KÖPRÅD, Systemkamera, Gärna lite vädertålig då jag ska ha den i jobbet. 8000kr

Permalänk
Medlem

KÖPRÅD, Systemkamera, Gärna lite vädertålig då jag ska ha den i jobbet. 8000kr

Hejsan! Jag är som sagt inte speciellt kunnig när det kommer till systemkameror.

Arbetar inom bygg industrin och färdas en hel del med bil mellan arbetsplatserna. Verktyg, svets osv lastas ut och in hela dagarna.
Det kan bli en hel del slitage då jag arbetar på ställen där det är väldigt skitigt, typ betong stommar, sågverk osv.
Kan även finnas viss fukt i bilen och på arbetsplatsen.

Jag söker en kamera som är användarvänlig. Har testat Nikoons D60 och liknande men dom är på tok för avancerade för mig. Har inte nytta av alla dem 1000 inställningar som en sådan kamera har.

Hört talas om att det finns kameror med Android nu. Typ "smart" kameror med möjligheten att ladda upp bilderna direkt via internet eller wifi.
Vill gärna att gränssnittet i kameran ska likna en mobilkamera då det finns 5-10 olika "presets" typ som Dag,Natt,Soligt,Ljusrör,Glödlampa, MACRO osv.

Den ska ha hög upplösning, gärna mycket ljusinsläpp så jag slipper använda blixt så mycket som möjligt då reflektionerna förstör mycket av bilden.
Den ska ta väldigt bra bilder på nära håll då 85% av bilderna jag tar är inom 4 meters avstånd.

Kameran får ej vara Vit då jag arbetar i skitiga miljöer. Svart eller mörkgrå helst.

Har även tänkt använda den här kameran hemma, foto av datorbyggen osv så bilderna ska måste vara skarpa

Tack på förhand!
Min budget ligger mellan 0 och 8000kr.

EXEMPEL på bilder som jag kommer att ta med kameran.

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ja du, väldigt många val i den prisklassen. De flesta har en uppsjö inställningsmöjligheter och kan enl. dig därför bli "för" avancerade. Med många paketkameror följer det med en sk. "kitzoom" av varierande kvalitet, ofta är dessa ljussvaga 3.5-5.6, typ, isf faller dessa bort. Köper man endast huset för sig kan man välja gluggar i efterhand, kan i ditt fall bli bättre men dyrare.

1. Är en DSLR utesluten?
2. Kan du tänka dig en EVF-kamera med vinklingsbar LCD?
3. Är en systemkamera med utbytbara objektiv tänkbar?
4. Använder du kameran i jobbet kanske arbetsgivaren kan sponsra?
5. Nya modeller på G - hur länge kan du vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja du, väldigt många val i den prisklassen. De flesta har en uppsjö inställningsmöjligheter och kan enl. dig därför bli "för" avancerade. Med många paketkameror följer det med en sk. "kitzoom" av varierande kvalitet, ofta är dessa ljussvaga 3.5-5.6, typ, isf faller dessa bort. Köper man endast huset för sig kan man välja gluggar i efterhand, kan i ditt fall bli bättre men dyrare.

1. Är en DSLR utesluten?
2. Kan du tänka dig en EVF-kamera med vinklingsbar LCD?
3. Är en systemkamera med utbytbara objektiv tänkbar?
4. Använder du kameran i jobbet kanske arbetsgivaren kan sponsra?
5. Nya modeller på G - hur länge kan du vänta?

1. Vad är en DSLR?
2. Vad är en EVF-Kamera?
3. Njaa, som sagt. Sitter det ett rätt bra allround objektiv på så räcker det. Behöver inte kunna ta bilder på längre avstånd.
Dem flesta hamnar inom 20cm-8meter.

4.Jag har egen firma så den kommer att köpas på företaget. Alltså momsfritt.
5.Ja nån månad till.

EDIT, hittade denna länken så tror jag vet lite nu i alla fall. hehe DSLR eller EVF vet jag inte riktigt, skiljer en del i storlek mellan modellerna.
Men DSLR riktas väll främst mod proffs? En bra EVF kamera borde ju fungera kanske.

Antar att Nikoon D60 hamnar i DSLR kategorin, och jag har använd en sådan rätt mycket. Men det känns som att jag är för oinsatt och bara utnyttjar 20% av den kraft som finns i en sådan kamera när jag fotar. Så alla dessa inställningar blir överflödiga.

http://www.dpmag.com/cameras/slrs/slr-vs-ev.html

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om D5300?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Nikon D60 ärknas som en DSLR ja, eller digital spegelreflerkamera på svenska. Även känt som systemkamera. Det finns numera även en hel drös med systemkameror utan spegel, som fungerar ungefär som kompaktkamera med utbytbara objektiv.

