Kan inte aktivera crossfire i CC?

Permalänk
Medlem

Kan inte aktivera crossfire i CC?

Hej, ominstallerade windows och formaterade för ett tag sen men nu har nu märkt att jag inte längre har någon crossfire möjlgiheter i cataclyst control center, hur löser jag detta?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hej, ominstallerade windows och formaterade för ett tag sen men nu har nu märkt att jag inte längre har någon crossfire möjlgiheter i cataclyst control center, hur löser jag detta?

Enligt din signatur har du bara ett 6870, crossfire är ju för fler än ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Enligt din signatur har du bara ett 6870, crossfire är ju för fler än ett grafikkort.

Min sign är inte uppdaterad. Jag har crossfire dvs 2st kort.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Installera om CCC så blir det nog bra ska du se.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, då jag har en snarlik fråga:

När jag har mine'at så kan jag inte aktivera /avaktivera CF, dvs byta från det jag hade när jag mineade.

Jag kan kryssa i andra rutan (oftast aktivera CF igen) men sen när jag trycker på verkställ så hoppar den tillbaka till disabled och ingenting händer. Jag måste starta om datorn för att få igång det igen, något irriterande.

Har bara märkt att det händer efter att jag har mine'at.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kan inte aktivera crossfire

Har problemet att inte kunna aktivera crossfire. Jag hittar båda min graifkkort i GPU-Z och även i CCC under systeminformation och även i enhetshanteraren. Det står bara att den är inaktiv, har ingen möjligthet att aktivera crossfire någonstans i CCC. Vad är felet? Har testat att ta bort och installera om drivrutiner samt installerat senaste drivrutinerna.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har problemet att inte kunna aktivera crossfire. Jag hittar båda min graifkkort i GPU-Z och även i CCC under systeminformation och även i enhetshanteraren. Det står bara att den är inaktiv, har ingen möjligthet att aktivera crossfire någonstans i CCC. Vad är felet? Har testat att ta bort och installera om drivrutiner samt installerat senaste drivrutinerna.

Kolla moderkorts inställningarna, hade samma problem men det löste sig genom att aktivera det i BIOS !

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av cappe:

Har problemet att inte kunna aktivera crossfire. Jag hittar båda min graifkkort i GPU-Z och även i CCC under systeminformation och även i enhetshanteraren. Det står bara att den är inaktiv, har ingen möjligthet att aktivera crossfire någonstans i CCC. Vad är felet? Har testat att ta bort och installera om drivrutiner samt installerat senaste drivrutinerna.

Standard fråga: är crossfire bryggan på, är du inte säker kan det vara bra att googla på hur det borde se ut, har du flera testa gärna att byta.

Fråga 2 har du testat att byta plats på korten för att verifiera att båda korten fungerar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Stöder moderkortet xfire?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Kolla moderkorts inställningarna, hade samma problem men det löste sig genom att aktivera det i BIOS !

Har letat men inte hittar, har gigabyte ud3 990fx-a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Standard fråga: är crossfire bryggan på, är du inte säker kan det vara bra att googla på hur det borde se ut, har du flera testa gärna att byta.

Fråga 2 har du testat att byta plats på korten för att verifiera att båda korten fungerar?

Bryggan är i, crossfire funkade innan jag ominstallerade windows och gjorde formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Stöder moderkortet xfire?

Ja fullt ut. Crossfire funkade innan ominstallering av windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Laddat ner CAP eller vad det heter?
Har själv inte AMD, men tror att det är så det heter
Tror att det behövs för crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Laddat ner CAP eller vad det heter?
Har själv inte AMD, men tror att det är så det heter
Tror att det behövs för crossfire.

Det ska inte behövas, förövrigt kvarstår problemet, börjar bli jobbigt nu då jag testat allt känns det som. Ominstallerat drivers, bytt crossfire brygga osv etc.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Detta verkar lönlöst. Suttit hur länge som helst utan att nå någon framgång, fortfarande ingen jävla crossfire tab i CCC efter ytterligare ominstallation.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Ett tips kan ju vara att nämna i första posten att Crossfire tidigare fungerat på datorn, men inte efter ominstallation av windows.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Ett tips kan ju vara att nämna i första posten att Crossfire tidigare fungerat på datorn, men inte efter ominstallation av windows.

Jo, men fortfarande ingen lösning på problemet.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Jo, men fortfarande ingen lösning på problemet.

Testa byta PCI-E slot på korten, blås lite på dom, och se till så att du inte har fått in nåt skit som förstör.

Kommer ihåg min kompis, hans kort fungerade inte alls, fast datorn hittade det. Han hade fått in en liten aluminiumbit i PCI-E Sloten

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Testa byta PCI-E slot på korten, blås lite på dom, och se till så att du inte har fått in nåt skit som förstör.

Kommer ihåg min kompis, hans kort fungerade inte alls, fast datorn hittade det. Han hade fått in en liten aluminiumbit i PCI-E Sloten

Konstiga är att det funkade felfritt innan, dvs innan jag ominstallerade windows.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Om jag ska ta ut ett grafikkort och testa ett i taget, räcker det med att dra ut strömkablarna och ta bort crossfire bryggan?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Frågar igen, måste man plocka ut ena grafikkortet eller räcker det med att dra ut strömkablarna från kortet?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Fortfarande fungerar inte crossfire. Har prövat följande:
Ominstallera drivrutiner ett flertal gång.
Ominstallerat drivrutiner, gått in i felsäkert läge och kört drivesweeper.
Ominstallerat drivrutiner med bara 1 grafikkort i datorn för att sedan sätta in det andra.
Hittar grafikkortet i datorn och liknande men i CCC visas den som ''inactive adapter'' bara utan möjlighet att start den någonstans.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Prova att inaktivera det ena kortet i enhetshanteraren och sen aktivera det igen.
Funkade för mig.

Btw.. har du provat att byta plats på korten?

Btw2. Du ska ha skärmen kopplad i det översta kortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Prova att inaktivera det ena kortet i enhetshanteraren och sen aktivera det igen.
Funkade för mig.

Btw.. har du provat att byta plats på korten?

Btw2. Du ska ha skärmen kopplad i det översta kortet.

Har nu inaktiverat och aktiverat grafikkorten, inaktiverade det nedersta kortet som förvånansvärt gjorde att jag inte fick någon bild, satte i hdmi i nedersta kortet och fick bild, har nu gjort om det några gånger osv, startade CCC och direkt kom typ eyefinity grej upp med inställningar för bildskärmar så började den synkornisera, utöver det så står det nu under maskinvara primär adapter och länkad adapter istället för inaktiv adapter, utöver det ingenting, fortfarande ingen crossfire flik.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.