Den eviga jakten på den mest prisvärda prestandaspellaptopen

Permalänk
Medlem

Den eviga jakten på den mest prisvärda prestandaspellaptopen

Några olika alternativ;

Alternativ 1: En prisvärd, hyffsat portabel dator i en 15,6" Lenovo y510p med 755GT kort i SLI, 16 GB ram, 1000 gv 5400 rpm HD med 24 GB SSD cache för ca 10k, som kommer att fungera rätt bra till det mesta, tyvärr med undantaget de tunga strategispel jag är väldigt sugen på att spela som inte stöder SLI... En sån här burk skulle vara ett perfekt komplement till en stationär dator. Men jag har ingen möjlighet till en stationär just nu och spelar mest hos vänner. (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/181379-l...)

Alternativ 2: Max grafikprestanda utan extra allt. GTX 780M, 8 gb ram, 750 gb 7200 rpm HD. 13500:- för en 17" Msi utan os som är relativt bärbar för en så stor laptop men inte är perfekt vad gäller värmehantering. Att köpa till ett os verkar gå på ca 800-900 så slutsumma kanske 14500:- med frakt.
(http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190643-m...)

Alternativ 3: Max grafikprestanda med extra allt. GTX 780M, 32 gb ram, 256 gb SSD+750 gb 7200 rpm HD. 17000:- med os för en stor och tung Asus som är genomtänkt gällande värmehantering, hyfsat tystgående och har bra portar. Det känns nästan som att den här är värd 2500 mer än alternativ 2 tänker jag.
(http://www.komplett.se/asus-g750jh-173-full-hd/795051?cks=ASS...)

Sen låg den här modellen (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2163600) på 14.800:- hos Webbhallen i tre dagar under min semestervecka... Nu är den uppe på 17500:- igen. Eländes... Har jag missat något bra alternativ här?

Permalänk
Medlem

Hittade även en lite intressant Medion för ca 12500, med 680M kort och i7-3630QM processor. Lite spännande det med...

Permalänk
Medlem

Om du har frågor kirng AsusG750JH så har jag den fast med 16 GB. Grym kyllning som gör att du kan klocka GPU:n i framtiden när det inte är lika bra längre. Tycker den mycket trevlig men om en dator är prisvard är väl tveksamt eftersom den tappar sitt pris efter ca ett år...
Jag köpte den för 14.800 på webhallen. tyckte det var ett bra pris men skulle nog aldrig säga att en dator, mobil eller annan teknikpryl är är prisvärd

Allt är relativt och vad du ska göra ,var du ska sitta hur du reser eller förflyttar dig Om du har andra laptoppar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Om du har frågor kirng AsusG750JH så har jag den fast med 16 GB. Grym kyllning som gör att du kan klocka GPU:n i framtiden när det inte är lika bra längre. Tycker den mycket trevlig men om en dator är prisvard är väl tveksamt eftersom den tappar sitt pris efter ca ett år...
Jag köpte den för 14.800 på webhallen. tyckte det var ett bra pris men skulle nog aldrig säga att en dator, mobil eller annan teknikpryl är är prisvärd

Allt är relativt och vad du ska göra ,var du ska sitta hur du reser eller förflyttar dig Om du har andra laptoppar osv.

Då fick du tag i den under de där dagarna, jäklar vilken flax! Det i särklass mest prisvärda jag har hittat för en prestandalaptop och då har jag gått igenom deviltech och schenkers alternativ också... Jag har en ganska rejäl 15,6" idag och den tar jag överallt. En 17" blir ju klumpigare men det är nog mest på resor den skulle få stanna hemma lite oftare, till vännerna blir det inga problem och det är där jag spelar hur som. En 15,6" med motsvarande prestanda som inte brinner upp hade kanske varit ännu bättre men det känns som önsketänkande.

