Fundering över mini-sas till sata-kablar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Fundering över mini-sas till sata-kablar

Halloj!

Fick igår hem mitt ibm m1015-kort som jag flashat till IT och tänkte köra i min NAS.
Saken är den att kablarna jag fick med var ihoptvinnade med 2 andra okända kablar (se bilder)

Undrar vad dessa har för funktion och om de är absolut nödvändiga.
Hade varit smidigt ifall jag kunde lägga undan ena kabeln eftersom att jag bara behöver 4st sata-kablar just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag är nästan övertygad om att de styr indikeringslysdioder för diskarnas status. Du kan tryggt strunta i att koppla in dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag är nästan övertygad om att de styr indikeringslysdioder för diskarnas status. Du kan tryggt strunta i att koppla in dem.

Tror du man vågar klippa isär de kablarna utan att sas>sata skadas? Kommer inte använda dom i alla fall om det nu är som du skriver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Om du testat att använda kortet utan den lilla vita kontakten inkopplad och är nöjd med resultatet: Ja, ta bort sladden med den vita kontakten. Lämna en sladdstump så att du kan isolera ändarna på varje ledare med krympslang, tejp eller liknande.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Jag misstänker att den ändan av SAS/SATA-kablarna du visar på bild skall till moderkortet/disk-kontrollern. Extrakontakterna skall troligen till sina motsvarande kontakter på moderkortet/diskkontrollern.

Funktionen är antigen aktivitetsindikering eller "staggered spinup".
http://www.techopedia.com/definition/27699/staggered-spin-up

EDIT:

Jag kanske tar tillbaka min misstanke.
I de fall jag sett att man har en separat tråd för diskaktivitet och/eller staggered spin up, sker det via strömförsörjningen, då den kontakten har reserverade stift för diverse ändamål.

Vore kul att få reda på vad för kablar du har där.
Skickades från m.sweclockers.com

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Låter troligen som SGPIO. Jag har buntat ihop mina kablar med kardborrband, fungerar finfint.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+
Virtualisering: HPE ProLiant DL385 Gen10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Jag antar att det är för "sideband"-data. Har ingen koll på vad det exakt är, men högst sannolikt är det inget att bry sig om för vanliga privatpersoner. Antagligen något superspecial för företagsbruk (övervakning t.ex.).

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Brukar sitta en 4pins kontakt bredvid strömförsörjningen på alla Sata 3.5" diskar. Bara att skita i de kablarna.

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Det där ser ut som sideband som man kan koppla in i vissa chassin för att får lite blinkade lysdioder som påvisar diskaktivitet och diskfailure. Tejpa ihop dem med kabeln så slipper du dem.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Sax och tejp verkade vara en bra lösning =). Smidigt då jag kan lägga undan den ena kabeln.

Citat:

Vore kul att få reda på vad för kablar du har där.

Det enda jag kan läsa av kablarna är "Amphenol"