Permalänk
Medlem

Bra virusskydd?

hej jag undrar om det finns några bra virusskydd som är gratis.

Permalänk
Medlem

Ja

http://www.gratisantivirus.nu/gratis-antivirusprogram/

Inte så svårt att använda google

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Wow första posten, och inte ens googlat innan 1+

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Hej! Men här är några exempel:
http://www.avast.com/sv-se/index
http://www.avira.com/en/index
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential... men inte det bästa rekomenderar avira eller avast
finns en skock till.

//Goerana

Permalänk
Medlem

AVG, Avast, Avira. Dessa har jag använt och dom funkar bra!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Behövs inget med lite sunt bondförnuft

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quxx:

hej jag undrar om det finns några bra virusskydd som är gratis.

Tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Behövs inget med lite sunt bondförnuft

Kan du förklara hur du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quxx:

hej jag undrar om det finns några bra virusskydd som är gratis.

Håller mig borta från Avast, AVG, Norton, Nod32 och annat segt skräp. Kör MSE och skannar med MalwareBytes i felsäkert läge med jämna mellanrum, fungerar jäkligt bra Har också använt F-Secure i många år och det är också okej men lämpar sig inte om man sitter med en seg laptop.

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Behövs inget med lite sunt bondförnuft

Nja, det handlar mer om tur. Man kan få virus även fast man inte är inne på skumma sidor.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Kan du förklara hur du menar?

Jag menar det jag säger. Ska du surfa skum porr eller annat avvikande kanske du vill ha ett virusskydd men annars så klarar man sig faktiskt utan.

Skrivet av Jupiter IV:

Nja, det handlar mer om tur. Man kan få virus även fast man inte är inne på skumma sidor.

Jag har kört utan antivirus i säkert 10 år nu och har inte råkat ut för nåt virus. Fick nåt adware för ett år sen eller så men det var ju snabbt ordnat med adaware eller vad programmet nu heter.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Jag menar det jag säger. Ska du surfa skum porr eller annat avvikande kanske du vill ha ett virusskydd men annars så klarar man sig faktiskt utan.
Jag har kört utan antivirus i säkert 10 år nu och har inte råkat ut för nåt virus. Fick nåt adware för ett år sen eller så men det var ju snabbt ordnat med adaware eller vad programmet nu heter.

Porr är bland dom säkrare sidorna, dom är normalt sjukt noga med att hålla efter då dom redan får så mycket skit. Porr står ju för mycket av utveckling inom streaming och IT-säkerhet nu för tiden.
Virus kommer från varsomhelst, aftonbladet, streaming-sajter, nedladdningar, vänner, kollegor, mail. Att inte råkat ut för virus är i verkligheten "inte råkat ut för virus som typ vänder skärmen upp och ned".
Antar du slår av UAC också, då det inte medför något

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Slayer:

Behövs inget med lite sunt bondförnuft

Jo, det gör det verkligen.

Skrivet av patton:

Tyvärr inte.

Jo, det gör det verkligen.

Skrivet av Navicula:

Håller mig borta från Avast, AVG, Norton, Nod32 och annat segt skräp. Kör MSE och skannar med MalwareBytes i felsäkert läge med jämna mellanrum, fungerar jäkligt bra Har också använt F-Secure i många år och det är också okej men lämpar sig inte om man sitter med en seg laptop.

MSE bör man hålla sig borta från, det skyddar lika mycket som ett durkslag skyddar i monsunregn. i W8 verkar det vara lite bättre, men inget jag hade använt.

Skrivet av The Slayer:

Jag menar det jag säger. Ska du surfa skum porr eller annat avvikande kanske du vill ha ett virusskydd men annars så klarar man sig faktiskt utan.

Jag har kört utan antivirus i säkert 10 år nu och har inte råkat ut för nåt virus. Fick nåt adware för ett år sen eller så men det var ju snabbt ordnat med adaware eller vad programmet nu heter.

Man kan få malware även från legitima sidor, aftonbladet t.ex.