Rent kvalitetsmässigt är det inte så stor skillnad på systemkameror under 10 000, det som skiljer är väl mest utförande, inställningsmöjligheter och storlek.

På dig låter det nästan som att du kan ha en kompaktkamera. Den här kanske kan va nåt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1412606
Jag har föregångaren S100 och tycker den är super. Det tråkiga är bara att den har lite svårt att fånga stora ljusskillnader, ljusomfånget är inte så stort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om du vill ha utbytbar optik med en stram budget skulle jag rekommendera dig att välja ett billigare kamerahus och bättre optik istället för tvärt om, det ger betydligt mer för pengarna.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nikon D60 ärknas som en DSLR ja, eller digital spegelreflerkamera på svenska. Även känt som systemkamera. Det finns numera även en hel drös med systemkameror utan spegel, som fungerar ungefär som kompaktkamera med utbytbara objektiv.

Rent kvalitetsmässigt är det inte så stor skillnad på systemkameror under 10 000, det som skiljer är väl mest utförande, inställningsmöjligheter och storlek.

På dig låter det nästan som att du kan ha en kompaktkamera. Den här kanske kan va nåt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1412606
Jag har föregångaren S100 och tycker den är super. Det tråkiga är bara att den har lite svårt att fånga stora ljusskillnader, ljusomfånget är inte så stort.

Kompaktkamera är utesluten, har använt några sådana genom åren och tycker det är svårt att få vettiga bilder i sämre ljusförhållanden osv.
Mina arbetsplatser har inte alltid så bra belysning och objekten är för det mesta mörka i färgerna.
Sen har vi redan en 14mp Olympus VR-310 hemma.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nikon 5300 är inte vädertätat.
Ska du kolla på ett vädertätat nikon så titta på d7000.

Annars kan jag rekommendera Pentax K-5II
Den har ganska uttalad bra vädertätningar. klarar -10 till +40 grader.

https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw
https://www.youtube.com/watch?v=p0nFu3dm-Gc

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

För den miljö du kommer att röra dig i så tycker jag att du ska ta en Pentax K-5II.
Min dotter har en Nikon D5300 det är en fin kamera men som tidigare sagts så är den inte väderskyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Nikon 5300 är inte vädertätat.
Ska du kolla på ett vädertätat nikon så titta på d7000.

Annars kan jag rekommendera Pentax K-5II
Den har ganska uttalad bra vädertätningar. klarar -10 till +40 grader.

https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw
https://www.youtube.com/watch?v=p0nFu3dm-Gc

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Aaah såg ju helt galet ut det där! Snacka om tåliga kameror hehe. Kanske är något för mig!
Förutom vädertåligheten hur står sig dessa Pentax K-5II mot exempelvis Nikon D5300 och D7000?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Pentax K-5 och K-5 II är riktigt bra kameror.

Min K-5 har fått bekänna färg i vädertätning också, tog den till spetsen av lofoten när det var mycket hårt blåsväder och regn som slog in mot kusten, blev blöt in till kalsongerna på några minuter, kameran fungerade dock utan bekymmer.

Sen det är klart, grus på fel ställe kan få det att knastra o ha sig, blir kameran riktigt skitig får man skölja rent den försiktigt under kranen

Pentax K-5 är nog byggmässigt snäppet bättre än D7000, tror huset på D7000 inte är helt gjort av magnesium utan även plast.
Fast jag är inte helt säker på detta.. den är i vilket fall som helst inte en sämre kamera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Pentax K-5 och K-5 II är riktigt bra kameror.

Min K-5 har fått bekänna färg i vädertätning också, tog den till spetsen av lofoten när det var mycket hårt blåsväder och regn som slog in mot kusten, blev blöt in till kalsongerna på några minuter, kameran fungerade dock utan bekymmer.

Sen det är klart, grus på fel ställe kan få det att knastra o ha sig, blir kameran riktigt skitig får man skölja rent den försiktigt under kranen

Pentax K-5 är nog byggmässigt snäppet bättre än D7000, tror huset på D7000 inte är helt gjort av magnesium utan även plast.
Fast jag är inte helt säker på detta.. den är i vilket fall som helst inte en sämre kamera.

