den vanliga boot listan och väljer. Det här stället används både när man vill starta från USB och när man har flera av samma typ. Tex 2 st hårddiskar, 2 st USB minne, 2 st DVD osv.

Permalänk
Skrivet av nobleman:

Men om jag tar ut HDD från min laptop o sätter in den i min andra dator o installera win 8 o sen sätter in den i min laptop de borde väl funka ?

Nej! windows är då konfigurerat för den datorn du har installerat den på inte för din laptop

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Men om jag tar ut HDD från min laptop o sätter in den i min andra dator o installera win 8 o sen sätter in den i min laptop de borde väl funka ?

Jag fick problem när jag skulle installera Ubuntu på en gammal laptop via USB. Löstes enkelt genom att byta USB-sticka. Om du har tillgång, försök installera med en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Men om jag tar ut HDD från min laptop o sätter in den i min andra dator o installera win 8 o sen sätter in den i min laptop de borde väl funka ?

Dålig ide. Ofta får du olika fel. Även om du struntar i eller på nått sätt tar dig förbi dom så kommer den vara långsammare än vad den borde vara (seg). Om du och din mormor är dina datorer så har du just frågat om det går bra om ni byter kläder/skor med varandra. Ni har knappast samma storlek (delar i datorerna) och skulle inte trivas ens om ni fick på er dom. Datorn reagerar på samma sätt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av panpo98:

De klassiska USB alternativen har aldrig någonsin funkat. Bios fattar inte vilken USB port som är viktigast och dessutom anser den att USB minne (USB lagring) är som interna hårddisk. Precis som när man har flera hårddiskar i datorn så måste man därför väja EXAKT vilken datorn ska starta.

Backa ur boot listan som du visar i bilden. Precis utanför ska det finnas ett alternativ som har med hårddiskar att göra. Där väljer man EXAKT villken datorn ska starta från INNAN man går till den vanliga boot listan och väljer. Det här stället används både när man vill starta från USB och när man har flera av samma typ. Tex 2 st hårddiskar, 2 st USB minne, 2 st DVD osv.

Detta samt hur har du lagt in filerna på usbminnet? Har du använt windows programvara?
Testa även flera usb-uttag. Har för mig att det kan strula med vissa usb kontakter.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Dålig ide. Ofta får du olika fel. Även om du struntar i eller på nått sätt tar dig förbi dom så kommer den vara långsammare än vad den borde vara (seg). Om du och din mormor är dina datorer så har du just frågat om det går bra om ni byter kläder/skor med varandra. Ni har knappast samma storlek (delar i datorerna) och skulle inte trivas ens om ni fick på er dom. Datorn reagerar på samma sätt.

Okej de kan vara bra att veta

Skrivet av NordhNet:

Detta samt hur har du lagt in filerna på usbminnet? Har du använt windows programvara?
Testa även flera usb-uttag. Har för mig att det kan strula med vissa usb kontakter.

jag gick gudi som jag hitta, den funka jätte bra när jag väl fick rätt på de och de tog tid XD hehe
jag testa först på min spel dator o de funka bara bra, så då tänkte jag kanske ska sätta in win8 i min laptop men de gick inte, jag har testat alla 3 usb utag på den inget händer. men då får jag har kvar vist på den då:(

Permalänk

Har du använt "Windows 7 USB DVD Download tool" för att göra ditt USB-minne? Och isåfall, gjorde du det på den datorn, dvs under Vista 32bitar? Där har du isf felet.

Om du ska göra ett USB-minne för installation av en 64bitars imagefil av Windows måste det (om du använder det programmet) göras på en dator som redan har Windows i 64bitarsversion, annars lyckas den inte göra minnet bootbart på rätt sätt. Vissa datorer klarar av att boota minnet ändå(exempelvis din speldator uppenbarligen), men då du har en äldre maskin(Laptopen) så måste man göra det på rätt sätt.

Använder du inte Windows 7 USB DVD Download tool så ignorera denna post. Annars följ guiden en gång till fast gör det från speldatorn.

EDIT: Vad är exakta modellnamnet på datorn? Vissa Aspire One(finns massvis av olika modeller) har en Intel Atom-processor som ej stödjer x64, det går i sådana fall inte överhuvudtaget installera på en sådan dator utan man måste då ladda hem imagefilen i 32-bitarsversion istället. Det går att installera med samma licensnyckel så länge det är en äkta licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Heeejsan !

jag tänkte installera Windows 8 på min halv gamla laptop med ett usb-minne men de går inte ,de är en Acer Aspire one

jag ställt in i bios:et att den ska bota från USB minnet men inget händer,
http://i59.tinypic.com/e9i1c6.jpg

Men kan de bara så att datorn är kompatibelt med de Windows:et ?

jag vet inte hur jag ska säga de men... men de är Windows vista i den.... jag vill ha Windows 8 i den istället.
eller så får jag prova med Windows XP

¨Vad har du för CPU , det kan mycket väl vara så att du inte kan köra 64-bitars 8.12 utan får nöjda dig med 32. beroende på cpu. För om du får det där felet i Windows när du försöker köra setup.exe kommer du garanterat inte kunna boota ifrån samma minne ifrån UEFI / bios heller.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

För om du får det där felet i Windows när du försöker köra setup.exe kommer du garanterat inte kunna boota ifrån samma minne ifrån UEFI / bios heller.

Det enda det där felet betyder är att han försöker starta ett 64bitars program under ett 32bitars operativsystem. Dock så misstänker jag som sagt att han har en av de äldre Aspire One-maskinerna med 32bitars Atom-processor och då stämmer det ju som sagt att han inte kommer kunna köra in det på datorn ändå.

Men felmeddelandet på fotot i sig säger ingenting om vad han har för CPU.

Permalänk
Avstängd

Hade själv en sådan Acer en gång och har installerat olika os från USB, dock minns ja att den var riktigt kinkig med vilka USB stickor den ville boota ifrån, mitt tips är att prova en annan (alltså ett annat märke / Modell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[ToMaHaWk:

;14384651']Det enda det där felet betyder är att han försöker starta ett 64bitars program under ett 32bitars operativsystem. Dock så misstänker jag som sagt att han har en av de äldre Aspire One-maskinerna med 32bitars Atom-processor och då stämmer det ju som sagt att han inte kommer kunna köra in det på datorn ändå.

Men felmeddelandet på fotot i sig säger ingenting om vad han har för CPU.

Ja men om installationen inte kan starta ifrån windows hur ska den kunan starta ifrån BIOS / UEFI ? . Om hans CPU hade haft stöd hade programmet startat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja men om installationen inte kan starta ifrån windows hur ska den kunan starta ifrån BIOS / UEFI ? . Om hans CPU hade haft stöd hade programmet startat.

Man kan ha ett 32 bitars system installerat på en dator med 64 bitars CPU, därav kan du inte köra ett 64 bitars program inne i systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Man kan ha ett 32 bitars system installerat på en dator med 64 bitars CPU, därav kan du inte köra ett 64 bitars program inne i systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

ja?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

kolla under hdd fliken i bios ... usb bootnings stickan brukar hamna där
* inte usb-hdd utan vanliga hdd fliken *

Visa signatur

/i am ZoMeOnE