Hur kan du vara säker på att du inte haft något virus eller en mask?
För att du emellanåt skannat datorn med ett virusprogram?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Porr är bland dom säkrare sidorna, dom är normalt sjukt noga med att hålla efter då dom redan får så mycket skit. Porr står ju för mycket av utveckling inom streaming och IT-säkerhet nu för tiden.
Virus kommer från varsomhelst, aftonbladet, streaming-sajter, nedladdningar, vänner, kollegor, mail. Att inte råkat ut för virus är i verkligheten "inte råkat ut för virus som typ vänder skärmen upp och ned".
Antar du slår av UAC också, då det inte medför något

Japp UAC är riktig skit och är det första som slås av efter en ren installation ihop med windows brandväggen o allt sånt skräp.
Jag utgår från att alla som vet vad dom pysslar med gör likadant.

Skrivet av DunderKlumpen:

Jo, det gör det verkligen.

Jo, det gör det verkligen.

MSE bör man hålla sig borta från, det skyddar lika mycket som ett durkslag skyddar i monsunregn. i W8 verkar det vara lite bättre, men inget jag hade använt.

Man kan få malware även från legitima sidor, aftonbladet t.ex.

Hur kan du vara säker på att du inte haft något virus eller en mask?
För att du emellanåt skannat datorn med ett virusprogram?

Aftonbladet är jävulens sändebud på jorden ungefär så den sidan är elimininerad som risk. M.a.o jag läser inte Aftonbladet
Hur kan jag vara säker?
Om datorn beter sig som den ska och inte har några konstigheter för sig så utgår jag från att allt är ok. Sedan händer det med nåt års mellanrum sådär oftast i samband med att jag rensar gammalt skräp från lagringsdiskar osv att jag tankar ett antivirusprogram och söker igenom allt. Det slutar alltid med samma resultat. Inga infekterade filer.
Sen har du ju "Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara" Som jag förstått det så görs en sökning på åtminstone systemdisken varje gång man tar ner nya virusdefinitioner genom Windows update. O det brukar ju komma med nån månads intervall eller oftare. Så det känns väldigt safe.
Alla surfvanor skiljer sig ju åt och vissa är antagligen mer utsatta. Med mina surf- och internetvanor så funkar det iaf väldigt bra utan traditionellt antivirusskydd.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Slayer:

Japp UAC är riktig skit och är det första som slås av efter en ren installation ihop med windows brandväggen o allt sånt skräp.
Jag utgår från att alla som vet vad dom pysslar med gör likadant.

UAC skulle jag aldrig få för mig att stänga av... Nu brukar jag av lathet använda adminkontot (vilket man absolut inte bör göra), men UAC får fortfarande vara på.

Skrivet av The Slayer:

Aftonbladet är jävulens sändebud på jorden ungefär så den sidan är elimininerad som risk. M.a.o jag läser inte Aftonbladet
Hur kan jag vara säker?
Om datorn beter sig som den ska och inte har några konstigheter för sig så utgår jag från att allt är ok. Sedan händer det med nåt års mellanrum sådär oftast i samband med att jag rensar gammalt skräp från lagringsdiskar osv att jag tankar ett antivirusprogram och söker igenom allt. Det slutar alltid med samma resultat. Inga infekterade filer.
Sen har du ju "Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara" Som jag förstått det så görs en sökning på åtminstone systemdisken varje gång man tar ner nya virusdefinitioner genom Windows update. O det brukar ju komma med nån månads intervall eller oftare. Så det känns väldigt safe.
Alla surfvanor skiljer sig ju åt och vissa är antagligen mer utsatta. Med mina surf- och internetvanor så funkar det iaf väldigt bra utan traditionellt antivirusskydd.

Aftonbladet är bara ett exempel, det finns självklart många andra legitima sidor som emellanåt kan vara drabbade.

Utifrån det svaret så känns du för övrigt som ett riktigt drömoffer för malware-skaparna, blåögd med lite inslag av lathet (no offense).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

UAC skulle jag aldrig få för mig att stänga av... Nu brukar jag av lathet använda adminkontot (vilket man absolut inte bör göra), men UAC får fortfarande vara på.

Aftonbladet är bara ett exempel, det finns självklart många andra legitima sidor som emellanåt kan vara drabbade.

