Inet söker uppmärksamhet med Bitcoin-betalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ingen aning faktiskt...skön tankegång dock.

Precis, det är därför man (förenklat) kan säga att vi har kommit överens vad pengar är värt.

Du accepterar din lön i en volym/mängd SEK för du vet att att du kan köpa tjänster/varor för SEK, ni har kommit överens/accepterat SEK värde.

Pengar är lite abstrakt, kanske ännu mer om man bortser från kontanter.
Efter en månadsjobb får du din lön i form av "kod" in på ditt konto, ett par siffror.
Du betalar din hyra genom att flytta ett par siffror till ett annat konto, du betalar din mat genom flytta ett par siffror till deras konto. Du ger dom inget av fysiskt värde utan du flyttar siffror som motsvarar SEK som ni har kommit överens har ett specifikt värde.

Om du tex köper en ny bil av Volvo för 350 tusen, betalar du via bank så flyttar du lite siffror, betalar du cash så ger du dom 4,6 kg rå bomull i form av 1000 lappar.
Men SEK är uppbackat av diverse organ och gör det mycket stabilare än BTC, därför kommer BTC blir stabilare ju fler som ger stöd och accepterar det.

Idag är BTC dock något man spekulerar i snarare än köper mjölk för, men vi får väl se vart utvecklingen är påväg!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Bläddrar i mina buntar med monopolpengar, och håller tummarna!

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hade hellre sett Litecoin då valutan är något mera lätt-räknad, och dessutom inte söndertrasad av ASICer...

Skickades från m.sweclockers.com

Växla in Litecoins mot Bitcoins ... ?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Bitcoin är ju så pass etablerat så ser ingen anledning till varför det inte skulle funka, ett steg i rätt riktning imo. NYTÄNKANDE är inte farligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare ett försök bland flera andra att förtydliga artikelns mening, här med en liknelse: Inet accepterar inte Bitcoin i sig. De accepterar vedertagna valutor, som alltid. De hade lika gärna kunnat säga "Nu kan ni betala med hockeykort!", i ett samarbete med HockeyPay.com (fiktivt), om nu den sidan för Inets och kundens del transparent bytte ut hockeykort mot pengar (med en liten avgift däremellan).

HockeyPay.com skalar bort ett steg i konversionen mellan hockeykort och pengar för kunden, men detta steg är ju inte ens på samma stege, ens i samma verktygsbod, som att Inet skulle vara nära att börja ta emot faktiska hockeykort som betalning.

Även om man vill vara evangelisk för kryptovalutor så är detta inget nytt steg i utvecklingen, utan bara en fortsatt konsekvens av att det finns tjänster som är beredda att byta BTC mot faktisk valuta — det är fortfarande det stora att trycka på. När dessa organisationer börjar närma sig den tänkta stabiliteten hos en suverän stat så kan man börja prata om en gångbar valuta. Att dessa tjänster ska vara ekonomiskt sunda på sikt är en stor spekulation, och fortfarande inget skydd mot starka fluktuationer, vilka i sig är tecken på framtida kollapser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jättekul att Inet är öppen för bitcoins. Jag förstår att man inte vill ta emot bitcoins direkt utan går via en "växlingstjänst" som gör att de får betalt i SEK istället, det är rätt riskabelt att ta emot BTC direkt pga fluktuationerna. Däremot är det väldigt smidigt att kunna betala direkt i bitcoins utan att själv behöva växla in.

Jag minear själv litecoins på hobbynivå, samt har några bitcoins liggandes. Jag hade gärna handlat för mina coins om fler tagit emot valutan som direktbetalning. Visst hade det varit väldigt skönt om man ville ha t ex ett nytt grafikkort, att bara kunna föra över några ltc/btc och få hem sin nya hårdvara någon dag senare. I dagsläget är det ungefär som aktier, du måste sälja dina BTC på en tradingsite, få ut dollar till ditt konto på den siten, göra ett uttag till ditt bankkonto (tar väl 1-3 dagar oftast + kostar lite växlings/tradingavgifter) och sedan betala med t ex Visa på nätet. Man skippar en hel del "obekväma" steg. Däremot vore det intressant att veta vilket påslag de gör på priset för att täcka transaktionskostnader, valutarisk, göra vinst mm. Jag gissar att det blir markant dyrare att betala med btc än SEK :(.

Visst är det osäkert hur framtiden ser ut för btc, men den har ändå 8 miljarder dollar i ryggen (och den siffran ökar dagligen), det är iaf inget som kommer att dö ut över en dag gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasn:

Kommer aldrig använda det så för mig spelar det ingen roll, har försökt förstå mig på bitcoin men det känns som folk promotar luft.

Så är det någon som har någon bra källa där det beskriver bitcoins, så är det varmt välkommen hos mig.

Är ganska avancerat och är därför inga tidningar lyckas förkla det i en enkel mening eller med någon fin bild.

Om du verkligen vill förstå hur bitcoins fungerar så är den här artiklen väldigt bra och pedagogisk:
http://www.michaelnielsen.org/ddi/how-the-bitcoin-protocol-ac...