Okey! låter ju väldigt tilltalande! Hur är det med användningssidan,överförings möjligheter osv. Wifi,bluetooth,Usb 2.0-3.0?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Aaah såg ju helt galet ut det där! Snacka om tåliga kameror hehe. Kanske är något för mig!
Förutom vädertåligheten hur står sig dessa Pentax K-5II mot exempelvis Nikon D5300 och D7000?

Pentax är mycket prisvärda, kvalitativa och trevliga kameror. Kan inte jämföra rakt av feature för feature, men jag har haft väldigt angenäma upplevelser med Pentax de gånger jag använt en. Hade själv valt en Pentax om det inte vore för att de inte gör någon kamera i fullt småbildsformat.

ett "inte" försvann
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Okey! låter ju väldigt tilltalande! Hur är det med användningssidan,överförings möjligheter osv. Wifi,bluetooth,Usb 2.0-3.0?

Här har du all info och lite till i stora reviewen. http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-5-ii-k-5-ii-s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Okey! låter ju väldigt tilltalande! Hur är det med användningssidan,överförings möjligheter osv. Wifi,bluetooth,Usb 2.0-3.0?

K-5 har USB, men jag gör ALLTID så att jag bara tar ut minneskortet och stoppar det direkt i datorn, det är mest praktiskt och enklaste enligt mig.

Har man några minneskort liggandes så trycker man bara i ett tomt innan man åker iväg.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En kandidat kan vara Sony RX10

Bland de finesser du efterfrågat:
+ Zoom 24-200 på 2.8, fast optik, ljusstark, Zeiss=kvalitet, skarp
+ Väderskyddad
+ WiFi + NFC
+ liten kompakt
+ bra macro
+ har fått bra recensioner

- 11 papp ink. moms, lite över din budget

Kanske "för fin" för dina behov men du kommer bli nöjd

Gå in på youtube, sök på sony rx10, ser det bra ut->googla å läs recensioner

Permalänk
Medlem

Fördelen med att köpa en pentax k-5II är att du kan få tag på billiga wr - weather resistent objektiv. Ska du hitta vädertätade nikon objektiv så är du uppe i bra högre summa. Att Nikon D7000 inte är helt i magnesium stämmer. Vissa delar är av plast, men i stort sätt hela kameran är av magnesium. Dock är pentaxen helt gjord i metall. Vädertätningen? hmm.. Nikon går inte ut och skryter om tätningen så som pentax gör. men det finns videos på D7000 som blir duschade på toaletten, filmar på hav med blåst och vågor, lämnade ute i regn etc. Dock bör man införskaffa ett objektiv som också är väderätat, och som sagt, det blir en helt annan prissumma.

bildkvalite mellan d7000 och pentax k-5II är densamma. Pentaxen är marginellt bättre med iso brus, men dagens lightroom har det ingen betydelse.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

För övrigt är jag galet nöjd med min D7000. varför jag valde nikon var att pentax inte har några FF(fullformat sensor) kameror motsvarande nikon. Dock kan ju detta ändras. Men min tanke var att så småning om gå över till FF, så varje objektiv jag köper är för FF. sedan om ca 3-5år gör jag skuttet över till FF

Men vad vet man vart pentax är då? då har de säkert motsvarande i FF. Dock lär ju det vara billigare att få tag på objektiv hos nikon då de gör objektiv för FF.

Men hade jag velat ha en resebuddy, en systemkamera som tål det mesta för en bra peng. då hade jag köpt K-5II med 18-145 wr objektiv. utan tvekan. Helt perfekt.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Har du bestämt dig för om du ska ha fullformat eller crop sensor?
Det kan ha ganska stor betydelse för framtiden då det generellt är billigare objektiv för crop kameror som inte alltid passar på fullformat.
Eller så är det bara min uppfattning som är inbiten canon användare.

Skulle nog också tipsa dig om att har du en vän/vänner som sitter på en del objektiv kan det vara idé att välja en kamera som de passar på om de är villiga att låna ut objektiv.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Efter allt som skrivits här i tråden så har jag bestämt mig för att åka och testa närmaste pentax k-5II kamera.
Finns säkert på någon fotobutik i Umeå med en hemma.

Skiljer ju en hel del i pris mellan 18-55 och 18-135 objektivet.
På hur långt avstånd börjar jag märka skillnaden? Fotar för det mesta på några meters avstånd och ibland väldigt nära.
Fördelar nackdelar mellan objektiven? Tar 18/135 lika bra foton på nära håll som den mindre 18-55?