Notebookchecks recension av Asus G750JH sa det mesta, den verkar vara en sjukt stabil, om än lite stor, pjäs med utmärkt kylning, precis som du säger. Det kanske bara är att bita i det sura äpplet och vänta på nästa prisdrop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zybeer:

Då fick du tag i den under de där dagarna, jäklar vilken flax! Det i särklass mest prisvärda jag har hittat för en prestandalaptop och då har jag gått igenom deviltech och schenkers alternativ också... Jag har en ganska rejäl 15,6" idag och den tar jag överallt. En 17" blir ju klumpigare men det är nog mest på resor den skulle få stanna hemma lite oftare, till vännerna blir det inga problem och det är där jag spelar hur som. En 15,6" med motsvarande prestanda som inte brinner upp hade kanske varit ännu bättre men det känns som önsketänkande.

Notebookchecks recension av Asus G750JH sa det mesta, den verkar vara en sjukt stabil, om än lite stor, pjäs med utmärkt kylning, precis som du säger. Det kanske bara är att bita i det sura äpplet och vänta på nästa prisdrop...

titade också på 15 först. Men hittade ingen som lockade tillräckligt mycket med pris/prestanda.
Ja, 780 kortet är bra mycket bättre än 770. Å andra sidan om du vill så kan du ju köpa ett 770 kort och clocka det med med assus official tweek verktyg. Vet inte exakt hur riskabelt det är med assus official clock vertyg för GPU:n. gäller bara att håll koll på temperaturne så man inte bränner skiten. Men kyllningen ger en bra spelrum för att vara en laptop.

http://www.youtube.com/watch?v=ufn4ZG3jCtg

Permalänk
Medlem

Jag kommer att vänta på att den modell du fick tag i ramlar ned till det priset. Intressant nog sålde G750JH från Komplett slut helt nästan på nolltid med sin modell för 17k. För dubbelt ram man inte använder kändes det inte väldigt prisvärt, i synnerhet jämfört med den för 14800:-

Permalänk
Medlem

prisvärd, spelprestanda, varför laptop!?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att ggsdata.se eller http://www.mysn.eu/se som kör clevo måste ändå vara de mest prisvärda datorerna. Webbhallen har också ett gäng med dem. Men ska du ha något "prisvärt" tro jag clevo-laptops är rätta vägen att gå.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att kanske bygga en liten M-ITX Dator? blir lite klumpigare än en laptop men mycket lättare att hålla uppgraderad, bättre prestanda m.m och billigare.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

prisvärd, spelprestanda, varför laptop!?

På grund av mina behov... Och att den ligger i köpråd bärbaradatorer. Jag spelar inte särskilt mycket hemma utan hos vänner och på resa. En kombo med en stationär är inte heller ett alternativ precis nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chichan:

Jag kan bara säga att ggsdata.se eller http://www.mysn.eu/se som kör clevo måste ändå vara de mest prisvärda datorerna. Webbhallen har också ett gäng med dem. Men ska du ha något "prisvärt" tro jag clevo-laptops är rätta vägen att gå.

Jag har jämfört dessa, deviltechs datorer, medions datorer etc. och inget har gett mer pang för pengen än prisnedsatta varor i de vanliga svenska nätbutikerna so far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Har du funderat på att kanske bygga en liten M-ITX Dator? blir lite klumpigare än en laptop men mycket lättare att hålla uppgraderad, bättre prestanda m.m och billigare.

Syftet är att kunna få med sig datorn på resa och till vännerna kontinuerligt så något utan integrerad skärm känns inte helt rätt. Jag skulle ha döpt tråden till "... prestandaspellaptopen" för att vara mer rättvisande. My bad!

Permalänk
Medlem

MSI GT70 med 780M på Inet är ruskigt prisvärd:

http://www.inet.se/produkt/1971576/msi-gt70-2od-828xne

Glöm SSD och operativsystem - det är ju lätt att köpa till och koncentrera dig på grafikkortet. 780M är vad en entusiast SKA ha i en bärbar.

En kylplatta för några hundra kan förbättre kylningen då den har stora öppna luftintag under datorn. MSI är också lätta att rengöra flänsar och fläkt på i jämförelse med Asus. Jag hade inte tvekat!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

MSI GT70 med 780M på Inet är ruskigt prisvärd:

http://www.inet.se/produkt/1971576/msi-gt70-2od-828xne

Glöm SSD och operativsystem - det är ju lätt att köpa till och koncentrera dig på grafikkortet. 780M är vad en entusiast SKA ha i en bärbar.