Den vetenskapliga orginal artikeln av bitcoin skaparen finns här:
https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Fler anledningar till varför man ska undvika Inet!

Varför då?

Hur påverkar det här dig negativt?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede1970:

Nä gå inte på skiten. Kryptovalutor eller som jag kallar dem PÅHITTADE kan aldrig överleva. Stay away and live healthy...

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det kan överleva. Det här är ju ett steg i utvecklingen mot en stabil bitcoin kurs.

Om alla affärer använde bitcoins så skulle kursen vara stabil och bitcoin skulle helt plötsligt vara lika naturligt som SEK eller $.

Vad är det du har emot kryptovalutor? Att det är ny tänkande? Att det inte finns några mellan händer?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nu vet jag inte men mina föräldrar skapade faktiskt mig, ni andra som blev upphittade skulle jag nog vilja säga också någon gång blev skapade men sedan övergavs utav era föräldrar

Och bitcoin blev inte skapad av någon eller ? då existerar den alltså inte enligt dig....

ett påhitt är typ stor fot som vi inte kan bevisa något om

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Visst är det osäkert hur framtiden ser ut för btc, men den har ändå 8 miljarder dollar i ryggen (och den siffran ökar dagligen), det är iaf inget som kommer att dö ut över en dag gissar jag.

8 miljarder dollar i ryggen? Och hur ökar den varje dag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sony?:

Är ganska avancerat och är därför inga tidningar lyckas förkla det i en enkel mening eller med någon fin bild.

Om du verkligen vill förstå hur bitcoins fungerar så är den här artiklen väldigt bra och pedagogisk:
http://www.michaelnielsen.org/ddi/how-the-bitcoin-protocol-ac...

Den vetenskapliga orginal artikeln av bitcoin skaparen finns här:
https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Tackar så mycket för länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbah:

Och bitcoin blev inte skapad av någon eller ? då existerar den alltså inte enligt dig....

ett påhitt är typ stor fot som vi inte kan bevisa något om

Jävlar vi lever alltså i en helt fiktiv värld?

Permalänk

Det finns ju en anledning till att Bitcoins finns till, för att kriminella ska kunna handla droger och gud vet vad anonymt på nätet..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av Agile:

8 miljarder dollar i ryggen? Och hur ökar den varje dag?

Ja, alltså dollarvärdet på de coins som cirkulerar i dagsläget är 8 miljarder. När det rör sig om så pass stora summon, där både privatpersoner och företag sitter på betydande summor, är bitcoins inte något som folk kommer att lägga ner över en kväll, utan om någon vill lägga ner det kommer dom iaf att stöta på visst motstånd. Ökar varje dag var kanske att ta i, men bitcoin har vuxit enormt snabbt och mycket på bara några år, och just nu finns det inga direkta indikationer på att det går utför. Visst har det svajjat en hel del i kursen, men totalt över lite längre tid pekar det brant uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det finns ju en anledning till att Bitcoins finns till, för att kriminella ska kunna handla droger och gud vet vad anonymt på nätet..

Det är inte anledningen. Bitcoin skapades inte för det syftet däremot såg personer som utför dessa brott en möjlighet i Bitcoin. Men nu har kryptovalutorna blivit så stora att den delen av dessa valutor som går till droger, är en minoritet.

Media framhäver endast nackdelarna med denna valuta, inte fördelarna.

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Kan dom inte ta betalt med löv, kvistar och kottar också?

....ahh just det, hyran/personal/lager går ju inte att köpa med kottar.

Village idiot Ja, tyvärr är räntan på kottar begränsad enligt bankdirektör Brando.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått detta med bitcone etc, men det man gör är väl på sätt och vis "trycker" pengar? Det är privat personer som "trycker" pengar? När tar det slut? När finns det så mycket att det tappar värdet?

Fast nu är det ju förstås så att även bankerna ständigt "trycker" nya pengar även de, fast hela världens "elit" har kommit överens om att mer eller mindre frysa inflationen sen x-antal år, för att hindra att hela världsekonomin rasar samman, som förövrigt bygger på konsumtion.

I vilket fall så i slut ändan så är det väl alltid de mindre lyckligt lottade som får betala. "Vi", som alla människor i I-länderna, köper en massa "fysiska" objekt, som har ett riktigt värde, medan vi betalar med en massa pengar som från början har "tryckts" ut av ingenting av bankerna. Sen om vi faktiskt skulle börja fördela resurserna jämt i världen så skulle befolkningsmängden öka ganska explosions artat. Detta skulle självklart leda till att kraven på mer resurser skulle öka ytterligare, vilket skulle förstöra det lilla hopp om att uppnå något av "klimatmålen".

Sen var det där ju ^detta^, väldigt kort vilket gör att man kan ifrågasätta det på en rad sätt, men det känns lite onödigt då ^detta^ redan töjer lite för mycket om vad som är rimligt att ha med i detta forum.

Dold text

//OT

Det var ju ot så jag gjorde en "spolier" av det