18-55wr med hus. 6 490 kr
http://www.fotokungen.com/pentax-k5-ii--1855wr-p-6125.aspx
18-135wr med hus. 8 790 kr
http://www.fotokungen.com/pentax-k5-ii--18135wr-p-6127.aspx

Vet någon som köpt dessa om det följer med någon form av väska eller är det endast kamera i kartong typ?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Någon väska lär du inte få, men du kanske kan få ett bra pris på väska i butik om du frågar snällt..

Är du på nära avstånd behöver du nog inte mer än 18-55.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Utan att VETA, så TROR jag Pentaxen påminner i huvudsak om D60 som du redan testat och inte var nöjd med - antar du föll för vädertätningen? Vad avser din förvirring inför alla dessa 1000-tals inställningar så antar jag Pentaxen inte är sämre än D60 på denna punkten.

Kitobjektiv på 3.5-5.6 är inte ljusstarka, vilket du efterfrågade. Så, Sonys RX10 2.8 är isf bättre.

Har själv erfarenhet av att vara för snabb i beslutet av kamera. Trots att jag lade ner 20-30 timmar på nätet innan köp så blev det efter inköp+tester bara FEL. Inget fel på kameran i sig men DSLR är inte min grej, vilket jag insåg först när FujiFilms X-E2 kom. Det var bara nån dag kvar innan köp, och vad händer under tiden? Jo, Sonys A7 FF-kamera dök upp, polletten trillade ner direkt, med den, kameran alltså, kunde jag återanvända en garderob med gammelgluggar från 60-70-talet. Klockrent som det heter på nysvenska.

Så, man kan aldrig lägga ner för mycket tid, läsa tester, klämma å känna mm. innan köp.

Permalänk
Medlem

Du har ju Cyberphoto i Umeå, åk dit! De är bra kompisar att ha att göra med.

Btw, tjingar också för Pentax K-5 II.

Edit.....

Skrivet av jookeer:

Utan att VETA, så TROR jag Pentaxen påminner i huvudsak om D60 som du redan testat och inte var nöjd med - antar du föll för vädertätningen? Vad avser din förvirring inför alla dessa 1000-tals inställningar så antar jag Pentaxen inte är sämre än D60 på denna punkten.

Kitobjektiv på 3.5-5.6 är inte ljusstarka, vilket du efterfrågade. Så, Sonys RX10 2.8 är isf bättre.

Har själv erfarenhet av att vara för snabb i beslutet av kamera. Trots att jag lade ner 20-30 timmar på nätet innan köp så blev det efter inköp+tester bara FEL. Inget fel på kameran i sig men DSLR är inte min grej, vilket jag insåg först när FujiFilms X-E2 kom. Det var bara nån dag kvar innan köp, och vad händer under tiden? Jo, Sonys A7 FF-kamera dök upp, polletten trillade ner direkt, med den, kameran alltså, kunde jag återanvända en garderob med gammelgluggar från 60-70-talet. Klockrent som det heter på nysvenska.

Så, man kan aldrig lägga ner för mycket tid, läsa tester, klämma å känna mm. innan köp.

Jag springer i nätterna med bl a ett SMC DA 15 f/4.0 Ltd och min egen Pentax K-5 IIs, nerbländat till minimum f/5.6 för star burts men helst >f/8.0 för att få det mesta ur gluggen.
En serie med ISO 800-1600 och lite teknik så kan man ta skarpa bilder vid slutartider om t ex 0.3sek. Samma med mitt DA* 50-135mm f/2.8.

Det är ju klart att det hjälper gigantiskt i olika situationer om man har ett snabbt objektiv. Det finns ju t ex Pentax DA 35mm f/2.4 för en billigare peng.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-L-35mm-... fast det är inget WR.

Är man envis så får man ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du har ju Cyberphoto i Umeå, åk dit! De är bra kompisar att ha att göra med.

Btw, tjingar också för Pentax K-5 II.

Precis vad jag tänkte hoppa in med, dra på Cyberphoto och kolla på den där.
Och även som många andra skriver så är Pentax ett mycket bra val, iaf för dom lite kortare brännvidderna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Utan att VETA, så TROR jag Pentaxen påminner i huvudsak om D60 som du redan testat och inte var nöjd med - antar du föll för vädertätningen? Vad avser din förvirring inför alla dessa 1000-tals inställningar så antar jag Pentaxen inte är sämre än D60 på denna punkten.

Kitobjektiv på 3.5-5.6 är inte ljusstarka, vilket du efterfrågade. Så, Sonys RX10 2.8 är isf bättre.

