Permalänk
Medlem

Kompakt och tyst Steam Machine

Har byggt ihop en egen Steam Machine som blev väldigt kompakt och tyst.

Det är bara standarddelar och en liten modifikation för att använda ett fullstort ATX-nätaggregat så jag gör inget galleri eller bygglogg för det, men tänkte att det kan fungera som tips om någon är nyfiken på vad som passar i chassit: Silverstone SG05BB-Lite

Delarna:

Moderkort - ASRock H87M-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864080

Processor - Intel Core i5 4430
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1916696

Grafikkort - MSI GeForce N760
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903

CPU-Kylare - Noctua NH-L12
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1145031

Nätaggregat - BeQuiet Power Zone 650W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2139922

Chassi - Silverstone SG05BB-Lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1907967

De väsentliga delarna

Kylaren monterad

Skalat chassi

Delar på plats

Använder den överblivna fläkten från cpu-kylaren som chassit-fläkt

Utrymmet mellan chassit och grafikkortet

Grafikkortet passar perfekt i chassit

Utrymmet mellan grafikkort och nätaggregat

Har moddat för att få plats med fullstort ATX-aggregat - räcker med att borra fyra nya hål och ta bort en liten plåtbit

Blir en hel millimeter till godo mellan det fullstora nätaggregat och cpu-kylaren

Nätaggregatet tar upp större delen av innehållet i lådan

Hemmagjord hållare för SSD - tillverkad av överblivet DVD-fodral

Fixat lite kabeldragning

Locket på plats - gott om luft till grafikkortet

Färdiga resultatet, liten och tyst

Placerad på TV-bänken inkopplad till Sony 55W905

Permalänk
Medlem

Snyggt.
Blåser cpu-fläkten den varma luften in i nätagget?

Permalänk
Medlem

Najs!
Lägg upp detta i galleriet, så röstar jag direkt.

Permalänk
Inaktiv

ajajajjjjjj vad snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Snyggt.
Blåser cpu-fläkten den varma luften in i nätagget?

Ja. Jag har tom testat att köra helt utan cpu-fläkt - alltså att nätaggregatets fläkt fungerar som fläkt till cpu-kylaren.

Det fungerade helt OK, men blev givetvis ganska varmt efter en stunds spelande - Nu kör jag chassi-fläkten och cpu-fläkten på Silent-läge via bios-inställningarna på moderkortet - då blir de svalt och nästan ljudlöst

Skrivet av anon186265:

ajajajjjjjj vad snyggt

Tackar

Permalänk
Inaktiv

Stiligt! Kör du SteamOS, Windows eller "vanligt" Linux på den? Själv tycker jag att spelutbudet på alla versioner utom Windows är lite dåligt :S.

EDIT: Pluspoäng på avataren.

Permalänk
Medlem

Love it!
Vad gick kalaset på? (är en lat jävel )

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Najs!
Lägg upp detta i galleriet, så röstar jag direkt.

Tackar, men jag gör nog inget galleri av det

Skrivet av anon228747:

Stiligt! Kör du SteamOS, Windows eller "vanligt" Linux på den? Själv tycker jag att spelutbudet på alla versioner utom Windows är lite dåligt :S.

EDIT: Pluspoäng på avataren.

Jag kör det äkta Steam OS, men jag kopplar även in en annan windows-disk emellanåt för lite tester.

Tanken är att köra enbart Steam OS i framtiden, men i dagsläget är ju utbudet ganska tunt tyvärr. Får hoppas det blir bättre vid den riktiga lanseringen.

Jag styr med en trådlös Xbox360 kontroll (med mottagare via usb i datorn) - fungerar bra.

Har haft Buttercup som avatar sedan jag joinade sweclockers för en himla massa år sedan, men jag la nyligen till en ny variant

Skrivet av LemonIllusion:

Love it!
Vad gick kalaset på? (är en lat jävel )

Har lite dålig koll om jag ska vara ärlig, beställde från olika ställen men chassit är superbilligt ( 375:- ) och kylaren är rätt dyr ( 500:- )

En liten varning om någon vill göra något liknande är att kylaren inte går att placera i motsatt riktning på AMD-mini-ITX moderkort. Testade först med ett Gigabyte F2A88XN moderkort, men då kunde jag inte fästa kylaren alls utan att den gick emot minnen, grafikkort eller annan elektronik.

När det gäller grafikkortet borde det fungera även med MSI:s snabbare modell 770, men 780 eller 780Ti är 6mm längre - kan fungera precis men det är ingenting jag lovar...