En kylplatta för några hundra kan förbättre kylningen då den har stora öppna luftintag under datorn. MSI är också lätta att rengöra flänsar och fläkt på i jämförelse med Asus. Jag hade inte tvekat!

Jo den där ligger etta på min lista just nu, hoppas att den kanske kan trilla ned lite lägre i pris då ett OS ändå går på ca 800:- Det som stör mig är att Asusen med 780M låg på 14800:- med 256 gb SSD och 16 gb ram. Här landar vi på 13800:- med OS...

Permalänk
Medlem

Det blev MSI GT70 på Inet för 12990:- Köper till en 256 gb SSD för en tusenlapp. Tack för all input, väntar med spänning på min nya laptop. Det känns verkligen som om jag har gått igenom alla alternativ på marknaden riktigt grundligt. Behöver någon hjälp med sitt eget val ställer jag gärna upp med input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zybeer:

Det blev MSI GT70 på Inet för 12990:- Köper till en 256 gb SSD för en tusenlapp. Tack för all input, väntar med spänning på min nya laptop. Det känns verkligen som om jag har gått igenom alla alternativ på marknaden riktigt grundligt. Behöver någon hjälp med sitt eget val ställer jag gärna upp med input.

Sitter å kollar på en bra laptop just nu och är väl kanske 1-2 månader till innan jag har råd å köpa men måste bara fråga om du kan få SSD:n inbyggd eller om du menar att du har den externt? Utgår från att Inet inte går in i datorerna men måste bara fråga.

Sitter för övrigt å kollar på den här:
http://cdon.se/hemelektronik/cdon/thor-asator-intel-core-i7-4...
Men MSI:n lockar med sitt låga pris plus ett välkänt varumärke, någon kanske har bra input angående Thor, har själv aldrig hört talas om dem och verkar finnas väldigt lite recensioner på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnK2:

Sitter å kollar på en bra laptop just nu och är väl kanske 1-2 månader till innan jag har råd å köpa men måste bara fråga om du kan få SSD:n inbyggd eller om du menar att du har den externt? Utgår från att Inet inte går in i datorerna men måste bara fråga.

Jag frågade dom och de nekade på att lägga in den åt mig så jag får själv öppna upp den och sätta in den. Det såg riktigt lättmonterat ut dock, fanns bra guider på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnK2:

Sitter å kollar på en bra laptop just nu och är väl kanske 1-2 månader till innan jag har råd å köpa men måste bara fråga om du kan få SSD:n inbyggd eller om du menar att du har den externt? Utgår från att Inet inte går in i datorerna men måste bara fråga.

Sitter för övrigt å kollar på den här:
http://cdon.se/hemelektronik/cdon/thor-asator-intel-core-i7-4...
Men MSI:n lockar med sitt låga pris plus ett välkänt varumärke, någon kanske har bra input angående Thor, har själv aldrig hört talas om dem och verkar finnas väldigt lite recensioner på nätet.

Den där är också riktigt intressant, men inte lika prisvärd. Du slipper fippla med byte av ssd och eventuella garantirisker själv dock. Det som stoppade mig från att välja den var att Asus modell med 256 gb ssd och samma övriga specs gick på 14800:- för två veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Har du fått datorn ännu Zybeer? Är själv sugen på denna och hade vart intressant att höra lite hur den presterar, hur kylningen är och lite sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perss00n:

Har du fått datorn ännu Zybeer? Är själv sugen på denna och hade vart intressant att höra lite hur den presterar, hur kylningen är och lite sånt

Jag är mycket nöjd med allt måste jag säga. Tidigare hade jag en MSI GT 660 och den här modellen upplevs mycket tystare och kallare på alla sätt. Stor uppgradering i kvalitetsintryck i schassit också. Jag satte i en 250 gb ssd (mycket smidigt att öppna och klicka i) innan jag la in windows 8.1. Vilken enorm skillnad i uppstart och arbete när man som jag är van vid en mekanisk disk. Oerhört värt. Riktigt bra ljud för en laptop, skärmen är inte extremt högupplöst men jag tycker att den återger färger etc. riktigt bra. Jag har inte kört något extremt krävande spel ännu men Skyrim med hd texturer på max var riktigt, riktigt vackert.