Utifrån det svaret så känns du för övrigt som ett riktigt drömoffer för malware-skaparna, blåögd med lite inslag av lathet (no offense).

Nja efter närmare 20 års användande av datorer så känner jag att jag har ganska bra koll på vad man ska klicka på och inte klicka på.
I 99% av fallen där folk har fått virus så har de varit o klickat på nåt färgglatt som blinkar på random sida
Det du skriver om att inte använda adminkontot osv avfärdar jag som ren paranoia

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Slayer:

Nja efter närmare 20 års användande av datorer så känner jag att jag har ganska bra koll på vad man ska klicka på och inte klicka på.
I 99% av fallen där folk har fått virus så har de varit o klickat på nåt färgglatt som blinkar på random sida
Det du skriver om att inte använda adminkontot osv avfärdar jag som ren paranoia

Och det har du lärt dig genom trial-and-error, eller hur menar du?
Har du en hemlig databas som säger vart virus gömmer sig? (Den kan du i så fall tjäna enorma pengar på)
Att veta vart du ska klicka och inte skyddar dig för övrigt endast mot virus, hur skyddar du dig mot maskar?

Dina 99% avfärdar jag som ren gissning, utan någon som helst baktanke.

Två minuters googlande och man hittar gott om artiklar och forumtrådar om varför man inte ska använda adminkontot permanent, något som för en sån datorguru du anser dig vara (sarkasm, men no offense) borde vara väldigt logiskt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Nja efter närmare 20 års användande av datorer så känner jag att jag har ganska bra koll på vad man ska klicka på och inte klicka på.
I 99% av fallen där folk har fått virus så har de varit o klickat på nåt färgglatt som blinkar på random sida
Det du skriver om att inte använda adminkontot osv avfärdar jag som ren paranoia

Ursäkta min dryghet men jag kan bara inte få den fet-markerade texten att passa ihop i ett och samma inlägg.

Antar att du avfärdar "best practices" som denna också?
http://technet.microsoft.com/sv-se/magazine/2006.01.securityw...

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd

Det där har ju noll och absolut ingenting att göra med en "heminstallation" av Windows.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det där har ju noll och absolut ingenting att göra med en "heminstallation" av Windows.

Rätt. Det var nog jag som övertolkade "20 års erfarenhet" med att personen ifråga hade jobbat med IT-system i ett större perspektiv. Dock är artikeln inte helt bortkastad på användare. Liknande principer BORDE man ha gällande sin egen dator, men ofta är man för lat eller bekväm för det. Även jag.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Rätt. Det var nog jag som övertolkade "20 års erfarenhet" med att personen ifråga hade jobbat med IT-system i ett större perspektiv. Dock är artikeln inte helt bortkastad på användare. Liknande principer BORDE man ha gällande sin egen dator, men ofta är man för lat eller bekväm för det. Även jag.

Finns ingen anledning att applicera onödiga säkerhetsprinciper, som är tänkta att skydda ett företags domän, på en hemdator.
Artikeln uppmanar till att använda lokala administratörskonton istället för att logga in med domänadministratörskontot...inte direkt nånting att tillämpa hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

De senaste 7 åren har jag fått 2 virus. Båda var från suspekta program jag laddade hem.
Så helt rätt. Lite common sense så behöver man inget antivirus. Väldigt överskattat.

Permalänk
Medlem

Kaspersky.
Kolla här > http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1183086...

Med dagens kurs och rabatt så landar du på knappt 180:- för en fullversion av Internet Security, ( 1 PC / 1år).
Jämför det med den "svenska" sidan, så handlar det om närmare 300:- att spara.

Smartaste är att gå ihop med några och välja 3 PC / 1år, totalpris endast 215:-.
215:- / 3 = ~71:- per licens. Några som vill gå ihop och köra 3 licenser så är jag på, då min licens snart går ut.
Skicka PM.

Varsågoda

Du ville iofs ha "gratis" och det här är det närmsta du kommer gratis om du vill ha något som kallas skydd.
Annars kan du lika gärna köra utan...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden liten, hoppas det är ok.