Är mycket nöjd med grafikkortet - är löjligt tyst

Permalänk
Inaktiv

Du måste bara göra en youtube video eller åt minstånde ta bilder på när du spelar något tungt spel som skyrim (helst mod), BF serien, FIfa ahhh vad som helst! Åter igen ser riktigt bra ut!!

Permalänk
Medlem

Finns som sagt inte så många spel till (Linux-baserade) Steam OS ännu, men har tankat hem Metro Last Light som är av de få "stora" titlarna som finns tillgänglig.

Har boxen på TV-bänken inkopplad till en Sony Bravia KDL-55W905A och styr som sagt med en trådlös Xbox360 kontroll.

De delar som jag inte listat här är dom jag hade sedan tidigare - en Intel SSD som jag har liggande "löst" i chassit, samt ett Seasonic 380W nätaggregat.

Köpte ett Corsair CX750M nätaggregat men det led av kraftig Coil Whine så jag skickade tillbaka det - testade då med mitt gamla Seasonic agg som jag trodde var för "svagt" - men det fungerade bra

Är dock fortfarande inne på ett nytt nätagg, bla för att få en modulär variant - det blir lite av ormbo av alla oanvända kablar som jag tränger ihop för att stänga lådan... (har bild, men den är inte "vacker")

Ett alternativ till cpu-kylaren: Noctua NH-L12, kan ju vara en Corsair Hydro H80i - alltså en vattenkylning som borde passa precis i utrymmet mellan moderkorten och fronten.

Permalänk
Medlem

Snyggt, enkelt och på marginalen.
Sugo 05.

Vad för lagring har du i lådan?
Hardforum har en galen Sugo 05 tråd där i stort sett allt har prövats.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tack kollade lite på nätet på Sugo 05 innan jag köpte det - en länk som fick mig att slå till är denna:

http://www.overclock.net/t/1414303/build-log-white-mite-silve...

(nästintill samma lösning som min - men lite snyggare )

Lagringen jag har är en Intel SSD som ligger "löst" i botten på lådan mellan chassit-fläkten och moderkortet.

Det följer med en hållare där man kan fästa en slim-DVD, men den passar inte om man (som jag) valt att ha ett fullstort ATX-nätagg (standard är ett SFX-agg)

I den hållaren kan man i vilket fall även fästa en 3.5" disk om man vill ha det.

Det finns utrymme för en liggande 3.5" disk mellan moderkortet och fronten - men endast om man inte har en 12cm fläkt där.

Om man fixade en egen lösning kan säkert ha en stående 3.5" disk i det utrymmet (samt en 12cm fläkt)

Storleksjämförelse mellan Silverstone Sugo 05, Cooler Master Elite 130 och Lian Li PC-V600

Permalänk
Medlem

Mycket intressant bygge! M-ITX datorer borde inte vara större än detta.

Permalänk
Medlem

Tack

Har införskaffat ett nytt nätaggregat nu och testat det.

Även om det är lite större (längre) än mitt förra fungerar det mycket bra.

Var en riktigt kabelhärva bakom agget tidigare men nu är det lite bättre.

Ska ta lite nya bilder, men det kanske dröjer till helgen eftersom jag helst fotar i dagsljus (och jobbar dagtid)

Tittar lite efter riktigt korta modulära aggregat-kablar nu, men de flesta verkar ju vilja ha långa kablar

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat det första inlägget med nya bilder där jag bytt ut nätaggregatet mot BeQuiet Power Zone 650W

Lite större än mitt gamla Seasonic aggregat, men passar riktigt bra

Låg ljudnivå och skönt med modulära kablar - nu skulle jag bara vilja ha riktigt korta kablar

Permalänk
Medlem

Snacka om platsoptimerat! I like it!

----

Vettiga - och framförallt realiserbara - idéer om hur man sätter ihop en extremt kompakt maskin är nog mer värda för de flesta läsare än ett skrytgalleri över något flashigt bygge det ligger tid och pengar som ingen normalt funtad människa skulle spendera på en dator bakom.

Upp med ett galleri nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat den första posten och bytt ut lite bilder - detta är nya bilder:

Hemmagjord hållare för SSD - tillverkad av överblivet DVD-fodral

Fixat lite kabeldragning

Placerad på TV-bänken inkopplad till Sony 55W905

Idén om att göra en SSD-hållare från ett DVD-fodral snodde jag rakt av från länken jag postat tidigare i tråden

Får väl ta och göra ett galleri snart också