Se upp för skivan med drivrutiner som följer med bara, många av dessa är inte kompatibla med windows 8.1. Låt windows update göra sin grej färdigt innan du hämtar ner nya drivrutiner från nvidia, realtek etc. Det enda som inte ville fungera alls var wifin/nätverket. Där fick jag ta nya drivrutiner på usb sticka för att få in några som var kompatibla med windows 8.1.

Förbaskat jävligt nöjd totalt sett!

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån och temperaturerna när du spelar? Drar fläktarna igång och låter onödigt mkt även när du inte spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perss00n:

Hur är ljudnivån och temperaturerna när du spelar? Drar fläktarna igång och låter onödigt mkt även när du inte spelar?

Min tidigare MSI, GTX 660, gjorde det med besked men den här kör mer av ett tyst spinnande. Kylningen verkar fungera mycket bättre än tidigare modeller också. Men jag har inte mätt något under load och det tyngst spel jag har kört hitills är nog Warframe på maxinställningar. Inte stresstestat laptopen med något den inte riktigt klarar av. Notebookcheck hade en bra review av MSI GT 70 med GTX 780M kort, kolla efter den. De var riktigt nöjda vad jag läste och gjorde många tester.

Permalänk
Medlem

Bra val...tror jag!

Skrivet av Zybeer:

Jag är mycket nöjd med allt måste jag säga. Tidigare hade jag en MSI GT 660 och den här modellen upplevs mycket tystare och kallare på alla sätt. Stor uppgradering i kvalitetsintryck i schassit också. Jag satte i en 250 gb ssd (mycket smidigt att öppna och klicka i) innan jag la in windows 8.1. Vilken enorm skillnad i uppstart och arbete när man som jag är van vid en mekanisk disk. Oerhört värt. Riktigt bra ljud för en laptop, skärmen är inte extremt högupplöst men jag tycker att den återger färger etc. riktigt bra. Jag har inte kört något extremt krävande spel ännu men Skyrim med hd texturer på max var riktigt, riktigt vackert.

Se upp för skivan med drivrutiner som följer med bara, många av dessa är inte kompatibla med windows 8.1. Låt windows update göra sin grej färdigt innan du hämtar ner nya drivrutiner från nvidia, realtek etc. Det enda som inte ville fungera alls var wifin/nätverket. Där fick jag ta nya drivrutiner på usb sticka för att få in några som var kompatibla med windows 8.1.

Förbaskat jävligt nöjd totalt sett!

Tjenar Zybeer och alla andra!
Du verkar ha en riktigt god smak, jag föll också för MSI:n och har i detta nu just beställt en! Fungerar den fortfarande fint?
Har dock en del frågor till dig eftersom du meckat lite med datorn redan.

1. Jag köpte en mSata ssd 128gb till denna dator. Jag antar att denna ska gå och trycka in i maskinen. Var där några "garanti-märken" du var tvungen att slita sönder för att sätta i din ssd?
2. Köpte även en fullversion av windows 8.1. Hur installerar jag det. Sätter igång datorn och jag kommer in i DOS antar jag, sätter i skivan då och resten e bara att följa, eller?
3. Laddade du hem alla drivers från msi hemsida? Är en himmla massa att installera ser det ut som. Jag antar att man i alla fall kan navigera datorn efter w8.1 installationen är klar trots man inte installerat drivrutinerna ännu? Och sen installerar man dem en efter en?

Tacksam för svar av dig eller någon annan. Skulle tippa på att datorn kommer i mitten av nästa vecka så tänkte det e lika bra att förbereda sig med lite info. I vanliga fall har jag köpt laptops där drivers och OS redan är installerat, därför är jag lite nervig. Men du verkade ju klara det galant.