Har själv erfarenhet av att vara för snabb i beslutet av kamera. Trots att jag lade ner 20-30 timmar på nätet innan köp så blev det efter inköp+tester bara FEL. Inget fel på kameran i sig men DSLR är inte min grej, vilket jag insåg först när FujiFilms X-E2 kom. Det var bara nån dag kvar innan köp, och vad händer under tiden? Jo, Sonys A7 FF-kamera dök upp, polletten trillade ner direkt, med den, kameran alltså, kunde jag återanvända en garderob med gammelgluggar från 60-70-talet. Klockrent som det heter på nysvenska.

Så, man kan aldrig lägga ner för mycket tid, läsa tester, klämma å känna mm. innan köp.

Varför skulle pentaxen påminna om D60 som är en instegskamera ?
Den är snarare en semipro, känns kvalitetsmässigt som Nikon o Canon för dubbla pengarna när man håller i den.

Dessutom presterar den utomordentligt bra på höga iso, fungerar helt ok även med ett mindre ljusstarkt objektiv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför skulle pentaxen påminna om D60 som är en instegskamera ?
Den är snarare en semipro, känns kvalitetsmässigt som Nikon o Canon för dubbla pengarna när man håller i den.

Dessutom presterar den utomordentligt bra på höga iso, fungerar helt ok även med ett mindre ljusstarkt objektiv.

Kanske var lite otydlig trots att jag skrev TROR. Det TS efterfrågade var en "enklare" kamera avseende menyerna/alla inställningarna då han tyckte det var "för mycket" på D60. Du menar alltså att Pentaxen inte har samma komplexitet avseende menyerna? Det var denna aspekt jag avsåg med "påminner".

I övrigt har jag inga åsikter åt nåt håll vad avser + och minus med varesig den ena eller den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du har ju Cyberphoto i Umeå, åk dit! De är bra kompisar att ha att göra med.

Btw, tjingar också för Pentax K-5 II.

Edit.....

Jag springer i nätterna med bl a ett SMC DA 15 f/4.0 Ltd och min egen Pentax K-5 IIs, nerbländat till minimum f/5.6 för star burts men helst >f/8.0 för att få det mesta ur gluggen.
En serie med ISO 800-1600 och lite teknik så kan man ta skarpa bilder vid slutartider om t ex 0.3sek. Samma med mitt DA* 50-135mm f/2.8.

Det är ju klart att det hjälper gigantiskt i olika situationer om man har ett snabbt objektiv. Det finns ju t ex Pentax DA 35mm f/2.4 för en billigare peng.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-L-35mm-... fast det är inget WR.

Är man envis så får man ihop det.

Vet inte varför du citerar mig i anslutning till ditt inlägg.
TS efterlyser ett ljusstarkt objektiv som ett önskemål i sitt inledande inlägg.

Han refererar senare till 2 Pentaxpaket där båda objektiven (3.5-5.6) inte kan anses som särskilt ljusstarka.
Jag tipsar TS om detta och nämner att det finns ljusstarkare alternativ då han uppenbarligen önskar det.
Så, jag fattar inte varför du citerar mig och pratar om helt andra saker?

Permalänk
Medlem

Ja slänger in en brandfackla i form av Nikon 1 AW1.

+vattentät utan UV-hus (15m)
+stötskyddad (2m)
+smidig
+svart
+ca 6500:-
+GPS
+smidig storlek

-ingen wi-fi

Kort och gott en hyfsat liten kamera som med råge uppfyller dina krav på att vara väderskyddad, dessutom är stöttålig och tar riktigt bra bilder. Givetvis finns det kameror som vid närmare granskning tar bättre bilder, men ja tror att i ditt fall kan Nikon 1 AW1 vara en bra kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

För den där budgeten, objektiv inräknat och "allvädersskydd" som krav skulle jag utan tvekan välja pentax.
I de miljöerna (exempelbilderna) du vill fota i tror jag du blir besviken med kit-objektivet, det är alldeles för ljussvagt.
Och visst är det bra med högt isotal som vissa pratar om, men till vilken nytta om kameran har dålig brushantering, vilket de flesta har i dessa prisklasser. Är budgeten så stram skulle jag nog gå ned till och med till en pentax k-30 och lägga resten på ett bra och ljuskänsligt objektiv, gärna med fast brännvidd. Och detta måste du få testa i butik då vilken brännvidd man trivs med som första val är individuellt.
det går att fota med blixt, visst, men det blir nästan aldrig snyggt med en inbyggd/blixtsko variant. Möjligtvis om du kör med kabel, dock är det stor volym att fylla på industrier som på din exempelbild.

