Permalänk
Medlem

Frysning och missljud på Acer 3820TG

Datorn i fråga:
http://www.komplett.se/acer-aspire-timelinex-3820tg-133hd-led...

Problemet:

Det kan uppstå allt mellan 2 till 5 gånger om dagen, hålla på mellan 10 sekunder upp till en minut per gång.
Som standard är det 2 st RAM-minnen i datorn, så jag har tagit ut ena och tvärt om. Samma problem uppstår oberoende av vilket RAM-minne jag har i.

Den enda modifikationen på datorn är hårddisken som är bytt till en SSD.

Någon aning vad som är fel?..

Permalänk
Medlem

Har än inte lokaliserat felet, men hittar inte heller några orsaker till problemet vid felsökning.
Felet har även börjat uppstå just när jag kör igång användandet av datorn, så jag kan nästan räkna bort värmeproblem.

Antingen får det bli en ominstallation när man har ork över, eller så hamnar den på slaktbänken och får bli något annat roligt!

Permalänk

Hej

Det var ett väldigt mekaniskt ljud.
Det låter som att en fläkt kärvar/låser sig, alternativt en hårddisk som låser sig (vilket borde ge ungefär samma problem som du får på skärmen) - men det kan det inte vara eftersom du har bytt till SSD.
Kan du inspektera fläkthålen och se till att det inte är något som har kommit in i dessa som åker in i fläktarna? Det som dock inte stämmer är att datorn fryser.

Hur länge sedan var det du köpte datorn? Har du garanti/reklamationsrätt kvar så tycker jag inte du ska göra något på slaktbänken av den utan kontakta oss för reparation.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community