Edit: Såg dig i en annan tråd. Kan man alltså inte sätta i en mSata ssd i den? Vad ska man då ha för ssd och vart sätter man den?

/danosan

Permalänk
Medlem

Tjenare danosan!

Jag beställde oxå en msi gt70 2od från inet och jag är förbaskat nöjd so far!

1. Ja det finns ett tomt utrymme för att sätta in en till disk, jag hade en intel 520 liggandes från min gamla dator som jag satte in och det var riktigt smidigt att installera den, bara att skruva upp baksidan på datorn och klicka i den. Ja det sitter ett litet klistermärke där det står "Warranty sticker void if tampered" som du bryter när du öppnar upp luckan.

2. Jag hade windows 8.1 på en usb sticka som jag satte in i usb porten innan jag startade datorn sen startade jag bara datorn och följde anvisningarna på skärmen, gjorde en ny partition på min ssd och installerade windows på den, inga problem alls! Du gör precis likadant om du har en skiva istället, sätt bara in den och sen kanske du behöver ändra i bios så att den bootar från cdromen först.

3. Precis som Zybeer skriver så funkar inte drivrutinerna till nätverket från den medföljande skivan till windows 8.1 vilket resulterar i att du inte kommer komma ut på nätet, detta löser du genom att gå in på msis hemsida och ladda ner drivrutinerna till nätverket där och lägger in det på en usb sticka och sedan sätter in den i din ny dator och installerar den så kommer du kunna koppla upp dig på nätet...Resten utav drivrutinerna kan du ta från skivan men jag skulle rekommendera dig att ladda ner drivrutinerna till grafikkortet från nvidia då dom som ligger på skivan är gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perss00n:

Tjenare danosan!

Jag beställde oxå en msi gt70 2od från inet och jag är förbaskat nöjd so far!

1. Ja det finns ett tomt utrymme för att sätta in en till disk, jag hade en intel 520 liggandes från min gamla dator som jag satte in och det var riktigt smidigt att installera den, bara att skruva upp baksidan på datorn och klicka i den. Ja det sitter ett litet klistermärke där det står "Warranty sticker void if tampered" som du bryter när du öppnar upp luckan.

2. Jag hade windows 8.1 på en usb sticka som jag satte in i usb porten innan jag startade datorn sen startade jag bara datorn och följde anvisningarna på skärmen, gjorde en ny partition på min ssd och installerade windows på den, inga problem alls! Du gör precis likadant om du har en skiva istället, sätt bara in den och sen kanske du behöver ändra i bios så att den bootar från cdromen först.

3. Precis som Zybeer skriver så funkar inte drivrutinerna till nätverket från den medföljande skivan till windows 8.1 vilket resulterar i att du inte kommer komma ut på nätet, detta löser du genom att gå in på msis hemsida och ladda ner drivrutinerna till nätverket där och lägger in det på en usb sticka och sedan sätter in den i din ny dator och installerar den så kommer du kunna koppla upp dig på nätet...Resten utav drivrutinerna kan du ta från skivan men jag skulle rekommendera dig att ladda ner drivrutinerna till grafikkortet från nvidia då dom som ligger på skivan är gamla.

Tack för svaren Perss00n!
Eftersom jag också beställt min från inet antar jag att våra datorer är identiska.
Då antar jag också att vår version inte har en "raid-docka" (den som man kan trycka i 3 st mSata)?
Vidare antar jag att det är just där denna "docka" skulle suttit som man installerar en ssd?
Är det en SSD 2,5 som gäller, typ denna:http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-... ?
Är det bara till att trycka i den i rätt "stift" eller krävs det någon slags ram/skruvar?
Känner datorn av denna SSD om jag pluggar i den innan jag installerar w 8.1? Så jag alltså kan installera OS direkt på den.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har fått erbjudande att köpa en asus g750jx med 770m och 4700hq för 9000:- (begagnad med garanti kvar) är det prisvärt eller har ni tips på någon annan? har hört att dom har rejäl kylning så man slipper det där irriterande ylandet som vissa äldre asusar oftast har, också tittat på den här annonsen men det luktar lite scam http://www.blocket.se/stockholm/Asusg750jx_51981706.htm?ca=5&...
Jag spelar och redigerar film endel så quadcore på minst 2,4 ghz och gpu som klarar bf4 på skapliga inställningar i 1080 är det jag söker smärtgräns 11000:-
+- 500:-