Tycker bara att det är allt för vanligt att folk lägger alla pengar på kamerahuset och sedan blir det de billigaste skitobjektiven som finns.
På min förra canon fick jag med ett 18-55 och 55-250. Använde de några veckor sedan åkte de på tippen. De funkar okej utomhus soliga dagar.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

För den där budgeten, objektiv inräknat och "allvädersskydd" som krav skulle jag utan tvekan välja pentax.
I de miljöerna (exempelbilderna) du vill fota i tror jag du blir besviken med kit-objektivet, det är alldeles för ljussvagt.
Och visst är det bra med högt isotal som vissa pratar om, men till vilken nytta om kameran har dålig brushantering, vilket de flesta har i dessa prisklasser. Är budgeten så stram skulle jag nog gå ned till och med till en pentax k-30 och lägga resten på ett bra och ljuskänsligt objektiv, gärna med fast brännvidd. Och detta måste du få testa i butik då vilken brännvidd man trivs med som första val är individuellt.
det går att fota med blixt, visst, men det blir nästan aldrig snyggt med en inbyggd/blixtsko variant. Möjligtvis om du kör med kabel, dock är det stor volym att fylla på industrier som på din exempelbild.

Tycker bara att det är allt för vanligt att folk lägger alla pengar på kamerahuset och sedan blir det de billigaste skitobjektiven som finns.
På min förra canon fick jag med ett 18-55 och 55-250. Använde de några veckor sedan åkte de på tippen. De funkar okej utomhus soliga dagar.

Håller med. Har gjort exakt samma erfarenhet som du, särskilt avseende Canon budgetpaket med 18-55 och 55-250, båda ljussvaga gluggar som man snabbt tröttnar på. Därmed inte sagt att alla paketkitzoomar är undermåliga men de blir sällan så bra man vill. Tur man utvecklas.

Somliga vill tro att ljussvaga gluggar kompenseras med högre ISO-tal, njae, i måttlig utsträckning om sensorn är av toppkvalitet vilket de sällan är i budgetsegmentet. Man skjuter problemet med en ljussvag glugg från gluggen till sensorn. Sensorn kan man inte göra så mycket åt, den sitter där den sitter, med sina + och -.

På en systemkamera har man ju ofta alternativet att välja nåt bättre än den billiga paketzoomen som följer med som lockbete för att få ner totalpriset på paketet och därmed locka köpare. Tror inte så många tillverkare tjänar sina stora pengar på budgetpaketen utan mer på den sk. eftermarknaden och tillbehören. Dom vet att många som utvecklas tröttnar på den ljussvaga kitzoomen och köper i senare skede nåt bättre.

Vis av mina misstag har jag lärt att först tänka igenom VAD jag i huvudsak skall använda kameran till: sport, action, landskap, natur, gatufoto, stilleben, makro etc.. Familje- semester- och kompisbilder klarar de flesta så där är det svårt att köpa fel. Andra områden kan vara mer krävande tex. snabb och korrekt AF. Ljussvaga miljöer vill jag hävda vinner på bra och ljusstark optik framför höjning av ISO-talet som ofta medför sämre dynamik, förhöjt brus mm.

Känner jag hyfsat till vilka motiv och miljöer som är viktigast blir det lite enklare att välja utrustning. Allt e kompromisser, finns inget billigaste bästa som maxar i alla situationer, tyvärr. Däremot kan du få nåt till hyfsat pris för det viktigaste du prioriterar högst om du är villig att ge avkall på sånt du inte värderar så högt.

Tar man video så kanske en annan modell är bättre på det än det förstahandsval man gjort för stillbild. Allt e kompromisser.

Objektiv med fast brännvidd är ofta räddningen om/när kitzoomen inte räcker till. Inte lika flexibla som kitzoomar men oftast ljusstarkare och optiskt bättre. Finns de som lägger kitzoomen på hyllan (eller blocket.se) när dom "hittat hem" med 2+ fasta gluggar av bra kvalitet.

Slutligen: Det finns inga regler eller råd som passar alla eftersom vi är olika. Erfarenheter jag gjort har kanske inte andra har gjort eller så har dom dragit andra slutsatser. Finns inget rätt eller fel, one size fits all - funkar inte alltid för alla. Egna erfarenheter är alltid mer värda än andras även om dom inte är gratis. Först i efterhand begriper vi vad andra begrep innan.