Jag kör själv Comodo's mjukvarubrandvägg kombinerat med windows7 egna antivirus samt scannar systemet till och från med search and destroy (tror jag det heter).

Är det en tillfredsställande lösning för en dator som används till spel, surf och media? Vill inte ha något antivirusprogram som ligger i bakgrunden och äter upp all spelprestanda, men vill ju såklart inte häller ha trojaner eller annat skit på burken

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk

http://www.bitdefender.com/
Sedan köper du en licens för http://www.malwarebytes.org/

Du bör INTE köra microsoft security essentials.

Svårare än ovan är det inte ...sen skadar det aldrig att tänka innan man laddar ner och kör okända filer

edit: och ja, UAC bör du lämna på, jag brukar ställa ner den ett läge så den inte dimar hela skrämen.

//Patrik

UAC
Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

UAC är det första jag stänger av

Folk är så oroliga för inget oftast, men jag har aldrig under mina 15+ år haft problem så ser ingen anledning att börja trycka på tinfoil hatten nu.

Kört MSE massvis med gånger också, blandat med nod, f-secure osv. Aldrig blivit drabbad av något med något av programmen.

Folk överdriver så hårt gällande detta.

Visst är det lisa 16 som sitter på sin laptop med internet explorer kan jag köpa att man trycker in skydd, av erfarenhet.
Men för mina egna datorer och mina erfarenheter, nej tack. Behövs inte.

Permalänk

Med tanke på att denna fråga ens ställs så är nog ett bra tips att använda antivirus och uac.
Hade man vetat exakt vad som gäller och vilka risker som finns så skulle inte ens frågan dyka upp.

/Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Avstängd

Jag avråder från AVG då det ger en virusvarningar på i princip allt, oavsett om det faktiskt finns något virus eller inte.
Personligen tycker jag att det är värt att punga ut några kronor för en licens av NOD32, då det är mycket effektivt mot både virus, skadliga webbsidor och crapware (reklamprogram etc.).

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Keeper of Traditions

*** raderat ***

Skrivet av Kuumaa:

De senaste 7 åren har jag fått 2 virus. Båda var från suspekta program jag laddade hem.
Så helt rätt. Lite common sense så behöver man inget antivirus. Väldigt överskattat.

Lite common sense kan skydda dig mot virus, men inte alltid, och hur skyddar du dig då mot maskar?

Hur kan något som är gratis och tar två minuter att lägga in vara överskattat?

Skrivet av JimmieSan:

UAC är det första jag stänger av

Folk är så oroliga för inget oftast, men jag har aldrig under mina 15+ år haft problem så ser ingen anledning att börja trycka på tinfoil hatten nu.

Kört MSE massvis med gånger också, blandat med nod, f-secure osv. Aldrig blivit drabbad av något med något av programmen.

Folk överdriver så hårt gällande detta.

Visst är det lisa 16 som sitter på sin laptop med internet explorer kan jag köpa att man trycker in skydd, av erfarenhet.
Men för mina egna datorer och mina erfarenheter, nej tack. Behövs inte.

Överdriver? För att man inte vill ha in skit i datorn?

Det var en lustig inställning, naivitet och lathet är något som aldrig leder till något bra, särskilt inte med nätverkssladden ikopplad.

Citat raderat. Onödigt.
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

*** raderat ***

Lite common sense kan skydda dig mot virus, men inte alltid, och hur skyddar du dig då mot maskar?

Hur kan något som är gratis och tar två minuter att lägga in vara överskattat?

Överdriver? För att man inte vill ha in skit i datorn?

Det var en lustig inställning, naivitet och lathet är något som aldrig leder till något bra, särskilt inte med nätverkssladden ikopplad.

Jag tycker det är överdrivet för min del.

Och det står jag väldigt fast vid, jag har under alla mina år aldrig haft problem iaf, jag skrev att jag inte vill ha det och jag inte behöver det.
Punkt.

Om dagen kommer då UAC gör så min dator tas över så tar jag gladeligen tillbaka det. Men den dagen har aldrig dykt upp.

Just nu kör jag ESET igen då det var gratis 6 månader, testa det.
Men kommer inte hitta ett dugg ändå under dessa 6 månaderna precis som det aldrig gjort