Permalänk

Jag undrar också vilken typ av ssd man kan stoppa i. mSATA eller vanlig 2,5". Tänkte ha os på ssd och resten på den mekaniska. Stödjer bägge HDD utrymmena SATA3 hastigheter?
Tacksam för svar
Puttiplatt
EDIT: Jag syftar på MSI GT70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffs:

Jag har fått erbjudande att köpa en asus g750jx med 770m och 4700hq för 9000:- (begagnad med garanti kvar) är det prisvärt eller har ni tips på någon annan? har hört att dom har rejäl kylning så man slipper det där irriterande ylandet som vissa äldre asusar oftast har, också tittat på den här annonsen men det luktar lite scam http://www.blocket.se/stockholm/Asusg750jx_51981706.htm?ca=5&...
Jag spelar och redigerar film endel så quadcore på minst 2,4 ghz och gpu som klarar bf4 på skapliga inställningar i 1080 är det jag söker smärtgräns 11000:-
+- 500:-

Hej
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Har haft 2st Asus nu i prisklassen 14000-16000 och bägge strulade efter ett drygt år. En av de började glappa i adapter-hålet till laddaren, rättare sagt den lödande delen inne på moderkortet börja lossna och datorn kunde inte ladda o var obrukbar.

Kvalitetsintrycket rent fysiskt är dock gott hos Asus. Som jag ser det är det största problemet att allt i datorn är svåråtkomligt. Syftar mest på fläktarna. Skall du rensa dem måste du montera ned hela datorn (vilket inte är lätt för en gröngöling som mig).
Därför har jag nu bestämt att prova MSI GT70. Mycket prisvärd version på Inet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Jag undrar också vilken typ av ssd man kan stoppa i. mSATA eller vanlig 2,5". Tänkte ha os på ssd och resten på den mekaniska. Stödjer bägge HDD utrymmena SATA3 hastigheter?
Tacksam för svar
Puttiplatt
EDIT: Jag syftar på MSI GT70.

Troligtvis på tisdag får jag mitt ex från Inet, efter det kan jag berätta hur det ser ut "under huven". Men jag är ganska säker på att det i den versionen inte finns en "docka" för att kunna raida 3 st mSata (som vissa modeller kar). Så det blir nog till att trycka in en vanlig 2,5 ssd där. Min tanke är att skaffa en 250gb ssd och ha OS på (alternativt mSata om det finns docka).
Återkommer när jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danosan:

Troligtvis på tisdag får jag mitt ex från Inet, efter det kan jag berätta hur det ser ut "under huven". Men jag är ganska säker på att det i den versionen inte finns en "docka" för att kunna raida 3 st mSata (som vissa modeller kar). Så det blir nog till att trycka in en vanlig 2,5 ssd där. Min tanke är att skaffa en 250gb ssd och ha OS på (alternativt mSata om det finns docka).
Återkommer när jag vet.

Japp en vanlig 2,5 ssd som gäller. Ingen mSata-docka i Inet-versionen. Köpte en Samsung 840 EVO 250gb och knäppte i. Väldigt lätt att montera. Dock var man lite nervig då man skulle lossa skruvarna undertill. Man e tvungen att "bända upp" underdelen lite så "knäpper de loss" efterhand och huven öppnade sig, hehe. Startar upp datorn på runt 15 sek med windows 8.1.
Inte hunnit testa så mycket ännu men jag sitter o lyssnar på Spotify nu och ljudet är KANON för en laptop. Helhetsintrycket känns mycket bra och man känner att det är kvalitet. Skönt tangentbord också. Det sviktar lite men mycket skönt att skriva på och reagerar bra.
Så än så länge är det en stor tumme upp!